..: Prototyp Bdteer ZSSK jede na zkoušky do Velimi :..

Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Žilina - Nevšední pohled se naskytl cestujícím v pátek 30. ledna 2009 na pravidelném spoji Ex 140 Beskyd ze Žiliny do Prahy. Vedle tradiční (ač ne zcela standardní) soupravy ČD, složené z vozů A, B a Bc, nemohl zraku člověka znalého poměrů uniknout vskutku exotický začátek vlaku: tři vozy slovenského dopravce ZSSK pro regionální dopravu. První dva byly vozy Bdt v tradičním celozeleném nátěru, který už pamatoval i lepší časy, ovšem třetí článek soupravy se lesknul ve zbrusu novém laku podle schématu "Blonski" a na jeho obrys si budeme ještě nějakou dobu zvykat. Na typové zkoušky na železniční zkušební okruh do Velimi míří prototyp nové řady rekonstrukcí - 61 56 20-00 001-3 řady Bdteer. Pro tuto chvíli je jediným svého druhu. Pokud se osvědčí a dopravce bude mít k dispozici potřebné finanční prostředky, mohla by ho v příštích měsících následovat až 69kusová série stejné řady.

Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Vůz z produkce ŽOS Trnava představuje kompletní rekonstrukci osobního vozu Bdt 21-08 s délkou 24,5 m a obrysem skříně podle vzoru UIC-Y. Série vozů od Vagónky Studénka pro regionální dopravu pod tímto označením vstoupila do služby v letech 1986-1992 a dodnes tvoří jeden z nejpočetnějších typů u ČD a ZSSK. Mezi jejich základní znaky patří relativně moderní podvozky GP200 s kotoučovou brzdou a u novějších kusů i střecha z nerezového plechu s charakteristickými prolisy. Tyto dvě vlastnosti si zachovává i prototypová rekonstrukce, ovšem přidává k nim okna s atermickými skly, nové nástupní a přechodové dveře, klimatizaci, vakuové buňky WC a kompletně vyměněný interiér s informačním systémem pro cestující.

Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Kromě zmiňované střechy a podvozků nenese Bdteer prakticky žádnou podobnost s původní řadou a v každém ohledu se jedná o jednu z nejrozsáhlejších modernizací, jaké u nás lze spatřit. Přestože některé detaily rekonstrukce byly známy již z původního zadání výběrového řízení, není neoficiální pohled na první Bdteer zcela bez překvapení. Vůz nově splňuje podmínky pro zařazení do režimu RIC, včetně podpory všech běžných napájecích napětí a přítomnosti datových UIC zásuvek, a teoreticky tedy nic nebrání jeho nasazování i do zahraničí. Na bočnici se objevuje pro naše prostředí velmi netypické označení 120RIC, udávající maximální rychlost 120 km/h, danou ponecháním podvozků bez výraznějších úprav.

Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo 120RIC - Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo

Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Ačkoliv se o řadě Bdteer (původně uváděné jako Bdtee) dlouho uvažovalo jako o kroku ke zlepšení mnohdy tristní kvality regionálních spojů na Slovensku, reálná podoba prototypu a jeho parametry naznačují, že tento typ v případě zdárného zahájení sériové výroby možná vůbec nebude jen králem příměstských spojů. Sedm desítek podobných vozů by ZSSK vytáhlo příslovečný trn z paty hned na několika místech: dopravce by tak disponoval přibližně 370 novými nebo modernizovanými vozy s klimatizací, což by umožnilo zcela pokrýt všechny rychlíky a především na "jižním tahu" stabilizovat často velmi proměnlivá řazení souprav. Nakonec, na jižní tranzitní trase přes Zvolen se ještě nějakou dobu maximální rychlost 120 km/h ani zdaleka nevyužije, stejně jako na spojnici Banská Bystrica - Vrútky, po niž jezdí pravidelné spěšné vlaky z/do Žiliny. Pro tato nasazení by se řada Bdteer jevila jako ideální. Otázkou ovšem zůstává, jak by dopravce pokryl výpadek desítek vozidel regionální dopravy, pro které zatím ani nejsou naplánovány adekvátní náhrady.

Autorský text


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 31.1.2009 (8:00)
Related newsopen/close

More on Vozidla

More from ČR Středočeský Slovensko (celé)


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
Registered user Mirek.S  mail  
31.01.2009 (15:51)  
Pendolínem jezdej lidi do vídne, na letište, většinou cizinci /jak sem si stihnul všimnout z jedné mé cesty/...to je tak jedno procento lidí využívajících ČD, nehlede na to že ti japončíci to využijou jednou za život, pro ,,normální" uživatele Čd (což jsou dle me nejvíce studenti a důchodci) je pendolino moc drahy a nejaká rezervace přes net pro starší lidi nepochopitelná..a proč píšu o pendolinu? maj slováci nejaký? nemaj..zato téměř po každé na pražském hl.n. vidim krásný slovenský vagony, pro ,,normální" uživatele, kde se vysunou schůdky a otevřou automaticky dveře. Naproti na nástupišti pak stojí například R do ČB a u něho bezmocně stojící babička žádájící o pomoc protože jí nejdou otevřít dveře a následne do vozu nastoupit. Ale to je ČD naprosto jedno, hlavne že na nástupišti 3 stojí pendolíno pro japončíky a manažery..ČD se vymlouvaj na ceny za nový vozy, ale nemyslim si že slováci by meli o moc víc penez..jen maj asi řídící pracovníci mozek !! Tohle slovákům vážne závidim..modernizací 810 to začíná...
Registered user Přema 
31.01.2009 (15:47)  
thingie: Třeba nové dveře, interiér... Ještě by se určitě toho našlo. Klimatizace je ale asi už moc velké přání. I když mně se víc líbí, když si stáhnu okno a radši si udělám proudění vzduchu, podle toho jak moc otevřu okno, sám. Z klimatizace v 471 mně jednou bolela dost hlava a to jsem jel jen ze Svinova do Těšína. Čerstvý vzduch je čerstvý vzduch.
Promiňte za MT.
Registered user thingie  mail  
31.01.2009 (14:41)  
No, tak to je třeba otázka co by naše Bp, například, potřebovaly. Prvně asi generální opravu. To nepochybně. Ale co při ní modernizovat?
31.01.2009 (13:36)  
O financovani vsetkych tychto reko najdete inforamcie v tomto dokumente http://www.telecom.gov.sk/index/open_file.php?file=doprava/zeleznica/MP/priloha_1_2.xls priamo z Ministerstva dopravy SR.

Nekde se resilo, ze dostavaji dotaci na vlkm skutecne vyssi. Ta dotacia je naozaj vyssia ale aj poplatok za DC je vyssi nez u vas. Jeden z najvyssich v Europe a najvyssi z okolitych krajin. Poplatok za jeden vlakový kilometer v nákladnej železničnej doprave v SR predstavuje okolo 9 eur, v ostatných štátoch únie dosahuje najviac necelých 6 eur, ako napríklad v Poľsku. V Maďarsku je to vyše 5 eur, v Rakúsku a ČR medzi 3 až 4 eurami.. Nieco sa ale stale hovori ze by malo prist k znizeniu poplatku na uroven najvyssej ceny spomedzi susednych statov.
31.01.2009 (12:50)  
Nekde se resilo, ze dostavaji dotaci na vlkm skutecne vyssi. Nicmene i tak bych se divil, kdyby z techto vynosu byli schopni i financovat rekonstrukce...
Pokud nekdo vidi do hospodareni ZSSK, at to sem napise.
31.01.2009 (12:41)  
Pikehead: Správně. Lpění na lokomotivou tažených vlacích u příměstských spojů se dvěma až 4mi vozy tuto srandu celkem prodražuje.

Že by Slováci taky měli několinásobné platby za ZDO, když jsou schopní alespoň po kouskách modernizovat....?
31.01.2009 (12:25)  
Moderni regionalni vlaky jsou nizkopodlazni a netahaji sebou mrtvou vahu lokomotivy...
31.01.2009 (11:47)  
Tohle asi nebude rekonstrukce ve smyslu "vznikne nový vůz za levný peníz" (něco jako Bh na Apee ála Dunakeshi), ale spíš jde o technologický upgrade, a ten by si u nás minimálně Bp a Bdt279, případně i ty Bdtmee zasloužily. Kdž k tomu přidáme podobně vybavené Bfdt (řada 961), mohly by vzniknout skutečně moderní regionální vlaky...
Registered user sAd 
31.01.2009 (11:43)  
Václav: Vozy Bdmtee na tom ještě ani zdaleka nejsou tak špatně, aby je bylo nutné vyměnit či rekonstruovat (i když tu jeden prototyp už máme). Podvozek GP200, Vmax 160, kotoučové brzdy, centrální zavírání dvěří, které jsou dostatečně široké pro rychlý nástup a výstup. Jenom toho místa na nohy tam je poskrovnu, ale to je možná tak jejich jediná nevýhoda.
31.01.2009 (11:21)  
Škoda, že se u nás nemodernizují vozy klasické stavby pro příměstskou dopravu. Okolí měst Pardubice - Hradec Králové, Děčín - Ústí nad Labem - Most, Rokycany - Plzeň - Stříbro, okolí Brna, okolí Českých Budějovic, i okolí Ostravy, tam všude jezdí ve větší či menší míře v příměstské dopravě vozy klasické stavby a tam jsem neviděl ani jeden rekonstruovaný takový vůz. Zase budou všude tvrzení, kolik mají osobních vozů ŽSSK a ČD, ale u ČD není žádný takto modernizovaný vůz klasické stavby pro příměstskou dopravu:(
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko