Děčín, Praha, Břeclav – Lokomotiva Siemens ES 64 F4-VM byla tento týden testována na českých kolejích. Stalo se tak na základě dohody společnosti Siemens s dopravcem ČD Cargo ve spolupráci s Výzkumným ústavem železničním, které společně provedly řadu jízd jako součást schvalovacího provozu na síti SŽDC. Nákladní dopravce v rámci výběrového řízení poptává pronájem moderních vícesystémových lokomotiv pro provoz v České republice a Německu. V pondělí 6. dubna byla lokomotiva převezena z Německa do Děčína, kde jí bylo v depu zabudováno standardní zabezpečovací zařízení Mirel VZ-1 a ověřena jeho spolupráce s palubním firmwarem. Pro snímání dat byl použit měřící vůz CZ-VUZ 55 54 89–71 001–5, který byl do Děčína pro tuto příležitost přepraven z cerhenického zkušebního okruhu.
Vlastní zkoušky započaly v úterý 7.4., kdy se s měřícím vozem stroj projel v úseku Děčín hl.n. – Libčice nad Vltavou a zpět, další jízda toho dne směřovala do Prahy-Holešovic, odkud byla lokomotiva odvezena na nocování na Odstavné nádraží jih. Středa 8.4. byla věnována jízdě z Prahy-Vršovic do Břeclavi a zpět, kdy byl během zpáteční cesty ve Velimi odpojen vagon VÚŽ a lokomotiva pak samotná odjela do Děčína. Během čtvrtka pak byla vystavena pro vozbu kontejnerových vlaků Nex v relaci Děčín - Praha-Uhřiněves.
Siemens ES 64 F4 patří mezi lokomotivy produktové řady EuroSprinter třetí generace. Je určena přednostně pro nákladní vozbu – s hmotností 86 t při výkonu nad 6 MW činí její maximální rychlost 140 km/h.
Koupí EuroSprintery ČD Cargo?
Poměrně nečekané testy lokomotivy ES 64 F4 vyvolaly také vlnu spekulací o tom, že by ČD Cargo mohlo lokomotivy koupit či pronajmout — přičemž logo na čele tomu jen nahrává. Dohady jsou zbytečné: jak jsme informovali, koncem února tohoto roku ČDC vyhlásilo výběrové řízení na pronájem 6 moderních vícesystémových lokomotiv na dobu 5 let s jasnými podmínkami – schválením typu na síti SŽDC a podání referencí o významných pronájmech za dobu tři let. Siemens by mohl bez čekání nabídnout typ ES 64 U4, což je univerzální vícesystémová lokomotiva, která je mimochodem velmi příbuzná se zkoušeným typem ES 64 F4. Typ U4 však není v lokomotivním poolu MRCE Dispolok k dispozici, zatímco F4 je v současnosti ve stavu dostatek. Samozřejmě, v Evropě existují i další typy moderních lokomotiv, které by přicházely v úvahu. Například vícesystémový Bombardier Traxx MS byl nedávno schválen v Polsku, v Česku však jeho homologace zatím chybí. Pokud tedy F4 dostane schválení od Drážního úřadu, je nejvážnějším kandidátem na pronájem českým Cargem.
Aktualizace: Správnost dřívějších úvah v dnešní tiskové zprávě potvrzuje i samotný dopravce: ČD Cargo plánuje spolupracovat s německým nákladním dopravcem DB Schenker na vozbě kontejnerových vlaků. Nasazení řady ES 64 F4 / 189 DB by umožnilo optimálnější oběhy hnacích vozidel a odbouralo přepřahy na státních hranicích. Proto je také ČD Cargo smluvním partnerem firmy Siemens při probíhajícím schvalovacím procesu EuroSprinterů na české železniční síti.
Zdroje: Siemens TS, RailColor, ČD Cargo, ŽelPage; foto: autor, Tomáš Kubovec, Richard Weber a Jindřich Král/METRANS
| 10.4.2009 (16:00)
ale mě bylo jasné hned (uz v r.2006), že až budou zahraniční lokomotivy chtít CD, najednou půjdou schválit snadno a rychle...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










