..: Prototyp Bdteer ZSSK jede na zkoušky do Velimi :..

Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Žilina - Nevšední pohled se naskytl cestujícím v pátek 30. ledna 2009 na pravidelném spoji Ex 140 Beskyd ze Žiliny do Prahy. Vedle tradiční (ač ne zcela standardní) soupravy ČD, složené z vozů A, B a Bc, nemohl zraku člověka znalého poměrů uniknout vskutku exotický začátek vlaku: tři vozy slovenského dopravce ZSSK pro regionální dopravu. První dva byly vozy Bdt v tradičním celozeleném nátěru, který už pamatoval i lepší časy, ovšem třetí článek soupravy se lesknul ve zbrusu novém laku podle schématu "Blonski" a na jeho obrys si budeme ještě nějakou dobu zvykat. Na typové zkoušky na železniční zkušební okruh do Velimi míří prototyp nové řady rekonstrukcí - 61 56 20-00 001-3 řady Bdteer. Pro tuto chvíli je jediným svého druhu. Pokud se osvědčí a dopravce bude mít k dispozici potřebné finanční prostředky, mohla by ho v příštích měsících následovat až 69kusová série stejné řady.

Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Vůz z produkce ŽOS Trnava představuje kompletní rekonstrukci osobního vozu Bdt 21-08 s délkou 24,5 m a obrysem skříně podle vzoru UIC-Y. Série vozů od Vagónky Studénka pro regionální dopravu pod tímto označením vstoupila do služby v letech 1986-1992 a dodnes tvoří jeden z nejpočetnějších typů u ČD a ZSSK. Mezi jejich základní znaky patří relativně moderní podvozky GP200 s kotoučovou brzdou a u novějších kusů i střecha z nerezového plechu s charakteristickými prolisy. Tyto dvě vlastnosti si zachovává i prototypová rekonstrukce, ovšem přidává k nim okna s atermickými skly, nové nástupní a přechodové dveře, klimatizaci, vakuové buňky WC a kompletně vyměněný interiér s informačním systémem pro cestující.

Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Kromě zmiňované střechy a podvozků nenese Bdteer prakticky žádnou podobnost s původní řadou a v každém ohledu se jedná o jednu z nejrozsáhlejších modernizací, jaké u nás lze spatřit. Přestože některé detaily rekonstrukce byly známy již z původního zadání výběrového řízení, není neoficiální pohled na první Bdteer zcela bez překvapení. Vůz nově splňuje podmínky pro zařazení do režimu RIC, včetně podpory všech běžných napájecích napětí a přítomnosti datových UIC zásuvek, a teoreticky tedy nic nebrání jeho nasazování i do zahraničí. Na bočnici se objevuje pro naše prostředí velmi netypické označení 120RIC, udávající maximální rychlost 120 km/h, danou ponecháním podvozků bez výraznějších úprav.

Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo 120RIC - Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo

Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Ačkoliv se o řadě Bdteer (původně uváděné jako Bdtee) dlouho uvažovalo jako o kroku ke zlepšení mnohdy tristní kvality regionálních spojů na Slovensku, reálná podoba prototypu a jeho parametry naznačují, že tento typ v případě zdárného zahájení sériové výroby možná vůbec nebude jen králem příměstských spojů. Sedm desítek podobných vozů by ZSSK vytáhlo příslovečný trn z paty hned na několika místech: dopravce by tak disponoval přibližně 370 novými nebo modernizovanými vozy s klimatizací, což by umožnilo zcela pokrýt všechny rychlíky a především na "jižním tahu" stabilizovat často velmi proměnlivá řazení souprav. Nakonec, na jižní tranzitní trase přes Zvolen se ještě nějakou dobu maximální rychlost 120 km/h ani zdaleka nevyužije, stejně jako na spojnici Banská Bystrica - Vrútky, po niž jezdí pravidelné spěšné vlaky z/do Žiliny. Pro tato nasazení by se řada Bdteer jevila jako ideální. Otázkou ovšem zůstává, jak by dopravce pokryl výpadek desítek vozidel regionální dopravy, pro které zatím ani nejsou naplánovány adekvátní náhrady.

Autorský text


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 31.1.2009 (8:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla

Weitere aus ČR Středočeský Slovensko (celé)


  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer Bpee  mail  
01.02.2009 (10:48)  
možná vůbec nebude jen králem příměstských spojů

Na české poměry by se hodil takový Bpeer, podvozky GP 200 a relativně moderní konstrukce - vyházet ty přiblblé komunistické sedačky a dynamo (či co je příčinou nízké rychlosti?), udělat nový interiér, okna, CZE, předsuvné dveře a sedačky...
Registrierter Benutzer happy 
01.02.2009 (1:54)  
ad Václav:
SAmozřejmě sem měl na mysli trvalé zkrácení soupravy. Ono odpojování a připojování vozů v klasice a objíždění loko taky není nic flexibilního.Možná to rozpojování a odpojování v 560 by bylo stejně náročné jako manipulace s klasikou.
01.02.2009 (1:37)  
Ad Happy: Už jste někdy v provozu viděl, aby přijela 560 po ranní špičce na odstavné nádraží, tam se rozpojila (zkrátila o jeden či dva vozy), udělala v dopoledním sedle jeden pár vlaků a před odpolední špičkou se opět doplňovala? Já ne. Nevím, ale řekněme řada 560, přes Brno jezdí většinou průjezdným způsobem, takže není čas na to ji rozpojovat. Kdyby končila v Brně určitě bude krátký interval mezi příjezdem a odjezdem (tudíž žádný čas na rozpojení). Kdyby byl čas na rozpojení, musel by jet na odstavné nádraží, na Hlavním nádraží při tak malém počtu dopravních kolejí, budou odstavené vozy akorát zavazet. Vynaložené úsílí na zkracování/prodlužování soupravy mi přijde daleko větší než výsledný efekt.
Registrierter Benutzer happy 
01.02.2009 (0:47)  
Neplatí to ovšem vždy, pokud je obsazenost 560ky (skoro 300 tun, skoro 700 lidi kapacita) max. 20 procent, tak se vsadím o cokoli, že vlak s lokomotivou a 2 vagóny (170 tun, 160 lidi kapacita) bude podstatně ekonomičtější.

560 tky přece nejsou pevně spojené! Vždyť nic nebrání vyjmutí nadbytečných vozů.Není nic jednoduššího.Horší je to třeba u Desir,kde jsou střední díly na Jakobech a vyjmout jednoduše nejdou.
31.01.2009 (22:57)  
Tenzor: tak samozřejmě, bavíme se obecně... Obecně se u ČD nevyskytují přiliš variabilní jednotky. Samozřejmě že jezdit s prázdnou X vozovou jednokou je také neefektivní. Obecně si myslím, že dvouvozová el. jednotka, "libovolně spojovatelná" by měla obrovské využití. Pár vekokacitních ještě třeba bude, ale těch malokapacitních chybí nepoměrně více.
Registrierter Benutzer bugear 
31.01.2009 (22:27)  
@thingie: Dveře, okna, CZE, interiér, přečalounění, funkční protismyk, případná klima, vaku wc, prohození podvozků s Bymáčema -> Vmax 160. Případně to samé s novýma sedačkama s Bdt280.
@Trainman: Šroty typu B/B255 nemá cenu modernizovat právě proto, že jsou to přinejlepším 25 let staré šroty. Maximálně po vzoru bE.
Registrierter Benutzer Mirek.S  mail  
31.01.2009 (21:42)  
manijak: ano i já sem student a nedávno sem pendolinem jel, a díky sleve in junior to nebylo tak drahý,ale přece jen ve vlaku bylo 90% lidí co byli v čr jen návšteve s fotákem..navíc většina normálních lidí nejezdí jen po koridorech s pendoliny,občas by se nekdo moh podívat na vlaky na hradec jak jsou krásně prázdný, a R na budejovice v pátek či nedeli ani nemluvim..a tam by to chtelo nový vagony..babičce z kotehulek je prd platný že do pendolína by vylezla když musí den co den k doktorovi s šukafonem..
31.01.2009 (21:06)  
Mirek.S: Pendolino mi urcite jako vlak pro manazery a turisty urcite neprijde. Ja jsem student a na trase Olomouc - Praha je to jediny rozumny vlak, kterym se da cestovat a to prave proto, ze zbytek vozoveho parku Ceskych drah je v zalostnem stavu.
Registrierter Benutzer tenzor 
31.01.2009 (20:43)  
Chikatetsujin: Tak "mrtvá" váha 70 tun z 80ti rozhodně není, pokud to tedy bereme jako váhu navíc oproti jednotce. Korektní by bylo říct, že jednotka má lepší poměr kapacita / spotřebvaný výkon než klasická souprava s lokomotivou.
Neplatí to ovšem vždy, pokud je obsazenost 560ky (skoro 300 tun, skoro 700 lidi kapacita) max. 20 procent, tak se vsadím o cokoli, že vlak s lokomotivou a 2 vagóny (170 tun, 160 lidi kapacita) bude podstatně ekonomičtější.
31.01.2009 (20:25)  
EC 174: ZSSK ma zopar Wlabmee (viď EN 424) ale WLAB zas niesú také odveci... párkrát som použil... Problém je, kdeď človek cestuje dlhšie a chce si sadnúť - to je problém... Ale snáď prídu aj lôžka na radu...

klíma - holt to je problém. Piecť sa napr v 810 hodinu (sám som zažil (PP-Plaveč) nie je nijaké terno. Ale ak je vonku 30 a viac °C dá sa aj klíma nastaviť na vzššiu teplotu...
  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko