..: Srážka vlaku s autobusem na středním Slovensku, 12 mrtvých :..

Polomka - Tragická srážka autobusu s osobním vlakem na železničním přejezdu v obci Polomka na středním Slovensku si podle posledních informací vyžádala až 12 životů a přes dvě desítky raněných. Několik osob je i nadále v kritickém stavu a záchranáři se obávají, že by konečný počet obětí mohl ještě stoupnout, až se podaří zcela odstranit trosky obou vozidel. Krátce po 9. hodině zde na úrovňovém křížení bez světelné signalizace v km 17,900 tratě 172 vlak Os 7353 smetl autobus s 37 cestujícími. Záchranáři dorazili na místo neštěstí přibližně dvacet minut po nehodě, přičemž do zásahu bylo zapojeno 9 sanitních vozů a tři helikoptéry. Ty postupně rozvezly zraněné do všech okolních nemocnic. V této chvíli probíhá vyprošťování vraku autobusu a odstraňování následků srážky. Vlaková doprava v postiženém úseku je přerušena.

Podle předběžných informací vjel řidič autobusu na přejezd rovnou před blížící se soupravu osobního vlaku, složené z motorového vozu řady 812 a přípojného vozu 011. Strojvedoucí použil rychlobrzdu, nicméně z traťové rychlosti 70 km/h na vzdálenosti přibližně 70 metrů již nedokázal ubrzdit. Motorový vůz převrhl autobus na stranu a několik metrů ho tlačil před sebou. Ve vlaku se v té době nacházelo jen několik cestujících, kteří vyvázli s drobnými odřeninami. Autobus ze směru Bánovce nad Bebravou vezl 37 osob na víkendový pobyt do nedalekého lyžařského střediska Bučník.

Podle policie zatím nelze jednoznačně určit příčinu střetu, ačkoliv pravděpodobným scénářem je selhání lidského faktoru na straně řidiče autobusu. Ten podle zpravodajského serveru SME.sk přeřaďoval rychlostní stupeň a nestihl už kritické místo s vozidlem opustit. Materiální škody zatím nebyly vyčísleny, nicméně autobus je úplně zničen a motorový vůz utrpěl menší poškození. V této chvíli by na místě měl operovat kolejový jeřáb z depa Zvolen, který nadzvedne přední část soupravy a umožní vyproštění trosek autobusu. Práce na místě komplikuje husté sněžení. Pro cestující v postiženém traťovém úseku byla zavedena náhradní autobusová doprava, R 811 Horehronec byl přesměrován přes stanici Plešivec. Na nedalekém parkovišti zřídila policie koordinační centrum, kam se sjíždějí příbuzní obětí a zraněných. Kromě informací jsou jim k dispozici odborní psychologové.

Fotografie nehody: SME.sk

zdroj: Aktuálne.sk, SME.sk, TA3


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 21.2.2009 (12:41)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Slovensko Banskobystrický


