Liberec - Cestující v příhraničí Libereckého a Ústeckého kraje čeká od roku 2010 velká změna. Na jedné ze zdejších tratí totiž vyjedou osobní vlaky, které nebudou provozovat České dráhy. Výběrové řízení na provoz osobní dopravy zde totiž vyhrála firma Vogtlandbahn patřící britské dopravní společnosti Arriva. Ta od prosince 2010 po dobu 10 let zajišťovat provoz na železniční trati Liberec - Žitava - Varnsdorf - Rybniště. České dráhy se do soutěže ani nepřihlásily.
Ředitel společnosti Korid LK, která v kraji organizuje veřejnou dopravu, Petr Prokeš uvádí, že nabídka vítěze je výhodnější cenově i kvalitou oproti současnému stavu. Přidělení zakázky už schválili liberečtí i ústečtí radní, běží už jen lhůta na případná odvolání.
Firma předpokládá nasazení souprav Siemens Desiro Classic. "Posádky budou mluvit česky i německy, to byla podmínka soutěže," říká ředitel českého zastoupení Arrivy Ivan Procházka. Vlaky budou jezdit na trase Liberec - Varnsdorf v hodinových intervalech, v pracovní dny ve špičce mezi Libercem a Hrádkem nad Nisou i po půlhodině. Každé 2 hodiny bude jezdit vlak z Liberce až do Rybniště/ Seifhennersdorfu. Podle Prokeše zůstane i nadále přímé spojení mezi Libercem a Drážďany, které zajišťují Deutsche Bahn a České dráhy. Některé vlaky na části tratě budou začínat až v Žitavě. Na lince bude platit jednotný tarif Libereckého kraje, v Ústeckém kraji dosud jednotný tarif není.
Arriva chce ovšem expandovat dále, a proto má zájem i o další tratě na Liberecku. "Pokud bychom tam uspěli, asi bychom v Liberci zřídili větší základnu," dodává. Výsledek soutěže vítá i Sdružení železničních společností. "Ukazuje to, že soutěže mají smysl a že ceny za kilometr u Českých drah jsou často uměle vykonstruované," řekl šéf Sdružení železničních společností Jiří Mužík. Vogtlandbahn už v Česku zajišťuje dopravu na tratích Marktredwitz - Cheb, Zwickau - Falkenstein - Kraslice (- Karlovy Vary) a Zwickau - Plauen - Cheb - Mariánské Lázně.
O provozování těchto vlaků se zajímal i český státní dopravce. Dráhy měly jít původně do soutěže společně s pobočkou německých drah DB-Regio. Management německé firmy ale nakonec rozhodl, že nabídku nepodá. "Důvodem bylo neúměrně vysoké obchodní riziko při realizaci zakázky," uvádí Petr Štáhlavský z ČD.
Zdroj: iDNES.cz
| 23.2.2009 (12:46)
Ale vazne - umerne to skutecne je.
Nicmene nove konstrukce motoru mohou usporit palivo ve srovnani s podobne vykonnym ale starym motorem, nicmene to vazne neni pripad Desiro x 810.
POdle tohoto názoru bych si troufal říct,že by bylo vhodné sbouchat nějakej dřevěňák,dát tomu motor z pincka a jezdilo by to úplně za pusinku...
To souhlasi, diky. Urovnen cestovani je ale jinde. Ale tady sla rec skutecne o EKONOMICE provozu nikoli o urovni cestovani. Ta cestujicho zajima hodne, kraj uz mene a rozpocet nezajima vubec.
POdle tohoto názoru bych si troufal říct,že by bylo vhodné sbouchat nějakej dřevěňák,dát tomu motor z pincka a jezdilo by to úplně za pusinku...
Jinak opakuji,že řada 810 čd s řadou 642 DB je naprosto nesrovnatelná a každá byla dělána za jiným účelem.Proto nesrovnávejte nesrovnatelné.Účelem železniční dopravy není nasadit co nejlacinější verk,aby krajské molochy chrochtaly blahem,že se jezdí za pakatel.To je potom doprava,aby odboráři byli spokojení (viz současná hrozba stávky)...
Tlapa: no tak tim to zrovna nebude. Desiro ma klimatizaci a dva motory o vykonu 335kW. 810 s motorem Liaz ML634 o vykonu 155kW se s tim nakladove neda srovnavat. Nehlede na revize - jen tri dvouose podvozky Desira vyjdou jiste na revizich x-krat vice.
Vy si opravdu myslite, ze naklady na provoz vozidla jsou umerne jeho vykonu, nebo poctu podvozku? Neni "pes" zakopany nekde jinde?
... v Liberci jsou zvyklí na Reichenberg .....
Vydelávám-li jako Nemec, není pro mne problém jet za nemecké jízdné, v nemeckém vlaku soudobé technické úrovne a to i s tichou "konzumací" dotace, zpravidla spolkové zeme, na dopravní obsluznost, která je taky vyssí, nez v nasí domovine.
Jinak receno: Za pár supu mohu dodnes jezdit Skodou 120 a nejak ji flikovat dokupy, aby se alespon pri technické kontrole nerozpadala. S vyssí spotrebou, bez klimatizace a bez ekologizujicich nedopatrení, nez soudobá nab´dka automobilového prumyslu. A ono to jede, nekdy i brzdí a "jsme si v tom rovni", kdekdo z nás si to uzil.
Ale at to pocítám, jak to pocítám, to jízdné na dráze v Nemecku zase o tolik drazsí, nez u nás, není. Urcite ne násobky celých císel. Snad ta mestská, to ano.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










