..: Odbory to myslí se stávkou vážně, vyhrožují kvůli stravenkám :..

bleskPraha - Dobré jitro. Možná jste to přes noc nepostřehli, možná se to ještě vůbec nestalo. Vlaky i městská doprava jezdí zatím bez přerušení, nicméně to, co bylo doposud koloritem Francie, Itálie či Řecka, tedy permanentní hrozba stávek a snaha odborů ovlivňovat i politiku, se dnešním dnem stává realitou i v Česku. Zástupci 13 odborových centrál dopravních firem se dohodli na koordinované stávce, kterou mohou počínaje dneškem spustit kdykoli. Paralýza hrozí především železnici a pražské MHD. Odbory k radikálním výhrůžkám sáhly kvůli novele daňových předpisů, která by jejich členům začala danit režijní jízdenky a stravenky. O této problematice můžete hlasovat i v anketě.

Je to vlastně jen politika. Ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL) plní svůj předvolební slib, snaží se zjednodušit daňovou soustavu a v důsledku i snížit daňové zatížení obyvatel. To ovšem znamená, že by rád zrušil i všemožné daňové výjimky. A jednou z nich jsou tzv. zaměstnanecké benefity, tedy různé naturalie přidávané k platu. Pro zaměstnavatele je to dobrá příležitost k tomu, aby zaměstnancům nemuseli zvyšovat plat, protože se na rozdíl od oficiální mzdy nepodrobují odvodům a zdanění. Svůj byznys na této mezeře postavili i prodejci stravenek.

Nový zákon o dani z příjmů sice zatím existuje pouze v podobě věcného záměru a dříve, než za rok stejně fungovat nebude, odbory ale chtějí celý záměr utnout už v samém zárodku. "Termín stávky upřesníme co nejdříve," řekl mluvčí odborářů Libor Poláček po jednání odborových svazů v dopravě.

Vláda prý nebude vědět dne ani hodiny

"Stávka může začít zítra, pozítří, pochopitelně, že veřejnost budeme informovat," tvrdí prezident Federace strojvůdců Petr Čechák. Veřejnost straší i výrok šéfa autobusových odborů DP Praha Jiřího Čady, který vyhrožuje velmi rozsáhlou stávkou. "Bylo by to už od ranního výjezdu," citoval Čadu server FinančníNoviny.cz.

Jak velký bude rozsah případné stávky, to ukáží až následující dny. Jednotlivé regionální odborové svazy totiž v nastalém zmatku ještě neobdržely od svých centrál pokyny, zřejmá není ani podpora samotných zaměstnanců. Patrně by se ale jednalo o stávku velkého rozměru, která by mohla překonat i únor 1997. Tehdy se Odborové sdružení železničářů pokusilo zcela změnit směřování firmy a kvůli svým rozsáhlým požadavkům zastavilo dopravu na čtyři dny. Tehdy stávkovala zhruba polovina zaměstnanců ČD.

Tehdy šlo ještě o profesní záležitosti, tedy věci, kvůli nimž právo na stávku v českém právním řádu je. Letos ale dopravní odbory začaly stávkou vyhrožovat kvůli celostátní politice. Nesouhlas s vládními reformami už v červnu demonstrovali hodinovou stávkou strojvůdci. Dle očekávání požadavky odborářů využil i předseda ČSSD Jiří Paroubek. "Je to věc, která je těžko přijatelná pro zaměstnance, a která povede ke snížení životní úrovně lidí," prohlásil Paroubek.

Ministr Kalousek oponuje, že jeho záměrem je jednotný tzv. "zaměstnanecký paušál", který by měl přinést stejné výhody všem zaměstnancům. "Trvám na tom, že budou-li v zákoně nějaká osvobození a výjimky, pak budou jen celospolečensky přínosné," řekl Kalousek. Jeho zajímavý projekt redukce finanční správy a zjednodušení daňové soustavy se potýká se značnými problémy a nestabilní podporou reformní vlády v Poslanecké sněmovně. Stravenky mohou být jeho definitivním hrobem, stejně jako byly regulační poplatky v případě reformy zdravotnictví. Ta totiž ztroskotala také na zdánlivé malichernosti - symbolických regulačních poplatcích, které většina české veřejnosti nepřijala. I v tomto případě nasadila opoziční ČSSD velmi útočnou a levicovou rétoriku.

Je hrozba reálná, uskuteční se stávka? Hlasujte v naší anketě!

Zdroj: Finanční noviny.cz/ČTK


Honza Beránek / JTB | 13.1.2009 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 10 11 12 13 14 ... 28      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel SYN 
13.01.2009 (17:53)  
Jíří Průša: děkuji moc za info, přesné údaje se hodí vždy :-)

Jak říkáte žádné terno ale kdo to využije na max. ten pár tisíc ročně ušetřit může ne? Mimochodem v Polsku neplatí? Tuším v minulé diskuzi někdo potvrzoval že ano?

M: OK já byl sveden názvy starých paperbacků "Vinetou rudý gentleman" :-)
registrovaný uživatel M 
13.01.2009 (17:42)  
Jiri Prusa - jenze ten sluzebni vuz ten tatinek zdanuje! Neni to tak, ze kdyz rekne, ze v nem jezdi napul s manzelkou, tak bude plait jenom polovicni dan...
Pokud by zeleznicar dostal jednu rezijku, ktera by sice byla prenosna, ovsem POUZE pro jednu osobu, tak bych pochopitelne zeleznicare nenutil danit 4 rezijky...

Podobne, pokud by rodine (ovsem cestujici spolecne!) stacil jeden jednoduchy listek, tak bych nenutil danit 4 rezijky (na druhe strane, ani bych jim je nedal). Ovsem pomineme-li nejake ty SONE a tak, tak musi mit kazdy svuj vlastni listek. A porad plati, ze na 4 rezijky se da cestovat oddelene, coz v pripade jednoho auta dost dobre nejde.
Pokud by ten pracovnik dostal k dispozici dve ruzna auta soucasne, tak potom by patrne (pokud teda neni dira v zakone:) musel zdanit obe dve...
registrovaný uživatel M 
13.01.2009 (17:39)  
JTB - mno... Nerikam, ze zcela odmitam to "daneni veci, na jejichz vyrobe se podilim", ale domnivam se, ze takhle by to bylo jenom kdyby nejaky spolek za svoje penize provozoval nejakou dopravu a vozil tam sam sebe zdarma (jine za penize). V takovem pripade by to asi bylo na miste. Bylo by to asi stejne, jak kdyz bych mel vlastni pekarnu a sam sobe uziral rohliky.
Zamestnanci CD takovoutu definici podle mne nenaplnuji.

Ovsem uznavam, ze je to zajimava a mozna i originalni argumentace!
13.01.2009 (17:36)  
AD FIP no to je terno. Nárok je na 1 - 3(DB 1 ks,OBB,MÁV 3) kusy pro každou železnici a rok.Žádá se cca 1 měsíc předem a platnost je 3 měsíce od podání žádosti.Samotná jízdenka platí max 5 dní,ale jen do návratu na domovskou železnici. Ano je to výhoda,ale zas né že se jezdí zadarmo celý rok.Počet "režijek" se odahuduje dost težko ale můj tip je tak kolem 50 tis. kusů.
AD M a muzes mi rict, na zaklade ceho ma to desetilete detatko tu rezijku? odpovím otázkou a názákladě čeho se muže dítě(manželka) štastného rodiče vozit služebním vozem,který rodič používá k soukromím učelům? Já to nekritizuji jen ukazuji jaké nesmysly muže tento zákon vytvořit.
registrovaný uživatel M 
13.01.2009 (17:35)  
Ales Franc - domnivam se, ze zcela nepochybne. Vyhody tech rodinnych prislusniku jsou totiz zcela jasne navazane na ten pracovni pomer jednoho clena rodiny. Kdyby "tatka" nedleal na draze, tak "mamka s detma" zadny vyhody ("prijmy") nedostane.
Nedostaly by ani ten rodinny zajezd a nedostaly by ani tatkovy stravenky a mamka by nemohla jezdit tim sluzebnim autem. Ta vazba, kdo by mel danit je tam podle mne zcela zrejma.
Ale mozna se pletu:-)
registrovaný uživatel M 
13.01.2009 (17:32)  
Log(0) jsem uz "vysvetlil":-) Vinetu mi vysel dobre, tohle preklep nebyl - psal jsem to totiz foneticky. Kdyz muzeme pouzivat Solnohrad, tak co by ne:-) Ostatne i Vinetou je spatne, protoze pocestena verze (z puvodne nemeckeho Winnetou) je Vinnetou:-)

Jinak s tim postupnym najizdenim na system je to podle mne blbost - to by leckdo mohl chtit, aby pri nastehovani do baraku platil na veky stejny najem, pripadne ti, kdo pracuji v jedne firme (jine nez CD) uz mnoho let, tak ze by platili porad stejnou dan (pravda, s takovym pozadavkem by si asi moc nepomohli:-) Takcionak, tohle je proste hloupost. Dane proste nejsou vztah zamestnavatel-zamestnanec. Jedine, ze bys pozadoval, aby kazdej clovek platil dane a pojisteni po cely zivot ve stejne sazbe a to platne v dobe jeho narozeni nebo jeho prvniho nastupu do prace. Tohle je vec, kterou muzes zkusit navrhnout statu:-)

Jinak s tema detma - mozna je tam nejaky omezeni, ale pri dvou deckach to dela zvyseni platu o 80 tisic, cili nejakych 6,5 mesicne. 6,5 mesicne je pulka platu mnoha lidi!!! A je zajimave i to, ze bezdetnej svobodnej bere u CD o 4,5 tisice mesicne min. Inu, rovnostarska firma:-))
13.01.2009 (17:30)  
Vousáč: co je nelidské,brát většině nevadící a celkovou situaci neovlivňující zaměstnanecké benefity právě nyní,v době krize.

Jste poněkud mimo. Z logiky věci krize postihne jen toho, komu výrazně klesne příjem, zejména z důvodu propuštění. Věci zlevňují, platy v nejhorším případě stagnují, takže kdo má práci, má se vlastně líp. Nelidské by bylo bazírovat na růstu mezd i za cenu propouštění. Danění věcí, na jejichž výrobě se podílím (režijky atd.) je diskutabilní a já s ním moc nesouhlasím, zato stravenky jsou jen jiná forma peněz. Jejich zdanění je jedině správná věc....

Stejně tak ukazujete pokřivenou logiku i v tom, že daňové úniky na benefity přece nemusí nikomu vadit. Vážený pane, pak se tedy nepozastavujte nad výhodami poslanců, daňovými úniky na LTO...a vlastně ani nad vykradeným autem, pokud není vaše. Rozumně uvažujícímu člověku (=který přežil 40 let komunismu bez újmy na rozumu) je ale jasné, že pokud jedni mají kličky na to, jak neplatit daně, pak za ně musí logicky cálovat jiní. V téhle reformě jde právě jen o tu rovnoprávnost. Taky nemám stravenky ani režijku, zato služební notebook, gprs a telefon. Pokud by to po mně někdo chtěl danit a zároveň protivahou nabídl nezdanitelný základ, neodmítnu.
registrovaný uživatel Aleš Franc  mail  
13.01.2009 (17:27)  
Ad nevydělečné osoby a děti 6 - 18 jsou co? Jsou výdělečně činní a není dětská práce(do 15 let) zakázána resp. silně omezena? Jak pak oni podají daňové přiznání a hlavně na základě přijmu jejich jediný příjem "režijka"(přídavky zas neberou zdaleka všechny děti).


To je otázka. Já bych to dal jako příjem toho , kdo u ČD pracuje. Otázka je , zda by bylo toto z právního hlediska možné
registrovaný uživatel SYN 
13.01.2009 (17:25)  
taz: Zahanbeně musím přiznat že jsem natolik neznalý že jsem se domníval že FIPka je zlevněná mezinárodní jízdenka kterou mají právo zakoupit držitelé režijky ale jelikož neznám podrobnosti tak jsem to raději shrnul pod "zahraničí" bez přesnějšího určení...

Mimochodem, umí někdo říct kolik je v ČR vydaných (řekněme letos) režijek?
registrovaný uživatel taz 
13.01.2009 (17:19)  
SYNu, režijku uznává pouze Slovensko, recipročně u nás uznáváme slovenské. Příště buď přesnější, vyvoláváš mylný dojem, že na režijku lze jezdit všude po světě. Tak to rozhodně není.
  1 ... 10 11 12 13 14 ... 28      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko