Praha - Dobré jitro. Možná jste to přes noc nepostřehli, možná se to ještě vůbec nestalo. Vlaky i městská doprava jezdí zatím bez přerušení, nicméně to, co bylo doposud koloritem Francie, Itálie či Řecka, tedy permanentní hrozba stávek a snaha odborů ovlivňovat i politiku, se dnešním dnem stává realitou i v Česku. Zástupci 13 odborových centrál dopravních firem se dohodli na koordinované stávce, kterou mohou počínaje dneškem spustit kdykoli. Paralýza hrozí především železnici a pražské MHD. Odbory k radikálním výhrůžkám sáhly kvůli novele daňových předpisů, která by jejich členům začala danit režijní jízdenky a stravenky. O této problematice můžete hlasovat i v anketě.
Je to vlastně jen politika. Ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL) plní svůj předvolební slib, snaží se zjednodušit daňovou soustavu a v důsledku i snížit daňové zatížení obyvatel. To ovšem znamená, že by rád zrušil i všemožné daňové výjimky. A jednou z nich jsou tzv. zaměstnanecké benefity, tedy různé naturalie přidávané k platu. Pro zaměstnavatele je to dobrá příležitost k tomu, aby zaměstnancům nemuseli zvyšovat plat, protože se na rozdíl od oficiální mzdy nepodrobují odvodům a zdanění. Svůj byznys na této mezeře postavili i prodejci stravenek.
Nový zákon o dani z příjmů sice zatím existuje pouze v podobě věcného záměru a dříve, než za rok stejně fungovat nebude, odbory ale chtějí celý záměr utnout už v samém zárodku. "Termín stávky upřesníme co nejdříve," řekl mluvčí odborářů Libor Poláček po jednání odborových svazů v dopravě.
Vláda prý nebude vědět dne ani hodiny
"Stávka může začít zítra, pozítří, pochopitelně, že veřejnost budeme informovat," tvrdí prezident Federace strojvůdců Petr Čechák. Veřejnost straší i výrok šéfa autobusových odborů DP Praha Jiřího Čady, který vyhrožuje velmi rozsáhlou stávkou. "Bylo by to už od ranního výjezdu," citoval Čadu server FinančníNoviny.cz.
Jak velký bude rozsah případné stávky, to ukáží až následující dny. Jednotlivé regionální odborové svazy totiž v nastalém zmatku ještě neobdržely od svých centrál pokyny, zřejmá není ani podpora samotných zaměstnanců. Patrně by se ale jednalo o stávku velkého rozměru, která by mohla překonat i únor 1997. Tehdy se Odborové sdružení železničářů pokusilo zcela změnit směřování firmy a kvůli svým rozsáhlým požadavkům zastavilo dopravu na čtyři dny. Tehdy stávkovala zhruba polovina zaměstnanců ČD.
Tehdy šlo ještě o profesní záležitosti, tedy věci, kvůli nimž právo na stávku v českém právním řádu je. Letos ale dopravní odbory začaly stávkou vyhrožovat kvůli celostátní politice. Nesouhlas s vládními reformami už v červnu demonstrovali hodinovou stávkou strojvůdci. Dle očekávání požadavky odborářů využil i předseda ČSSD Jiří Paroubek. "Je to věc, která je těžko přijatelná pro zaměstnance, a která povede ke snížení životní úrovně lidí," prohlásil Paroubek.
Ministr Kalousek oponuje, že jeho záměrem je jednotný tzv. "zaměstnanecký paušál", který by měl přinést stejné výhody všem zaměstnancům. "Trvám na tom, že budou-li v zákoně nějaká osvobození a výjimky, pak budou jen celospolečensky přínosné," řekl Kalousek. Jeho zajímavý projekt redukce finanční správy a zjednodušení daňové soustavy se potýká se značnými problémy a nestabilní podporou reformní vlády v Poslanecké sněmovně. Stravenky mohou být jeho definitivním hrobem, stejně jako byly regulační poplatky v případě reformy zdravotnictví. Ta totiž ztroskotala také na zdánlivé malichernosti - symbolických regulačních poplatcích, které většina české veřejnosti nepřijala. I v tomto případě nasadila opoziční ČSSD velmi útočnou a levicovou rétoriku.
Je hrozba reálná, uskuteční se stávka? Hlasujte v naší anketě!
Zdroj: Finanční noviny.cz/ČTK

Proc je posteni pojisteni a ne dan, tak to taky nevim. Resp. asi vim - vznika pak dojem, ze dan je nizsi...
Pokud jde o ty kozy - mam za to, ze jsem napsal velmi jasne, ze mi nevadi, ze soused ma tu kozu (tzn. necht ma vyhody, necht ma dokonce i ten plat), nechapu ale proc by se melo prispivat na jeji zradlo (tzn. proc by se to nemelo danit).
Co se tyce statnich zamestnancu, tak jiz jsem uvedl, ze by bylo patrne snazsi, kdyby takovi lide zadne dane neplatili a dstavali rovnou cistou mzdu (protoze ty dane naprd dostanou od statu a potom je statu vrati...). Pracovnici v doprave (potazmo kdokoliv se stravenkama) ale nejsou statni zamestnanci a proto by asi bylo vhodne, aby dane platili. Stejne jako vsichni ostatni...
Jestli mi napises jeden jediny argument, proc by jeden mel platit 10% dane a nekdo jiny 15% (pricemz by jejich prijmy byly shodne, takze by neslo o progresi), tak budu vdecny.
Prosim a dekuji zaroven (aspon jeden...)
Ale samozřejmě, že to o té koze je, protože tímhle stylem by si mohl říct, že proč by si měl přispívat na ,,žrádlo" i jiným - státním zaměstnancům, důchodcům, nezaměstnaným atd.atd., protože se taky na ně platí z daní resp. sociálního pojištění!
U nas se ale zadne ruseni vyhod neplanuje, cili neni proti cemu stavkovat...
Co se tyce tech 90K platu rodiny, tak tohle muze napsat jedine clovek, kterej byl kdy na dovolene v Bulharsku (nic proti nemu, je tam hezky)...
Co se tyce otazky na vydajovy pausal, tak to uz se dostavame k podstate veci (cili konecne otazka, proc se vlastne ma stavkovat). Finta toho pausalu by byla v tom, ze jej mohli uplatnit nikoliv pouze nadlide a supermani v modrem, ale vsichni zamestnanci. Jinymi slovy - vsichni by meli shodne danove podminky. To by bylo krasne, ze? No vlastne ne, byo by to hrozne, protoze zelezniari by platili podle stejnych podminek jako nezelznicari a nebyli by privilegovani (jak si zaslouzi...).
A proc panove proc? Protoze to bylo snazsi na vypocet, spravu, cokoliv? Protoze by to bylo zcela transparentni, prehledne? Proto, panove, proto...
Ad Oktavka - platite z tech 5000 na Corsu i 40% na pojsiteni?
O sousedove koze to neni. Ja (jakozto soused bez kozy) totiz sousedovi tu kozu ZIVIM a pokud ji nezivim primo, tak platim dane, ze ktereho se plati zradlo pro nase spolecny (tzn. jenom sousedovu) kozy... Takze at si soused ma co chce, ja jen nechci prispivat na zradlo pro jeho kozu - at si ji vyzivuje ze sveho.
"Na oplatku" po tobe nikdy nebudu chtit, abys treba musel platit vyssi DPH, nez platim ja...
V cem se s Jirim Prusou asi shodnu je to, ze kdyby se na to priznani napsal jenom soucet prijmu, kterej by se pak jenom nejak odecetl a vynasobil, tak by to bylo snazsi, nez je tomu ted...
Ovšem pokud zaměstnankyně na pásu v Orionce sežere za rok padesát kilo čokolády tak s tím bude také problém to dokázat... Tam kde to ovšem reálně lze měřit je na místě se o to snažit. Na tom nevidím nic špatného.
Mimochodem "firemní prodejny" obvykle nerozdávají věci ale jedou na režijních cenách, takže sám výrobce neutrpí žádnou škodu oproti tomu kdyby zboží dodal do obchodního řetězce. To se asi také dá využít pro zdůvodnění proč takový prodej nepovažovat za benefit - tedy pokud je cena opravdu nad náklady (můj odhad).
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











