..: Odbory to myslí se stávkou vážně, vyhrožují kvůli stravenkám :..

bleskPraha - Dobré jitro. Možná jste to přes noc nepostřehli, možná se to ještě vůbec nestalo. Vlaky i městská doprava jezdí zatím bez přerušení, nicméně to, co bylo doposud koloritem Francie, Itálie či Řecka, tedy permanentní hrozba stávek a snaha odborů ovlivňovat i politiku, se dnešním dnem stává realitou i v Česku. Zástupci 13 odborových centrál dopravních firem se dohodli na koordinované stávce, kterou mohou počínaje dneškem spustit kdykoli. Paralýza hrozí především železnici a pražské MHD. Odbory k radikálním výhrůžkám sáhly kvůli novele daňových předpisů, která by jejich členům začala danit režijní jízdenky a stravenky. O této problematice můžete hlasovat i v anketě.

Je to vlastně jen politika. Ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL) plní svůj předvolební slib, snaží se zjednodušit daňovou soustavu a v důsledku i snížit daňové zatížení obyvatel. To ovšem znamená, že by rád zrušil i všemožné daňové výjimky. A jednou z nich jsou tzv. zaměstnanecké benefity, tedy různé naturalie přidávané k platu. Pro zaměstnavatele je to dobrá příležitost k tomu, aby zaměstnancům nemuseli zvyšovat plat, protože se na rozdíl od oficiální mzdy nepodrobují odvodům a zdanění. Svůj byznys na této mezeře postavili i prodejci stravenek.

Nový zákon o dani z příjmů sice zatím existuje pouze v podobě věcného záměru a dříve, než za rok stejně fungovat nebude, odbory ale chtějí celý záměr utnout už v samém zárodku. "Termín stávky upřesníme co nejdříve," řekl mluvčí odborářů Libor Poláček po jednání odborových svazů v dopravě.

Vláda prý nebude vědět dne ani hodiny

"Stávka může začít zítra, pozítří, pochopitelně, že veřejnost budeme informovat," tvrdí prezident Federace strojvůdců Petr Čechák. Veřejnost straší i výrok šéfa autobusových odborů DP Praha Jiřího Čady, který vyhrožuje velmi rozsáhlou stávkou. "Bylo by to už od ranního výjezdu," citoval Čadu server FinančníNoviny.cz.

Jak velký bude rozsah případné stávky, to ukáží až následující dny. Jednotlivé regionální odborové svazy totiž v nastalém zmatku ještě neobdržely od svých centrál pokyny, zřejmá není ani podpora samotných zaměstnanců. Patrně by se ale jednalo o stávku velkého rozměru, která by mohla překonat i únor 1997. Tehdy se Odborové sdružení železničářů pokusilo zcela změnit směřování firmy a kvůli svým rozsáhlým požadavkům zastavilo dopravu na čtyři dny. Tehdy stávkovala zhruba polovina zaměstnanců ČD.

Tehdy šlo ještě o profesní záležitosti, tedy věci, kvůli nimž právo na stávku v českém právním řádu je. Letos ale dopravní odbory začaly stávkou vyhrožovat kvůli celostátní politice. Nesouhlas s vládními reformami už v červnu demonstrovali hodinovou stávkou strojvůdci. Dle očekávání požadavky odborářů využil i předseda ČSSD Jiří Paroubek. "Je to věc, která je těžko přijatelná pro zaměstnance, a která povede ke snížení životní úrovně lidí," prohlásil Paroubek.

Ministr Kalousek oponuje, že jeho záměrem je jednotný tzv. "zaměstnanecký paušál", který by měl přinést stejné výhody všem zaměstnancům. "Trvám na tom, že budou-li v zákoně nějaká osvobození a výjimky, pak budou jen celospolečensky přínosné," řekl Kalousek. Jeho zajímavý projekt redukce finanční správy a zjednodušení daňové soustavy se potýká se značnými problémy a nestabilní podporou reformní vlády v Poslanecké sněmovně. Stravenky mohou být jeho definitivním hrobem, stejně jako byly regulační poplatky v případě reformy zdravotnictví. Ta totiž ztroskotala také na zdánlivé malichernosti - symbolických regulačních poplatcích, které většina české veřejnosti nepřijala. I v tomto případě nasadila opoziční ČSSD velmi útočnou a levicovou rétoriku.

Je hrozba reálná, uskuteční se stávka? Hlasujte v naší anketě!

Zdroj: Finanční noviny.cz/ČTK


Honza Beránek / JTB | 13.1.2009 (8:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Nehody a mimořádnosti

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 8 9 10 11 12 ... 28      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer M 
13.01.2009 (19:10)  
Jiri Prusa - samozrejme ze snazsi by to bylo bez toho pausalu, ovsem pokud to bude pro vsechny, tak bych nemluvil o vyjimce. Bude to pouze stupen vypoctu (osobne mi neni jasne, proc se proste nezvedne sleva na dani, ktera ma stejnou funkci, ale dobry...).
Proc je posteni pojisteni a ne dan, tak to taky nevim. Resp. asi vim - vznika pak dojem, ze dan je nizsi...
Registrierter Benutzer M 
13.01.2009 (19:06)  
Proc by to mel byt blbej priklad - pokud mne nema vadit, ze "ty" nebudes danit prijmy jakozto zeleznicar, tak nechapu, proc by melo vadit tobe, ze ja je nedanim jako najemny vrah...

Pokud jde o ty kozy - mam za to, ze jsem napsal velmi jasne, ze mi nevadi, ze soused ma tu kozu (tzn. necht ma vyhody, necht ma dokonce i ten plat), nechapu ale proc by se melo prispivat na jeji zradlo (tzn. proc by se to nemelo danit).
Co se tyce statnich zamestnancu, tak jiz jsem uvedl, ze by bylo patrne snazsi, kdyby takovi lide zadne dane neplatili a dstavali rovnou cistou mzdu (protoze ty dane naprd dostanou od statu a potom je statu vrati...). Pracovnici v doprave (potazmo kdokoliv se stravenkama) ale nejsou statni zamestnanci a proto by asi bylo vhodne, aby dane platili. Stejne jako vsichni ostatni...

Jestli mi napises jeden jediny argument, proc by jeden mel platit 10% dane a nekdo jiny 15% (pricemz by jejich prijmy byly shodne, takze by neslo o progresi), tak budu vdecny.
Prosim a dekuji zaroven (aspon jeden...)
13.01.2009 (19:04)  
AD M a výdajový paušál,problémem je kolik ten paušál opravdu bude a po loňských zkušenostech s daní z přijmů je jasné že každý rok nebude do 31.12. jasné kolik to bude příští rok.Jinak to není špatný nápad to asi neni,ale zavádí další výjimku (sice pro všechny) do daňových zákonů,to je ale proti snaze ten zákon zjednodušut. Nejjenudiší by bylo daň z přímu fyzických osob je xy % z hrubé mzdy tečka.Sice tímto vznikme moře další problémů a nejasností,ale je to nejjednoduší. U zdravotního a sociálního pojištění(proč je to pojištění když je to daň ze které se taky platí daň z přijmu ((superhruhá mzda))))) strop v několikanásobku minimální mzdy,protože nemocenská má strop a důchod fakkticky také.Ale toto je utopije a každý bojuje za své současné výhody.
13.01.2009 (18:54)  
AD M: Trošku blbej příklad nemyslíš...
Ale samozřejmě, že to o té koze je, protože tímhle stylem by si mohl říct, že proč by si měl přispívat na ,,žrádlo" i jiným - státním zaměstnancům, důchodcům, nezaměstnaným atd.atd., protože se taky na ně platí z daní resp. sociálního pojištění!
Registrierter Benutzer M 
13.01.2009 (18:45)  
tam se přece kvůli snaze zrušit výhody zaměstnancům v dopravě úspěšně stávkovalo.

U nas se ale zadne ruseni vyhod neplanuje, cili neni proti cemu stavkovat...

Co se tyce tech 90K platu rodiny, tak tohle muze napsat jedine clovek, kterej byl kdy na dovolene v Bulharsku (nic proti nemu, je tam hezky)...

Co se tyce otazky na vydajovy pausal, tak to uz se dostavame k podstate veci (cili konecne otazka, proc se vlastne ma stavkovat). Finta toho pausalu by byla v tom, ze jej mohli uplatnit nikoliv pouze nadlide a supermani v modrem, ale vsichni zamestnanci. Jinymi slovy - vsichni by meli shodne danove podminky. To by bylo krasne, ze? No vlastne ne, byo by to hrozne, protoze zelezniari by platili podle stejnych podminek jako nezelznicari a nebyli by privilegovani (jak si zaslouzi...).
A proc panove proc? Protoze to bylo snazsi na vypocet, spravu, cokoliv? Protoze by to bylo zcela transparentni, prehledne? Proto, panove, proto...

Ad Oktavka - platite z tech 5000 na Corsu i 40% na pojsiteni?
Registrierter Benutzer M 
13.01.2009 (18:40)  
Jarousku - cili proti bys nemel nic proti tomu, ze jsem najemny vrah a z mych prijmu nemusim (no nemusim - nehcci, nevim, jak bych to vykazal:-)) platit dane?

O sousedove koze to neni. Ja (jakozto soused bez kozy) totiz sousedovi tu kozu ZIVIM a pokud ji nezivim primo, tak platim dane, ze ktereho se plati zradlo pro nase spolecny (tzn. jenom sousedovu) kozy... Takze at si soused ma co chce, ja jen nechci prispivat na zradlo pro jeho kozu - at si ji vyzivuje ze sveho.
"Na oplatku" po tobe nikdy nebudu chtit, abys treba musel platit vyssi DPH, nez platim ja...
13.01.2009 (18:39)  
Ad Jiří Jakeš:u DB a SNCF jsou jízdní výhody jako ucelený benefit,ale možná,že dnes je to jinak:tohle platilo před mým penzionováním.O SNCF nepochybuji,tam se přece kvůli snaze zrušit výhody zaměstnancům v dopravě úspěšně stávkovalo. A co se týče zdanění-pokud bude mít zaměstnanec s manželkou a dvěma dětmi příjem na naše peníze zhruba 90 000Kč/měsíc,tak si daň lehce zaplatí. A ještě něco,z vlastní zkušenosti:můj syn má jako prodejce kamionů služební auto i pro vlastní použití. Platí daň 1% z pořizovací ceny,má Octavii a s ní může jezdit v plném rozsahu i jeho manželka. Platí pouze naftu(odhadem),pojištění vč.havarijního,veškerý servis a opravy neplatí. Takže s těmi zhruba 5000Kč měsíčně je na tom stejně,jako jsem byl já,mající Corsu na splátky (splátky bance,pojištění,servis a opravy ze svého).A ještě něco-chce-li ministr financí nahradit nezdanění Železniční průkazky výdajovým paušálem,tak co to vlastně znamená? Podle jeho slov to,co zaměstnanec dá za Železniční průkazku jako daň dostane zpět jako výdajový paušál,takhle je to aspoň psáno v jeho vyjádření na schůzce s odbory,konané 12.1. A nyní je na místě otázka? Proč,pánové,proč?
13.01.2009 (18:29)  
No když čtu ty příspěvky, tak si říkám, že je to pořád o té sousedově koze... Když ji nemám nebo nemůžu mít já, tak ať sousedovi chcípne...
Registrierter Benutzer M 
13.01.2009 (18:27)  
taz - auto se zdanuje tusim tak, ze jedno procento porizovaci ceny auta se povazuje za prijem... Pokud jde o dyska v restauracich, tak s temi tenhle zakon nedela vubec nic. Ty se podle zakona maji danit uz davno. Alespon takto to vnimam ja a neshoduji se s Jirim Prusou a mozna by mohl na pomoc prispechat mates111 nebo nekdo:-) Dysko nas zakon nezna, ale zna paragraf deset mam pocit.

V cem se s Jirim Prusou asi shodnu je to, ze kdyby se na to priznani napsal jenom soucet prijmu, kterej by se pak jenom nejak odecetl a vynasobil, tak by to bylo snazsi, nez je tomu ted...
Registrierter Benutzer SYN 
13.01.2009 (18:24)  
taz: já osobně bych řekl že dýško je dar, dary nad 3000 ročně se mají přiznat ke zdanění. Takže pokud Vám někdo prokáže větší než citovanou výši dýšek za rok tak Vás mohou dostat. Možnost prokázat to bude ovšem poněkud teoretická.
Ovšem pokud zaměstnankyně na pásu v Orionce sežere za rok padesát kilo čokolády tak s tím bude také problém to dokázat... Tam kde to ovšem reálně lze měřit je na místě se o to snažit. Na tom nevidím nic špatného.
Mimochodem "firemní prodejny" obvykle nerozdávají věci ale jedou na režijních cenách, takže sám výrobce neutrpí žádnou škodu oproti tomu kdyby zboží dodal do obchodního řetězce. To se asi také dá využít pro zdůvodnění proč takový prodej nepovažovat za benefit - tedy pokud je cena opravdu nad náklady (můj odhad).
  1 ... 8 9 10 11 12 ... 28      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko