Polomka - Tragická srážka autobusu s osobním vlakem na železničním přejezdu v obci Polomka na středním Slovensku si podle posledních informací vyžádala až 12 životů a přes dvě desítky raněných. Několik osob je i nadále v kritickém stavu a záchranáři se obávají, že by konečný počet obětí mohl ještě stoupnout, až se podaří zcela odstranit trosky obou vozidel. Krátce po 9. hodině zde na úrovňovém křížení bez světelné signalizace v km 17,900 tratě 172 vlak Os 7353 smetl autobus s 37 cestujícími. Záchranáři dorazili na místo neštěstí přibližně dvacet minut po nehodě, přičemž do zásahu bylo zapojeno 9 sanitních vozů a tři helikoptéry. Ty postupně rozvezly zraněné do všech okolních nemocnic. V této chvíli probíhá vyprošťování vraku autobusu a odstraňování následků srážky. Vlaková doprava v postiženém úseku je přerušena.
Podle předběžných informací vjel řidič autobusu na přejezd rovnou před blížící se soupravu osobního vlaku, složené z motorového vozu řady 812 a přípojného vozu 011. Strojvedoucí použil rychlobrzdu, nicméně z traťové rychlosti 70 km/h na vzdálenosti přibližně 70 metrů již nedokázal ubrzdit. Motorový vůz převrhl autobus na stranu a několik metrů ho tlačil před sebou. Ve vlaku se v té době nacházelo jen několik cestujících, kteří vyvázli s drobnými odřeninami. Autobus ze směru Bánovce nad Bebravou vezl 37 osob na víkendový pobyt do nedalekého lyžařského střediska Bučník.
Podle policie zatím nelze jednoznačně určit příčinu střetu, ačkoliv pravděpodobným scénářem je selhání lidského faktoru na straně řidiče autobusu. Ten podle zpravodajského serveru SME.sk přeřaďoval rychlostní stupeň a nestihl už kritické místo s vozidlem opustit. Materiální škody zatím nebyly vyčísleny, nicméně autobus je úplně zničen a motorový vůz utrpěl menší poškození. V této chvíli by na místě měl operovat kolejový jeřáb z depa Zvolen, který nadzvedne přední část soupravy a umožní vyproštění trosek autobusu. Práce na místě komplikuje husté sněžení. Pro cestující v postiženém traťovém úseku byla zavedena náhradní autobusová doprava, R 811 Horehronec byl přesměrován přes stanici Plešivec. Na nedalekém parkovišti zřídila policie koordinační centrum, kam se sjíždějí příbuzní obětí a zraněných. Kromě informací jsou jim k dispozici odborní psychologové.
Fotografie nehody: SME.sk
zdroj: Aktuálne.sk, SME.sk, TA3

Postupně se to mění z případu typu "vjel na přejezd 60kou i přes blikající červená světla a smetl ho rychlík" na něco jako "vjel na přejezd zabezpečený pouze značkou, rychlostí cirka 20, vidíce nějakých 180m nikde nic (možná slyšíce odněkud pískat vlak), při projíždění se zhrozil nad tím oraništěm, zazmatkoval s kvaltem a vtom už ho rozrazil vlak"
Prostě v některých situacích se chyba uděla snadněji než v jiných. Kdo je naprosto čistý ať hodí šutrem...
P.S. S tím kvaltem bych taktéž neočekával nic jiného než za 2 při vjíždění ale když vidím jak to tam je rozorané tak bych se nemohl divit nikomu kdo by tam chtěl vrazit jedničku když to uvidí. Bohužel tím prodlužuje dobu pobytu na přejezdu :(
P.P.S. A to co píšeš o té cestě taky sedí, též jsem to viz níže psal, dokud ta cesta vypadá jak vypadá (mizerně) tak se nikomu celkem nevidím že tam světla nedává (neřkuli závory).
Jaký by to byl pro majitele skiareálu problém spravit aspoň prvních 25 metrů rozumným asfaltem, to přece nemůže stát majlant? Nestojí mu bezpečnost jeho návštěvníků za to nebo je tam nějaký jiný problém? Kór když už se tam dříve jedno neštěstí stalo...
A ještě k houkání - mám jeden moc pěkný zážitek z Prahy, kde jsem málem srazil sanitku - měl sem totiž otevřené pravé okénko a tudíž slyšel houkání zprava - tam zrovna projíždělo policejní auto pod majákama, tak si říkám pohoda. Projedu křižovatku a metr za mnou křížem zleva sanita. Odraz zvuku. Zvuk je možné zkreslit až běda.
Přijde ti, podle těch fotek, videa, že je ten přejezd v pořádku pro rychlost 70? Já tu nevolám po instalaci závor, jenom po dodržení rozhledových poměrů. A taky po tom, že za jejich nedodržení by měl být někdo potrestán.
SYN 0.19: 1) Máš pravdu v tom, že v novém (českém)zákoně o řazení a jízdě na neutrál přes přejezd nic napsáno není. ALE: řidič má povinnost si před vjetím na žel přejezd počínat ZVLÁŠŤ opatrně,zejména se přesvědčit, zda může přejezd bezpečně přejet(§28.ods.1, tebou citovaného zákona).Dále § 29,odst.1d téhož zákona praví, že řidič NESMÍ vjet na přejezd , je-li již vidět nebo slyšet vlak,nebo je-li slyšet jeho houkání nebo pískání( což v tomto případě nastalo), pokud nesvítí bílé světlo. 2) Vypnout motor a vystoupit z vozidla a přesvědčit se o tom zda může přejezd bezpečně přejet nemusí přímo řidič, ale může o to vystoupení požádat některého cestujícího, kterého poučí o tom, co po něm žádá. Toto jsem už několikrát( zejména v mlze) využil a můžu ti říci, že jinak jsem tady možná už také být nemusel. (o tom v zákoně rovněž nic přímo řečeno není, ale vyplývá to z toho §28,odst.1, a kromě jiného by to mělo být vyučováno i v každé autoškole v rámci kapitoly bezpečné jízdy) 3) Při správném stylu jízdy při odbočování na takovouto komunikaci pochybuji o tom, že by po cca 15 metrech po odbočení(navíc, když to tam prý znal), jak píšeš, mohla být rychlost autobusu vyšší než těch 15 km/hod., což znamená, že víc, jak dvojku tam zařazenou mít nemohl, a ta by na přejetí přejezdu i toho tankodromu v jeho okolí bohatě stačila. Bohužel je to v tomto případě osudná chyba jednoho z mých kolegů, ale může to potkat každého z řidičů(i když to pochopitelně nikomu nepřeju), mne nevyjímaje.
Kde jste byl napriklad na tom ze se pres prejezd nesmi jet na neutral nebo se nesmi radit? V aktualnim (ani predchozim) zneni Zakona o provozu na pozemnich komunikacich o tom neni ani slovo, racte se presvedcit napr. zde: http://www.autoskoly.cz/psp/Zakon_361_2000_k_1_1_2009.pdf
Presvedcit se o volnosti prejezdu vystoupenim ridice a osobni prohlidkou je zajiste nesmysl jelikoz je takovymto postupem zjistena informace zhruba o pul minuty neaktualni v okamziku kdy posleze dojde k vjeti na prejezd.
Dale co se tyka rychlosti na prejezdu - mate sebemensi duvod se domnivat ze nejakych 15m po odboceni do praveho uhlu na uzkou cestu "IV. tridy" (lepsi polnacka) se autobus mohl pohybovat rychlosti vyssi nez 30km/h?
Prohledl jste si vubec ty pozdejsi fotky z mista (ne ty co jsou na nich videt jen trosky a zachranari), viděl jste tam ty diry vymlete v povrchu cesty prave na hranici prejezdu? Nepripada Vam pomerne logicke ze by se ridic pri jejich spatreni zhrozil ze mu na nich upadne podvozek (coz by mj. zpusobilo zablokovani prejezdu a riziko srazky) a pokusil se pribrzdit a preradit, patrne na jednicku? Takové pocinani sice neni optimalni ale je vcelku prirozene...
Vite mimochodem ze se na tomto prejezdu v nedavne minulosti uz jedna tragicka nehoda odehrala?
Mam proste moc rad lidi co jsou okamzite hotovi s rozsudkem, na zaklade minimalnich informaci, zvlaste kdyz z nich cisi presvedceni ze silnicni vozidlo je automaticky to spatne. Nekdy mam dojem ze takovi jako Vy by dokazali najit zavineni ridice i na nehode dvou vlaku vzdalene kilometr od nejblizsi silnice...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