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 12      Zpráv na stránku:   
23.02.2009 (14:22)  
To Ferro. A kdo za to má podle tebe odpovědnost? Strojvedoucí? O tom, že řidiči nejen autobusů jsou nemyslící hovada je důkazů víc než dost! A že nejvíc kálí na bezpečnost provozu právě tzv. profíci, je rovněž notoricky známo. V Hradci Králové byly na světelné PZZ namontovány kamery, které se zaply vždy, když se PZZ aktivovalo. Výsledky byly hrůzastrašné, řidiči hradecké MHD nebrali blikající světla absolutně na vědomí a několikrát během každého dne opouštěli přejezd v době, kdy od nich bylo čelo vlaku doslova pár cm. Pokud jde o houkání: Jakou šanci má vlaková houkačka proti hlukové izolaci současných aut a rachotu vytuněné zvukové aparatury? Zákon by měl být doplněn o pasáž, že řidič, který přijíždí k přejezdu bez signalizace, nebo v době kdy nebliká bílá, je povinen stáhnout okénko aspoň do 1/3 a vypnout všechny zdroje zvuků v kabině. oO tom, že je naprosto běžné vjíždění pod zvedající se závory psáti netřeba, ser zlou se potáže ten, kdo by chtěl čekat, až se závory zvednou a blikající červená zhasne.
registrovaný uživatel Ferro 
23.02.2009 (14:13)  
Řidič autobusu asi chybu udělal, ale vezmu-li v úvahu místní situaci (podle map a fotek, nikdy jsem v Polomce nebyl), tak z pohledu řidiče to tedy vypadá takto: Jedu po hlavní, zpomaluji, podřazuji a odbočuji na účelovou komunikaci (v době, kdy se soustředím na odbočení, tak kdesi v dálce troubí vlak, který z nějakého důvodu ani nemusím slyšet-může mě například předjíždět náklaďák či za mnou troubit spěchající motorista, nedej bože, abych byl postarší člověk se slabším sluchem). Projíždím krátký úsek po dost nekvalitní cestě, zastavuji a rozhlížím se napravo, nalevo a zase napravo, přičemž výhled mám méně než 200m (jinak řečeno 7-8 vteřin) a ani ten výhled není nerušený. Jenom pohled na jednu stranu mi zabere nějakou chvilku (i kdyby třeba jen 0,3s). Zařazuji jedničku a rozjíždím se po vymleté cestě, tudíž rozjezd je zákonitě pomalý a pomalu přejíždím přejezd, což mi zabere čtyři až šest sekund v běžném osobáku. Když by se od Červené Skály v momentě mého rozjezdu objevil vlak jedoucí rychlostí 70km/h na čele s brejlovcem, projel by mi těsně za zády a to bych ani neporušil žádný předpis. Teď si představte, že tuto dopravní situaci navíc zažíváte jako řidič postarší karosy, na stanovišti řidiče docela hluk od motoru a od brzd (před odbočením musím přibrzdit), na přejezdu se rozjíždíte s dlouhým a nepříliš dynamickým vozidlem po dost mizerném povrchu... Řidič mohl asi situaci zachránit, řazením během přejezdu patrně spáchal chybu, ale jak dlouho trvá postaršímu autobusu přejezd tratě? Ještě větší zodpovědnost za smrt těch dvanácti lidí má ten, kdo povolil v daném úseku tak vysokou traťovou rychlost a ten, kdo zapříčinil, že přejezd byl v tak mizerném stavu.
registrovaný uživatel SYN 
23.02.2009 (13:52)  
Karosa: vcelku souhlasím, ten paragraf §28 jsem dlouho váhal jestli mám vkopírovat, nakonec jsem to nechtěl neúměrně prodlužovat. V obecné rovině samozřejmě zůstává vina na řidiči ovšem vyskytuje se tu mnoho "polehčujících okolností".
Postupně se to mění z případu typu "vjel na přejezd 60kou i přes blikající červená světla a smetl ho rychlík" na něco jako "vjel na přejezd zabezpečený pouze značkou, rychlostí cirka 20, vidíce nějakých 180m nikde nic (možná slyšíce odněkud pískat vlak), při projíždění se zhrozil nad tím oraništěm, zazmatkoval s kvaltem a vtom už ho rozrazil vlak"
Prostě v některých situacích se chyba uděla snadněji než v jiných. Kdo je naprosto čistý ať hodí šutrem...

P.S. S tím kvaltem bych taktéž neočekával nic jiného než za 2 při vjíždění ale když vidím jak to tam je rozorané tak bych se nemohl divit nikomu kdo by tam chtěl vrazit jedničku když to uvidí. Bohužel tím prodlužuje dobu pobytu na přejezdu :(

P.P.S. A to co píšeš o té cestě taky sedí, též jsem to viz níže psal, dokud ta cesta vypadá jak vypadá (mizerně) tak se nikomu celkem nevidím že tam světla nedává (neřkuli závory).
Jaký by to byl pro majitele skiareálu problém spravit aspoň prvních 25 metrů rozumným asfaltem, to přece nemůže stát majlant? Nestojí mu bezpečnost jeho návštěvníků za to nebo je tam nějaký jiný problém? Kór když už se tam dříve jedno neštěstí stalo...
23.02.2009 (13:14)  
Web:Vodici cez to priecestie chodia ako sa im chce,aj vcera osobne auto preslo cez priecestie(slo od vleku),ked bol vlak 200 metrov od priecestia (prichadzal z Brezna) a pritom ten vlak videl prichadzat a tiez rusnovodic upozornoval na seba trubenim,t.j.vodic mal pockat na prejazd vlaku,ale ked sa niektori nevedia neponahlat...a ked sa nieco zomelie,tak nariekaju
registrovaný uživatel Web 
23.02.2009 (12:18)  
Karoso, jestli opravdu nevjíždíš na přejezd pokud slyšíš houkání/pískání, tak jsi borec. S takovou bys totiž třeba na přejezdy v posázaví nevjel nikdy, neb pískání/houkání tam je slyšet pořád a z auta nemáš šanci tušit že je to zrovna na tvuj přejezd (a budeš tam stát třeba hodinu, páč ten vlak pískal na vedlejší přejezd a jel směrem od tebe). Pískání je od toho, aby se řidič upozornil a i ten největší magor rozhlédnul - to co je tedy v zákoně je maximální alibismus, to pak nemusíme řešit rozhledové poměry vubec. V čem vám zrovna v mlze pomohl ten vystoupivší cestující? Nebo byli dva a šli 200 metrů každým směrem kolejí?

A ještě k houkání - mám jeden moc pěkný zážitek z Prahy, kde jsem málem srazil sanitku - měl sem totiž otevřené pravé okénko a tudíž slyšel houkání zprava - tam zrovna projíždělo policejní auto pod majákama, tak si říkám pohoda. Projedu křižovatku a metr za mnou křížem zleva sanita. Odraz zvuku. Zvuk je možné zkreslit až běda.

Přijde ti, podle těch fotek, videa, že je ten přejezd v pořádku pro rychlost 70? Já tu nevolám po instalaci závor, jenom po dodržení rozhledových poměrů. A taky po tom, že za jejich nedodržení by měl být někdo potrestán.
registrovaný uživatel karosa  mail  
23.02.2009 (10:58)  
guest007.: Jenže ona to není žádná lokálka, jak si myslíš, ale jedna z dúležitějších vedlejších tratí, po které jezdí i rychlíky(např. Horehronec)a navíc ta odbočka prakticky není ani silnice, ale(podle zákona o poz.komunikacích) účelová komunikace(a mimo zimní sezónu bych řekl, že i s minimálním provozem),takže z toho, že tam nebylo zabzař. instalováno, bych dráhu nevinil.
SYN 0.19: 1) Máš pravdu v tom, že v novém (českém)zákoně o řazení a jízdě na neutrál přes přejezd nic napsáno není. ALE: řidič má povinnost si před vjetím na žel přejezd počínat ZVLÁŠŤ opatrně,zejména se přesvědčit, zda může přejezd bezpečně přejet(§28.ods.1, tebou citovaného zákona).Dále § 29,odst.1d téhož zákona praví, že řidič NESMÍ vjet na přejezd , je-li již vidět nebo slyšet vlak,nebo je-li slyšet jeho houkání nebo pískání( což v tomto případě nastalo), pokud nesvítí bílé světlo. 2) Vypnout motor a vystoupit z vozidla a přesvědčit se o tom zda může přejezd bezpečně přejet nemusí přímo řidič, ale může o to vystoupení požádat některého cestujícího, kterého poučí o tom, co po něm žádá. Toto jsem už několikrát( zejména v mlze) využil a můžu ti říci, že jinak jsem tady možná už také být nemusel. (o tom v zákoně rovněž nic přímo řečeno není, ale vyplývá to z toho §28,odst.1, a kromě jiného by to mělo být vyučováno i v každé autoškole v rámci kapitoly bezpečné jízdy) 3) Při správném stylu jízdy při odbočování na takovouto komunikaci pochybuji o tom, že by po cca 15 metrech po odbočení(navíc, když to tam prý znal), jak píšeš, mohla být rychlost autobusu vyšší než těch 15 km/hod., což znamená, že víc, jak dvojku tam zařazenou mít nemohl, a ta by na přejetí přejezdu i toho tankodromu v jeho okolí bohatě stačila. Bohužel je to v tomto případě osudná chyba jednoho z mých kolegů, ale může to potkat každého z řidičů(i když to pochopitelně nikomu nepřeju), mne nevyjímaje.
registrovaný uživatel Ferro 
23.02.2009 (10:20)  
A vysvětlí mi někdo, proč se na místě nehody objevil ten démon Fico? A proč na tiskovce hovoří jako vyšetřovák? A zjevně tendenčně? Jsem paranoidní, když si myslím, že účelově lže, aby odpovědnost spadla na řidiče autobusu a ten, kdo nese odpovědnost za stav přejezdu, z toho vyšel bez šrámu?
23.02.2009 (8:43)  
Neznám předpisy a nechci se ani zastávat řidiče, ale jak je možné, že na tomto místě jezdí vlak 70km rychlostí? Najezdil jsem se lokálkama dost kilometrů jako cestující a většinou vlak na takovém místě nejenže dost dopředu houkal, ale také brzdil.
registrovaný uživatel rk_kn.  mail  
23.02.2009 (7:50)  
Musím upozorniť, aby ste neposudzovali situáciu a pomery pri nehode podľa predpisov a zákonov platných v ČR. Od 1.2.2009 platí novelizovaný zákon o cestnej premávke č. 8 / 2009. Doteraz platný zákon 315 stratil platnosť. Aj v starom , v aj novom, ktorý je dostupný na webe, na stránke o zbierke zákonov, je určené, že aj vtedy, keď dáva vlak výstražné znamenie, nesmie cestné vozidlo vojsť na priecestie. Najmä vtedy, keď má nedostatočný rozhľad na trať. 400 m od priecestia je značka na trati Pískajte . Či vodič vlaku naozaj dával toto znamenie, existuje predsa aspoň 15 cestujúcich z vlaku, ktorí neboli tak zranení a ktorí možno neupadli do šoku, aby si mohli túto skutočnosť pamätať.
registrovaný uživatel SYN 
23.02.2009 (0:19)  
Azetdak: Vazeny, Vase povysene horleni dosahuje kvalit Goebbelsovske dezinformacni kampane! Uz jednou jste dnes prokazal ze nemate zjisteny ani zakladni data tak tu nepredkladejte definitivni soudy jako kdybyste byl ocitym svedkem!

Kde jste byl napriklad na tom ze se pres prejezd nesmi jet na neutral nebo se nesmi radit? V aktualnim (ani predchozim) zneni Zakona o provozu na pozemnich komunikacich o tom neni ani slovo, racte se presvedcit napr. zde: http://www.autoskoly.cz/psp/Zakon_361_2000_k_1_1_2009.pdf

Presvedcit se o volnosti prejezdu vystoupenim ridice a osobni prohlidkou je zajiste nesmysl jelikoz je takovymto postupem zjistena informace zhruba o pul minuty neaktualni v okamziku kdy posleze dojde k vjeti na prejezd.

Dale co se tyka rychlosti na prejezdu - mate sebemensi duvod se domnivat ze nejakych 15m po odboceni do praveho uhlu na uzkou cestu "IV. tridy" (lepsi polnacka) se autobus mohl pohybovat rychlosti vyssi nez 30km/h?

Prohledl jste si vubec ty pozdejsi fotky z mista (ne ty co jsou na nich videt jen trosky a zachranari), viděl jste tam ty diry vymlete v povrchu cesty prave na hranici prejezdu? Nepripada Vam pomerne logicke ze by se ridic pri jejich spatreni zhrozil ze mu na nich upadne podvozek (coz by mj. zpusobilo zablokovani prejezdu a riziko srazky) a pokusil se pribrzdit a preradit, patrne na jednicku? Takové pocinani sice neni optimalni ale je vcelku prirozene...

Vite mimochodem ze se na tomto prejezdu v nedavne minulosti uz jedna tragicka nehoda odehrala?

Mam proste moc rad lidi co jsou okamzite hotovi s rozsudkem, na zaklade minimalnich informaci, zvlaste kdyz z nich cisi presvedceni ze silnicni vozidlo je automaticky to spatne. Nekdy mam dojem ze takovi jako Vy by dokazali najit zavineni ridice i na nehode dvou vlaku vzdalene kilometr od nejblizsi silnice...
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko