..: Arriva vystřídá na Liberecku vlaky Českých drah :..

Schwandorf, foto: bazala68Liberec - Cestující v příhraničí Libereckého a Ústeckého kraje čeká od roku 2010 velká změna. Na jedné ze zdejších tratí totiž vyjedou osobní vlaky, které nebudou provozovat České dráhy. Výběrové řízení na provoz osobní dopravy zde totiž vyhrála firma Vogtlandbahn patřící britské dopravní společnosti Arriva. Ta od prosince 2010 po dobu 10 let zajišťovat provoz na železniční trati Liberec - Žitava - Varnsdorf - Rybniště. České dráhy se do soutěže ani nepřihlásily.

Ředitel společnosti Korid LK, která v kraji organizuje veřejnou dopravu, Petr Prokeš uvádí, že nabídka vítěze je výhodnější cenově i kvalitou oproti současnému stavu. Přidělení zakázky už schválili liberečtí i ústečtí radní, běží už jen lhůta na případná odvolání.

Firma předpokládá nasazení souprav Siemens Desiro Classic. "Posádky budou mluvit česky i německy, to byla podmínka soutěže," říká ředitel českého zastoupení Arrivy Ivan Procházka. Vlaky budou jezdit na trase Liberec - Varnsdorf v hodinových intervalech, v pracovní dny ve špičce mezi Libercem a Hrádkem nad Nisou i po půlhodině. Každé 2 hodiny bude jezdit vlak z Liberce až do Rybniště/ Seifhennersdorfu. Podle Prokeše zůstane i nadále přímé spojení mezi Libercem a Drážďany, které zajišťují Deutsche Bahn a České dráhy. Některé vlaky na části tratě budou začínat až v Žitavě. Na lince bude platit jednotný tarif Libereckého kraje, v Ústeckém kraji dosud jednotný tarif není.

Arriva chce ovšem expandovat dále, a proto má zájem i o další tratě na Liberecku. "Pokud bychom tam uspěli, asi bychom v Liberci zřídili větší základnu," dodává. Výsledek soutěže vítá i Sdružení železničních společností. "Ukazuje to, že soutěže mají smysl a že ceny za kilometr u Českých drah jsou často uměle vykonstruované," řekl šéf Sdružení železničních společností Jiří Mužík. Vogtlandbahn už v Česku zajišťuje dopravu na tratích Marktredwitz - Cheb, Zwickau - Falkenstein - Kraslice (- Karlovy Vary) a Zwickau - Plauen - Cheb - Mariánské Lázně.

O provozování těchto vlaků se zajímal i český státní dopravce. Dráhy měly jít původně do soutěže společně s pobočkou německých drah DB-Regio. Management německé firmy ale nakonec rozhodl, že nabídku nepodá. "Důvodem bylo neúměrně vysoké obchodní riziko při realizaci zakázky," uvádí Petr Štáhlavský z ČD.

Zdroj: iDNES.cz


Adys Poslat mail autorovi | 23.2.2009 (12:46)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel karosa  mail  
24.02.2009 (18:32)  
SzKT napsal: A my to máme přímo před očima (ZVON...), léta na to čumíme a nechápeme zhola nic...
To bych ani neřekl, naopak. Myslím si totiž, že tohle naši mocipáni jak ve vládě, tak na GŘ ČD moc dobře vědí. Ale z vlastní pohodlnosti, nezájmu,různého kamarádíčkování a "hraní si na vlastním písečku" a dalších podobných"objektivních"(jak tvrdí oni) příčin s tím jednoduše nechtějí nic dělat.
registrovaný uživatel waszyn 
24.02.2009 (18:29)  
xanri: pekny, ale ja bych spis v ceskych podminkach modernizoval zpocadku predevsim to, cim nekdo jezdi a co prinasi nejvetsi ztraty, tzn.osobaky v klasikach. provozovat jednotku za 40 milionu na trati po nichz projede 5x denne 5-20 lidi, z nichz polovina ma rezijku, no nevim:(
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
24.02.2009 (18:22)  
SzKT:
1. zeleznice v CR prepravi rocne 180.000.000 lidi, to by bylo na silnicich sakra znat - a nejde jen o babicky.
2. existuji ekonomicke nahrady za 810 nejenom Desiro, viz nize.
3. Nahrada nevytizenych trati autobusem je sice pekna politicka fraze, ale z mnoha duvodu na mnoha mistech nerozumna - napr. nemoznost prepravy kol, chybejici WC
4. autobus je sice dnes levnejsi nez 810, ale je to v cene dopravni cesty, kterou bus neplati, nezapoctenou cenu za ekologicke naklady na vyrobu (kolejove vozidlo ma zhruba 2x vetsi zivoznost nez bus - pokud by se to melo zacit pocitat - a to se jednou bude muset - tak se autobus vyhoupne z cenou jinam). Apropos ustecky kraj v roce 2009 zadotuje autobusy v oblasti "primestska doprava usti" cenou 50,40Kc za buskm, kdyz jinde je to 30,-. Pekne, ne?

Cili, kolego, pokud se ohlizite na zapad, podivejte se i jinam /italie, svycarsko/ - tam se pred lety zrusena zeleznice zase vraci zpet. Takze co takhle vynechat onu rusici fazi, kterou uz si prochazi Polsko a Slovensko a kterou nam tu vsouvate, a posunout se u nas rovnou dal. A myslim, ze ta regionova to muze zatim preklenout.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
24.02.2009 (18:09)  
Nevím, ale jak sleduju tuhle diskuzi, nemůžu se zbavit dojmu, že je to celé poněkud mimo! Realita je taková, že v celé Evropě je regionální veřejná doprava vysoce ztrátová a veřejná správa ji musí vždy dotovat. Zároveň je realita, že drtivá většina lidí v Evropě má auto i řidičák a z mnoha důvodů tím autem jezdí- to je i jedním z důvodů, proč je VHD ztrátová: dráha prostě nemůže chtít od cestujících víc, než stojí cestování autem (pro srovnání- za Rakouska sice byly železnice v zisku, ovšem jízdné bylo na dnešní poměry skutečně drastické). Kromě toho je zřejmé, že přebujelý automobilismus je nejen asociální (znemožňuje začlenění do života menšině, která to auto z různých důvodů nemá), ale zároveň má takové nároky na prostor, urbanismus měst a životní protředí obecně, že je potřeba to v evropských podmínkách řešit.
No a řešením je přilákat lidi do veřejné dopravy, zejména do vlaků. Což se evidentně nepovede tak, že budeme do konce věků provozovat šukafon, byť by i byl o pár korun levnější než Desiro. A pokud není cílem objednávky kraje, státu, vojvodství atd. nabídnout lidem konkurenceschopnou nabídku dopravy (už jsem slyšel i obrat "lézt cestujícím do prdele"), pak není sebemenší důvod osobní železniční dopravu vůbec objednávat! Za ušetřené peníze zaplatíme babičkám "Anruf-taxi", turisti můžou jezdit autem (stejně už to většinově dávno dělají a těch pár aut navíc nebude na silnicích moc poznat), přidáme pár autobusů dělňasům do fabriky a zbytek ušetřených veřejných peněz můžeme dát do jiných oblastí lidské činnosti- třeba do školství nebo vědy.
Resumé: Porovnávat Desiro s šukafonem po ekonomické stránce nemá význam, neboť buď na tratích bude k vidění současný stav techniky (např. to Desiro), nebo po železnici nakonec pes neštěkne. Kromě toho sólo šukafon je přesně ta kapacita, kdy se z ekonomického pohledu vyplatí nahradit železnici autobusem- silnice to nezahltí a autobus je vždy a všude levnější. Železnice je nezastupitelná tehdy, když přiměřené Desiro jezdí alespoň v dvouhodinovém taktu- to už by se autobusem nahrazovalo hůř. A tratí s takovým potenciálem je v ČR dost, akorát ČD svou impotencí a bohorovností velkou část cestujících odpuzují a pak se zdá, že bez sólo šukafonů to nepůjde. Němci to už dávno zjistili a výsledek je vidět: dříve v bývalé NDR jezdily vlaky skoro prázdné, zatímco dnes se už občas i stojí. Akorát jim to trvalo 15 let nepřetržitých investic do všestranného zvelebení vozového parku a tvorby provázaných (obvykle integrovaných) jízdních řádů. A my to máme přímo před očima (ZVON...), léta na to čumíme a nechápeme zhola nic...
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
24.02.2009 (18:09)  
No ale koukam na ten jednodilny Alstom LINT 27 - to je fakt pekne voziko - obsaditelnost 61+13mist, 315kW vykon, Vmax 120. Idealni cil pro nase lokalky, nyni by se hodil na spoustu hlavnich motorovych trati jako Os.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
24.02.2009 (17:59)  
Martin S.: ano to by mohla byt vozidla vhodna jako nahrada 810 na delsi trasy - cca 100km, ale muzou dobre poslouzit i na lokalkach. V nasem prostedi (klimatickem) by myslim nebyla potrebna klimatizace, coz by snad mohlo jit zaridit a bylo by to.

...výkon 550 kW (což podle někoho musí projezdit firmu až ke krachu)
nemusi, kdyz to bude zaplaceno. Navic roli hraji revize podvozku a ty ma Desiro 3. Bez klimatizace zase muze byt vykon motoru nizsi - varianty motoru obvykle existuji.
registrovaný uživatel Martin Š.  mail  
24.02.2009 (17:42)  
waszyn: A zase vám najdu příklad v německu jednovozový LINT http://www.railfaneurope.net/pix/de/diesel/dmu/640/DB0103.jpg , i když ten jsem v životě neviděl, tak u toho nevím, ale tohle > http://www.railfaneurope.net/pix/de/diesel/dmu/650/650_113-4_TU1.jpg i když to nemá klimošku a má to výkon 550 kW (což podle někoho musí projezdit firmu až ke krachu) vypadá to solidně (soudím podle rámů oken) a "malokapacitně."
registrovaný uživatel M 
24.02.2009 (17:29)  
happy - no prave jsi nazval alfu a omegu zeleznicniho planovani. Podstatne je, aby to vyhovovalo zeleznicarum (a aby se penize tocily doma). Cert vem nejaky cestujicic:-))
24.02.2009 (16:33)  
Konečně jdou čd dopr. s těmqa jejich plechovkama a cenama se to nedá srovnat Arriva forever !!
registrovaný uživatel waszyn 
24.02.2009 (16:20)  
happy: ja se bojim, ze adekvatni nahradou 1x 810 neni zadne z modernich zeleznicnich vozidel. 810+010 regionova, >2x x10 desiro, 1x810 crossway LE ci maly castecne nizkopodlazni SOR.
  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko