..: Srážka vlaku s autobusem na středním Slovensku, 12 mrtvých :..

Polomka - Tragická srážka autobusu s osobním vlakem na železničním přejezdu v obci Polomka na středním Slovensku si podle posledních informací vyžádala až 12 životů a přes dvě desítky raněných. Několik osob je i nadále v kritickém stavu a záchranáři se obávají, že by konečný počet obětí mohl ještě stoupnout, až se podaří zcela odstranit trosky obou vozidel. Krátce po 9. hodině zde na úrovňovém křížení bez světelné signalizace v km 17,900 tratě 172 vlak Os 7353 smetl autobus s 37 cestujícími. Záchranáři dorazili na místo neštěstí přibližně dvacet minut po nehodě, přičemž do zásahu bylo zapojeno 9 sanitních vozů a tři helikoptéry. Ty postupně rozvezly zraněné do všech okolních nemocnic. V této chvíli probíhá vyprošťování vraku autobusu a odstraňování následků srážky. Vlaková doprava v postiženém úseku je přerušena.

Podle předběžných informací vjel řidič autobusu na přejezd rovnou před blížící se soupravu osobního vlaku, složené z motorového vozu řady 812 a přípojného vozu 011. Strojvedoucí použil rychlobrzdu, nicméně z traťové rychlosti 70 km/h na vzdálenosti přibližně 70 metrů již nedokázal ubrzdit. Motorový vůz převrhl autobus na stranu a několik metrů ho tlačil před sebou. Ve vlaku se v té době nacházelo jen několik cestujících, kteří vyvázli s drobnými odřeninami. Autobus ze směru Bánovce nad Bebravou vezl 37 osob na víkendový pobyt do nedalekého lyžařského střediska Bučník.

Podle policie zatím nelze jednoznačně určit příčinu střetu, ačkoliv pravděpodobným scénářem je selhání lidského faktoru na straně řidiče autobusu. Ten podle zpravodajského serveru SME.sk přeřaďoval rychlostní stupeň a nestihl už kritické místo s vozidlem opustit. Materiální škody zatím nebyly vyčísleny, nicméně autobus je úplně zničen a motorový vůz utrpěl menší poškození. V této chvíli by na místě měl operovat kolejový jeřáb z depa Zvolen, který nadzvedne přední část soupravy a umožní vyproštění trosek autobusu. Práce na místě komplikuje husté sněžení. Pro cestující v postiženém traťovém úseku byla zavedena náhradní autobusová doprava, R 811 Horehronec byl přesměrován přes stanici Plešivec. Na nedalekém parkovišti zřídila policie koordinační centrum, kam se sjíždějí příbuzní obětí a zraněných. Kromě informací jsou jim k dispozici odborní psychologové.

Fotografie nehody: SME.sk

zdroj: Aktuálne.sk, SME.sk, TA3


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 21.2.2009 (12:41)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Slovensko Banskobystrický


  1 ... 6 7 8 9 10 ... 12      Zpráv na stránku:   
22.02.2009 (18:36)  
chio: ale to je prkotina, v celém tom článku, fotkách a hlavně videu je daleko rozhodnější ta délka výhledu a ta není více než 200 metrů (dokonce je ještě menší), to má vlak při traťové rychlosti 70 km/h ujeto za 10 vteřin, vemte autobus na rozbité komunikaci, zastavení pro rozhled a rozjetí a přejetí přes přejezd, dostaneme minimální rychlost autobusu cca 5 km/h, při délce autobusu 8 metrů a šířce přejezdu 5 metrů je potřebná doba k přejetí přejezdu přes 9 vteřin. Doba mezi opuštěním přejezdu autobusem a obsazením přejezdu vlakem se smrskne na necelou jednu vteřinu. V článku je ten naměřený výhled ještě menší, čili ta bezpečnostní mezera se mění do záporných hodnot. Takže celá tato situace se dá skutečně považovat za nebezpečnou.
registrovaný uživatel chio 
22.02.2009 (18:16)  
Poborskii: diskutující se stěžovali právě na ten zoom
22.02.2009 (18:15)  
Ážetďák: a kdepak tam tu blikací červenou máte? Nejbližší je snad až na tom dalšim přejezdu cca 500m za zatáčkou ..
22.02.2009 (17:57)  
chio: no, ten text jsem příliš neštudoval, důležité jsou ty fotky a ty prokazují po odměření ve fotomapě, že přes křoví není výhled na více než cca 200 metrů (čili do prvního oblouku) a ukazují značně rozbitou komunikace těsně před i za přejezdem. Čili žádných 300-400 metrů, jak přeháněl Fico. Co se týká těch telegrafních sloupů, tak ten zvolený zoom zkresluje, čili těžko je objektivně zhodnotit.
registrovaný uživatel chio 
22.02.2009 (17:49)  
Poborskii: Bohužel po přečtení diskuze se mi zdá, že ten článek je účelový a ne celkem kóšer.
22.02.2009 (17:13)  
Jako obvykle! Jeho Veličenstvo autobusák se přece nebude vzrušovat blikající červenou u kolejí! A pokud jde o výsledek nárazu: Uvědomte si, že rám hnacího vozidla musí bez destrukce přenést statické i dynamické zatížení, vznikající tlačením soupravy, nebo najížděním, byť v malé rychlosti, na stojící soupravu a bavíme se o silách v řádu desítek tun! Vykolejit lehký šukafon není až tak velký problém (ESO, nebo Gorila už by se tak snadno nedaly), ale pro silniční vozidlo, pokud to nebude tank, dopadne střet vždy fatálně. Že na přejezdu hnací vozidlo vykolejí, je celkem normální, protože mezi kolejemi je výdřeva, takže překážka se nemá kam zmuchlat a hnací vozidlo nadzvedne, i když je těžké. Navíc zapracuje a decelerační váha tažené soupravy, kdy vagony nejsou ani při použití rychlobrzdy schopné zpomalit tak rychle, jako čelo vlaku.
22.02.2009 (17:12)  
http://www.sme.sk/c/4319842/sofer-ma-na-prejazd-priecestia-sedem-sekund.html
čili těch 810 m výhledu, jak tvrdil Rajio je pěkná lež, skutečně to není více než 200 metrů, a ve výhledu řidiči navíc brání telegrafní sloupy.
22.02.2009 (14:38)  
LapiCB: To s Vámi souhlasím. Vzpomeňme nehodu u Vraňan na trati 090, kdy osobní automobil vyhodil celej rychlik z kolejí. :-(((
registrovaný uživatel LapiCB  mail  
22.02.2009 (12:29)  
SYN: Ale priklad temer ucebnicovy, prakticky nejmensi motoracek vs. stredne velky autobus a rozstreli ho samozrejme na maderu (a sam dokud zustane na kolejich tak se mu nic moc nestane).
Je to hlavně o úhlu nárazu, který tady byl nejhorší co mohl :-( Kdyby ten bus jel dejme tomu 60km/h a narval to do boku stojícího motoráčku, i ten motorák by se převrátil a skončil dost bídně. Asi ne tak bídně jako ten autobus, který je přece jen lehčí konstrukce, ale stejně.
22.02.2009 (12:23)  
Z Brezna do Polomky je to po kolejích 21 km, takže při průměrné rychlosti jízdy 60 km/h tam "rychlá" sanitka po "lepší okresní" silnici pojede těch cca 20 minut, k tomu nutno dopočítat nějakou aktivační dobu než se dispečerka na lince 155 [112] (zpravidla to dělají ženy) dozví o vzniku události a než posádka vyjede.
"První pomoc" je sice stanovištěm v Závadce, leč tohoto lékaře musí někdo vyrozumět, pravděpodobně to bude ta dispečerka z linky 155 a to ve "druhé" vlně když bude "shánět" místní lékaře.

Těch 9 sanitek je překvapující počet vzhledem k počtu obyvatel regionu a hlavně fakt, že tam bylo v sobotu k dispozici 9 řidičů. Porovnejte si, kolik sanitek RZS je k dispozici, co do počtu obyvatel, v násobně větších městech.

Podívejte se na mapu, kudy vede trať a kde jsou přejezdy. Ten řidič s velkou pravděpodobností současně odbočoval ...
  1 ... 6 7 8 9 10 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko