..: ČD: Pendolina musí vydělávat a být využity jejich možnosti. :..

Hoštejn 680 České dráhy uvažují o velkých změnách v provozování jednotek řady 680 Pendolino. V současné době jsou tyto jednotky nasazovány výhradně na spoje pod značkou SuperCity, které jako jediné pravidelné spoje v současnosti provozují České dráhy na své vlastní podnikatelské riziko. Na začátku letošního roku ovšem dráhy poprvé přiznaly, že na jejich provozu prodělávají. Kromě nutnosti splácení drahého úvěru jsou totiž také velice drahé pravidelné opravy, které musí jednotky stejně jako všechna ostatní kolejová vozidla podstupovat.

Něco málo z historie

680 Rollout Praha hl.n. 24.6.2003Po rozdělení Československa se na našich tratích začalo projevovat jejich dlouholeté zanedbávání. Stavbu nových koridorů bylo ale třeba politicky zdůvodnit. České dráhy proto stály o moderní vysokorychlostní jednotky, které by přepravovaly cestující z Berlína do Vídně přes Prahu. V roce 1994 vznikl v ateliéru profesora Petra Tučného návrh na vlak Integral s naklápěcí skříní, který se měl hned na první pohled lišit od podobných souprav cizích železničních správ. V červnu roku 1995 bylo na dodávku deseti takovýchto vlaků vypsáno výběrové řízení, ve kterém zvítězilo konsorcium firem ČKD Praha Holding, Moravskoslezská vagonka Studénka, Fiat Ferroviaria a Siemens. Nabídnutá cena 415 mil. Kč za jednotku byla ale nereálná a výroba se dostala do hlubokého skluzu. Návrh firmy Siemens na výrobu jednotek podobných německým ICE-T měl snížit vysoké náklady na vývoj. Další rána přišla v roce 1997, kdy se cena za jednu jednotku zvýšila na 715 mil. Kč. Po krachu ČKD se dráhy rozhodly, aby zakázku převzala výrobu nástupnická firma Fiatu ALSTOM, která za původní cenu nabídla 7 souprav vyrobených podle vlastního vzoru v Itálii. Konkurenční Siemens za tuto sumu nabídl pouze 5 souprav a jakékoliv navýšení ceny dráhy odmítaly. Výsledné jednotky tak vycházejí z řady ETR 470.

Další problém nastal, když po letech zpoždění dodávek jednotek řady 680 definitivně padla možnost zajíždění do Německa, kdy oficiální důvod zamítnutí německou stranou spočíval v nedostatečné kapacitě českých pendolin. Ty by se pak musely zejména pro úsek Drážďany - Berlín zdvojovat. Vzhledem k počtu dodaných jednotek by však nebylo možné původně plánovanou trasu Vídeň - Praha - Drážďany - (Berlín) vyjezdit v rozumných intervalech. České dráhy se tedy nakonec rozhodly vytvořit z nouze ctnost a od prosince 2005 nasadily jednotky řady 680 jako prestižní spoje SuperCity mezi Prahou a Ostravou, kde existovala silná poptávka po kvalitním železničním spojení, za které si byli cestující schopni také řádně zaplatit. Jak se po letech ukazuje, tak ani nasazení na tuto relaci není dostatečně výnosné na to, aby se zaplatily náklady na pořízení jednotek, jejichž možnosti (zejména třísystémovost, naklápění a maximální rychlost přes 200 km/h) nejsou zdaleka využity. Možnost jezdit pod více systémy byla zpočátku využita na vlacích IC/EC zajíždějících do Brna a Břeclavi od prosince 2005 a po schválení pro provoz na Slovensku a Rakousku o rok později také pro zajíždění jako spoje SuperCity do Vídně a Bratislavy. Vzhledem k počtu jednotek, které "zbyly" pro jižní relaci je počet spojů na jižní větvi pouhé tři páry denně a není ani žádným překvapením, že si tyto spoje, kterým navíc mezi Prahou a Brnem zdatně konkurují stejně rychlé ale podstatně levnější autobusy, moc cestujících nezískaly.

České dráhy: Je načase, aby pendolina začala vydělávat

Pendolino, foto: PayusČeské dráhy proto zvažují možnosti, jak zajistit, aby jim jednotky řady 680 začaly přinášet zisk. Jednou ze zvažovaných možností je nasazení na delší vozební ramena, kde by navíc využila své možnosti jezdit rychlostmi přes 200 km/h. Na současné trase do Ostavy mohou využívat maximální rychlosti 160 km/h. Také proto České dráhy zvažují nasadit v budoucnosti na tuto trasu lehčí a provozně levnější jednotky bez naklápění (uvažovaná řada 665), které budou také schopny dosahovat rychlosti 160-200 km/h. Cestování na této relaci by se prodložilo maximálně o 15 minut. Navíc celková jízdní doba se minimálně o tento čas ještě zkrátí po kompletním dokončení koridorů, jako je například průjezd údolím řeky Orlice. Správa železniční dopravní cesty navíc tvrdí, že by byla schopna bez větších investic některé úseky upravit i pro rychlosti 170 až 180 km/h. Ředitel SŽDC Jan Komárek navíc pro magazín E15 dodal: "Rychleji už to nejde, protože bychom museli odstranit všechny přejezdy, a to by vyšlo příliš drahé."

Další z možností je také založení společnosti typu joint venture s jiným partnerem, který by zajistil jejich větší komerční využití a to například na již výše zmíněné nasazování na delší vozební ramena. To především znamená nasazení na přeshraniční spoje (přímo se nabízí například spolupráce mezi ČD a nějakým železničním dopravcem z nějaké země sousedící s ČR. Takový model zde již v minulosti byl u ČD zvažovaného nákupu dálkových jednotek řady 665), nebo také pronájmem pro různé charterové a reklamní jízdy, či půjčováním různým filmovým štábům, jako bylo například natáčení bondovky Casino Royale či film Wanted.

Částečné "vysvobození" možná již v příštím GVD

SC Slovenská StrelaV současné době je již pomalu jisté, že částečné změny se pendolina dočkají již příští rok. V nedávné době proběhla v Ljubljani konference o podobě mezinárodních vlakových spojů v GVD 2009/2010. Z té vyplynulo několik informací. Vlak SC Slovenská Strela by měl od prosince jezdit opět jako klasické EC vezoucí klasické vozy ZSSK. Jednotka 680 by se přesto během dne měla na Slovensko podívat jako EC Slovan, který by měl celoročně jezdit v poloze letošního Jadranu. Podobně by měly skončit spoje SuperCity jedoucí do Vídně, kdy rakouská strana odmítá jednotky řady 680 na vlacích EC například z důvodu nedostatečné kapacity prostor pro odložení zavazadel.

České dráhy tak sice příjdou o spoje jedoucí v prestižní kategorii SuperCity na jižní větvi, na druhou stranu budou jezdit jako klasické IC/EC a tudíž zapadnou do státem dotované kategorie závazku veřejné služby. Toto přeřazení by mohlo bohatě kompenzovat výrazně nižší zájem cestujících o Spoje SuperCity na jižní větvi. Otázkou je, jestli se tohoto v budoucnu nedočkáme i u spojů jedoucích do Ostravy, kdy by byly dráhy naprosto zbaveny rizika z prodělku při provozování těchto jednotek.

ETR610 v unifiku ČD, foto: CjoctavianKomentář autora: Uvidíme jakým směrem se provoz pendolin do budoucna vyvine. V každém případě je jistě chvályhodné, že současné vedení se nebojí otevřeně říct, že současná podoba provozu pendolin má k ideálu daleko a snaží se najít jejich smysluplnější využití a případné nahrazení na trase do Ostravy vhodnějšími jednotkami. Nové jednotky by kromě vhodnějších dispozic pro trasu do Ostravy mohly navíc odstranit největší výtky cestujících vůči jednotkám řady 680, jako je například nedostatek odkládacích prostor, interiér odpovídající době vzniku projektu jednotek řady 680, nebo nemožnost nabídnout Bussines oddíly.

zdroj: E15, ŽM Atlas vozidel 4 - Elektrické jednotky, ilustrační kresba: CJOctavian


JiříK. | 3.3.2009 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 14      Zpráv na stránku:   
04.03.2009 (18:09)  
Ale asi si neuvedomili, ze na to staci jeden (mozna dva) pary denne... V tomhle mne utvrzuje i pomer vozu prvni a druhe tridy (takovy (ne)pomer mist v jednicce a dvojce nema snad nikdo...).

No na příkladu jižní větve jde vidět že to jaksi nestačí. ;-)
registrovaný uživatel M 
04.03.2009 (18:04)  
Michal Janko - jen bych podotkl, ze mei Prahou a Breclavi jezdi kvalitni soupravy (uplne stejne jako ty rakouske nebo nemecke) i od CD...

Velká část lidí cestování vlakem pořádně pozná právě při dojíždění do SŠ/VOŠ/VŠ. Do té doby o vlaku mnozí ani jako o alternativě neuvažují.

Ano, tohle je mozna dane i tim, ze do 15 let deti nemaji potrebu nekam jezdit...
Jako je to o nicem - prijde mi proste divny davat slevu na neco, co vyprodam i bez slevy (a naopak mam produkty, ktere za stejnou cenu lidi kupovat nechteji)...
registrovaný uživatel M 
04.03.2009 (17:59)  
Vlakosexual - takze kdyz budes mit hospodu a budes mit pres obed narvany lidmi co si davaji a-la-carte, tak budes zavadet poledni menu? Co tim ziskas? Jedine to, ze lidi misto toho, ze budou platit za obed 300 zaplati 80. Obchodni strategie jako prase:-))

michawel - no a jsou ty lodaky aji na ten ICE-Sprinterech? Ja to myslel proste tak, ze 680 mely byt nasazeny jakoze JENOM na vlaky typu "Manazer". Ale asi si neuvedomili, ze na to staci jeden (mozna dva) pary denne... V tomhle mne utvrzuje i pomer vozu prvni a druhe tridy (takovy (ne)pomer mist v jednicce a dvojce nema snad nikdo...).

SYN - tak ucnak je snad taky stredni, ne? K zavazadlum - nebudu se hadat, ze do klasiky se toho vleze vic (to je bez diskuse!), ja jen reagoval na to, ze kdyz si do klasiky vsichni vemou maximalni mozne zavazadlo, tak se to nevleze ani tam.

Rosti - takze jeste jednou (a cti pomalu:) - jde o to, ze pendolino jezdi NEJEN rano z Ostravy a vecer z Prahy. Dva pary vlaku denne nezachrani ekonomiku celeho systemu. Je to stejny jako mit hospodu celej tyden prazdnou, potom v sobotu od sedmi do deviti narvou a radovat se z toho, jak tam mas narvano a ze 60 korun za pivo lidi jsou ochotni zaplatit. Ano, v sobotu od sedmi do deviti budes v hrubym zisku, ale zbytek tydne v brutalni ztrate. Takze odpoledni vyprodane spoje nedokazuji vubec nic, protoze je blbost delat statistiku hustoty dopravy na D1 v nedeli v sest u Pruhonic...
Proste viz Ales Franc (a mnozi dalsi...)
registrovaný uživatel m@rtin 
04.03.2009 (17:59)  
Pendolino by místenkované být mělo. Je ale otázka, jestli ta místenka má stát 200 Kč a ne třeba 50 Kč.
registrovaný uživatel m@rtin 
04.03.2009 (17:58)  
Borovička:
Proč hned ten atak na Jančuru? Pokud to bude provozovat za svý a stát na to nedá ani kábli, je mi úplně putna, jestli uspěje nebo zkrachuje. Proč si hned každý musí kopnout?
04.03.2009 (17:56)  
"Než zjistí, že nejlepší bude všechna pendolina prodat do země, kde se jejich vlastnosti využijí, a to dokud ještě ty vlaky mají nějakou slušnou hodnotu."

Mohu se zeptat kam se tedy mají prodat, Každý ví co se má udělat, ale konkrétní už nikdo není...
04.03.2009 (17:53)  
Vidím, že ČD to mají opět "důkladně promyšlené". Je opravdu zvláštní, že se lidé nehrnou do souprav, které jsou ve většině ohledů horší než ty, které na trasu Praha--Břeclav vysílají Rakušané nebo Němci! Do souprav, mezi jejichž přednosti patří nicneříkající cedulka "SC", málo prostoru, hlučnost, vysoká cena a nutnost zakoupit si místenku.

Jak dlouho ještě bude trvat, než dráhy přiznají, že nákup pendolin byl jejich nejhorší investicí od roku 1989? Než zjistí, že nejlepší bude všechna pendolina prodat do země, kde se jejich vlastnosti využijí, a to dokud ještě ty vlaky mají nějakou slušnou hodnotu?

Navrhuji pod kategorii EC přesunout i všechny stávající rychlíky, ať se stát trochu vyždímá, když už byl tak pitomý, že začal bohatě dotovat spoje, které měly dráhy proovzovat na vlastní triko.

Uvítal bych, kdyby mně. laikovi, někdo vysvětlil, v čem jsou na relace IC/EC tak výhodnější nerozpojitelné elektrické jednotky oproti klasickým soupravám. Pořizovací cenou to rozhodně nebude.

M: Studenti nepreferují vlak proto, že by jim nic jiného nezbývalo. Prakticky neexistuje relace, která by nebyla obsloužena autobusy, a to včetně dálkových. Velká část lidí cestování vlakem pořádně pozná právě při dojíždění do SŠ/VOŠ/VŠ. Do té doby o vlaku mnozí ani jako o alternativě neuvažují. Rozhodně tedy má smysl ukázat jim, že to je alternativa životaschopná.
registrovaný uživatel Aleš Franc  mail  
04.03.2009 (17:15)  
ten kdo chce kvalitu a ve večerních hodinách si sednout, tak si za Pendolíno bez problému zaplatí... Myslím že odpolední vyprodané spoje to dokazují.... a to hlavně v první třídě...

Tak proč se nezmění tarifní politika tak , že pendolina , kde je vysoká poptávka po cestování budou dražší než ta , kde ta poptávka je nízká. To by mělo nějakou logiku.
registrovaný uživatel rohilkk  mail  
04.03.2009 (15:45)  
kuchi: Pro CD je lepsi student, nez zakaznik, protoze stat to stejne doplati do obycejneho jizdneho
registrovaný uživatel Rosti 
04.03.2009 (15:44)  
To: Aleš Franc No nevím koho vyhání, ten kdo chce kvalitu a ve večerních hodinách si sednout, tak si za Pendolíno bez problému zaplatí... Myslím že odpolední vyprodané spoje to dokazují.... a to hlavně v první třídě...
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 14      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2025 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko