..: Odbory to myslí se stávkou vážně, vyhrožují kvůli stravenkám :..

bleskPraha - Dobré jitro. Možná jste to přes noc nepostřehli, možná se to ještě vůbec nestalo. Vlaky i městská doprava jezdí zatím bez přerušení, nicméně to, co bylo doposud koloritem Francie, Itálie či Řecka, tedy permanentní hrozba stávek a snaha odborů ovlivňovat i politiku, se dnešním dnem stává realitou i v Česku. Zástupci 13 odborových centrál dopravních firem se dohodli na koordinované stávce, kterou mohou počínaje dneškem spustit kdykoli. Paralýza hrozí především železnici a pražské MHD. Odbory k radikálním výhrůžkám sáhly kvůli novele daňových předpisů, která by jejich členům začala danit režijní jízdenky a stravenky. O této problematice můžete hlasovat i v anketě.

Je to vlastně jen politika. Ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL) plní svůj předvolební slib, snaží se zjednodušit daňovou soustavu a v důsledku i snížit daňové zatížení obyvatel. To ovšem znamená, že by rád zrušil i všemožné daňové výjimky. A jednou z nich jsou tzv. zaměstnanecké benefity, tedy různé naturalie přidávané k platu. Pro zaměstnavatele je to dobrá příležitost k tomu, aby zaměstnancům nemuseli zvyšovat plat, protože se na rozdíl od oficiální mzdy nepodrobují odvodům a zdanění. Svůj byznys na této mezeře postavili i prodejci stravenek.

Nový zákon o dani z příjmů sice zatím existuje pouze v podobě věcného záměru a dříve, než za rok stejně fungovat nebude, odbory ale chtějí celý záměr utnout už v samém zárodku. "Termín stávky upřesníme co nejdříve," řekl mluvčí odborářů Libor Poláček po jednání odborových svazů v dopravě.

Vláda prý nebude vědět dne ani hodiny

"Stávka může začít zítra, pozítří, pochopitelně, že veřejnost budeme informovat," tvrdí prezident Federace strojvůdců Petr Čechák. Veřejnost straší i výrok šéfa autobusových odborů DP Praha Jiřího Čady, který vyhrožuje velmi rozsáhlou stávkou. "Bylo by to už od ranního výjezdu," citoval Čadu server FinančníNoviny.cz.

Jak velký bude rozsah případné stávky, to ukáží až následující dny. Jednotlivé regionální odborové svazy totiž v nastalém zmatku ještě neobdržely od svých centrál pokyny, zřejmá není ani podpora samotných zaměstnanců. Patrně by se ale jednalo o stávku velkého rozměru, která by mohla překonat i únor 1997. Tehdy se Odborové sdružení železničářů pokusilo zcela změnit směřování firmy a kvůli svým rozsáhlým požadavkům zastavilo dopravu na čtyři dny. Tehdy stávkovala zhruba polovina zaměstnanců ČD.

Tehdy šlo ještě o profesní záležitosti, tedy věci, kvůli nimž právo na stávku v českém právním řádu je. Letos ale dopravní odbory začaly stávkou vyhrožovat kvůli celostátní politice. Nesouhlas s vládními reformami už v červnu demonstrovali hodinovou stávkou strojvůdci. Dle očekávání požadavky odborářů využil i předseda ČSSD Jiří Paroubek. "Je to věc, která je těžko přijatelná pro zaměstnance, a která povede ke snížení životní úrovně lidí," prohlásil Paroubek.

Ministr Kalousek oponuje, že jeho záměrem je jednotný tzv. "zaměstnanecký paušál", který by měl přinést stejné výhody všem zaměstnancům. "Trvám na tom, že budou-li v zákoně nějaká osvobození a výjimky, pak budou jen celospolečensky přínosné," řekl Kalousek. Jeho zajímavý projekt redukce finanční správy a zjednodušení daňové soustavy se potýká se značnými problémy a nestabilní podporou reformní vlády v Poslanecké sněmovně. Stravenky mohou být jeho definitivním hrobem, stejně jako byly regulační poplatky v případě reformy zdravotnictví. Ta totiž ztroskotala také na zdánlivé malichernosti - symbolických regulačních poplatcích, které většina české veřejnosti nepřijala. I v tomto případě nasadila opoziční ČSSD velmi útočnou a levicovou rétoriku.

Je hrozba reálná, uskuteční se stávka? Hlasujte v naší anketě!

Zdroj: Finanční noviny.cz/ČTK


Honza Beránek / JTB | 13.1.2009 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 28      Zpráv na stránku:   
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
14.01.2009 (14:33)  
2 MS: Nicméně těch zhruba 300 je velmi, velmi vidět... ;o)
registrovaný uživatel taz 
14.01.2009 (14:29)  
Děkuji Martinu Grillovi za odpověď, nechci polemizovat s jeho názorem, jen bych upřesnil, Luboš Pomajbík, je předseda Odborového svazu dopravy, který sdružuje především zaměstnance z autobusové, nákladní, kamionové, letecké a lodní dopravy.
K důvodům bych uvedl: Odborářům však vadí, že ministerstvo chce vzít nezdaněné výhody právě jen zaměstnancům. "Daňových úlev jsou přitom stovky. A sahá se však jen na benefity zaměstnanců. Jestli chce ministr mít ten systém spravedlivější, ať začne nejprve rušit daňové výjimky u poslanců, ministrů, státní správy a tak podobně....vysvětluje postoj odborářů Pomajbík.
registrovaný uživatel MS 
14.01.2009 (13:37)  
2 Martin Grill: Prvni cast komentare radeij komentovat nebudu. Nicmene souhlasim v tom, ze stavka je nesmyslny a ubohy projev neschopnosti se domluvit. Je to styl "Kdyz nebude po mym, tak uvidite!!!".

Se zbytkem bohuzel nelze souhlasit. Pani poslanci by sice meli jit prikladem, nicmene presto si myslim, ze je lepsi kdyz bude 9 999 700 lidi mit spravedlive podminky a 300 ne, nez kdyz bude spravedlive podminky mit jen 9 950 000 nebo kolik. Timto bych uz prestal argumentovat. Pripada mi to stejna argumentace, jako kdyz "On taky krade, proc bych nemohl ja?", nekdo tu myslim uvadel podobny priklad.

Co se tyce stavky cestujicich, tam je jeden drobny rozdil.

Cestujici dopravu potrebuji. CD cestujici nepotrebuji. :)

Nebo jeste jinak, ti proradni "modri" manazeri, kteri jsou placeni od zisku na tom trati. Tem, kteri nyni stavkuji za rezijky to bude absolutne jedno. Maximalne jeste budou radi, ze maji mene prace. Takze tim byste je moc nevytrestal.

Pozn. Nerikam, ze vsichni manazeri v CD jsou modri, ani bych se nedivil, kdyby tam polovina mela titul RSDr. a v kapse stranickou knizku. Avsak verim, ze aspon nekdo je tam opravdu placeny podle zisku.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
14.01.2009 (13:36)  
taz: Continental Automotive Systems CZ.
registrovaný uživatel taz 
14.01.2009 (12:41)  
Martine Grille, zdraví tě nedotknutelný modromozek, i u vás, v Conti - copak je to za firmu, jen bych se podíval, jak nám jdete příkladem...
registrovaný uživatel kuchi 
14.01.2009 (12:22)  
uz se vi jestli se bude stavkovat nebo ne?
registrovaný uživatel M 
14.01.2009 (11:03)  
waszyn - no asi az na ten klientelismus...
14.01.2009 (9:59)  
Martin Grill: těžko říct, jestli do toho míchat výhody politiků. S daňovými zákony o které se jedná teď souvisí jen nepřímo, a jak víme, poslanci by samozřejmě byli proti (a Kalousek by se mohl snažit jak by chtěl).
Na druhou stranu by to bylo populární pro voliče - tedy do chvíle, než by to opozice (která by o ty výhody taky přišla) zdiskreditovala (Sir Humphrey Appleby je nekonečná inspirace).
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
14.01.2009 (9:32)  
No jo, modromozci jsou něco jako nedotknutelná skupina..netýká se jich krize, netýká se jich vůbec nic. Jaké je vlastně stanovisko ČD? V každé NORMÁLNÍ firmě se odbory dokáží dohodnout s vedením na tom, že je třeba nastavit krizový postup. Dokonce i u nás, v Conti. ROH ČD a veškeré té rozmazlené havěti umí jen kopat ve chvíli, kdy se jim na něco sahá. Nic víc neumí. Hybernují do chvíle, kdy se má škrtat...neřeší proč. Smutný případ akutní debility a nesolidarity se spoluobčany. Támhle Frantu kvůli krizi vyrazili a jeho Mařenka maká na zkrácený úvazek, protože fabrika zrušila pracovní pátky. K podpoře tedy připočte asi 80% její mzdy. A jezdí vlakem zadarmo? Nikoli. Lojza fíra dostal nedávno krapet přidáno, vozí si prdel zadara furt (mám na mysli soukromé cesty) a s ním i jeho rodinka. Jistě, režijka není zadarmo, ale nevím nic o tom, že by stála 20k jako pro obyčejné smrtelníky. A stravenky jsou také nadstandadrem, ne normálním a nutným benefitem ze strany zaměstnavatele. Zlaté časy skončily a nastaly časy normální! Konec benefitů a výhod, peníze jen a pouze za práci a radost z toho, že ji vůbec máme - to je současnost.

Druhá strana mince je ta, že i páni politici by mohli jít příkladem a některé své výhody proškrtat. Ono je pěkné brát jiným a na sebe zapomínat. Každopádně at to dopadne jak chce, doufám, že se dotčení nesníží k něčemu takovému, jako je sprostá pomsta formou stávky. Zapomínají na to, kdo je živí a pakliže k něčemu takovému dojde, proč neudělat stávku cestujících...týden bez vlaku a autobusu a uvidí se. Nikdy jsem nikomu režijky nezáviděl, ale tohle je skutečně projev nedostatku inteligence, neuvědomění si současné situace v globále a v neposlední řadě už zmíněné nesolidarity.
registrovaný uživatel waszyn 
14.01.2009 (9:30)  
Aleš Franc: já po dlouhé době zrovna u současné vlády tento pocit rozhodně nemám. Je jim jasné, že příští volby projedou, proto se snaží zreformovat co nejvíc věcí, protože vědí že ti co příjdou po nich to všechno rušit nebudou a budou rádi, že za ně tu špinavou práci udělal někdo jiný a oni teď můžou u blbého stáda (či pro některé obyčejných lidí) sbírat body.
Netuším jak s klientelismem, ten je ale bližší spíše čssd než současné vládě, ale Margaret Thatcherová uměla dobře zatočit právě s těma všema odborářema, lopatama a netáhlama a za její vlády se britská ekonomika strašně zvedla.
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 28      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko