..: Prototyp Bdteer ZSSK jede na zkoušky do Velimi :..

Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Žilina - Nevšední pohled se naskytl cestujícím v pátek 30. ledna 2009 na pravidelném spoji Ex 140 Beskyd ze Žiliny do Prahy. Vedle tradiční (ač ne zcela standardní) soupravy ČD, složené z vozů A, B a Bc, nemohl zraku člověka znalého poměrů uniknout vskutku exotický začátek vlaku: tři vozy slovenského dopravce ZSSK pro regionální dopravu. První dva byly vozy Bdt v tradičním celozeleném nátěru, který už pamatoval i lepší časy, ovšem třetí článek soupravy se lesknul ve zbrusu novém laku podle schématu "Blonski" a na jeho obrys si budeme ještě nějakou dobu zvykat. Na typové zkoušky na železniční zkušební okruh do Velimi míří prototyp nové řady rekonstrukcí - 61 56 20-00 001-3 řady Bdteer. Pro tuto chvíli je jediným svého druhu. Pokud se osvědčí a dopravce bude mít k dispozici potřebné finanční prostředky, mohla by ho v příštích měsících následovat až 69kusová série stejné řady.

Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Vůz z produkce ŽOS Trnava představuje kompletní rekonstrukci osobního vozu Bdt 21-08 s délkou 24,5 m a obrysem skříně podle vzoru UIC-Y. Série vozů od Vagónky Studénka pro regionální dopravu pod tímto označením vstoupila do služby v letech 1986-1992 a dodnes tvoří jeden z nejpočetnějších typů u ČD a ZSSK. Mezi jejich základní znaky patří relativně moderní podvozky GP200 s kotoučovou brzdou a u novějších kusů i střecha z nerezového plechu s charakteristickými prolisy. Tyto dvě vlastnosti si zachovává i prototypová rekonstrukce, ovšem přidává k nim okna s atermickými skly, nové nástupní a přechodové dveře, klimatizaci, vakuové buňky WC a kompletně vyměněný interiér s informačním systémem pro cestující.

Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Kromě zmiňované střechy a podvozků nenese Bdteer prakticky žádnou podobnost s původní řadou a v každém ohledu se jedná o jednu z nejrozsáhlejších modernizací, jaké u nás lze spatřit. Přestože některé detaily rekonstrukce byly známy již z původního zadání výběrového řízení, není neoficiální pohled na první Bdteer zcela bez překvapení. Vůz nově splňuje podmínky pro zařazení do režimu RIC, včetně podpory všech běžných napájecích napětí a přítomnosti datových UIC zásuvek, a teoreticky tedy nic nebrání jeho nasazování i do zahraničí. Na bočnici se objevuje pro naše prostředí velmi netypické označení 120RIC, udávající maximální rychlost 120 km/h, danou ponecháním podvozků bez výraznějších úprav.

Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo 120RIC - Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo

Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Ačkoliv se o řadě Bdteer (původně uváděné jako Bdtee) dlouho uvažovalo jako o kroku ke zlepšení mnohdy tristní kvality regionálních spojů na Slovensku, reálná podoba prototypu a jeho parametry naznačují, že tento typ v případě zdárného zahájení sériové výroby možná vůbec nebude jen králem příměstských spojů. Sedm desítek podobných vozů by ZSSK vytáhlo příslovečný trn z paty hned na několika místech: dopravce by tak disponoval přibližně 370 novými nebo modernizovanými vozy s klimatizací, což by umožnilo zcela pokrýt všechny rychlíky a především na "jižním tahu" stabilizovat často velmi proměnlivá řazení souprav. Nakonec, na jižní tranzitní trase přes Zvolen se ještě nějakou dobu maximální rychlost 120 km/h ani zdaleka nevyužije, stejně jako na spojnici Banská Bystrica - Vrútky, po niž jezdí pravidelné spěšné vlaky z/do Žiliny. Pro tato nasazení by se řada Bdteer jevila jako ideální. Otázkou ovšem zůstává, jak by dopravce pokryl výpadek desítek vozidel regionální dopravy, pro které zatím ani nejsou naplánovány adekvátní náhrady.

Autorský text


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 31.1.2009 (8:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla

Weitere aus ČR Středočeský Slovensko (celé)


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
31.01.2009 (20:24)  
EC 174: Doporučuji zažít cestu ve WLABu ČD v relaci Praha-Moskva. To je teprv zážitek na celý život.
31.01.2009 (20:20)  
EC 174 hadam aj na tie pride rad. Skor ale pridu na rad Bc.....
Registrierter Benutzer EC 174  mail  
31.01.2009 (19:52)  
Tolik nových vozů na Slovensku, to je pěkné. Ale spíš by měli na Slovensku modernizovat nebo pořídit nové lůžkové vozy, současné slovenské WLAB jsou katastrofa. Je to určitě důležitější než vozy 2. třídy, v nichž stráví cestující 30 minut jízdy. Taková trasa Košice - Cheb ve WLAB ZSSK je nejhorším zážitkem.
31.01.2009 (19:04)  
Tenzor: Motor? Proč motor. Ten potřebuje každý dopravní prostředek, takže to mrtvá váha není. Mrtvá váha (neužitečná zátěž) je těch zbývajících 70 tun železa lokomotivy, které je tam aby utáhla několikasettunový vlak a ne proto any tahala dvě béčka, která jsou součtem lehčí než ona sama.

Jak se říká "kdo šetří, má za tři", autobusoví výrobci se předhání, jestli jejich nový Euro 5 motor uspoří 5 % provozních nákladů oproti předchozí verzi a 300 kg lehčí vozidlo zaznamená další úspory paliva. ČD prozměnu denně lejí tisíce litrů paliva do lokomotiv se prehistorickými a dávno překonanými motory a ty pak navíc tahají naprosto neadekvátní zátěž. Náklady na palivo se vůbec podceňují, to se týká i rekuperace.

Je to jako by si taxikář s Volhou stěžoval, že mu taxy nestačí, že mu to žere 30 na 100 km. Koho to zajímá. Jiný v pohodě uživí Oktávku protože je úsporná.
Registrierter Benutzer tenzor 
31.01.2009 (18:48)  
Roger: přesně tak, pokojová teplota je 24 stupňů, takže pokud je klimatizace funkční a schopná udržet nastavenou teplotu, nemá smysl aby chladila na méně než 22. Co jsem si všiml z práce, tak 16-18 stupňů prosazují lidi, kteří mají rádi pocit okamžitého chládečku, když dojdou z letního vedra a pak roznášejí respirační choroby :)
Registrierter Benutzer tenzor 
31.01.2009 (18:34)  
Pikehead napsal:
Moderni regionalni vlaky jsou nizkopodlazni a netahaji sebou mrtvou vahu lokomotivy...

Takže např motory jsou mrtvá váha a moderní regionální vlaky tedy jezdí bez nich? Vot kakája ťéchnika :)
Registrierter Benutzer Roger 
31.01.2009 (18:20)  
happy: Ta pohoda, záclonka/lahev nacpané v okně, aby nefoukalo "moc"... :)
Druhá věc je, proč by sakra mělo být ve vlaku 18 stupňů, když je venku 30.
Registrierter Benutzer happy 
31.01.2009 (17:01)  
ad Přema: Ano je úplně super mít při 160ti km/h otevřené okénko.....
31.01.2009 (16:39)  
AD: Klima x okna Ono je jaksi problém udělat tlakostěnnou skříň s otevíracími okny. Proto se to řeší právě klimatizací. A osobně si nemyslím že Bp by AKUTNĚ potřebovaly modernizovat. Předněji bych se zaměřil na šroty typu B/B255/leckteré Bdt279 viz. Cheb.
Registrierter Benutzer Martin Š.  mail  
31.01.2009 (16:34)  
Přema: Souhlasím s vámi.
Pánové, klimatizace je vinikající věc, ale na krátké trasi absolutně nevhodná. Vždy když v létě jedu 471 (sice to není moc často), ale beru si bundu - v autě si udělám regulaci sám a klimu zapínám, když jedu déle než 45 min. (tam je to taky kvůli tomu, že šetříme klimatizační jednotku, té totiž taky nem nevyhovuje stále zapínání/vypínání) ale to je o něčem jiném, klima ve voze beží např. po 2 hodiny co je souprava v provozu. Hlavní co chci říct. Představte si, že jedete vlakem 2 zastávky a pak zase spátky, je léto 30°C. Ve vlaku je 18°. To je teplotní šok. Jiné to je, když jedete z Prahy do Brna. Ale z Lhoty do Kotěhůlek - no nevím.
Ještě chci říct, že spíše než na modernizaci vozů pro regionální dopravu bych se více zaměřil (jak už tu bylo psáno) na ucelené jednotky, nebo spíše by podle mě byly vhodnější motorové/elektrické vozy s nárazníky, šroubovkou a topným kabelem (je hloupost pořizovat nové jednotky) tím pádem vozy, které ještě nejsou úplně zralé do šrotu zbytečně odstavit. Lokomotiva má prostě pro 3 vozy má zbytečně velký výkon.
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko