..: Odbory to myslí se stávkou vážně, vyhrožují kvůli stravenkám :..

bleskPraha - Dobré jitro. Možná jste to přes noc nepostřehli, možná se to ještě vůbec nestalo. Vlaky i městská doprava jezdí zatím bez přerušení, nicméně to, co bylo doposud koloritem Francie, Itálie či Řecka, tedy permanentní hrozba stávek a snaha odborů ovlivňovat i politiku, se dnešním dnem stává realitou i v Česku. Zástupci 13 odborových centrál dopravních firem se dohodli na koordinované stávce, kterou mohou počínaje dneškem spustit kdykoli. Paralýza hrozí především železnici a pražské MHD. Odbory k radikálním výhrůžkám sáhly kvůli novele daňových předpisů, která by jejich členům začala danit režijní jízdenky a stravenky. O této problematice můžete hlasovat i v anketě.

Je to vlastně jen politika. Ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL) plní svůj předvolební slib, snaží se zjednodušit daňovou soustavu a v důsledku i snížit daňové zatížení obyvatel. To ovšem znamená, že by rád zrušil i všemožné daňové výjimky. A jednou z nich jsou tzv. zaměstnanecké benefity, tedy různé naturalie přidávané k platu. Pro zaměstnavatele je to dobrá příležitost k tomu, aby zaměstnancům nemuseli zvyšovat plat, protože se na rozdíl od oficiální mzdy nepodrobují odvodům a zdanění. Svůj byznys na této mezeře postavili i prodejci stravenek.

Nový zákon o dani z příjmů sice zatím existuje pouze v podobě věcného záměru a dříve, než za rok stejně fungovat nebude, odbory ale chtějí celý záměr utnout už v samém zárodku. "Termín stávky upřesníme co nejdříve," řekl mluvčí odborářů Libor Poláček po jednání odborových svazů v dopravě.

Vláda prý nebude vědět dne ani hodiny

"Stávka může začít zítra, pozítří, pochopitelně, že veřejnost budeme informovat," tvrdí prezident Federace strojvůdců Petr Čechák. Veřejnost straší i výrok šéfa autobusových odborů DP Praha Jiřího Čady, který vyhrožuje velmi rozsáhlou stávkou. "Bylo by to už od ranního výjezdu," citoval Čadu server FinančníNoviny.cz.

Jak velký bude rozsah případné stávky, to ukáží až následující dny. Jednotlivé regionální odborové svazy totiž v nastalém zmatku ještě neobdržely od svých centrál pokyny, zřejmá není ani podpora samotných zaměstnanců. Patrně by se ale jednalo o stávku velkého rozměru, která by mohla překonat i únor 1997. Tehdy se Odborové sdružení železničářů pokusilo zcela změnit směřování firmy a kvůli svým rozsáhlým požadavkům zastavilo dopravu na čtyři dny. Tehdy stávkovala zhruba polovina zaměstnanců ČD.

Tehdy šlo ještě o profesní záležitosti, tedy věci, kvůli nimž právo na stávku v českém právním řádu je. Letos ale dopravní odbory začaly stávkou vyhrožovat kvůli celostátní politice. Nesouhlas s vládními reformami už v červnu demonstrovali hodinovou stávkou strojvůdci. Dle očekávání požadavky odborářů využil i předseda ČSSD Jiří Paroubek. "Je to věc, která je těžko přijatelná pro zaměstnance, a která povede ke snížení životní úrovně lidí," prohlásil Paroubek.

Ministr Kalousek oponuje, že jeho záměrem je jednotný tzv. "zaměstnanecký paušál", který by měl přinést stejné výhody všem zaměstnancům. "Trvám na tom, že budou-li v zákoně nějaká osvobození a výjimky, pak budou jen celospolečensky přínosné," řekl Kalousek. Jeho zajímavý projekt redukce finanční správy a zjednodušení daňové soustavy se potýká se značnými problémy a nestabilní podporou reformní vlády v Poslanecké sněmovně. Stravenky mohou být jeho definitivním hrobem, stejně jako byly regulační poplatky v případě reformy zdravotnictví. Ta totiž ztroskotala také na zdánlivé malichernosti - symbolických regulačních poplatcích, které většina české veřejnosti nepřijala. I v tomto případě nasadila opoziční ČSSD velmi útočnou a levicovou rétoriku.

Je hrozba reálná, uskuteční se stávka? Hlasujte v naší anketě!

Zdroj: Finanční noviny.cz/ČTK


Honza Beránek / JTB | 13.1.2009 (8:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Nehody a mimořádnosti

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 13 14 15 16 17 ... 28      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer M 
13.01.2009 (15:19)  
antdo - jde tam jedine o to, ze se uvazilo, ze by rezijka platila pouze ve dvojce a nemela by potom cenu In-gold... Na druhe strane, mezi sitovkama ctvrtletnima do 1 a 2 taky neni rozdil 50%.
Proste by to nekdo stanovil... Podobne jako nekdo stanovi cenu benzinu, jako nekdo stanovi cenu eura. Na rozdil od benzinu a eura by ale nevestil z koule, ale mel pomerne velmi hmatatelny podklad...
Registrierter Benutzer M 
13.01.2009 (15:15)  
Mara - tak dobre, pokud nechces vzorecek z materske skoly tak to skusim slozite...
Cena rezijky se vypocte nasledovne 21000/1,5*(cos(47)^0)-log(0) a to cele umocneno na jednu polovinu a nasledne vynasobene samo sebou...

Nebo jinak - nechapu, proc by se trivialni veci, meli resit slozite... Nechapu, rpoc by danovy zakon, kde se resi prijmy, ze kterych se ma platit nejaka dan, mel byt zaplevelen milionem vyjimek, ve kterych se nikdo nevyzna a dva odbornici se neshodnou, jak se neco ma danit...
Tebe bych se nechtel ptat "kolik je hodin"...
Registrierter Benutzer antdo  mail  
13.01.2009 (15:09)  
m@ra:
zcela jednoduše, hodnota režijky je jako in-gold tj.21.000 kč rozděleno na 12 měs= 1.750,- dále jak je psáno níže u firemních automobilů pro soukr. použití. tj v podstatě se o 1750 zvýší hrubá mzda a odvede se dan a pojištění. proč ve všem hledáte problém
Registrierter Benutzer Foxx  mail  
13.01.2009 (15:00)  
M@ra: Nehledej v tom vědu, prostě se určí nějaká cena výnosem to a to číslo a zbytek už řeší 586/1992 sb.
Registrierter Benutzer M@ra 
13.01.2009 (14:55)  
M: Tak mi napiš, jak rozumně zdanit režijku (ale nechci žádný vzoreček z mateřské školky typu 21000/1,5)...

Je nechutné už jen to, že někdo jde kolem s odpadky. Bohužel se všude rozmáhají velkoprostorové vozy, kde existuje spousta dalších nechutností.
Registrierter Benutzer Aleš Franc  mail  
13.01.2009 (14:52)  
Na jednu stranu souhlasím s Kalouskem. Ten , kdo má k dispozici služební auto , které na základě domluvy se zaměstnavatelem může používat pro soukromé účely , musí z něj odvést zdravotní a sociální pojištění a zaplatit daň. Zjednodušeně řečeno , pokud toto vozidlo mělo pořizovací hodnotu 600.000 CZK , člověk , který jej využívá , musí zaplatit pojištění a daň , jakoby jeho hrubá mzda byla o 6.000 CZK větší.
Aby to bylo férové i pro jiné oblasti , měli by zaměstnanci dopravních podniků volné jízdy , které jsou uskutečňovány na základě režijek ,též zdanit.

Jinak by mě docela zajímalo , jak je tato problematika řešena v zahraničí. Dále jestli na režijky mají dnes nárok pouze zaměstnanci ČD , nebo i dalších firem , které dříve pod ČD patřily.
Registrierter Benutzer JnR 
13.01.2009 (14:49)  
Mvra: Jenže co mají DB (OBB...) dělat, když jim ČD přes hranice posílají neuklizený vozy?
Registrierter Benutzer M 
13.01.2009 (14:47)  
Mara - ale na tom neni zadne teoretizovani, takhle to proste je...
ad bordel - a jeste v kapse i zrecyklujes, ze?

I pro taze - pokud nechci aby se tam pres mne natahovali, tak proste odmitnu. Kdyz v letadle mam strach, ze kdyz mi bude davat 0,05 kelimek s dzusem, tak ze mne polije, tak proste odmitnu... Zatim mi ho nikdy nasilim nenutili
Registrierter Benutzer M@ra 
13.01.2009 (14:38)  
Jinak to vybírání košů za jízdy (a hlavně přes cestující) je fakt humus... To jsou stejně koše spíš nouzové, já si většinou svůj bordel zas odnesu a roztřídíM.
Registrierter Benutzer antdo  mail  
13.01.2009 (14:24)  
taz:

s tím úklidem jak popisujete dost,ale dost těžce přeháníte.Kdo jezdí pravidelně EC směr Holešovice Ústí nad Labem, je stejně jako já pravidelně svědkem onoho úklidu a probíhá naprosto bezkonfliktně a pohodově, s minimálním omezením.A je mnohem příjemnější vydržet 30 vteřin úklidu, něž plechovku či kelímek hodit pod sedačku, protože přetéká koš Paní většinou slušně pozdraví řekne s dovolením. Nehledě na to, že i zahraniční cestující jsou na tento typ úklidu zvyklí. Stejným způsobem probíhá úklid i u DB. takže prosím, trochu objektivity.
  1 ... 13 14 15 16 17 ... 28      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko