..: Odbory to myslí se stávkou vážně, vyhrožují kvůli stravenkám :..

bleskPraha - Dobré jitro. Možná jste to přes noc nepostřehli, možná se to ještě vůbec nestalo. Vlaky i městská doprava jezdí zatím bez přerušení, nicméně to, co bylo doposud koloritem Francie, Itálie či Řecka, tedy permanentní hrozba stávek a snaha odborů ovlivňovat i politiku, se dnešním dnem stává realitou i v Česku. Zástupci 13 odborových centrál dopravních firem se dohodli na koordinované stávce, kterou mohou počínaje dneškem spustit kdykoli. Paralýza hrozí především železnici a pražské MHD. Odbory k radikálním výhrůžkám sáhly kvůli novele daňových předpisů, která by jejich členům začala danit režijní jízdenky a stravenky. O této problematice můžete hlasovat i v anketě.

Je to vlastně jen politika. Ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL) plní svůj předvolební slib, snaží se zjednodušit daňovou soustavu a v důsledku i snížit daňové zatížení obyvatel. To ovšem znamená, že by rád zrušil i všemožné daňové výjimky. A jednou z nich jsou tzv. zaměstnanecké benefity, tedy různé naturalie přidávané k platu. Pro zaměstnavatele je to dobrá příležitost k tomu, aby zaměstnancům nemuseli zvyšovat plat, protože se na rozdíl od oficiální mzdy nepodrobují odvodům a zdanění. Svůj byznys na této mezeře postavili i prodejci stravenek.

Nový zákon o dani z příjmů sice zatím existuje pouze v podobě věcného záměru a dříve, než za rok stejně fungovat nebude, odbory ale chtějí celý záměr utnout už v samém zárodku. "Termín stávky upřesníme co nejdříve," řekl mluvčí odborářů Libor Poláček po jednání odborových svazů v dopravě.

Vláda prý nebude vědět dne ani hodiny

"Stávka může začít zítra, pozítří, pochopitelně, že veřejnost budeme informovat," tvrdí prezident Federace strojvůdců Petr Čechák. Veřejnost straší i výrok šéfa autobusových odborů DP Praha Jiřího Čady, který vyhrožuje velmi rozsáhlou stávkou. "Bylo by to už od ranního výjezdu," citoval Čadu server FinančníNoviny.cz.

Jak velký bude rozsah případné stávky, to ukáží až následující dny. Jednotlivé regionální odborové svazy totiž v nastalém zmatku ještě neobdržely od svých centrál pokyny, zřejmá není ani podpora samotných zaměstnanců. Patrně by se ale jednalo o stávku velkého rozměru, která by mohla překonat i únor 1997. Tehdy se Odborové sdružení železničářů pokusilo zcela změnit směřování firmy a kvůli svým rozsáhlým požadavkům zastavilo dopravu na čtyři dny. Tehdy stávkovala zhruba polovina zaměstnanců ČD.

Tehdy šlo ještě o profesní záležitosti, tedy věci, kvůli nimž právo na stávku v českém právním řádu je. Letos ale dopravní odbory začaly stávkou vyhrožovat kvůli celostátní politice. Nesouhlas s vládními reformami už v červnu demonstrovali hodinovou stávkou strojvůdci. Dle očekávání požadavky odborářů využil i předseda ČSSD Jiří Paroubek. "Je to věc, která je těžko přijatelná pro zaměstnance, a která povede ke snížení životní úrovně lidí," prohlásil Paroubek.

Ministr Kalousek oponuje, že jeho záměrem je jednotný tzv. "zaměstnanecký paušál", který by měl přinést stejné výhody všem zaměstnancům. "Trvám na tom, že budou-li v zákoně nějaká osvobození a výjimky, pak budou jen celospolečensky přínosné," řekl Kalousek. Jeho zajímavý projekt redukce finanční správy a zjednodušení daňové soustavy se potýká se značnými problémy a nestabilní podporou reformní vlády v Poslanecké sněmovně. Stravenky mohou být jeho definitivním hrobem, stejně jako byly regulační poplatky v případě reformy zdravotnictví. Ta totiž ztroskotala také na zdánlivé malichernosti - symbolických regulačních poplatcích, které většina české veřejnosti nepřijala. I v tomto případě nasadila opoziční ČSSD velmi útočnou a levicovou rétoriku.

Je hrozba reálná, uskuteční se stávka? Hlasujte v naší anketě!

Zdroj: Finanční noviny.cz/ČTK


Honza Beránek / JTB | 13.1.2009 (8:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Nehody a mimořádnosti

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 15 16 17 18 19 ... 28      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer M 
13.01.2009 (14:02)  
Chikatetsujin - jako bacha na nej, on myslim o tech letuskach vi leccos a nejen z blogu:-))

antdo - copak den, tady to vypada na tyden. Akorat ten tajming si myslim, na rozdil od Josefa Petraka, vybrali spatne - preci jen, jarni prazdniny jeste nebudou:-)
Registrierter Benutzer antdo  mail  
13.01.2009 (14:00)  
Jak již dole někdo uvedl, největší sranda je, že 90% nádražáků ani neví proč stávkují. Prostě slepě táhnou za svým odborářským bossem, který zase slepě věří ještě většímu bossovi( nebudu jmenovat, Paroubka si za tím bossem doplní každý sám) Pro běžné odboráře a nádražáky je to prostě jen den volna, z ideálních okolností strávený v Praze s rodinou.
Registrierter Benutzer kuchi 
13.01.2009 (14:00)  
V jizdim radu 2007/8 jezdil na Hutnikovi 1 vagon OBB, bylo krasne videt rozdil v udrzbe a cistote (pritom stejni cestujici)
13.01.2009 (13:59)  
Foxx: No to si piš! :-) Myslíš, že při hodinových obratech tam nabíhá úklidová firma? Nikoliv posádka jen rychle upraví letadlo a letí se dál...

http://www.fiftyfifty.cz/Kazdy-mi-zavidi-jsem-letuska-9968902.php

M: Díky za opravu... Už na Vinťu pomalu zapomínám... :-D
Registrierter Benutzer kuchi 
13.01.2009 (13:53)  
mazuták: problem s uklidem (aspon co jsem pochopil ja,kdyz tak me opravte) je ten ze neuklizi CD ale najima si externi firmu.Jenomze tu nikdo nekontroluje.Byl jsem svedkem ze ve Studence na jeden hadr vytrela v Regionove cely ten nizkopodlazni vagon (vcetne zachodu) a ani se nenamahala setrene smeti dostat do kybliku.Pochopitelne jedine ceho tak bylo dasahnuto je vymeteni chuchvalcu z podsedacek doprostred vsem na oci...
Edit: Tohle neni obhajoba CD ale kritika
Registrierter Benutzer M 
13.01.2009 (13:51)  
Mara - a co takhle zrusit rezijku a zamestnancum davat In-gold? Pokud bude problem s prvni tridou, tak proste postupovat stejne jako u jnych jizdenek - cili sitovku do druhe tridy ocenit (opravdu ne ohodnotit) na 14 tisic korun...
Na rovinu? Jestli tohle ma byt problem, tak pouze zcela zastupny a umele vyvolany
Registrierter Benutzer M 
13.01.2009 (13:48)  
Mazutak a uklid - coze? Pokud vlak stoji na miste, tak se v nem uklizet da, ale pokud jede, tak je to nemozne? Jako ja uz nevim, jak se tomu rika, ale ve fyzicky jsme brali neco o nejakych soustavach - cili ve vlaku se nepozna, jestli jede nebo stoji a uklizet se da tak ci onak...
Stejnou logikou by popelari mohli rict, ze aby mohli vysypavat popelnice, tak by se musela na cas zastavit zemekoule, protoze v te rychlosti se to neda vysypat...

Tri roky zpet jsem jel vlakem do Berlina. Ihned za hranicemi nabehli manici a vybirali odpadkace (samozrejme za jizdy!). Do te doby jsem to u CD nikdy nevidel (pozdeji jiz ano). Cili, pokud ma nekdo pocit, ze neco nejde, tak mozna jde skutecne jen o problem casovy a mistni...
Predpokladam, ze stejne to bude s cistotou nemeckych vlaku a dobytkarstvi ceskych cestujicich...
Registrierter Benutzer M@ra 
13.01.2009 (13:47)  
M: A jak tedy zdanit něco, co nemá tržní cenu, jako třeba režijka?
Registrierter Benutzer M 
13.01.2009 (13:46)  
Foxx - musis cist i to, na co Prazak reagoval... A ten reagoval na mazutaka, kterej dan z prijmu neresil vubec a je z rezijky ochotnej zaplatit pouze DPH:-)
Registrierter Benutzer M 
13.01.2009 (13:45)  
michawel - k tomu, co jsi napsal je potreba doplnit, ze tam bude ten zamestnanecky pausal! Takze pokud nebude jedno az dve procenta, tak se na cistem platu vubec neprojevi. O to je ta stavka absurdnejsi...

Proste mam plat 20K, 5 vyjimek na snizeni dane v uhrnne vysi 5K. Nove se zrusi vsechny vyjimky, ovsem zavede se pausal 25%. Lopata bude kricet "berete nam vyjimky, budeme se mit hur". Nektere strany budou kricet "berou vam penize, stavkujte". No a lopaty stavkovat budou, na danich zaplati porad stejne a spousta lidi na tom bude vydelavat (stravenkarama pocinaje a danovejma poradcema konce)...
  1 ... 15 16 17 18 19 ... 28      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko