Praha - Dobré jitro. Možná jste to přes noc nepostřehli, možná se to ještě vůbec nestalo. Vlaky i městská doprava jezdí zatím bez přerušení, nicméně to, co bylo doposud koloritem Francie, Itálie či Řecka, tedy permanentní hrozba stávek a snaha odborů ovlivňovat i politiku, se dnešním dnem stává realitou i v Česku. Zástupci 13 odborových centrál dopravních firem se dohodli na koordinované stávce, kterou mohou počínaje dneškem spustit kdykoli. Paralýza hrozí především železnici a pražské MHD. Odbory k radikálním výhrůžkám sáhly kvůli novele daňových předpisů, která by jejich členům začala danit režijní jízdenky a stravenky. O této problematice můžete hlasovat i v anketě.
Je to vlastně jen politika. Ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL) plní svůj předvolební slib, snaží se zjednodušit daňovou soustavu a v důsledku i snížit daňové zatížení obyvatel. To ovšem znamená, že by rád zrušil i všemožné daňové výjimky. A jednou z nich jsou tzv. zaměstnanecké benefity, tedy různé naturalie přidávané k platu. Pro zaměstnavatele je to dobrá příležitost k tomu, aby zaměstnancům nemuseli zvyšovat plat, protože se na rozdíl od oficiální mzdy nepodrobují odvodům a zdanění. Svůj byznys na této mezeře postavili i prodejci stravenek.
Nový zákon o dani z příjmů sice zatím existuje pouze v podobě věcného záměru a dříve, než za rok stejně fungovat nebude, odbory ale chtějí celý záměr utnout už v samém zárodku. "Termín stávky upřesníme co nejdříve," řekl mluvčí odborářů Libor Poláček po jednání odborových svazů v dopravě.
Vláda prý nebude vědět dne ani hodiny
"Stávka může začít zítra, pozítří, pochopitelně, že veřejnost budeme informovat," tvrdí prezident Federace strojvůdců Petr Čechák. Veřejnost straší i výrok šéfa autobusových odborů DP Praha Jiřího Čady, který vyhrožuje velmi rozsáhlou stávkou. "Bylo by to už od ranního výjezdu," citoval Čadu server FinančníNoviny.cz.
Jak velký bude rozsah případné stávky, to ukáží až následující dny. Jednotlivé regionální odborové svazy totiž v nastalém zmatku ještě neobdržely od svých centrál pokyny, zřejmá není ani podpora samotných zaměstnanců. Patrně by se ale jednalo o stávku velkého rozměru, která by mohla překonat i únor 1997. Tehdy se Odborové sdružení železničářů pokusilo zcela změnit směřování firmy a kvůli svým rozsáhlým požadavkům zastavilo dopravu na čtyři dny. Tehdy stávkovala zhruba polovina zaměstnanců ČD.
Tehdy šlo ještě o profesní záležitosti, tedy věci, kvůli nimž právo na stávku v českém právním řádu je. Letos ale dopravní odbory začaly stávkou vyhrožovat kvůli celostátní politice. Nesouhlas s vládními reformami už v červnu demonstrovali hodinovou stávkou strojvůdci. Dle očekávání požadavky odborářů využil i předseda ČSSD Jiří Paroubek. "Je to věc, která je těžko přijatelná pro zaměstnance, a která povede ke snížení životní úrovně lidí," prohlásil Paroubek.
Ministr Kalousek oponuje, že jeho záměrem je jednotný tzv. "zaměstnanecký paušál", který by měl přinést stejné výhody všem zaměstnancům. "Trvám na tom, že budou-li v zákoně nějaká osvobození a výjimky, pak budou jen celospolečensky přínosné," řekl Kalousek. Jeho zajímavý projekt redukce finanční správy a zjednodušení daňové soustavy se potýká se značnými problémy a nestabilní podporou reformní vlády v Poslanecké sněmovně. Stravenky mohou být jeho definitivním hrobem, stejně jako byly regulační poplatky v případě reformy zdravotnictví. Ta totiž ztroskotala také na zdánlivé malichernosti - symbolických regulačních poplatcích, které většina české veřejnosti nepřijala. I v tomto případě nasadila opoziční ČSSD velmi útočnou a levicovou rétoriku.
Je hrozba reálná, uskuteční se stávka? Hlasujte v naší anketě!
Zdroj: Finanční noviny.cz/ČTK

Argumentovat na obhajobu vlaku tim, ze je na jeho provoz potreba vic lidi je stejne absurdni, jako obhajovat ceny listku na autobus tim, ze musi platit spotrebni dan, zatimco z elektriny se zadna spotrebni dan neplati...
taz - takze tohle si znacim a az pujde rec, o tom, ze autobusy jsou spina, nepohodlne a tak, tak to pouziju... Jeste muzes napsat, ze v autobuse te nikdo neokrade (nebo to ma dost tezky). Hele jako sorry - ale pokud mam trafiku, tak mi staci jedna prodavacka a mam nejakej obrat. Pokud mam supermarket, tak holt prodavacek potrebuju nekolikanasobne vic, ale taky obrat je nekde jinde. Jestli mam obrat stejnej jako ta trafika, tak bud neumim podnikat nebo jsem si vybral spatnej obor... Vono parni lokomotivy taky mely neco do sebe, alez "nejakyho" duvodu se od nich upustilo. Kdyby byly vyhodny, tak by jezdily furt...
Co se tyce deti a partnerek, tak opet velice snadne (kdo za tim chce videt vec slozitou, tak to zeslozituje jen a pouze umele a vymysli tisic duvodu, proc to nejde) - muzes mi rict, na zaklade ceho ma to desetilete detatko tu rezijku? Je to na zaklade toho, ze je? Nebo je to na zaklade toho, ze jeho tatinek s maminkou jsou zeleznicari? Soucasne kdo obstarava veskere vydaje (i prijmy) za toto dedatko? Ano, jsou to jeho rodice. Cili, detskou rezijku nebude zdanovat detatko, ale jeho rodic...
Podobne jako kdyz rodic dostane prispevek na dovolenou pro ctyri osoby, tak to neni tak, ze firma dva prispevek dvou detem, ktere s firmou nijak nesouvisi...
A rovenz, pokud sluzebni auto vyuziva i manzelka a to pul na pul, tak manzel neplati pouze polovicni dan, ale dan celou...
Jak už tu bylo mnohokrát uvedeno, nikdo je nehodlá zaměstnancům na dráze odebrat, pouze zdanit. V tom je docela velký rozdíl (řádově 75%). Směšné tvrzení že hodnota režijní jízdenky je nezjistitelná mě docela vytáčí, vše lze kvalifikovaně odhadnout a pokud se použije cena In-gold tak vás ještě celkem šetří, ona režijka platí i v cizině že. Někdo by mohl namítnout že zdaleka tolik nevyužívá režijku jako bude její výpočetní hodnota, tam bych navrhoval ať si ji tedy nebere (uznávám, trochu příliš zjednodušené) nebo ať ČD takovýmto zaměstnancům vyjdou vstříc a volitelně vydávají i "mini" verzi bez zahraničí, jen pro 2. třídu bez možných upgradů která by klidně mohla mít hodnotu pro zdanění poloviční.
Celkově se domnívám že otázka má měřítko "dlouhodobého zvyku", vždycky se to tak dělalo že na dráze byly režijky (a nedanily se) takže když je dneska odebíráme / zdaňujeme tak mají železničáři (vcelku oprávněný) dojem újmy.
Snad bych v tomto navrhoval takové řašení - nechť rušení / zdanění probíhá dlouhodobě, kdo nastupoval za starých podmínek může mít výhody ještě zachované a ti co uzavírají nové smlouvy už budou vědět do čeho jdou - že mají režijky zdaněné (a já osobně bych řekl že by ani neměly být pro rodinné příslušníky, to je totiž děsně individuální kolik jich kdo má, někdo s rozsáhlou rodinou takhle může dostávat návdavkem k platu hodnotu řádově 100 000 ročne což je dost síla - režijky pro rodinu pryč raději jim přidejte na platech) a tedy se můžou svobodně rozhodnout jestli do toho za těch podmínek jít.
M: log(0) nelze, asi jste měl na mysli log(1), koneckonců ani ten Vinetu Vám tak úplně nevyšel (když už opravujete howgh) - on je to Vinetou.
Vidíte jak podrobně Vaše příspěvky čtu? :-)))
Tak ono se nas to netyka? A z ceho jsou ti zamestnanci asi tak zivi, co? A v pripade stravenek u soukromych firem - z ceho se asi doplni ty ztraty na danich, co?
Komu je to ku prospechu? A komu je vlastne ku prospechu, ze chudaci zeleznicari musi platit DPH? A komu je ku prospechu, ze musi platit za najem, jidlo, hracky? Komu je tohle vsechno ku prospechu? Tem zlym kapitalistum s Kalouskem v cele? Pryc s nimi!
Jinak nikde v teto diskusi nepadlo nic proti tomu, ze by nekdo nemel mit nejake vyhody (nikde tady nepadla ani zminka o tom, jaky by zeleznicari meli mit plat), takze netusim, kde se z teto diskuse da nabrat nazor, ze vetsina lidi je proti zamestnaneckym vyhodam. Nazor, ze nekdo chce nekomu brat zamestnanecke vyhody padl jen a pouze od tech, kteri se jich nechteji vzdat (ackoliv jim je nikdo nebere) a maji pocit, ze jim je nekdo zavidi.
Nedanit prijem totiz neni zamestnanecka vyhoda, protoze dane nejsou vztah zamestnanec-zamestnavatel!!!
taz - proc by mely byt drazsi jizdenky v pripade, ze bude v kazdem vagone stevard? Vlak je jako osm autobusu jedoucich za sebou. V kazdem autobuse je jeden ridic a jeden stevard. Ve vlaku je jen jeden ridic a neni duvod, aby tam nebylo osm stevardu (pokud teda jeden nezvladne vic vagonu). Jestli potom bude vlak drazsi nez autobus, tak to svedci pouze o neefektivnosti vlaku, protoze nedokaze usetrit na 7 "chybejicich" ridicich nebo protoze je proste drazsi nez autobus...
Uz to tady psal myslim Tripolis - ze autobus se snaze cisti, protoze je mensi. Jasne, autobus je mensi - ale "diky" tomu taky vybere mene na jizdnem...
AD ocenění roční jízdenky počítat dle IN-Goldu asi neprojde IN-Gold platí mimo jiné v první třídě a to by se část národa asi posra.. kdyby si "nádražáci" jezdili jen 1. třídou že.
A poznámka nakonec do středy se stávkovat nebude.Ve středu po poledni je schuzka odborů s p. ministrem Kalousek. Nejdřívější termín je středa 18:00.Navíc jsou odbory povinni dodat seznam stávkujích zaměstnaců min. 24 hodin předem zaměstnavateli.
AD Kdo má "režijku" vlak. Zaměstnanec + manžel/ka (registrovaný partner) + vlastní dítě(děti).Při odchodu do důchudu zůstává nárok jen po 20 letech zaměstnání.V dceřiných společností "režijky" nově přijatí zaměstnaci nedostávají,ale zůstává těm co přešli z mateřské společnosti ČD.
Ad nevydělečné osoby a děti 6 - 18 jsou co? Jsou výdělečně činní a není dětská práce(do 15 let) zakázána resp. silně omezena? Jak pak oni podají daňové přiznání a hlavně na základě přijmu jejich jediný příjem "režijka"(přídavky zas neberou zdaleka všechny děti).
AD Stávka Jako první o stávce začali mluvit odboráři DP v Praze,takže OSŽ a další odborové centráli se časem přidali.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











