..: Brno vydalo územní rozhodnutí o železničním uzlu :..

754.023, Brno, foto: Puly Brno — Plán přestavby brněnského železničního uzlu včetně odsunu hlavního nádraží získal územní rozhodnutí. Vydal ho stavební úřad Brno–střed dne 2. července 2010 formou veřejné vyhlášky pod číslem jednacím STU/01/0502840/000/037. K nahlédnutí je na internetových stránkách městské části Brno–střed včetně přílohy. Účastníci řízení mají čas na odvolání do 9. srpna. Tato investice bezpochyby bude největší stavbou Brna za několik posledních desetiletí, avšak také kontroverzní, neboť ji lidé v několik let starém referendu odmítli. Nynější radniční koalice, vedená ČSSD, přesto stavbu podporuje s tím, že je rozpracovaná; s odsunem nádraží naopak nesouhlasí Strana Zelených. Projekt je značně zpožděn – územní řízení bylo původně zahájeno 9. prosince 2005 a trvá tak již pětapadesát měsíců. Zajímavostí je, že toto rozhodnutí je druhým v pořadí. První, vydané v listopadu 2006, nakonec zrušil o dva roky později krajský soud. V nynější žádosti uvedla Správa železniční dopravní cesty menší rozsah staveb – vypuštěny tak byly například objekty trakční napájecí stanice Černovice, nového areálu ČSAD či inženýrských sítí v Komárově.

Podmínky pro umístění a projektovou přípravu stavby

Stavba zahrnuje modernizaci a optimalizaci stávajících tratí I. tranzitního železničního koridoru na území města Brna, výstavbu nového osobního nádraží a přestupních terminálů, nové sítě pro zajištění obsluhy nového nádraží, související inženýrské stavby a provozní soubory umožňující provoz budovaných zařízení.

Přestavba železničního úseku bude započata v km 137,8 tratě Břeclav – Brno (počínaje severním zhlavím železniční stanice Modřice) a následně bude pokračovat až do km 161,5 tratě Brno – Česká Třebová. Na obou koncích pak již navazuje na modernizovanou trať. Nové osobní nádraží se bude skládat ze šesti ostrovních nástupišť, čtrnácti kolejí pro osobní a dvou pro nákladní dopravu. Navrženo je na mostní konstrukci, pod kterou bude umístěna odbavovací hala včetně příjezdových hal a parkoviště s kapacitou více než 600 míst. Prostřednictvím obloukové estakády, vedoucí přes Masnou burzu, dojde k novému zapojení trati Brno – Přerov do stávající koleje trati Brno – Veselí nad Moravou a k napojení této na trať směrem do Chrlic mostní estakádou. Trať Brno – Střelice bude v úseku Horní Heršpice až nadjezd Vídeňská zdvoukolejněna, kdy v prostoru křížení se stejnojmennou ulicí bude zřízen nový přestupní uzel IDS. Samotná trať Břeclav – Brno povede až po železniční stanici Horní Heršpice ve stávající stopě. Od nově vybudovaného osobního nádraží bude ve směru Židenice (tj. v trase současného nákladního průtahu) vybudováno šest traťových kolejích – vždy po dvou ve směru Česká Třebová, Havlíčkův Brod a Veselí nad Moravou. Hranicí bude tzv. černovický triangl, za nímž bude trať čtyřkolejná až po zastávku Brno–Židenice, před kterou se však opět rozvětví na šest, a v krátkém úseku za místem napojení na stávající trasu osobních vlaků jedoucích z hlavního nádraží dokonce na sedm kolejí. Tím dojde k rozšíření železničního tělesa, což si vyžádá nezbytné úpravy nynějších železničních mostů a výstavbu opěrných zdí v místech svahů náspu tělesa. Modernizované drážní těleso bude z důvodu nově řešeného napojení tratí v porovnání se současným stavem v některých částech města zvýšeno. Zatímco některé rozdíly dosahují nízkých hodnot, za ulicí Sokolova se tyto zvýší až o 5,5 metru. Změn doznají i místní vlečky firem Ferona, Feramo a Kovošrot. Přemístěno bude také stávající drážní technické zázemí – přesunut bude areál ČD SDC Brno do prostoru podél trati Břeclav – Brno, konkrétně mezi ulici Moravanskou a Moravanský potok v katastrálním území Přízřenice. Stavba zahrnuje rovněž nový autocouchet, objekt pošty a výpravní budovu Brno–Jih, umístěnou východně od ulice Heršpická, a velké množství provozních souborů (měnírny, trakční napájecí stanice, trafostanice aj.) a inženýrských sítí. Napojeno a servisními objekty doplněno bude rovněž i kolejiště odstavného nádraží, jehož realizace v současné době již probíhá jako 1. stavba "ČD Brno – 1. část odstavného nádraží". Jelikož bude železniční uzel Brno připojen ke stávajícímu městskému dopravnímu systému a technickým sítím, bude nezbytné vybudovat příslušnou městskou infrastrukturu, tedy nové pozemní komunikace doplněné o tramvajové tratě, zastávky MHD, chodníky, parkoviště, cyklostezky a další. Stavba dále řeší protipovodňovou ochranu území na levém břehu Svratky, a to formou úpravy příčného profilu koryta řeky, umístěním ochranné zdi a hráze, hradidlových komor a dalších vodohospodářských děl.

2. stavba: Železniční uzel Brno – 1. část osobního nádraží

Tato stavba zahrnuje hlavní pozemní objekty pro zajištění provozu nového osobního nádraží (odbavovací hala 1. část, provozní budova, krytá lávka nad kolejištěm 1. část), pět kolejí pro osobní dopravu, realizaci nástupišť I a II včetně poloviny nástupiště V, zdvoukolejnění úseku Horní Herpšice – nadjezd Vídeňská, přestupní uzel v ulici Vídeňská, autocouchet, budovu pošty a výpravní budovu Brno–Jih, areál SDC a související inženýrské stavby a provozní soubory.

3. stavba: Železniční uzel Brno – Modernizace průjezdu

Jak již název z části vypovídá, předmětem této stavby bude úprava stávajícího nákladního průtahu uzlem Brno, která spočívá především ve zvýšení počtu kolejí, úpravě nivelety, zapojení tratí směr Tišnov, Přerov a Veselí nad Moravou, nástupiště III a IV v osobním nádraží, 6 kolejí pro osobní dopravu a 2 koleje nákladního průtahu přes osobní nádraží, dva přestupní uzly a související inženýrské stavby a provozní soubory.

4. stavba: Železniční uzel Brno – 2. část odstavného nádraží

Stavba počítá s dokončením potřebného rozsahu kolejí a zařízení pro čištění a údržbu souprav osobních vlaků, halu provozního ošetření lokomotiv, přístavbu myčky lokomotiv, a související inženýrské stavby a provozní soubory.

5. stavba: Železniční uzel Brno – 2. část osobního nádraží

V této fázi bude postaveno nástupiště VI a položeny tři koleje pro osobní a dvě pro nákladní dopravu. Dokončeno bude nástupiště V, odbavovací hala a krytá lávka nad kolejištěm.

6. stavba: Městská infrastruktura

Vystavěna bude pozemní komunikace, chodníky, parkovací plochy, cyklistické stezky, tramvajové tratě se zastávkami, mosty a související inženýrské stavby a provozní soubory, které připojí nové osobní nádraží na stávající dopravní síť a zajistí technickou infrastrukturu pro zapojení nádraží do urbanistické, dopravní a inženýrské struktury města.

Zdroj: ČTK/Finanční noviny, Úřad MČ Brno-střed – [1], [2]


Dominik Jaroš | 23.7.2010 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Stavby a projekty

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 ... 5 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   
24.07.2010 (23:06)  
Ad 10 minut / pár kilometrů nikoho nezabije: Uvědomte si, že žádní dva lidé nejsou stejní. Každý se rozhoduje jinak. To znamená, že každá minuta mi rozhoduje o změně MS. A samozřejmě, že při zvýšení cestovní doby se bude MS veřejné dopravy snižovat (což je ale vlastně pro objedntele dobré, protože bude moci prodloužit intervaly v MHD :-))
24.07.2010 (22:38)  
Já s odsunem nádraží souhlasím. Přeci jenom novostavba se umí lépe přizpůsobit současným požadavkům, a do centra to taky nebude sousta kilometrů. A navíc tam určitě bude jezdit MHD
registrovaný uživatel M 
24.07.2010 (21:31)  
zlobr - ac nejsem zastance odsunu (btw - bude to ted CSSDun?:-)), tak na tebe nelze nereagovat. Nelze to hodnotit tak, ze se nadrazi posune nekam do Komarova a budou k nemu jezdit 9 a 12. Tak by to nebylo, cela brnenska doprava by byla prekopana. Tolik jen co se objektivity tyce
registrovaný uživatel Qaws 
24.07.2010 (21:16)  
Ale pane Kocourek, to bylo myšleno v současné nebo odsunuté poloze. Pokud vím, tak o Krpoli a jiných variantách zde nepadlo ani slovo;)
dopisovatel nebo člen ŽP IR  mail  
24.07.2010 (19:14)  
Kocourek J.: Souhlas. A díky za ten obrázek. Jsem teď nějakou domu mimo domov a u cizího PC, kde nemám svůj archiv k tomuto tématu a nechtělo se mi hledat na netu... :-)
Mr.T.: Rovněž souhlas. A ten nynější podchod býval taky hezký a míval dostatečnou kapacitu i do budoucna (dokončen snad někdy před 150. výročím parní železnice Vídeň - Brno). Jenže po 90. roce jej (i jeho okolí, zejména u Tesca) magistrát nechal zastavět tím vietnamským blešákem, takže jeho kapacita se snížila, vypadá to tam, no opravdu jak na blešáku, a navíc se tam a v okolí stahují prapodivná individua, takže projít tudy je dost dobrodružství. To ale není problém toho podchodu a nádraží v této poloze, ale (ne)schopností brněnského magistrátu...
24.07.2010 (18:52)  
Mr. T napsal:

Pouze to chce zainvestovat a je možné mít krásné nádraží i z toho stávajícího. Toť můj názor. Nemusíte souhlasit, ale já to vidím takhle

Jo a já mám zase jíný názor... Uděláme hezké zpravené nádražíčko s pěknýma podchodama... Ale to že se nějaké spoje ujíždí naschvál aby bylo dost nástupních hran to nevadí.. Hlavně že budeme mět pěkné náedražíčko s podchodama... Vy to Brno navštěvujete asi dost málo často jinak byste takovou věc nemohl napsat... Radikální modernizace stavajícího nádraží ( víc kolejí,nástupišť ? kam je dat? ) je sice pěkná ale spolkne to hodně peněz ... Toto je situace neodkladná a naprosto otřesná . Konečně stym začali zase něco dělat.... A to můj názor je .
registrovaný uživatel Mr. T 
24.07.2010 (17:38)  
Do Brna jezdím několikrát ročně a myslím si, že můžeme všichni brňákům závidět v jaké poloze nádraží je. Okamžitý přestup do šaliny, nebo pěšky dojít do centra. Takže můj názor je jasný. Někdo si prostě již brousí zuby na to, aby mohl současné nádraží předělat na další Vaňkovku nebo něco podobného... Navíc k čemu to bude dobré, když k novému nádraží bude jezdit jen nějaká linka a přstupní uzel se bude muset vybudovat jinde? Chápu, že některým lidem by se líbilo mít v Brně pomník v podobě nového nádraží, když ho má Berlín, nebo ho staví Vídeň... Ale to jsou města, která neměla nikdy centrální nádraží, tak proč v Brně ničit to co funguje??? Přiznávám, že podchody jsou hrůza, hala taky. Ale stačí si vzpomenout, jaké příšerné podchody mělo hlavní nádraží v Praze a má teď také nové... Pouze to chce zainvestovat a je možné mít krásné nádraží i z toho stávajícího. Toť můj názor. Nemusíte souhlasit, ale já to vidím takhle.
24.07.2010 (17:20)  
Nevím, ja umí kdo číst, ale to nové nádraží by mělo stejný počet nástupišť jako má to současné (6), no v podstatě současná jich má i víc. Líbí se mi nádraží tam kde je, stačí rekonstrukce. Navíc nechápu k čemu je dobrá trať Břeclav-Brno-Přerov, když Břeclav má přímé spojení s Přerove, už teď, kde se dá až na malinkou vyjímku jet 160km/h a stejně se tam nejezdí víc jak 140km/h protože i vlaky EC tady tahají 362ky.
24.07.2010 (16:17)  
IR: K tomu přidám jeden obrázek - zákres do letecké fotografie.
http://picasaweb.google.com/lh/photo/S0AndbEXh2D3ZDIR0xojkFR-2JZzO1JB6DuKWzNDrEs?feat=directlink

A k obrázku komentář: Na tramvajovou trať boulevardem vlevo by stačilo zahnout linku č. 10 + ještě něco. Což znamená vybudování dopravní infrastruktury pouze pro obsluhu této nové čtvrti a ne tranzitu z celého města.
registrovaný uživatel zlobr 
24.07.2010 (15:45)  
Před asi dvěma lety k nám do vesnice zavedli IDSku. Do té doby jsem jezdil autobusem na Zvonařku (zhruba stejný místo jako odsunutý nádraží). Teď jedu vlakem na hl.n. Pokud to srovnám, tak jezdit vlakem na současný nádraží je podle mě daleko praktičtější něž aby mě vykopli z vlaku někde v Komárově. Stejně 80-90%lidí chodilo na šalinu na hl.n.

POdle mě teda, cílem má být kvkalitní a rychlá doprava s co nejmenším počtem přestupů a ne nová nádražní budova někde v Komárově, jenom proto aby jsme mohli prostavět hromadu peněz,

Takže my ve výsledku investujeme odhadem 20 mld. aby jsme lidem o 10 až 15 min. prodloužili cestu do/z práce?
Dokonalé.....
Tomu říkám "rozumná" investice.

Zlobr
  1 ... 5 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko