..: Pendolino projelo návěst Stůj, spoj byl následně odřeknut :..

681 005-5, Brno, foto: Miloš Brno - Zřejmě díky nepozornosti strojvedoucího došlo v pátek 10. dubna kolem 12:30 v Brně Horních Heršpicích k neobvyklému incidentu, kdy pendolino projelo návěst 'Stůj' a zkomplikovalo tak provoz v brněnském uzlu. Média si události všimla až včera na základě výpovědi svědka na internetu, načež ji potvrdily i samotné České dráhy. Vlak SC 14 Smetana z Vídně do Prahy měl při vjezdu do nádraží Horní Heršpice návěst 'Výstraha'. Podle ní měl strojvedoucí poznat, že do brněnského uzlu zatím nemůže vjet a má se připravit na zastavení před dalším oddílem. Narušení zabezpečení vlakových cest si vyžádalo sérii zpoždění a odřeknutí postiženého spoje ve zbytku trasy.

Strojvedoucí na signál včas nereagoval a v okamžiku, kdy začal brzdit, již bylo pozdě. Brzdící souprava 680.002 minula odjezdové návěstidlo L2 v poloze 'Stůj' a zastavilo asi až o 50 metrů dál. Ve stejnou dobu, kdy pendolino vjelo až na výhybky za návěstidlem, přijížděl od Brna hl.n. vlak EC 275 Slovan, jedoucí do Bratislavy.

Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar říká, že pendolino v Horních Heršpicích skutečně projelo odjezdové návěstidlo v poloze 'Stůj', do vlakové cesty protijedoucí soupravy ale nevjelo. Zabezpečovací zařízení na nepovolenou jízdu reagovalo okamžitou změnou znaku návěstidla pro protijedoucí vlak do Bratislavy. Jeho strojvedoucí tak měl proti sobě návěst 'Stůj' a včas zastavil. Následně byl vlaku EC Slovan umožněn vjezd do Horních Heršpic.

"Vlak SC 14 brzdil před návěstí stůj ve stanici Horní Heršpice, ale bohužel neubrzdil a projel návěst 'Stůj' o zhruba 56 metrů," potvrzuje mluvčí ČD Petr Šťáhlavský s tím, že ke srážce vlaků nemohlo dojít. Zatímco vlak EC 275 pokračoval v cestě do Bratislavy s asi dvacetiminutovým zpožděním, cestující z odřeknutého SC 14 museli počkat na jiný spoj. Strojvedoucí, který situaci zřejmě zavinil, musel být vystřídán.

Brněnský železniční uzel zažívá smolné období — od začátku dubna jde už třetí mimořádnou událost s důsledky na další provoz. Již 1. dubna a opět 4. dubna zde při posunu k nástupištím vykolejila část soupravy vlaku EC 71. Vinu na nehodách na sebe vzájemně svalují ČD a SŽDC.

zdroj: Novinky, zpravodaj ŽelPage


Adys Poslat mail autorovi | 16.4.2009 (16:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Nehody a mimořádnosti

Weitere aus ČR Jihomoravský


  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer DÉMON 
20.04.2009 (11:42)  
Vůbec předpis D17 je nejpitomější předpis co jsem kdy četl. Nepřehledný, nekonkrétní, nenabízející možnosti řešení. Je to guláš sr..ček. Naprosto v něm chybí logická souslednost, není ani připraven k rychlému řešení situací při MU, k čemuž by správně sloužit zčásti měl. Co se týče projetí návěstidlel mělo by se prvně řešit to, zdali vzniklo nějaké ohrožení v dopravě. Pokud například strojvedoucí projede návěstidlo a je jeho vlaková cesta volná a postavená, nevidím rozumný důvod proč to řešit dle D 17. Kategorie projetí zpadá do ohrožení v dopravě (C), přesto když k ohrožení nedošlo bude aplikován tento předpis a přinejlepším čeká člověka půl roku někde na záloze či v depu. Je asi rozumné věci řešit "rozumně", brát v ohledu vzdálenosti od projetého návěstidla, dále přihlížet k ohledům zdali strojvedoucí použil brzdu, zdali jen nedošlo ke smýknutí...Nevím, jak to tam vypadá, ale k námezníku muselí být ještě minimálně 20 metrů, to je třea od té 56 ky ještě odečíst. Celkově proč řešit například taková projetí, kdy strojvedoucí pouze mine návěstidlo ale zůstane stát před námezníkem (neohorozí tedy jiné vlakové cesty). Pokud bychom to brali z druhé strany od vjedzu, tak defacto projetí v úrovni od vjezdu k označníku také nemůže být považováno za ohrožení v dopravě (přesto předpisově je).
Registrierter Benutzer DÉMON 
20.04.2009 (11:22)  
Máte v mnohém pravdu. Avšak zabzpečovací zařízení neřeší vše, člověk vždy bude tím hlavním odpovědným článkem. Jak vyřešit projíždění návěstidel? Tím že u každého hlavního návěstidla bude výkolejka závislá na postavení návěstidla, která bude z koleje skolepena jen, když bude možnost jízdy :-)? Strojvedoucí si na toto dávají pozor a vědí co po projetí následuje, bohužel je tu jistá statistická pravděpodobnost, že to prostě jednou za dlouhý čas příjde. To je jako když jdete na procházku dáváte si pozor a přesto šlápnete do ho..a. Je rozumné popotahovat lidi za tyhle statistiky? Za to, že když 1000000 krát udělají něco správně a jednou příjde chyba mají tvrdě pykat (viz. třeba Paskov). Chyba je v tom systému, dokud zabezpečovací zařízení nezastaví vlak při projetí návěstidla (a takové doby dlouho nebudou), není možno lidem hrozit 10 letými tresty (viz Paskov). Je to smutné, že se to stane ale člově k je jen "člověk" a nepůsobí věc úmyslně. Argumentaci autobusovou dopravou bych vynechal statisticky je přeci daleko více úmrtí na silnicích. A řeší se porušení předpisů u řidičů jako např. projetí semaforu tak jak je tomu u strojvdoucích? Ani ve snu!!! U busáků se řeší pouze až vzniklé nehody. A když řidič tukne autobus nic se neděje (body dolů). Když strojvedoucí vjede do vlakové cesty jinému vlaku a třeba by i zastavil 100 metrů před ním, co se s ním udělá to je každému asi jasné. Ve vlaku může přitom být stejný počet cestujících jako v busu, rizika jsou defacto často stejná...Vidíte snad někde v novinách titulky o tom, že didič autobusu projel semafor??? Zajímá to někoho vůbec? Odpověď: nezajímá. Není to to samé, ale přesto je červená jenom pitomý světýlko, ano projetí se trestat musí, ale pokud nejsou následky není rozumné mluvit o tom, že by někdo zasložil vyrazit (a pár takovejch názorů zde bylo).
Registrierter Benutzer land 
20.04.2009 (9:23)  
Ten z nadrazi: mě také fascinuje, co tady leckteří plácají. Hlavně ti, co se snadno nechají uzavřít a psychicky zapouzdřit a omezit do vlastního světa předpisů, detailních (historicky provázaných, aniž by tyto měly spojitost se dnešními možnostmi) znalostmi a neumět tento stín tradic překročit. Vy vemte na vědomí laskavě jednu věc, která Vám naprosto evidentně uniká:

Cestující BUDOU hodnotit dopravce dle zpráv z médií DOCELA URČITĚ BEZ znalosti drážních (leteckých, námořních, silničních atd...) předpisů, a jako platící zákazníci na to mají plné právo! Zapoměl jste totiž na to, s čím se zapomněli seznámit i borci z nábřeží: dnes je mezi dopravci KONKURENCE a platícím zákazníkům je U P:DELE, jak dopravce zajistí vnitřní fungování své organizace a její bezpečnost při provozu!!!

A jak jste si jistě povšiml, pranýřuji tady nikoliv posledního člověka, který může zasáhnout (pilota, strojvedoucího, kormidelníka, řidiče...), ale ty, kdož mu místo solidních podmínek pro práci (snížení pracovního zatížení aplikací techniky, možnost solidního výcviku, SKUTEČNÝM zaručením odpočinku, přípravou jasných a jednoznačných pravidel pro provoz a mnohé další...) házejí klacky pod nohy a PAK HO V TOM NECHAJÍ a co hůř, mají zřejmě v plánu NECHAT TO TAK I DÁL!!! To je pane přístup k zblití a je JEDNO, zda se tak děje ve vzduchu, na moři, na silnici nebo na trati!!!

Miroslav Zikmund si dovolil zřejmě na základě podrobné znalosti věci trochu předběhnout výsledky vyšetřování a konstatovat (ať už oprávněně nebo ne a věcně správně nebo ne), že člověk se DOPUSTIL CHYBY. A já Vám říkám NIC NOVÉHO POD SLUNCEM! A jestli se někdo ukájí představou, že se lidé zlepší a budou dokonalejší a neomylnější pod hrozbou drakonických trestů, tak říkám NEBUDOU a kdo si myslí opak je velice nebezpečný KRE:ÉN! A poukazuji na jedinou možnou cestu, jak zvyšovat bezpečnost dopravy (bez ohledu na její druh realizace) při trvalém naqrůstání její hustoty, rychlosti, nároků na její řízení - MUSÍTE nahradit omylného člověka spolehlivou technikou!!! Dvakrát tlustšími řády a čtyřikrát tvrdšími tresty nejenže nedosáhnete téhož, ale dosáhnete pravého opaku - lidi vystresujete, znejistí, a budou se tím spíš snažit své chyby skrýt a ve zmatku napravit - a tím vytvoří ještě mnohem větší rizika - příklad s návratem soupravy před návěst je toho zřejmě ideálním příkladem (v tomto případě bez ilustrativních katastrofických následků). Pochopili to letecké společnosti, chápou to automobilky (radar na jednotlivých autech v jaké ceně a s kolika lidmi na sedadlech?), pochopili to (na drahách) Francouzi, Japonci, a já doufám, že to s minimem dalších ztrát na životech pochopíme i my. Konstatovat parafrází "ČLOVĚK TO NĚKDY ZVORÁ" jistě není chybné. I rozumní lidé mohou pod značným tlakem produkovat bezhlavé kroky a nesmyslná rozhodnutí. Ale je chybou se s tím prohlášením spokojit do budoucna. Proto se zrodila technika, těmto vlivům nepodléhá. Není vyděšená, nemá strach z trestu, z ostudy, není vyčerpaná, nemá hlad, mysl se jí netoulá mimo tělo. Sděluji zkušenost z jiného druhu dopravy - neobejdete se bez ní. i když se spoje ruší, tržby z přeprav klesají, zkušení strojvedoucí z minulého režimu stále ještě jsou a jezdí - ve stále tvrdším konkurenčním prostředí ani to brzo nebude stačit na podmínky finanční udržitelnosti provozu. A principiální chyba není v kolejích a v železničním dvoukolí. Je v lidech a jejich omezenosti přiznat si svou omylnost a něco s tím efektivně dělat. Papíru na předpisy se od c.k. monarchie popsalo dost. Nevypadá to, že by výsledky stály za to. Možná by se na to mělo jít jinudy. Přeji dobré ráno.

DÉMON:Přistupuji na Váš návrh - myslíte, že při deseti milionech strojvedoucích ve státě bude doprava bezpečnější, když se jinak nic nezmění? (Posuzujte to se stejným nadhledem, jako já Váš návrh na zkoušky z předpisů).
Registrierter Benutzer DÉMON 
20.04.2009 (7:32)  
Jinak by bylo docela dobrý, kdyby při registraci členů na zelpage byl aspoň nějaký vstupní test ze znalosti základů drážních předpisů. Že by se pak eliminovaly diskuze jako tato, kdy každej žvanil co ví akorát to, že vlak jezdí po kolejích se fundovaně vyjadřuje a ještě si například dovoluje navrhovat, co by s oním strojvedoucím udělal, kdyby byl jeho zaměstnavatel. Nechápu proč má mnoho lidí potřebu někomu ještě vysvětlovat jak to v předpisech je, pochopil bych to u místních podmínek a konkrtéností, ale ne u předpisů. Osobně, bych si dovolil jednu radu, když něčemu nerozumím, tak radši mlčím a když už nedovedu mlčet tak aspoň nekritizuju. (Ps: co se týče těch testů tak berte s nadhledem :-))
Registrierter Benutzer DÉMON 
20.04.2009 (7:15)  
Tahle diskuze člověka zamrzí. Z poloviny jsou tu jen žvásty či bezdůchý rozebírání návěstního předpisu. To že se občas projede nějaké návěstidlo je prostě věcí, která se stává. Tomu prostě nezabrání nikdo. A ono mám takový dojem že stále mnoho lidí nevidí v brždění rozdíl mezi gumokolem a vlakem. A přesto kolik lidí denně vidíte jezdit na červenou někde po městě, kolik lidí za volantem porušuje rychlostní limity atd. Strojvedoucí, který jezdí s 680 takovéto problémy jistě v minulosti neměl. Tudíž bych věřil tomu, že toto je jeho první "projetí". Uvědomuje si někdo kolik set tisíc kilometrů již tímto člověkem muselo být najeto bez jakýchkoli větších provinění. Pokud by denně dával kolem 400 km, tak to máte již za pitomý rok okolo 100 tis km. Jak se lidově říká, když někdo drží v ruce koště, tak ať si nejdřív zamete před svými vrátky (a zamyslí se sám nad sebou). Pokud strojvedoucí skutečně na návěst reagoval a třeba i s tím krizovým zpožděním nejsem pro to vaše linčování. Jinak bych taky hodnotil případy, kde byl přenos návěstí LVZ a kde ne.
19.04.2009 (22:58)  
land : vámi popisovaný problém s "VZ" byl za desetiletí jeho používání vyřešen.
Vraťme se k tomu, co se v Heršpicích stalo. Strojvedoucí SC 14 projel odjezdové návěstidlo o cca 56 metrů. Čili rozhodně nespal, protože zareagoval na návěst zakazující jízdu na odjezdovém návěstidle. Pokud se nemýlím, tak z důvodu stavebních prací na podjezdu je v těch Heršpicích navíc pomalá jízda, na níž strojvedoucí taky reagoval. Prostě "TO" zvoral.

Na rozdíl od strojvedoucího a zácvikáře na 4818. Rozjet se bezhlavě (jiný výraz nenacházím) proti STUJ poté, co vlaková četa dala souhlas k odjezdu a pak ještě couvat, to je nad úroveň chápání ... Jiná věc je "inteligence" vlakové čety, která dá souhlas k odjezdu i když je na návěstidle stůj a jedná se o soupravu bez centrální blokace dveří, takže po souhlasu k odjezdu bude vlak dál stát u nástupiště a mohou do něj nastupovat další osoby ... které neví, že vlak už byl vypraven.
19.04.2009 (20:43)  
me fascinuje co tady nekteri z navstevniku placaj za nemysly...

Obecne (at si kazdy vybere co je pro nej)

a) nastudujte si dopravni predpisy
b) nastudujte si princip LVZ a KBS
c) stante se strojvedoucim a mimalne 20 let jezdete bez jedineho zavahani ci pochybeni

... a pak MOZNA muzete soudit neco o cem se dovite prostrednictvim medii!!

Omlouvam se vsem normalnim a zkusenym, kteri zde jsou, tech se to netyka, ale uz me rozciluji nazory radoby fanousku zeleznice, kteri argumentuji bez jakekoliv prakticke znalosti provozu nebo vlakem pro jistotu vubec nejezdi a znaji ho pravdepodobne jen z obrazku nebo vypraveni!
Registrierter Benutzer Qaws 
19.04.2009 (19:51)  
Tak dneska jsem se z druhé ruky dozvěděl, že prý v pátek projel v Heršpicích na STŮJ Os 4818, ale fíru nechali jet až do Náměště a dál byl vlak odřeknut. R 928 Jihlava, který jede za ním, jel z Náměště jako zastávkový.

Zdroj: Člověk od dráhy
19.04.2009 (19:19)  
Ážetďák: V nekódované stanici je LVZ degradován jen na KBS.
19.04.2009 (17:29)  
Tak nevím: Má smysl montovat do vlaků LVZ, když je evidentně jednoduché ho oblbnout a jet klidně na červenou? Ale strašně by mne zajímalo, co ten fíra dělal. Protože ignorovat varovnou návěst na návěstidle a ještě z LVZ je teda dost síla.
  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko