..: Odbory to myslí se stávkou vážně, vyhrožují kvůli stravenkám :..

bleskPraha - Dobré jitro. Možná jste to přes noc nepostřehli, možná se to ještě vůbec nestalo. Vlaky i městská doprava jezdí zatím bez přerušení, nicméně to, co bylo doposud koloritem Francie, Itálie či Řecka, tedy permanentní hrozba stávek a snaha odborů ovlivňovat i politiku, se dnešním dnem stává realitou i v Česku. Zástupci 13 odborových centrál dopravních firem se dohodli na koordinované stávce, kterou mohou počínaje dneškem spustit kdykoli. Paralýza hrozí především železnici a pražské MHD. Odbory k radikálním výhrůžkám sáhly kvůli novele daňových předpisů, která by jejich členům začala danit režijní jízdenky a stravenky. O této problematice můžete hlasovat i v anketě.

Je to vlastně jen politika. Ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL) plní svůj předvolební slib, snaží se zjednodušit daňovou soustavu a v důsledku i snížit daňové zatížení obyvatel. To ovšem znamená, že by rád zrušil i všemožné daňové výjimky. A jednou z nich jsou tzv. zaměstnanecké benefity, tedy různé naturalie přidávané k platu. Pro zaměstnavatele je to dobrá příležitost k tomu, aby zaměstnancům nemuseli zvyšovat plat, protože se na rozdíl od oficiální mzdy nepodrobují odvodům a zdanění. Svůj byznys na této mezeře postavili i prodejci stravenek.

Nový zákon o dani z příjmů sice zatím existuje pouze v podobě věcného záměru a dříve, než za rok stejně fungovat nebude, odbory ale chtějí celý záměr utnout už v samém zárodku. "Termín stávky upřesníme co nejdříve," řekl mluvčí odborářů Libor Poláček po jednání odborových svazů v dopravě.

Vláda prý nebude vědět dne ani hodiny

"Stávka může začít zítra, pozítří, pochopitelně, že veřejnost budeme informovat," tvrdí prezident Federace strojvůdců Petr Čechák. Veřejnost straší i výrok šéfa autobusových odborů DP Praha Jiřího Čady, který vyhrožuje velmi rozsáhlou stávkou. "Bylo by to už od ranního výjezdu," citoval Čadu server FinančníNoviny.cz.

Jak velký bude rozsah případné stávky, to ukáží až následující dny. Jednotlivé regionální odborové svazy totiž v nastalém zmatku ještě neobdržely od svých centrál pokyny, zřejmá není ani podpora samotných zaměstnanců. Patrně by se ale jednalo o stávku velkého rozměru, která by mohla překonat i únor 1997. Tehdy se Odborové sdružení železničářů pokusilo zcela změnit směřování firmy a kvůli svým rozsáhlým požadavkům zastavilo dopravu na čtyři dny. Tehdy stávkovala zhruba polovina zaměstnanců ČD.

Tehdy šlo ještě o profesní záležitosti, tedy věci, kvůli nimž právo na stávku v českém právním řádu je. Letos ale dopravní odbory začaly stávkou vyhrožovat kvůli celostátní politice. Nesouhlas s vládními reformami už v červnu demonstrovali hodinovou stávkou strojvůdci. Dle očekávání požadavky odborářů využil i předseda ČSSD Jiří Paroubek. "Je to věc, která je těžko přijatelná pro zaměstnance, a která povede ke snížení životní úrovně lidí," prohlásil Paroubek.

Ministr Kalousek oponuje, že jeho záměrem je jednotný tzv. "zaměstnanecký paušál", který by měl přinést stejné výhody všem zaměstnancům. "Trvám na tom, že budou-li v zákoně nějaká osvobození a výjimky, pak budou jen celospolečensky přínosné," řekl Kalousek. Jeho zajímavý projekt redukce finanční správy a zjednodušení daňové soustavy se potýká se značnými problémy a nestabilní podporou reformní vlády v Poslanecké sněmovně. Stravenky mohou být jeho definitivním hrobem, stejně jako byly regulační poplatky v případě reformy zdravotnictví. Ta totiž ztroskotala také na zdánlivé malichernosti - symbolických regulačních poplatcích, které většina české veřejnosti nepřijala. I v tomto případě nasadila opoziční ČSSD velmi útočnou a levicovou rétoriku.

Je hrozba reálná, uskuteční se stávka? Hlasujte v naší anketě!

Zdroj: Finanční noviny.cz/ČTK


Honza Beránek / JTB | 13.1.2009 (8:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Nehody a mimořádnosti

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 28      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer DJ 
14.01.2009 (18:13)  
Ážetďák: Ti "modří de..lové" dostali jen tak náhodou ve sněmovních volbách nejvíce hlasů a dokázali složit vládu.
Ale - i kdyby byly jejich návrhy sebevíc dementní, tak od toho přece existuje silná opozice, která by tyto návrhy zastavila.
A když si bude hodně lidí při příštích volbách myslet, že to ti "modří de..lové" dělali špatně, tak dostanou šanci jiní.
Ale to takto politických věcí takovýmto skutečně vyděračským způsobem nezasahují odbory.
Registrierter Benutzer MS 
14.01.2009 (17:54)  
2 Martin Grill: 100 zlodějů je taky poměrně dost vidět. ;)

2 Ážetďák: Proti vyjednávání odborů a jejich funkci ochrany zaměstnanců tu přece nikdo nic nenamítá. Je ale rozdíl vyjednávání a sprosté vydíraní tím, že totálně rozvrátí na nějakou dobu dopravu a tím si, jak už tu bylo řečeno vemou jako rukojmí x milionů lidí.

Mimochodem jednání se asi docela protáhlo, někdy o pů třetí jsem šel kolem Domu Odoborových Svazů a ještě před ním stál vládní Superb. :)
14.01.2009 (17:48)  
AŽDman... Někdo říká stáhl ohon, někdo říká "vyjednává s fanatiky". Když už se odboráři pustili do celostátní politiky, na kterou nemají mandát, tak mohli posbírat alespoň elementární znalosti diplomacie a slušnosti, protože slovo vyjednávat v sobě obsahuje jednání a dialog, ne ultimativní požadavky a vydírání. ;)

A všude na světě jsou odbory od toho, aby korigovaly nenažranost a nevychovanost zaměstnavatelů. - hmm, a co teda měla tahle výhružka stávky společného se zaměstnavateli? :) Nic, já vím, ale těžce se to přiznává.
14.01.2009 (17:48)  
To MS: Hluboce se mýlýš! Nejde o neschopnost se domluvit, alespoň ze strany odborářů. Jde o to, že vláda vymyslí kravinu(y) a je ochotna to uznat teprve, když jsou bezprostředně ohrožena její koryta! A všude na světě jsou odbory od toho, aby korigovaly nenažranost a nevychovanost zaměstnavatelů. Je velmi dobře, že takto už začínají fungovat odbory i u nás.
14.01.2009 (17:44)  
To DJ: O tom, jak to s výhodností nápadů vlády modrých debilů pro většinu občanů vypadá, nás dva roky jejich vládnutí dostatečně přesvědčily. Jde jen o to, že hrstka modrých fanatiků si stále ještě není ochotna připustit, že kdykoli někdo z této vlády začne hýkat něco o výhodnosti, tak bohapustě lže!
14.01.2009 (17:40)  
Takže Kalous stáhl ohon a zalezl do díry! Čili. Zatím se stávkovat nebude, ale pohotovost trvá, protože Kalous se tohoto hovězího nápadu ještě úplně nevzdal. Je možné, že někdy v budoucnu s tím vyrukuje znova, ale osobně si myslím, že tenhle nápad padne definitivně s pádem vlády, protože za současné situace, kdy opozice má ve sněmovně většinu, si žádná vláda nemůže dovolit časově neomezenou stávku nejen železničářů.
Registrierter Benutzer DJ 
14.01.2009 (16:18)  
waszyn: Naprosto souhlasím.
Jen bych dodal, že ty zaměstnance bez režijek a bez stravenek by ani náhodou nenapadlo v dané situaci stávkovat, protože by si jistě uvědomili, že by tím poškodili své zaměstnavatele, kteří by se tím mohli dostat do problémů a časem třeba propouštět.
Zaměstnanci ze železnice si takovouto možnost snad ani nepřipouštěli. :-(
Registrierter Benutzer waszyn 
14.01.2009 (16:08)  
DJ:
spise to vidim, ze tricetikorunova logika zase zvitezila.
misto aby vsichni zamestnanci at pracuji u kohokoliv ziskali bonus 700 mesicne cisteho na cokoliv, stravenkari a zeleznicari budou mit benefity s hodne omezenym pouzitim v hodnote 700-900, zamestnanci u zivnostniku a v malych firmach 00 nic... toto je presne ta prava (ci spise leva) solidarita (jako usetrenych 30kc vs.smrt na rakovinu-nedostatek leku apod.)
Co z toho je lepsi necham na laskavem ctenari.
Zda je toto duvod ke stavce rovnez. Podle mne zase ze sebe odborari udelali uplne blbce a dokazali ze patri do te mene inteligentni poloviny obyvatelstva.
Registrierter Benutzer DJ 
14.01.2009 (15:53)  
Kalousek se držel hesla "Moudřejší ustoupí". Jinak to nevidím. Uvědomil si, že by takovýto návrh možná ani neprošel ve sněmovně, tak na tom netrval.

A pokud je ten paušál opravdu výhodnější, jak Kalousek tvrdí, tak je jenom chyba těch odborů, že díky nim samotným zaměstnancům v dopravě zůstane ta horší varianta.
14.01.2009 (15:41)  
Stávka je pro nynější čas zažehnána, Kalousek návrh stáhl aby mohl odboráře přesvědčit, že by na něm vydělali. Viz http://ekonomika.idnes.cz/stavka-v-doprave-se-prozatim-odklada-dvm-/ekonomika.asp?c=A090114_151658_ekonomika_pin
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 28      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko