..: ČD: Pendolina musí vydělávat a být využity jejich možnosti. :..

Hoštejn 680 České dráhy uvažují o velkých změnách v provozování jednotek řady 680 Pendolino. V současné době jsou tyto jednotky nasazovány výhradně na spoje pod značkou SuperCity, které jako jediné pravidelné spoje v současnosti provozují České dráhy na své vlastní podnikatelské riziko. Na začátku letošního roku ovšem dráhy poprvé přiznaly, že na jejich provozu prodělávají. Kromě nutnosti splácení drahého úvěru jsou totiž také velice drahé pravidelné opravy, které musí jednotky stejně jako všechna ostatní kolejová vozidla podstupovat.

Něco málo z historie

680 Rollout Praha hl.n. 24.6.2003Po rozdělení Československa se na našich tratích začalo projevovat jejich dlouholeté zanedbávání. Stavbu nových koridorů bylo ale třeba politicky zdůvodnit. České dráhy proto stály o moderní vysokorychlostní jednotky, které by přepravovaly cestující z Berlína do Vídně přes Prahu. V roce 1994 vznikl v ateliéru profesora Petra Tučného návrh na vlak Integral s naklápěcí skříní, který se měl hned na první pohled lišit od podobných souprav cizích železničních správ. V červnu roku 1995 bylo na dodávku deseti takovýchto vlaků vypsáno výběrové řízení, ve kterém zvítězilo konsorcium firem ČKD Praha Holding, Moravskoslezská vagonka Studénka, Fiat Ferroviaria a Siemens. Nabídnutá cena 415 mil. Kč za jednotku byla ale nereálná a výroba se dostala do hlubokého skluzu. Návrh firmy Siemens na výrobu jednotek podobných německým ICE-T měl snížit vysoké náklady na vývoj. Další rána přišla v roce 1997, kdy se cena za jednu jednotku zvýšila na 715 mil. Kč. Po krachu ČKD se dráhy rozhodly, aby zakázku převzala výrobu nástupnická firma Fiatu ALSTOM, která za původní cenu nabídla 7 souprav vyrobených podle vlastního vzoru v Itálii. Konkurenční Siemens za tuto sumu nabídl pouze 5 souprav a jakékoliv navýšení ceny dráhy odmítaly. Výsledné jednotky tak vycházejí z řady ETR 470.

Další problém nastal, když po letech zpoždění dodávek jednotek řady 680 definitivně padla možnost zajíždění do Německa, kdy oficiální důvod zamítnutí německou stranou spočíval v nedostatečné kapacitě českých pendolin. Ty by se pak musely zejména pro úsek Drážďany - Berlín zdvojovat. Vzhledem k počtu dodaných jednotek by však nebylo možné původně plánovanou trasu Vídeň - Praha - Drážďany - (Berlín) vyjezdit v rozumných intervalech. České dráhy se tedy nakonec rozhodly vytvořit z nouze ctnost a od prosince 2005 nasadily jednotky řady 680 jako prestižní spoje SuperCity mezi Prahou a Ostravou, kde existovala silná poptávka po kvalitním železničním spojení, za které si byli cestující schopni také řádně zaplatit. Jak se po letech ukazuje, tak ani nasazení na tuto relaci není dostatečně výnosné na to, aby se zaplatily náklady na pořízení jednotek, jejichž možnosti (zejména třísystémovost, naklápění a maximální rychlost přes 200 km/h) nejsou zdaleka využity. Možnost jezdit pod více systémy byla zpočátku využita na vlacích IC/EC zajíždějících do Brna a Břeclavi od prosince 2005 a po schválení pro provoz na Slovensku a Rakousku o rok později také pro zajíždění jako spoje SuperCity do Vídně a Bratislavy. Vzhledem k počtu jednotek, které "zbyly" pro jižní relaci je počet spojů na jižní větvi pouhé tři páry denně a není ani žádným překvapením, že si tyto spoje, kterým navíc mezi Prahou a Brnem zdatně konkurují stejně rychlé ale podstatně levnější autobusy, moc cestujících nezískaly.

České dráhy: Je načase, aby pendolina začala vydělávat

Pendolino, foto: PayusČeské dráhy proto zvažují možnosti, jak zajistit, aby jim jednotky řady 680 začaly přinášet zisk. Jednou ze zvažovaných možností je nasazení na delší vozební ramena, kde by navíc využila své možnosti jezdit rychlostmi přes 200 km/h. Na současné trase do Ostavy mohou využívat maximální rychlosti 160 km/h. Také proto České dráhy zvažují nasadit v budoucnosti na tuto trasu lehčí a provozně levnější jednotky bez naklápění (uvažovaná řada 665), které budou také schopny dosahovat rychlosti 160-200 km/h. Cestování na této relaci by se prodložilo maximálně o 15 minut. Navíc celková jízdní doba se minimálně o tento čas ještě zkrátí po kompletním dokončení koridorů, jako je například průjezd údolím řeky Orlice. Správa železniční dopravní cesty navíc tvrdí, že by byla schopna bez větších investic některé úseky upravit i pro rychlosti 170 až 180 km/h. Ředitel SŽDC Jan Komárek navíc pro magazín E15 dodal: "Rychleji už to nejde, protože bychom museli odstranit všechny přejezdy, a to by vyšlo příliš drahé."

Další z možností je také založení společnosti typu joint venture s jiným partnerem, který by zajistil jejich větší komerční využití a to například na již výše zmíněné nasazování na delší vozební ramena. To především znamená nasazení na přeshraniční spoje (přímo se nabízí například spolupráce mezi ČD a nějakým železničním dopravcem z nějaké země sousedící s ČR. Takový model zde již v minulosti byl u ČD zvažovaného nákupu dálkových jednotek řady 665), nebo také pronájmem pro různé charterové a reklamní jízdy, či půjčováním různým filmovým štábům, jako bylo například natáčení bondovky Casino Royale či film Wanted.

Částečné "vysvobození" možná již v příštím GVD

SC Slovenská StrelaV současné době je již pomalu jisté, že částečné změny se pendolina dočkají již příští rok. V nedávné době proběhla v Ljubljani konference o podobě mezinárodních vlakových spojů v GVD 2009/2010. Z té vyplynulo několik informací. Vlak SC Slovenská Strela by měl od prosince jezdit opět jako klasické EC vezoucí klasické vozy ZSSK. Jednotka 680 by se přesto během dne měla na Slovensko podívat jako EC Slovan, který by měl celoročně jezdit v poloze letošního Jadranu. Podobně by měly skončit spoje SuperCity jedoucí do Vídně, kdy rakouská strana odmítá jednotky řady 680 na vlacích EC například z důvodu nedostatečné kapacity prostor pro odložení zavazadel.

České dráhy tak sice příjdou o spoje jedoucí v prestižní kategorii SuperCity na jižní větvi, na druhou stranu budou jezdit jako klasické IC/EC a tudíž zapadnou do státem dotované kategorie závazku veřejné služby. Toto přeřazení by mohlo bohatě kompenzovat výrazně nižší zájem cestujících o Spoje SuperCity na jižní větvi. Otázkou je, jestli se tohoto v budoucnu nedočkáme i u spojů jedoucích do Ostravy, kdy by byly dráhy naprosto zbaveny rizika z prodělku při provozování těchto jednotek.

ETR610 v unifiku ČD, foto: CjoctavianKomentář autora: Uvidíme jakým směrem se provoz pendolin do budoucna vyvine. V každém případě je jistě chvályhodné, že současné vedení se nebojí otevřeně říct, že současná podoba provozu pendolin má k ideálu daleko a snaží se najít jejich smysluplnější využití a případné nahrazení na trase do Ostravy vhodnějšími jednotkami. Nové jednotky by kromě vhodnějších dispozic pro trasu do Ostravy mohly navíc odstranit největší výtky cestujících vůči jednotkám řady 680, jako je například nedostatek odkládacích prostor, interiér odpovídající době vzniku projektu jednotek řady 680, nebo nemožnost nabídnout Bussines oddíly.

zdroj: E15, ŽM Atlas vozidel 4 - Elektrické jednotky, ilustrační kresba: CJOctavian


JiříK. | 3.3.2009 (18:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Vozidla

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 14      Zpráv na stránku:   
04.03.2009 (15:25)  
Když tady vidím ten nářek nad katastrofálním prodělkem pendolín a vůbec vlaků superextra třídy v českých poměrech, tak se docela těším až pan Radim Žlutý konečně ukáže, že je možné nakoupit excluzivní soupravy vyrobené v malosérii, vybavit je ještě většími specialitkami než má piňďa, vozit lidi bez dotací za plné náklady a ještě k tomu vydělávat.

Anebo, že by nám tu ty své hyperexpresy z Prahy do Ostravy či Bratislavy proháněl jen jako svou milionářskou kratochvilnou zábavu, na kterou je ochoten si ze svého připlatit.
registrovaný užívateľ Aleš Franc  mail  
04.03.2009 (15:20)  
Jsem docela překvapen. Vždycky jsem četl články , pějící na pendolina chválu chválu a nic než chválu.
V předchozích článcích se psalo , jak si pendolina na sebe vydělají a jak jsou úspěšná. Co ta změna tak najednou ?


Pokud ČD spoj provozují na své riziko pod značkou SC tak mají právo si stanovit jakoukoliv cenu za jízdné na tomto spoji....

To jistě mají , ale kolega poukazuje na to , že špatná tarifní politika potenciální cestující vyhání.

když teda tady jste velmi proti místence za 200,- KČ
Pane kolego , kolik stojí autobusové jízdné Praha-Brno ? Maximálně tolik , kolik stojí jízdenka. Cestovat pendolinem z Brna do Prahy znamená jet stejnou dobu jako busem , ale za x násobek oproti busu. Víte o nějakém bláznovi , který by takto cestoval ? Já nikoliv.

Apropo tarifní politika je jeden z hlavních důvodů , proč zákazníci opouští i nákladní železniční dopravu
04.03.2009 (15:09)  
junkrs: v čem by jako zvýšení rychlosti nad 160 pomohlo? Jako že by jezdilo víc úchylů, co by se při tom ukájeli? Nebo by těch pár ušetřených minut mezi Prahou a Ostravou drasticky změnilo uvažování těch, co jedou radši autem? A mimochodem vyšší rychlost by znamenala i zvýšení nákladů na energii, když už je reč o té ekonomice pendolin... Odstranění pomalých jízd by mělo větší přínos pro skutečné jízdní doby než zvýšení rychlosti nad 160 na desítkách km, ale to asi není pro SŽDC dostatečně atraktivní výzva, protože do novin by s tím pan ředitel asi neproniknul.
registrovaný užívateľ SYN 
04.03.2009 (14:48)  
M: Hihi tady máš kolego trochu chybku zedníci v naprosté většině VŠ nestudovali, SŠ taky spíš ne a do ZŠ se vlakem moc nedojíždí :-)
Ne že bych si myslel že ta "výchova" nějak zvlášť funguje (trochu možná ale nic moc) ale tvůj protiargument tentokrát nesedí.
Jo a těch zavazadel se na police pod vysoce klenutý strop v "klasice" rozhodně vejde podstatně víc než do Pinďi, možná dokonce i ty povolené desetiny metru krychlového na osobu, mohlo by to vyjít.

Nešlo by třeba jako nepovinně místenkový vyhradit jeden či dva vozy (pro zoufalce)? Jo a do jedničky samozřejmě rezervace povinná a za přiměřenou cenu, kdo si ji zaplatí aby se mohl spolehnout že bude mít přiměřený klid.
04.03.2009 (14:22)  
Při největší možné shovívavosti k managementu ČD, který schválil pořízení Pendolin, lze konstatovat, že vnitřní konstrukce toho vozidla se opravdu nepovedla. Zcela jednoznačně vyplývá, že třeba na Ostravu by daleko výhodnější byly vratné soupravy s jednosystémovou lokomotivou s řazenými vozy s bussiness oddíly. Pendolino v první třídě ani zdaleka nenabízí komfort požadovaný cestujícími obchodníky a přesto míst v první třídě je více než je zdrávo k tomu přičtěme uspořádání 2 plus 1 ve dvojce, které snižuje tu kapacitu a je to. Na Vídeň by to mělo smysl z Německa,takhle ne. Jenže na úsek Dresden-Berlin by to bylo kapacitně hodně málo. Kacířská myšlenka by byla předělat jednu tu jedničku na dvojku.
M: s těmi kufry nesouhlasím, ten prostor tam je opravdu malý, na malou tašku to stačí, ale podívejte se s čím se jezdí v Německu, denodenně v ICE vidíte velké množství "loďáků" na kolečkách. Stačí jeden takový v Pendolinu a máte problém projít.
MZ: souhlasím s tím nasazením na Budějovice a na Linz, tam by se totiž výtečně uplatnilo jednak naklápění, jednak by to bylo akorát kapacitou a kdyby se to protáhlo až do Salzburgu, myslím, že by to bylo opravdu dobré. Vše v kategorii EC jako výztuha R taktu do Budějovic. Stavět by to ale muselo jen v Táboře, Budějkách, Freistadtu, Pregartenu, Linzi, Welsu a Salzburgu, aby to bylo rychlé. Bohužel tomuhle vadí trať, resp. staré zabzař.
04.03.2009 (13:51)  
to M:Nezbývá než konstatovat, že naše názory se liší.
registrovaný užívateľ M 
04.03.2009 (13:41)  
Jenomze behem studia byli studenty jak zednici, tak manazeri a pokud mas pocit, ze "vychova" funguje, tak by v dospelosti meli vlakem jezdit aji zednici...
Jenomze ono to nefunguje. Studenti vlakem nejezdi z duvodu, ze by meli pocit, ze je nekdo hycka, ale kvuli tomu, ze jina volba neni...
A valna cast z nich vlak opusti pri prvni prilezitosti. Proste neni duvod proc by studenti meli dostavat slevu krome toho, ktery jsem uz napsal - slevou lze navysit trzby (tenhle duvod je ale dobry!). Je ale neskutecna hloupost si slevou trzby snizovat...
Stejne funguji i vselijake happy hours apod. Jen blazen nasadi happy hours na dobu, kdy ma plnej lokal, protoze je to nastroj, jak si ten lokal zaplnit...
04.03.2009 (13:34)  
to M: s kuchim jsme měli na mysli po železnici se přepravující byznys-klientelu, nikoliv zedníky, ani letadlo.

A slyšel jste někdy o slevách first minute? Dokonce i ČD něco podobného již nabízejí v tuzemské i mezinárodní (např. lehátka / lůžka) přepravě...
registrovaný užívateľ M 
04.03.2009 (13:27)  
Rosti - jasne vyprodany pendolino je v pohode. UPLNE v pohode. Jenze nevyprodany pendolino v pohode neni a tech 200 korun je jako problem vnimanej prave zde...

Pokud CD provozuji na vlastni riziko, tak urcite maji pravo stanovit si vlastni cenu. Problem je v tom, ze pendolina JSOU VE ZTRATE a tato ztrata je v dusledku hrazena pres dotace ZDO
registrovaný užívateľ M 
04.03.2009 (13:24)  
Vlakosexual - a cim se za studii prepravovali zednici? Aneb, jak je mozne, ze studenti-zednici vlakem po dostudovani uz nejezdi? Pripadne jak je mozne, ze byznysmeni letaji 1.tridou, ackoliv v ni behem studii nesedeli?

Aneb, tohle vychovavani mam pocit moc nefunguje a kuchi ma pravdu v tom, ze pokud maji byt pendolina komercni projekt, tak jsou slevy pro studenty trochu divny. Slevy pro studenty ano, ale ne na ty exponovane vlaky (slevy se totiz zpravidla delaji kvuli tomu, aby se prodalo jakoze beckove zbozi - malokdo dava do slevy neco, co bez problemu proda i za plnou cenu). Toz tak
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 14      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2025 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko