Praha - Dobré jitro. Možná jste to přes noc nepostřehli, možná se to ještě vůbec nestalo. Vlaky i městská doprava jezdí zatím bez přerušení, nicméně to, co bylo doposud koloritem Francie, Itálie či Řecka, tedy permanentní hrozba stávek a snaha odborů ovlivňovat i politiku, se dnešním dnem stává realitou i v Česku. Zástupci 13 odborových centrál dopravních firem se dohodli na koordinované stávce, kterou mohou počínaje dneškem spustit kdykoli. Paralýza hrozí především železnici a pražské MHD. Odbory k radikálním výhrůžkám sáhly kvůli novele daňových předpisů, která by jejich členům začala danit režijní jízdenky a stravenky. O této problematice můžete hlasovat i v anketě.
Je to vlastně jen politika. Ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL) plní svůj předvolební slib, snaží se zjednodušit daňovou soustavu a v důsledku i snížit daňové zatížení obyvatel. To ovšem znamená, že by rád zrušil i všemožné daňové výjimky. A jednou z nich jsou tzv. zaměstnanecké benefity, tedy různé naturalie přidávané k platu. Pro zaměstnavatele je to dobrá příležitost k tomu, aby zaměstnancům nemuseli zvyšovat plat, protože se na rozdíl od oficiální mzdy nepodrobují odvodům a zdanění. Svůj byznys na této mezeře postavili i prodejci stravenek.
Nový zákon o dani z příjmů sice zatím existuje pouze v podobě věcného záměru a dříve, než za rok stejně fungovat nebude, odbory ale chtějí celý záměr utnout už v samém zárodku. "Termín stávky upřesníme co nejdříve," řekl mluvčí odborářů Libor Poláček po jednání odborových svazů v dopravě.
Vláda prý nebude vědět dne ani hodiny
"Stávka může začít zítra, pozítří, pochopitelně, že veřejnost budeme informovat," tvrdí prezident Federace strojvůdců Petr Čechák. Veřejnost straší i výrok šéfa autobusových odborů DP Praha Jiřího Čady, který vyhrožuje velmi rozsáhlou stávkou. "Bylo by to už od ranního výjezdu," citoval Čadu server FinančníNoviny.cz.
Jak velký bude rozsah případné stávky, to ukáží až následující dny. Jednotlivé regionální odborové svazy totiž v nastalém zmatku ještě neobdržely od svých centrál pokyny, zřejmá není ani podpora samotných zaměstnanců. Patrně by se ale jednalo o stávku velkého rozměru, která by mohla překonat i únor 1997. Tehdy se Odborové sdružení železničářů pokusilo zcela změnit směřování firmy a kvůli svým rozsáhlým požadavkům zastavilo dopravu na čtyři dny. Tehdy stávkovala zhruba polovina zaměstnanců ČD.
Tehdy šlo ještě o profesní záležitosti, tedy věci, kvůli nimž právo na stávku v českém právním řádu je. Letos ale dopravní odbory začaly stávkou vyhrožovat kvůli celostátní politice. Nesouhlas s vládními reformami už v červnu demonstrovali hodinovou stávkou strojvůdci. Dle očekávání požadavky odborářů využil i předseda ČSSD Jiří Paroubek. "Je to věc, která je těžko přijatelná pro zaměstnance, a která povede ke snížení životní úrovně lidí," prohlásil Paroubek.
Ministr Kalousek oponuje, že jeho záměrem je jednotný tzv. "zaměstnanecký paušál", který by měl přinést stejné výhody všem zaměstnancům. "Trvám na tom, že budou-li v zákoně nějaká osvobození a výjimky, pak budou jen celospolečensky přínosné," řekl Kalousek. Jeho zajímavý projekt redukce finanční správy a zjednodušení daňové soustavy se potýká se značnými problémy a nestabilní podporou reformní vlády v Poslanecké sněmovně. Stravenky mohou být jeho definitivním hrobem, stejně jako byly regulační poplatky v případě reformy zdravotnictví. Ta totiž ztroskotala také na zdánlivé malichernosti - symbolických regulačních poplatcích, které většina české veřejnosti nepřijala. I v tomto případě nasadila opoziční ČSSD velmi útočnou a levicovou rétoriku.
Je hrozba reálná, uskuteční se stávka? Hlasujte v naší anketě!
Zdroj: Finanční noviny.cz/ČTK

Bohužel dnešní sorta politiků (netýká se to pouze ČR) se chce udržet u koryt co nejdéle a proto se snaží být za dobře s každým.... i ďáblem.
Bohužel dnešnímu světu chybí taková madam Tchecherová (nevím , zda jsem to napsal správně) , která to s takovými gaunery uměla hodně dobře.
A hlavně, ten zákon zatím neexistuje, jen věcný záměr, může se to 100% změnit, může se o tom vyjednávat, ale není důvod kvůli tomu rozvracet republiku!
To s kozou a vozem nevysvetlil JTB (nebo vlastne jo - ono je to uz v tom clanku), je to zde v diskusi od ruznych lidi asi 50x...
Tipl bych si ze jo, kdyz prakticky kazdy obedy (poledni menicka) plati stravenkama. Ale mozna si je tisknou nebo kupuji soukrome :)
Jinak ve smlouve nemas ani trinactej plat nebo mimoradnou premii.
Ne ze by to bylo dulezite, ale neco jako trinacty plat tam mam (tedy, je to na zaklade vykonosti a podminky ze je firma v zisku, pri hodnoceni 100 procent dostanou zamestnanci cely 13 plat a nekteri jako ja i vice)
Takze kdyz to neni ve smlouve, tak se to nemusi danit? Tak potom vsechny zamestname za minimalni mzdu a zbytek bude kazdomesicni premie (ktera neni ve smlouve, takze se vlastne nemusi danit...)
Ja o koze, vy o voze. Reagoval jsem na tvrzeni ze ted bude nekdo dostavat hodnotu stravenek v platu, coz vypadalo jako ze zamestnavatel sam od sebe bude zamestnanci radostne zvysovat plat aby nebyl na reforme skodny. JTB uz to vysvetlil.
Jinak ve smlouve nemas ani trinactej plat nebo mimoradnou premii. Takze kdyz to neni ve smlouve, tak se to nemusi danit? Tak potom vsechny zamestname za minimalni mzdu a zbytek bude kazdomesicni premie (ktera neni ve smlouve, takze se vlastne nemusi danit...)
Co se tyce zamestnance - stravenka JE prijmem. Je to v podstate cenny papir, extremne likvidni. Neni duvod jej nedanit (pokud nejaky takovy je, tak mi jej napis a soucasne mi napis, proc by se mel danit treba trinactej plat).
Co se tyce zamestnavatele - ze mzdy zamestnancu se musi platit pojisteni. Stravenka JE prijmem, neni duvod, aby se z nej pojisteni neplatilo. Pokud by melo byt spatne, ze se plati pojisteni ze stravenky, tak proc by se melo platit ze trinacteho platu? Stravenky jsou lobby uritych firem a je to prostredek jak ojebat stat na danich. Se divim, ze nektere firmy nevyplaci ve stravenkach pulku platu...
K tvym prikladum - ano, pokud se zrusi nejaka vyjimka, ktera se nedani, tak to znamena zvyseni dani. Naopak, pokud se dane zrusi uplne, tak to znamena jejich snizeni... Jak dopadnou zamestnanci, pokud jim zly stat sebere pravo nedanit cast jejich prijmu, tak to ale neni jasne - protoze nikdo nevi, jak ma vypadat ten pausal...
Vit Spinka - ja mel na mysli hlavne ty, kteri maji vsechno ostatni zakazane (tusim treba policajti nebo tak neco). Ta myslenka "v pozadi" byla ta, ze napred to stat lidem da a pak jim to hned sebere. Ze to neni mozne, tak to jsem napsal uz v tom, ze kazdy clovek ma jinou slevu na dani atp.
Pak se dotace přesměrovaly do kapes studentů, kolejné se zdvojnásobilo a bylo strašně povyku, že stát likviduje nebohé studenty. A dneska? Všichni si to pochvalují a i ti, kteří na kolejích bydlí, platí ve výsledku jen o pár stovek víc...
Pokud clovek doted dostaval 15K plus 1,5K ve stravenkach, tak bud bude dostavat 16,5K v penezich nebo se proste zmeni jeho plat. Pokud by jim zamestnavatel daval jenom tech 15K, tak tohel by byl duvod ke stavce...
Cože?? :)))
Plat mám zakotvený v pracovní smlouvě, stravenky nikoli (je to benefit) a tipl bych si že to tak bude u většiny zaměstnanců. Tzn. pokud zaměstnavatel nejenže nebude moci odečíst náklady na stravenky z daní ale navíc z nich bude muset platit daně, tak jsou asi 3 možnosti
1. bude to platit, např. ze 70 Kč stravenky platí zaměstnanci 35 Kč, místo 11 Kč úspory zaplatí 11 Kč navíc, jeho náklady tedy vzrostou z 24 Kč na 46 Kč na 1 stravenku
2. nebude platit daň a nechá ji zaplatit zaměstnanci, ten zaplatí 46 Kč a zaměstnavatel 35 Kč
3. nechá zaplatit zaměstnancem i to, o co přišel, tj. zaměstnanec zaplatí 57 Kč (80 procent ceny stravenky)
Takže v případech č. 2 a 3 se to dotkne všech zaměstnanců v ČR, kteří dostávají stravenky (drtivá většina, řekl bych), jejich čistý plat bude nižší, v případě č. 1. zaměstnavatele, který bude mít nižší zisky (a tím pádem se to může dotknout i zaměstnanců, bude méně ochotný k zvyšování platů).
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











