..: Dopravci žalují stát za podporu Českých drah :..

peníze, foto: www.nasepenize.cz Česko – Sdružení železničních společností (SŽS), zastupující externí dopravce, připravilo žalobu na český stát. Ta bude v nejbližších dnech odeslána k Evropskému soudnímu dvoru do Bruselu. Za žalobou stojí Radim Jančura ze společnosti Student Agency, který jí dokončil. Stát se podle SŽS dopustil nedovolené podpory, kdy drahám vyplatil 12 miliard za majetek převedený SŽDC. Podle železničních dopravců, které SŽS zastupuje, právě stát jakožto vlastník ČD zaplatil prakticky sám sobě za vlastní majetek. Za vyčleněný majetek měl však zaplatit pouze náklady, které se pohybují v řádu stovek milionů.

Ve finále se však jedná o částku blížící se zmiňované hodnotě 12 miliard. Z toho obnosu dráhy chtějí financovat například nákup nových souprav, či jinak investovat do majetku podniku. Díky tomu tak mají před konkurenčními společnostmi značnou výhodu. Za podanou žalobou nestojí jen na železničních serverech přetřásaná a diskutovaná Student Agency. Sdružení železničních společností zastupuje dalších 18 dopravců neméně zvučných jmen, jako Viamont, Veolia Transport, RailTransport či JHMD, nicméně Student Agency měla na vytvoření a samotné přípravě významnou roli. Poněkud nedotaženě se však jeví fakt, že Jančura jen chce, aby si stát vzal své peníze od ČD zpět.

Resort dopravy, kterému nyní šéfuje Petr Bendl (ODS), si za svým verdiktem o platbách pro dráhy vždy pevně stál. Dle ministerských pracovníků však údajně nešlo majetek z drah přímo vyvést i přes to, že jeho majoritním vlastníkem byl stát a s možným oddělením se počítalo již v dobách, kdy vláda majetek převedla z původní státní organizace. Dle Mužíka tak právě stát zvýhodil dopravce, který má na železniční sféře monopol.

Zdroje: SŽS, Hospodářské noviny


Vítek_V | 4.2.2009 (13:00)
Related newsopen/close

More on Dopravci

More from Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 15      Zpráv na stránku:   
05.02.2009 (13:59)  
Je vidět, že pan Jančura se cítí jako asi velký pan šéf dopravců...Napřed tady zrujnoval skoro všechny tuzemské autobusové dopravce v dálkové dopravě..napřed dá nejlevnější jízdenky...jezdí plně obsazen...zatím co tuzemský dopravce má prázdné vozidlo...až tuzemský dopravce přestane jezdit,tak ceny zvednou takovým stylem,že jsou dražší něž býval ten klasický dopravce...od cestujících co se mi pochlubili,tak vím,že na to jejich "užasné" rozpustné kafe zdarma není moc lidí zvědavích,ikdyž vidím,že někteří cestující to stále nepochopili...a jejich autobusy a personál...vidím a slyším...o personálu vím své...a autobusy byli dovezeny z jiných zemí...tak k čemu je nám takový dopravce...je vidět,že má rád opravdu Čecko,když tady ostatní všechny níčí..A teď se chce pustit do ČD a.s...Vím,že někteří z Vás tuto společnost nemají rádi,mají nedostatky ano,ale kdo dnes ne...ale měli bychom si uvědomit,kolik lidí zaměstnávají...vlakové čety,dílny,opravny atd...pokud tady bude něco jak pan Jančura,tak to půjde všechno do ..... Pan Jančura si hned jde stěžovat, když dostane někdo jiný dotaci...ať se podívá např. na OKD Doprava nebo Viamont...ti dokážou přebrat vlaky ať už od ČD a.s nebo od ČD Cargo a.s i bez nějakého žalování...
Registered user SzKT  mail  
05.02.2009 (12:58)  
M: Poskytování dotace na nákup nových autobusů je setrvačnost z minula a EK s tím má docela problém. Jelikož je to dotace dopravcům, je to veřejná podpora a podléhá notifikaci EK, která už druhým rokem probíhá (a snad už se chálí ke konci). A problém je i v tom, že autobusy i vlaky by se měly nakupovat z operačních programů (ROPy), ale neřekl bych, že to železnicím obzvlášť pomůže, neb to bude vyžadovat 60% spoluúčast a na to zřejmě mít ČD jaktěživo nebudou, když všechno marnotratně projezdí.
Registered user M 
05.02.2009 (11:32)  
Ty chces naznacit, ze dotace se neposkytuji jen na nakup novych autobusu (a jen diky tomu mohou autobusaci nakupovat nove busy), ale i na nakup vlaku? Tomu neverim, ta stranka je urcite nejak hacknuta:-)

PS: Vloni se na autobusy prispivalo 370 milionu, na vlaky 410 milionu. To pro pripad, ze by nekdo chtel napsat, jak je vsechno unfair, ze se podporuji jenom autobusy...
05.02.2009 (11:27)  
Co ja si pamatuju, tak na CD existoval projekt, ktery se vycislovanim prokazatelne uznatelne ztraty zabyval (ale to bylo jeste pred oddelenim Carga). Jelikoz jsem videl i streva toho systemu, tak nemam iluze o presnosti a za kraje pouzite metody nemuzou uspokojovat...
05.02.2009 (11:15)  
Jde jen o to překonat lenost - http://www.mdcr.cz/cs/Drazni_doprava/Program_obnovy_ZKV/

řekl bych, že stránky pro letošek nebyly ještě aktualizovány. V podstatě každý rok se tohle vypisuje s drobnými obměnami.
Registered user SYN 
05.02.2009 (11:08)  
Hm, nechcete tu hodit nějaký drobný výcuc informací o těch dotacích na nákup nových vozidel?
Tuším že nejvíce je dotován nákup nových nízkopodlažních vozidel (splňujících emisní limity), a to snad 50%?
Kdo je oprávněn tu dotaci obdržet a kdo ji vyřizuje/vyplácí?
Předem dík...
05.02.2009 (10:39)  
Frantisek - a víš jak dlouho funguje dotace na nákup kolejových vozidel? Mám dojem, že rozdíl je jenom v jednom roce. A kolik vozidel bylo za pomocí dotace nakoupeno? Minimum, proběhlo pouze pár modernizací.
Registered user xAnri05  mail  
05.02.2009 (9:34)  
Frantisek:
Je to tam, cl. IV, odst. 9. Naopak tam nevidim nic o platbe za pripojen, ale naopak za sankci za nepripoje.
05.02.2009 (8:48)  
Mimochodem, již dlouho existují státní dotace na nákup nových autobusů pro dopravní obslužnost, pomocí nichž se relativně nové autobusy vyměňují za novější. Pokud by se tedy měla nová železniční vozidla skutečně zahrnout do úhrady samotné obslužnosti, pak je třeba to vnímat v této souvislosti, navíc s tím, že železniční vozidlo může sloužit dalších 30 let, zatímco autobus nejvýše třetinu.

Martin P.: ČD jsou akciová společnost vlastněná státem. Z tohoto pohledu šlo tedy o převod majetku ze státu na stát, byť účetně to muselo být jako převod vykázáno. Chyba se ovšem stala již předtím, kdy VEŠKERÁ zařízení související s dopravní cestou měla být vyčleněna do SŽDC, včetně příslušných zaměstnanců. To se nestalo. Kdo je za to fakticky odpovědný? Řekl bych, že opět stát. Nyní tedy jen napravuje svou předchozí chybu. Není důvod v tom točit žádné peníze, natož takhle velké. Právní předpisy možná hovoří jinak, ale tyto zřejmě nepředpokládaly, že předtím dojde k takovému paskvilu. Smlouvy i zákony vymýšlejí lidé bohužel někdy velmi nelogicky a nešťastně. Ale stát si takto za svou jasnou chybou, to je skutečně něco špatně.
05.02.2009 (8:37)  
xAnri05: Já jsem si prošel tu smlouvu, ale nikde jsem si nevšiml, že by si ČD nesměly nechat vybrané jízdné. Je jasné, že čím více vyberou, tím menší bude ztráta. Proto mě taky pobavilo, že si ČD mohou nárokovat peníze za DODRŽENÍ přípojů. Neřeknu, kdyby šlo o přípoje jiného dopravce, ale nechat si platit za to, že nenechám svého cestujícího čekat třeba i několik hodin, v "optimálním" případě přes noc, na další spoj, je vskutku zarážející.

M: Zapomínáte, že ČD je jedním z možných dopravců, a že tedy neexistuje volba ČD x autobus, nýbrž vlak x autobus (podle ekonomické výhodnosti při optimální organizaci dopravního systému za srovnatelných podmínek pro jednotlivé druhy dopravy) a pak volba mezi dopravci.

Zrovna u té zmiňované tratě 173 Praha - Beroun je problém názorný: 100 Kč/km v sobě totiž patrně zahrnuje náklady na obnovu vozového parku po zhruba 30 letech, zvýšenou spotřebu pohonných hmot vlivem rychlostních omezení, zvýšené náklady na údržbu vlivem zanedbaného svršku na většině úseku, nízké tržby v důsledku dotované částečně souběžné, ale naprosto nenavazující autobusové dopravy. Otázkou je také počáteční naplnění vlaků po období, kdy si lidé museli zvyknout, že v celé trase jezdí doslova OBČAS. Po většinu dne je použitelný pouze do Nučic. A to ani neproběhla informační kampaň, kde by byly srovnány skutečné jízdní doby s použitím metra a vlaku. Dodnes velká část lidí nemá ani ponětí o možnostech IDS, ty jsou navíc stále komplikovány výjimkami a nejednotnostmi. Chybí kolikrát potřebné časoprostorové návaznosti.
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 15      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko