Česko – Sdružení železničních společností (SŽS), zastupující externí dopravce, připravilo žalobu na český stát. Ta bude v nejbližších dnech odeslána k Evropskému soudnímu dvoru do Bruselu. Za žalobou stojí Radim Jančura ze společnosti Student Agency, který jí dokončil. Stát se podle SŽS dopustil nedovolené podpory, kdy drahám vyplatil 12 miliard za majetek převedený SŽDC. Podle železničních dopravců, které SŽS zastupuje, právě stát jakožto vlastník ČD zaplatil prakticky sám sobě za vlastní majetek. Za vyčleněný majetek měl však zaplatit pouze náklady, které se pohybují v řádu stovek milionů.
Ve finále se však jedná o částku blížící se zmiňované hodnotě 12 miliard. Z toho obnosu dráhy chtějí financovat například nákup nových souprav, či jinak investovat do majetku podniku. Díky tomu tak mají před konkurenčními společnostmi značnou výhodu. Za podanou žalobou nestojí jen na železničních serverech přetřásaná a diskutovaná Student Agency. Sdružení železničních společností zastupuje dalších 18 dopravců neméně zvučných jmen, jako Viamont, Veolia Transport, RailTransport či JHMD, nicméně Student Agency měla na vytvoření a samotné přípravě významnou roli. Poněkud nedotaženě se však jeví fakt, že Jančura jen chce, aby si stát vzal své peníze od ČD zpět.
Resort dopravy, kterému nyní šéfuje Petr Bendl (ODS), si za svým verdiktem o platbách pro dráhy vždy pevně stál. Dle ministerských pracovníků však údajně nešlo majetek z drah přímo vyvést i přes to, že jeho majoritním vlastníkem byl stát a s možným oddělením se počítalo již v dobách, kdy vláda majetek převedla z původní státní organizace. Dle Mužíka tak právě stát zvýhodil dopravce, který má na železniční sféře monopol.
Zdroje: SŽS, Hospodářské noviny

PS: Vloni se na autobusy prispivalo 370 milionu, na vlaky 410 milionu. To pro pripad, ze by nekdo chtel napsat, jak je vsechno unfair, ze se podporuji jenom autobusy...
řekl bych, že stránky pro letošek nebyly ještě aktualizovány. V podstatě každý rok se tohle vypisuje s drobnými obměnami.
Tuším že nejvíce je dotován nákup nových nízkopodlažních vozidel (splňujících emisní limity), a to snad 50%?
Kdo je oprávněn tu dotaci obdržet a kdo ji vyřizuje/vyplácí?
Předem dík...
Je to tam, cl. IV, odst. 9. Naopak tam nevidim nic o platbe za pripojen, ale naopak za sankci za nepripoje.
Martin P.: ČD jsou akciová společnost vlastněná státem. Z tohoto pohledu šlo tedy o převod majetku ze státu na stát, byť účetně to muselo být jako převod vykázáno. Chyba se ovšem stala již předtím, kdy VEŠKERÁ zařízení související s dopravní cestou měla být vyčleněna do SŽDC, včetně příslušných zaměstnanců. To se nestalo. Kdo je za to fakticky odpovědný? Řekl bych, že opět stát. Nyní tedy jen napravuje svou předchozí chybu. Není důvod v tom točit žádné peníze, natož takhle velké. Právní předpisy možná hovoří jinak, ale tyto zřejmě nepředpokládaly, že předtím dojde k takovému paskvilu. Smlouvy i zákony vymýšlejí lidé bohužel někdy velmi nelogicky a nešťastně. Ale stát si takto za svou jasnou chybou, to je skutečně něco špatně.
M: Zapomínáte, že ČD je jedním z možných dopravců, a že tedy neexistuje volba ČD x autobus, nýbrž vlak x autobus (podle ekonomické výhodnosti při optimální organizaci dopravního systému za srovnatelných podmínek pro jednotlivé druhy dopravy) a pak volba mezi dopravci.
Zrovna u té zmiňované tratě 173 Praha - Beroun je problém názorný: 100 Kč/km v sobě totiž patrně zahrnuje náklady na obnovu vozového parku po zhruba 30 letech, zvýšenou spotřebu pohonných hmot vlivem rychlostních omezení, zvýšené náklady na údržbu vlivem zanedbaného svršku na většině úseku, nízké tržby v důsledku dotované částečně souběžné, ale naprosto nenavazující autobusové dopravy. Otázkou je také počáteční naplnění vlaků po období, kdy si lidé museli zvyknout, že v celé trase jezdí doslova OBČAS. Po většinu dne je použitelný pouze do Nučic. A to ani neproběhla informační kampaň, kde by byly srovnány skutečné jízdní doby s použitím metra a vlaku. Dodnes velká část lidí nemá ani ponětí o možnostech IDS, ty jsou navíc stále komplikovány výjimkami a nejednotnostmi. Chybí kolikrát potřebné časoprostorové návaznosti.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.











