..: Arriva vystřídá na Liberecku vlaky Českých drah :..

Schwandorf, foto: bazala68Liberec - Cestující v příhraničí Libereckého a Ústeckého kraje čeká od roku 2010 velká změna. Na jedné ze zdejších tratí totiž vyjedou osobní vlaky, které nebudou provozovat České dráhy. Výběrové řízení na provoz osobní dopravy zde totiž vyhrála firma Vogtlandbahn patřící britské dopravní společnosti Arriva. Ta od prosince 2010 po dobu 10 let zajišťovat provoz na železniční trati Liberec - Žitava - Varnsdorf - Rybniště. České dráhy se do soutěže ani nepřihlásily.

Ředitel společnosti Korid LK, která v kraji organizuje veřejnou dopravu, Petr Prokeš uvádí, že nabídka vítěze je výhodnější cenově i kvalitou oproti současnému stavu. Přidělení zakázky už schválili liberečtí i ústečtí radní, běží už jen lhůta na případná odvolání.

Firma předpokládá nasazení souprav Siemens Desiro Classic. "Posádky budou mluvit česky i německy, to byla podmínka soutěže," říká ředitel českého zastoupení Arrivy Ivan Procházka. Vlaky budou jezdit na trase Liberec - Varnsdorf v hodinových intervalech, v pracovní dny ve špičce mezi Libercem a Hrádkem nad Nisou i po půlhodině. Každé 2 hodiny bude jezdit vlak z Liberce až do Rybniště/ Seifhennersdorfu. Podle Prokeše zůstane i nadále přímé spojení mezi Libercem a Drážďany, které zajišťují Deutsche Bahn a České dráhy. Některé vlaky na části tratě budou začínat až v Žitavě. Na lince bude platit jednotný tarif Libereckého kraje, v Ústeckém kraji dosud jednotný tarif není.

Arriva chce ovšem expandovat dále, a proto má zájem i o další tratě na Liberecku. "Pokud bychom tam uspěli, asi bychom v Liberci zřídili větší základnu," dodává. Výsledek soutěže vítá i Sdružení železničních společností. "Ukazuje to, že soutěže mají smysl a že ceny za kilometr u Českých drah jsou často uměle vykonstruované," řekl šéf Sdružení železničních společností Jiří Mužík. Vogtlandbahn už v Česku zajišťuje dopravu na tratích Marktredwitz - Cheb, Zwickau - Falkenstein - Kraslice (- Karlovy Vary) a Zwickau - Plauen - Cheb - Mariánské Lázně.

O provozování těchto vlaků se zajímal i český státní dopravce. Dráhy měly jít původně do soutěže společně s pobočkou německých drah DB-Regio. Management německé firmy ale nakonec rozhodl, že nabídku nepodá. "Důvodem bylo neúměrně vysoké obchodní riziko při realizaci zakázky," uvádí Petr Štáhlavský z ČD.

Zdroj: iDNES.cz


Adys Poslat mail autorovi | 23.2.2009 (12:46)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel karosa  mail  
25.02.2009 (10:18)  
No, nevím, nevím, vítěz výběrového řízení na trati 089 si účtuje na svých autobusových spojích v ČR dotaci 29Kč/km. Takže podle selského rozumu na vlacích pod 100Kč asi nepůjde.
25.02.2009 (9:15)  
Chikatetsujin: za busy jen 14 kč / km? A navíc, žabotlam uveze mnohem více lidí než Mercedes, takže je v tomhle směru vlak mnohem levnější...
24.02.2009 (23:36)  
Mno, nechce se mi dloubat v detailech, ale vyslovil bych se k těm zde zmíněným dost nadstřeleným částkám u dotování autobusové dopravy (včetně ÚK).

DPÚK dostal výpověd kvůli údajným nepřiměřeným požadavkům dopravce. Účtoval údajně 29 kč/km + 10 kč/km jako přiměřený zisk vázaný na obnovu vozového parku. 14 kč/km pokrylo z této nákladové částky jízdné, to máme dotaci 25 kč/km. V roce 2005 činila průměrná dotace závazku veřejné služby v ČR 26.10 Kč.

Protože se mi nechce hledat nejaktálnější čísla tak se můžeme podívat na nějaká starší (rok 2006). Středočeský kraj.

Autobusy: 554,6 mil. Kč za 39,3 mil. km (14 kč/km)
Vlaky: 760 mil Kč. za 13,3 mil. km (58,4 kč/km)

(Aneb za 4násobnou cenu můžeme jet do Benešova žabotlamem, místo mercedesu ICOMu)

Jinak za přečtění stojí i tento již stárnoucí nález NKÚ, ale mám pocit, že se tady za 6 let nic nezměnilo a MD si si jede pořád to svoje... http://www.nku.cz/scripts/detail.asp?id=674
registrovaný uživatel SzKT  mail  
24.02.2009 (21:55)  
xAnri05:Taky myslím, že už vše bylo řečeno. Navíc diskuze tohoto typu se vedou periodicky pořád dokola s každým dalším článkem na zelpage tohoto typu, protože situace je pořád víc stejná:-)
Jen poznámku k Ústí: výraz "poučili" byl míněn tak, že byl ÚK vůbec ochoten tu cenu DPMÚL akcepotvat- to pro mě osobně bylo dost překvapení. Předvídal jsem tam dalšího efemerního dopravce á la Severočeská dopravní... Co se týče kvality vozového parku a ekonomiky provozu, nemám dojem, že by to bylo tak strašné- prostě úplně klasický "městský" DP, jakých je v zemi celá řada. Mohlo by být i hůř, viz třeba Liberec, Teplce, Chomutov.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
24.02.2009 (21:05)  
SzKT: na vetsinu veci mam stejny nazor a jak ctu prispevky ostatnich, myslim, ze tato diskuse je uz trochu "prepalena", tedy tocime se v kruhu,protoze stare prispevky se nectou. Takze uz toho asi necham.

Ale k tomu usteckemu kraji - nepoucili. "Drahy" je prakticky jen DPmUL v celem UK (a ten ma navic nejhorsi vozovy park v CR a spotrebovava k tomu extremni dotaci mesta). Ostatni dopravci jezdi kolem tech 30,-, extrem je myslim dokonce jen 27,-.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
24.02.2009 (20:00)  
xAnri05:
ad 1) Jednak by mě zajímalo, podle čeho se k těm 180 mil. lidí došlo, protože železnice (stále ještě) nabízí síťový efekt a tudíž lidé dost využívají integrované jízdenky, síťové jízdenky apod. Kromě toho je otázka, kolik z toho množství by se přeskupilo na silnice- dost z toho čísla by byla tzv. odložená spotřeba, tedy lidé by seděli doma a nikam nejezdili.
ad 2) Žádná náhrada není ekonomičtější než 810: moderní vozidlo má dost velké nároky na údržbu (nestačí kladivo...), je relativně choulostivé a hlavně není odepsané (tedy jeho cena se projeví v nákladovém propočtu). Spotřeba sama o sobě nemusí být rozhodující veličina, obvykle ani není. Ostatně přepočteno na sedadlo to vychází i u toho Desira úplně jinak, protože prostě pojme 2x víc lidí než šukafon.
ad 3)Náhrada autobusem je nerozumná tam, kde jezdí vlakem hodně lidí, což ovšem není případ spojů, kde se "uživí" sólo šukafon. Cesty jsou 2: buď zatraktivnit spojení (integrovat tarif, pořídit komfortní vozidla, vytvořit taktový grafikon s návazností na autobusy...), nebo jít od válu a zaplatit si místo vlaku autobusy. Osobně bych preferoval první cestu, nicméně sebevražedná politika ČD v kombinaci s lakotou krajů vede k "likvidační variantě".Není to o tom, co by se nám líbilo víc, ale taková je realita. Regionova za současných podmínek bude jezdit jen do totálního kolapsu regionální železniční dopravy, takže o žádném "překlenovacím obdobím" nemůže být řeči. Jen si stačí představit, co bude, až (kterýkoliv) jiný dopravce přijde na (libovolný) kraj a bude si žádat 90-100 Kč/km. A to přijde, protože ten kovový odpad, kterým nás oblažují ČD se dřív nebo později definitivně rozpadne- obzvlášť, když na údržbě se šetří nejvíc.
ad 4) Opět- na filozofické úrovni se můžeme shodnout, nicméně poplatky za dopravní cestu se platí v celé EU a prostě evropská dopravní legislativa je tak nastavená. A obávám se, že změna hned tak "nehrozí". Pokud jde o ústecký kraj, tak velmi oceňuju, že už částečně pochopili, kam vede snaha ušetřit za každou cenu. Prostě za 30 a méně Kč/km může dopravce nabídnout buď ojetiny z Německa nebo zbastlené SORy, obvykle navíc za takových podmínek odírá své zaměstnance. Toto je běžná praxe ve všech oblastech ČR, protože ekonomika prostě nepustí- autobusové společnosti nejsou charitativní organizace jako ČD. Tudíž pokud chce někdo provozovat autobusovou dopravu na vyšší úrovni, tak je těch 50 Kč/km naprosto reálná cena, ovšem pořád je to zhruba polovina toho, co by potřebovala dráha. Mimochodem- za tu cenu jako v okolí Ústí jezdí většina "městských" DP v zemi.
Jinak se omlouvám, jestli jsem se v minulém příspěvku někoho dotkl, ovšem hádat se o pár konví nafty v situaci, kdy v systému tiká časovaná bomba- to mi přijde poněkud zbytečné...
24.02.2009 (19:28)  
M : ale to Jančurovo "prskání" se přece týká toho, co to uváděl Racek, tj. nakoupení kolejových vozidel krajem nebo státem ... , nikoli toho přihlášení do výběrového řízení.

Jančurova firma se těžko může přihlašovat do výběrových řízení na provozování drážní dopravy nesplňuje–li zákonné podmínky pro provozování drážní dopravy.
registrovaný uživatel SYN 
24.02.2009 (19:09)  
Lidi co to furt blázníte s tou klimatizací že musí automaticky zrušit ekonomičnost vozidla? Řada z vás má jistě osobní zkušenost z automobilu s klimou, taktéž se klimatizace běžně montuje do autobusů (pro zajímavost, na fóru o MHD jsme po dlouhé diskuzi o spotřebě klimatizačních jednotek z technických údajů několika typických autobusových klimajednotek došli k orientační spotřebě cca. 2,5kW = 24V * 100A). Spotřebu sice zvýší, ale nijak drasticky, a když zrovna není bezpodmínečně nutná (není horko) tak se snad dá vypnout?
Taktéž vliv výkonnějšího motoru nemusí být za každých okolností zvýšená spotřeba, viz na příkladu (jak tu kdosi psal) "prodám felcku, koupím si nové fáro" (coz se velmi blíží naší situaci s šukafonem) - čili zbavím se slabého motoru 60k s velkou spotřebou a pokud si zrovna nekoupím hrubě předimenzovaný třílitr 250k (tam holt se nic nedá dělat) ale něco jako řekněme 1.6 turbo benzín (diesel do toho zatím netahám) tak můžu mít klidně 120k a přesto o litr nižší spotřebu než předtím.
Takže o pár generací modernější motor bude úspornější i při vyšším výkonu, pokud nebude HRUBĚ předimenzovaný. O exhalacích nemluvě...
Pak se do toho taky bude plést typ a provedení přenosu síly, typ a optimalizace převodky atd.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
24.02.2009 (19:01)  
MS: to ze je LINT s klimatizaci vim taky. Vyvazovaci opravy vozidel jsou sakra drahe a pravidelne. Delaji se treba defektoskopie podvozku atp. Treba cena jednoho jednoho luzkoveho/lahatkoveho vozu vyjde na vice nez 800.000,- to je 400.000 na bezny podvozek. netroufam si odhanout kolik stoji hnaci. Desiro ma dva hnaci a jeden specialni - Jacobsonuv (ten spojuje ty dva dily), LINT napr. ma jeden hnaci a jeden bezny. 810 nema podvozky, ale jen dvojkoli (z toho jedno bezne a jedno hnaci).
registrovaný uživatel Martin Š.  mail  
24.02.2009 (18:48)  
xAnri05: Jednodílný LINT je s Klimatizací - to je jak jsme se shodly nepříliš vhodné na Regionální Tratě. Chci se zeptat, co furt máte s tou revizí podvozku, to je to tak velký náklad nebo co, že to tady furt vyzdvyhujete? Podle mě je ta krabice z německa (ř. 650) perfektní náhrada za 810 ba spíše za 809, které mají samoobslužné odbavování cestujících => Tratě s malou frekvencí cestujících.
  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko