Praha - Dobré jitro. Možná jste to přes noc nepostřehli, možná se to ještě vůbec nestalo. Vlaky i městská doprava jezdí zatím bez přerušení, nicméně to, co bylo doposud koloritem Francie, Itálie či Řecka, tedy permanentní hrozba stávek a snaha odborů ovlivňovat i politiku, se dnešním dnem stává realitou i v Česku. Zástupci 13 odborových centrál dopravních firem se dohodli na koordinované stávce, kterou mohou počínaje dneškem spustit kdykoli. Paralýza hrozí především železnici a pražské MHD. Odbory k radikálním výhrůžkám sáhly kvůli novele daňových předpisů, která by jejich členům začala danit režijní jízdenky a stravenky. O této problematice můžete hlasovat i v anketě.
Je to vlastně jen politika. Ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL) plní svůj předvolební slib, snaží se zjednodušit daňovou soustavu a v důsledku i snížit daňové zatížení obyvatel. To ovšem znamená, že by rád zrušil i všemožné daňové výjimky. A jednou z nich jsou tzv. zaměstnanecké benefity, tedy různé naturalie přidávané k platu. Pro zaměstnavatele je to dobrá příležitost k tomu, aby zaměstnancům nemuseli zvyšovat plat, protože se na rozdíl od oficiální mzdy nepodrobují odvodům a zdanění. Svůj byznys na této mezeře postavili i prodejci stravenek.
Nový zákon o dani z příjmů sice zatím existuje pouze v podobě věcného záměru a dříve, než za rok stejně fungovat nebude, odbory ale chtějí celý záměr utnout už v samém zárodku. "Termín stávky upřesníme co nejdříve," řekl mluvčí odborářů Libor Poláček po jednání odborových svazů v dopravě.
Vláda prý nebude vědět dne ani hodiny
"Stávka může začít zítra, pozítří, pochopitelně, že veřejnost budeme informovat," tvrdí prezident Federace strojvůdců Petr Čechák. Veřejnost straší i výrok šéfa autobusových odborů DP Praha Jiřího Čady, který vyhrožuje velmi rozsáhlou stávkou. "Bylo by to už od ranního výjezdu," citoval Čadu server FinančníNoviny.cz.
Jak velký bude rozsah případné stávky, to ukáží až následující dny. Jednotlivé regionální odborové svazy totiž v nastalém zmatku ještě neobdržely od svých centrál pokyny, zřejmá není ani podpora samotných zaměstnanců. Patrně by se ale jednalo o stávku velkého rozměru, která by mohla překonat i únor 1997. Tehdy se Odborové sdružení železničářů pokusilo zcela změnit směřování firmy a kvůli svým rozsáhlým požadavkům zastavilo dopravu na čtyři dny. Tehdy stávkovala zhruba polovina zaměstnanců ČD.
Tehdy šlo ještě o profesní záležitosti, tedy věci, kvůli nimž právo na stávku v českém právním řádu je. Letos ale dopravní odbory začaly stávkou vyhrožovat kvůli celostátní politice. Nesouhlas s vládními reformami už v červnu demonstrovali hodinovou stávkou strojvůdci. Dle očekávání požadavky odborářů využil i předseda ČSSD Jiří Paroubek. "Je to věc, která je těžko přijatelná pro zaměstnance, a která povede ke snížení životní úrovně lidí," prohlásil Paroubek.
Ministr Kalousek oponuje, že jeho záměrem je jednotný tzv. "zaměstnanecký paušál", který by měl přinést stejné výhody všem zaměstnancům. "Trvám na tom, že budou-li v zákoně nějaká osvobození a výjimky, pak budou jen celospolečensky přínosné," řekl Kalousek. Jeho zajímavý projekt redukce finanční správy a zjednodušení daňové soustavy se potýká se značnými problémy a nestabilní podporou reformní vlády v Poslanecké sněmovně. Stravenky mohou být jeho definitivním hrobem, stejně jako byly regulační poplatky v případě reformy zdravotnictví. Ta totiž ztroskotala také na zdánlivé malichernosti - symbolických regulačních poplatcích, které většina české veřejnosti nepřijala. I v tomto případě nasadila opoziční ČSSD velmi útočnou a levicovou rétoriku.
Je hrozba reálná, uskuteční se stávka? Hlasujte v naší anketě!
Zdroj: Finanční noviny.cz/ČTK

Jak říkáte žádné terno ale kdo to využije na max. ten pár tisíc ročně ušetřit může ne? Mimochodem v Polsku neplatí? Tuším v minulé diskuzi někdo potvrzoval že ano?
M: OK já byl sveden názvy starých paperbacků "Vinetou rudý gentleman" :-)
Pokud by zeleznicar dostal jednu rezijku, ktera by sice byla prenosna, ovsem POUZE pro jednu osobu, tak bych pochopitelne zeleznicare nenutil danit 4 rezijky...
Podobne, pokud by rodine (ovsem cestujici spolecne!) stacil jeden jednoduchy listek, tak bych nenutil danit 4 rezijky (na druhe strane, ani bych jim je nedal). Ovsem pomineme-li nejake ty SONE a tak, tak musi mit kazdy svuj vlastni listek. A porad plati, ze na 4 rezijky se da cestovat oddelene, coz v pripade jednoho auta dost dobre nejde.
Pokud by ten pracovnik dostal k dispozici dve ruzna auta soucasne, tak potom by patrne (pokud teda neni dira v zakone:) musel zdanit obe dve...
Zamestnanci CD takovoutu definici podle mne nenaplnuji.
Ovsem uznavam, ze je to zajimava a mozna i originalni argumentace!
AD M a muzes mi rict, na zaklade ceho ma to desetilete detatko tu rezijku? odpovím otázkou a názákladě čeho se muže dítě(manželka) štastného rodiče vozit služebním vozem,který rodič používá k soukromím učelům? Já to nekritizuji jen ukazuji jaké nesmysly muže tento zákon vytvořit.
Nedostaly by ani ten rodinny zajezd a nedostaly by ani tatkovy stravenky a mamka by nemohla jezdit tim sluzebnim autem. Ta vazba, kdo by mel danit je tam podle mne zcela zrejma.
Ale mozna se pletu:-)
Jinak s tim postupnym najizdenim na system je to podle mne blbost - to by leckdo mohl chtit, aby pri nastehovani do baraku platil na veky stejny najem, pripadne ti, kdo pracuji v jedne firme (jine nez CD) uz mnoho let, tak ze by platili porad stejnou dan (pravda, s takovym pozadavkem by si asi moc nepomohli:-) Takcionak, tohle je proste hloupost. Dane proste nejsou vztah zamestnavatel-zamestnanec. Jedine, ze bys pozadoval, aby kazdej clovek platil dane a pojisteni po cely zivot ve stejne sazbe a to platne v dobe jeho narozeni nebo jeho prvniho nastupu do prace. Tohle je vec, kterou muzes zkusit navrhnout statu:-)
Jinak s tema detma - mozna je tam nejaky omezeni, ale pri dvou deckach to dela zvyseni platu o 80 tisic, cili nejakych 6,5 mesicne. 6,5 mesicne je pulka platu mnoha lidi!!! A je zajimave i to, ze bezdetnej svobodnej bere u CD o 4,5 tisice mesicne min. Inu, rovnostarska firma:-))
Jste poněkud mimo. Z logiky věci krize postihne jen toho, komu výrazně klesne příjem, zejména z důvodu propuštění. Věci zlevňují, platy v nejhorším případě stagnují, takže kdo má práci, má se vlastně líp. Nelidské by bylo bazírovat na růstu mezd i za cenu propouštění. Danění věcí, na jejichž výrobě se podílím (režijky atd.) je diskutabilní a já s ním moc nesouhlasím, zato stravenky jsou jen jiná forma peněz. Jejich zdanění je jedině správná věc....
Stejně tak ukazujete pokřivenou logiku i v tom, že daňové úniky na benefity přece nemusí nikomu vadit. Vážený pane, pak se tedy nepozastavujte nad výhodami poslanců, daňovými úniky na LTO...a vlastně ani nad vykradeným autem, pokud není vaše. Rozumně uvažujícímu člověku (=který přežil 40 let komunismu bez újmy na rozumu) je ale jasné, že pokud jedni mají kličky na to, jak neplatit daně, pak za ně musí logicky cálovat jiní. V téhle reformě jde právě jen o tu rovnoprávnost. Taky nemám stravenky ani režijku, zato služební notebook, gprs a telefon. Pokud by to po mně někdo chtěl danit a zároveň protivahou nabídl nezdanitelný základ, neodmítnu.
To je otázka. Já bych to dal jako příjem toho , kdo u ČD pracuje. Otázka je , zda by bylo toto z právního hlediska možné
Mimochodem, umí někdo říct kolik je v ČR vydaných (řekněme letos) režijek?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











