Brno - Zřejmě díky nepozornosti strojvedoucího došlo v pátek 10. dubna kolem 12:30 v Brně Horních Heršpicích k neobvyklému incidentu, kdy pendolino projelo návěst 'Stůj' a zkomplikovalo tak provoz v brněnském uzlu. Média si události všimla až včera na základě výpovědi svědka na internetu, načež ji potvrdily i samotné České dráhy. Vlak SC 14 Smetana z Vídně do Prahy měl při vjezdu do nádraží Horní Heršpice návěst 'Výstraha'. Podle ní měl strojvedoucí poznat, že do brněnského uzlu zatím nemůže vjet a má se připravit na zastavení před dalším oddílem. Narušení zabezpečení vlakových cest si vyžádalo sérii zpoždění a odřeknutí postiženého spoje ve zbytku trasy.
Strojvedoucí na signál včas nereagoval a v okamžiku, kdy začal brzdit, již bylo pozdě. Brzdící souprava 680.002 minula odjezdové návěstidlo L2 v poloze 'Stůj' a zastavilo asi až o 50 metrů dál. Ve stejnou dobu, kdy pendolino vjelo až na výhybky za návěstidlem, přijížděl od Brna hl.n. vlak EC 275 Slovan, jedoucí do Bratislavy.
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar říká, že pendolino v Horních Heršpicích skutečně projelo odjezdové návěstidlo v poloze 'Stůj', do vlakové cesty protijedoucí soupravy ale nevjelo. Zabezpečovací zařízení na nepovolenou jízdu reagovalo okamžitou změnou znaku návěstidla pro protijedoucí vlak do Bratislavy. Jeho strojvedoucí tak měl proti sobě návěst 'Stůj' a včas zastavil. Následně byl vlaku EC Slovan umožněn vjezd do Horních Heršpic.
"Vlak SC 14 brzdil před návěstí stůj ve stanici Horní Heršpice, ale bohužel neubrzdil a projel návěst 'Stůj' o zhruba 56 metrů," potvrzuje mluvčí ČD Petr Šťáhlavský s tím, že ke srážce vlaků nemohlo dojít. Zatímco vlak EC 275 pokračoval v cestě do Bratislavy s asi dvacetiminutovým zpožděním, cestující z odřeknutého SC 14 museli počkat na jiný spoj. Strojvedoucí, který situaci zřejmě zavinil, musel být vystřídán.
Brněnský železniční uzel zažívá smolné období — od začátku dubna jde už třetí mimořádnou událost s důsledky na další provoz. Již 1. dubna a opět 4. dubna zde při posunu k nástupištím vykolejila část soupravy vlaku EC 71. Vinu na nehodách na sebe vzájemně svalují ČD a SŽDC.
zdroj: Novinky, zpravodaj ŽelPage
| 16.4.2009 (16:00)
Cestující BUDOU hodnotit dopravce dle zpráv z médií DOCELA URČITĚ BEZ znalosti drážních (leteckých, námořních, silničních atd...) předpisů, a jako platící zákazníci na to mají plné právo! Zapoměl jste totiž na to, s čím se zapomněli seznámit i borci z nábřeží: dnes je mezi dopravci KONKURENCE a platícím zákazníkům je U P:DELE, jak dopravce zajistí vnitřní fungování své organizace a její bezpečnost při provozu!!!
A jak jste si jistě povšiml, pranýřuji tady nikoliv posledního člověka, který může zasáhnout (pilota, strojvedoucího, kormidelníka, řidiče...), ale ty, kdož mu místo solidních podmínek pro práci (snížení pracovního zatížení aplikací techniky, možnost solidního výcviku, SKUTEČNÝM zaručením odpočinku, přípravou jasných a jednoznačných pravidel pro provoz a mnohé další...) házejí klacky pod nohy a PAK HO V TOM NECHAJÍ a co hůř, mají zřejmě v plánu NECHAT TO TAK I DÁL!!! To je pane přístup k zblití a je JEDNO, zda se tak děje ve vzduchu, na moři, na silnici nebo na trati!!!
Miroslav Zikmund si dovolil zřejmě na základě podrobné znalosti věci trochu předběhnout výsledky vyšetřování a konstatovat (ať už oprávněně nebo ne a věcně správně nebo ne), že člověk se DOPUSTIL CHYBY. A já Vám říkám NIC NOVÉHO POD SLUNCEM! A jestli se někdo ukájí představou, že se lidé zlepší a budou dokonalejší a neomylnější pod hrozbou drakonických trestů, tak říkám NEBUDOU a kdo si myslí opak je velice nebezpečný KRE:ÉN! A poukazuji na jedinou možnou cestu, jak zvyšovat bezpečnost dopravy (bez ohledu na její druh realizace) při trvalém naqrůstání její hustoty, rychlosti, nároků na její řízení - MUSÍTE nahradit omylného člověka spolehlivou technikou!!! Dvakrát tlustšími řády a čtyřikrát tvrdšími tresty nejenže nedosáhnete téhož, ale dosáhnete pravého opaku - lidi vystresujete, znejistí, a budou se tím spíš snažit své chyby skrýt a ve zmatku napravit - a tím vytvoří ještě mnohem větší rizika - příklad s návratem soupravy před návěst je toho zřejmě ideálním příkladem (v tomto případě bez ilustrativních katastrofických následků). Pochopili to letecké společnosti, chápou to automobilky (radar na jednotlivých autech v jaké ceně a s kolika lidmi na sedadlech?), pochopili to (na drahách) Francouzi, Japonci, a já doufám, že to s minimem dalších ztrát na životech pochopíme i my. Konstatovat parafrází "ČLOVĚK TO NĚKDY ZVORÁ" jistě není chybné. I rozumní lidé mohou pod značným tlakem produkovat bezhlavé kroky a nesmyslná rozhodnutí. Ale je chybou se s tím prohlášením spokojit do budoucna. Proto se zrodila technika, těmto vlivům nepodléhá. Není vyděšená, nemá strach z trestu, z ostudy, není vyčerpaná, nemá hlad, mysl se jí netoulá mimo tělo. Sděluji zkušenost z jiného druhu dopravy - neobejdete se bez ní. i když se spoje ruší, tržby z přeprav klesají, zkušení strojvedoucí z minulého režimu stále ještě jsou a jezdí - ve stále tvrdším konkurenčním prostředí ani to brzo nebude stačit na podmínky finanční udržitelnosti provozu. A principiální chyba není v kolejích a v železničním dvoukolí. Je v lidech a jejich omezenosti přiznat si svou omylnost a něco s tím efektivně dělat. Papíru na předpisy se od c.k. monarchie popsalo dost. Nevypadá to, že by výsledky stály za to. Možná by se na to mělo jít jinudy. Přeji dobré ráno.
DÉMON:Přistupuji na Váš návrh - myslíte, že při deseti milionech strojvedoucích ve státě bude doprava bezpečnější, když se jinak nic nezmění? (Posuzujte to se stejným nadhledem, jako já Váš návrh na zkoušky z předpisů).
Vraťme se k tomu, co se v Heršpicích stalo. Strojvedoucí SC 14 projel odjezdové návěstidlo o cca 56 metrů. Čili rozhodně nespal, protože zareagoval na návěst zakazující jízdu na odjezdovém návěstidle. Pokud se nemýlím, tak z důvodu stavebních prací na podjezdu je v těch Heršpicích navíc pomalá jízda, na níž strojvedoucí taky reagoval. Prostě "TO" zvoral.
Na rozdíl od strojvedoucího a zácvikáře na 4818. Rozjet se bezhlavě (jiný výraz nenacházím) proti STUJ poté, co vlaková četa dala souhlas k odjezdu a pak ještě couvat, to je nad úroveň chápání ... Jiná věc je "inteligence" vlakové čety, která dá souhlas k odjezdu i když je na návěstidle stůj a jedná se o soupravu bez centrální blokace dveří, takže po souhlasu k odjezdu bude vlak dál stát u nástupiště a mohou do něj nastupovat další osoby ... které neví, že vlak už byl vypraven.
Obecne (at si kazdy vybere co je pro nej)
a) nastudujte si dopravni predpisy
b) nastudujte si princip LVZ a KBS
c) stante se strojvedoucim a mimalne 20 let jezdete bez jedineho zavahani ci pochybeni
... a pak MOZNA muzete soudit neco o cem se dovite prostrednictvim medii!!
Omlouvam se vsem normalnim a zkusenym, kteri zde jsou, tech se to netyka, ale uz me rozciluji nazory radoby fanousku zeleznice, kteri argumentuji bez jakekoliv prakticke znalosti provozu nebo vlakem pro jistotu vubec nejezdi a znaji ho pravdepodobne jen z obrazku nebo vypraveni!
Zdroj: Člověk od dráhy
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










