..: Pendolino projelo návěst Stůj, spoj byl následně odřeknut :..

681 005-5, Brno, foto: Miloš Brno - Zřejmě díky nepozornosti strojvedoucího došlo v pátek 10. dubna kolem 12:30 v Brně Horních Heršpicích k neobvyklému incidentu, kdy pendolino projelo návěst 'Stůj' a zkomplikovalo tak provoz v brněnském uzlu. Média si události všimla až včera na základě výpovědi svědka na internetu, načež ji potvrdily i samotné České dráhy. Vlak SC 14 Smetana z Vídně do Prahy měl při vjezdu do nádraží Horní Heršpice návěst 'Výstraha'. Podle ní měl strojvedoucí poznat, že do brněnského uzlu zatím nemůže vjet a má se připravit na zastavení před dalším oddílem. Narušení zabezpečení vlakových cest si vyžádalo sérii zpoždění a odřeknutí postiženého spoje ve zbytku trasy.

Strojvedoucí na signál včas nereagoval a v okamžiku, kdy začal brzdit, již bylo pozdě. Brzdící souprava 680.002 minula odjezdové návěstidlo L2 v poloze 'Stůj' a zastavilo asi až o 50 metrů dál. Ve stejnou dobu, kdy pendolino vjelo až na výhybky za návěstidlem, přijížděl od Brna hl.n. vlak EC 275 Slovan, jedoucí do Bratislavy.

Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar říká, že pendolino v Horních Heršpicích skutečně projelo odjezdové návěstidlo v poloze 'Stůj', do vlakové cesty protijedoucí soupravy ale nevjelo. Zabezpečovací zařízení na nepovolenou jízdu reagovalo okamžitou změnou znaku návěstidla pro protijedoucí vlak do Bratislavy. Jeho strojvedoucí tak měl proti sobě návěst 'Stůj' a včas zastavil. Následně byl vlaku EC Slovan umožněn vjezd do Horních Heršpic.

"Vlak SC 14 brzdil před návěstí stůj ve stanici Horní Heršpice, ale bohužel neubrzdil a projel návěst 'Stůj' o zhruba 56 metrů," potvrzuje mluvčí ČD Petr Šťáhlavský s tím, že ke srážce vlaků nemohlo dojít. Zatímco vlak EC 275 pokračoval v cestě do Bratislavy s asi dvacetiminutovým zpožděním, cestující z odřeknutého SC 14 museli počkat na jiný spoj. Strojvedoucí, který situaci zřejmě zavinil, musel být vystřídán.

Brněnský železniční uzel zažívá smolné období — od začátku dubna jde už třetí mimořádnou událost s důsledky na další provoz. Již 1. dubna a opět 4. dubna zde při posunu k nástupištím vykolejila část soupravy vlaku EC 71. Vinu na nehodách na sebe vzájemně svalují ČD a SŽDC.

zdroj: Novinky, zpravodaj ŽelPage


Adys Poslat mail autorovi | 16.4.2009 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 2 3 4 5 6 ... 10      Zpráv na stránku:   
17.04.2009 (21:33)  
vojtik : mne to nejdříve jen napadlo, protože to tak logicky vychází z jízdního řádu a na slovenském "babitronu" je u 275 z Brna hl.n. + 9, ale raději jsem požádal o pomoc "informátora", který mi moji domněnku potvrdil.

Spinne :
U rychlostní návěstní soustavy nemusí být jízda odbočkou návěstěna sníženou rychlostí.

V době, kdy rychlostní návěstní soustava "neuměla" návěstit rychlost 100 (původní znění předpisu D1 z roku 1962) se jezdilo ve stanici (později jen výhybně) Dluhonice při jízdě z první traťové koleje – původně jednokolejnou Dluhonickou spojku – do odbočky na návěst volno rychlostí 100 km/h návěstěnou rychlostníkem.
Taky v "jedné" z výhyben na slovenské trati mezi Zvolenem a Košicemi, už si nevybavuji v které.

Já bych to doplnil : "u rychlostní návěstní soustavy návěst nařízující jízdu sníženou rychlostí neznamená vždy jízdu do odbočky".
******
Couvání u vlaku 4818 je projevem totální ztráty soudnosti, jak u zacvičujícího strojvedoucího, tak u zácvikáře. Přitom takovýhle malér by se dal "svést" na malou zkušenost zácvikáře – přece proto se zacvičuje.... a zase jsme u jádra pudla.
Nově vycvičovaný strojvedoucí získával "brzdařské" zkušenosti u traťových výkonů nejdříve na nákladních vlacích a teprve pak se dostal na pár šichet na osobní dopravu. Nehledě na to, že většinou se "kandidát" strojvedoucího naučil jezdit a hlavně brzdit už v době, kdy dělal pomocníka strojvedoucího. I když to bylo v rozporu předpisem.
registrovaný uživatel lbc 
17.04.2009 (21:30)  
Červená nemůže blikat - tušil jsem to. Možná si pro Vaši odpověď jdu ze špatné strany pánové. Jaká se tedy dává na návěstidle návěst, aby strojvedoucí jasně vědel, že na dalším návěstidle bude mít jen červenou. Nikoliv vjezd do odbočky apd. Prosím o odpověď kohokoliv. Díky.
17.04.2009 (21:16)  
lbc Já jsem měl na mysli, že na návěstidle by svítilo současně jak žluté, tak i červené světlo. Obě světla současně. Možná by i mohlo červené blikat. Pokud tedy červená může blikat.
To si piš, že červená nebliká!
registrovaný uživatel lbc 
17.04.2009 (21:10)  
Ten z nádraží
lbc (16.4.;20:43) nevim jestli si delas srandu, ale prave jsi vymyslel navest vystraha, ktera je jiz dlouha leta navestena zlutym (pro laickou verejnost oranzovym) svetlem :-D ----> Smyšlená návěst - na návěstidle by svítilo současně žluté a červené světlo. Návěst by znamenala - pozor výstraha očekávej stůj

Teď nevím co napsat. :-) Já jsem měl na mysli, že na návěstidle by svítilo současně jak žluté, tak i červené světlo. Obě světla současně. Možná by i mohlo červené blikat. Pokud tedy červená může blikat. A jelikož nevím, jestli tato návěst již existuje, tak mě právě napadlo - pouze nápad , že by tato návěst znamenala pozor výstraha - žlutá, očekávej stůj červená.

S dalšími návěstmi souhlas. Pokud by stojvedoucí jel do odbočky, nesvítila by jen žlutá. Je tam kombinace více světel. Svítila by zřejmě jen v případě, že by návěstidlo neumožňovalo kombinaci zdvojení světel.
17.04.2009 (20:35)  
Souhlas otáčí výpravčí sousedních dopraven za splnění těchto podmínek: v celé trati není žádný vlak a není postavena žádná odjezdová cesta.

Ve hře jsou i další faktory, jako je trvající anulace přejezdu, porucha blokové podmínky, závěr traťového souhlasu, zákaz odjezdu na trať, posunová cesta za označník, traťový klíč, ... (dle konkrétního typu TZZ a aplikace).

Projetí odjezdového návěstidla S3 vlakem 4818 dokazuje, že takové případy se stávají.

Stávají. V tomto případě byl na lokomotivě i zácvikář a po projetí navíc couvli zpět před návěstidlo.

Pokud by strojvedouci mel ocekavat tzv. "vjezd do odbocky" tak by na predvesti tohoto navstidla byla navest ocekavej 40 (nebo 60, 80...) NIKOLIV vystraha, a vlastni navestidlo (v tomto pripade udajne L2 tj. odjezdove z Herspic do hl.n.) by ukazovalo rychlost 40(60,80..)

U rychlostní návěstní soustavy nemusí být jízda odbočkou návěstěna sníženou rychlostí.

Natix: Za normálních okolností se na autobloku stát nemůže, že proti sobě pojedou dva vlaky v jedné traťové koleji. Ale už se stal případ, kdy výpravčí vypravoval vlak proti směru traťového souhlasu na přivolávačku bez dopravního opatření.
17.04.2009 (16:11)  
2 lbc (16.4.;20:43) nevim jestli si delas srandu, ale prave jsi vymyslel navest vystraha, ktera je jiz dlouha leta navestena zlutym (pro laickou verejnost oranzovym) svetlem :-D
Pokud by strojvedouci mel ocekavat tzv. "vjezd do odbocky" tak by na predvesti tohoto navstidla byla navest ocekavej 40 (nebo 60, 80...) NIKOLIV vystraha, a vlastni navestidlo (v tomto pripade udajne L2 tj. odjezdove z Herspic do hl.n.) by ukazovalo rychlost 40(60,80..)
registrovaný uživatel vojtik 
17.04.2009 (14:31)  
Autoblok je vybaven traťovým souhlasem, který umožňuje jízdu pouze v jednom směru. Souhlas otáčí výpravčí sousedních dopraven za splnění těchto podmínek: v celé trati není žádný vlak a není postavena žádná odjezdová cesta.

V případě potřeby vyjet do směru, kam není udělen souhlas (odtah porouchaného vlaku,...) nelze postavit na jávěstidle volnoznak a musí se jet na PN (přivolávací návěst), nebo na rozkaz proti stůj.

Za sebou tam může jet vlaků kolik chce, ale musí se to nějak naštosovat do oddílů :-)
registrovaný uživatel Natix  mail  
17.04.2009 (14:21)  
Spinne:
Chápu to tedy správně, když se domnívám, že na obousměrném AB nesmí v jednom mezistaničním (mezivýhybnovém) úseku jet proti sobě dva vlaky po stejné koleji, ať je v něm kolik chce oddílů (což je tedy starost výpravčích), a tím pádem nehrozí srážka protijedoucích souprav ani při projíždění červené? Jestli se ptám moc hloupě, tak se omlouvám, ale tohle mi není úplně jasné.
registrovaný uživatel vojtik 
17.04.2009 (13:31)  
Miroslav Zikmund: tak tomuhle se říká vyčerpávající odpověď, která mi dostatečně vysvětlila situaci. moc děkuji. Neznal jsem aktuální provozní situaci, tak jsem pouze dedukoval (a špatně :-))

Spinne: aha, poněkud jsem pozapomněl kolej 93, díky za upozornění.
17.04.2009 (13:09)  
vojtik : Proč nemělo Pendolino postaveno ? Odpověď je celkem jednoduchá.
EC 275 přijel do Brna + 7, odjel + 9. V provozním intervalu jede za EC 275 Os 4905. Vzhledem ke zpoždění 275 poslal „správně“ výpravčí z HLN vlak 4905 ve 12.23 (+3) z první koleje do HH po první traťové koleji s tím, že předjetí 4905 se udělá v HH, na širé trati nebo až v Modřicích.
A tady je zřejmě jádro pudla – výpravčí na HLN nebude dále zpožďovat vlak 4905 systému IDS JMK z důvodu zpoždění vlaku vyšší kategorie majícím přednost (i podle vyhlášky 173/1995 Sb.), protože koordinátora IDS JMK tyto důvody zpoždění patrně nezajímají a mohl by uplatňovat sankce. Takže ze všech špatných řešení volí to zdánlivě méně špatné ... využije svého dispozičního práva a místo toho, aby vzal po druhé traťové koleji vlak SC 14 z HH, pošle souběžně s vlakem 4905 jedoucím po první koleji vlak EC 275 po druhé traťové koleji do HH ať si s tím poradí soused v HH... Důvodem překročení pobytu EC 275 v Brně HLN byla údajně zvýšená frekvence.
(Výpravčí musí řešit dopravní situaci operativně, přičemž je pod tlakem dvou protichůdných požadavků – jednak nezpožďovat vlaky IDS JMK, jednak nezpožďovat vlaky "vyšší kategorie". A pak stačí malá neopatrnost strojvedoucího – jinak to nenazývejme - a všechny dotčené vlaky dostanou mnohem větší zpoždění než by dostaly, kdyby jel Os 4905 z Brna HLN s nějakými 8 minutami zpoždění ve sledu za 275... Jeden strojvedoucí by nebyl v maléru, cestující z Pendolina by nedojelo do Prahy s hodinovým zpožděním a ještě jinam ...)
Na druhé koleji byl zpožděný 275, který výpravčí z HLN poslal do HH po druhé traťové koleji ve 12.25 (+9). Čili SC 14 musel být zastaven u odjezdu v HH, protože po (jeho) druhé traťové koleji jel v protisměru EC 275. Můžeme se domnívat (tohle bude podrobně popsáno ve zprávě o výsledcích šetření mimořádné události), zda se výpravčí v HH rozhodl zastavit 4905 u návěstidla 1S a vzít před něj 275 na první traťovou nebo poslat 4905 po první traťové koleji dál do Modřic a po jeho odjezdu postavit vlaku 275 na první staniční a buď poslat za vlakem 4905 po první traťové koleji nebo poslat 275 po druhé traťové koleji do Modřic. Když SC 14 projel odjezdové návěstidlo L2 HH (12.30), tak buď vjezdové návěstidlo 1S (pro 4905) nebo 2BS (pro vlak 275) "spadlo" na návěst stůj. (Patrně se jedná o první variantu, protože z dostupných informací vyplývá, že po projetí návěstidla L2 došlo ke změně návěsti dovolující jízdu vlaku 275 na návěst stůj [návěstidlo 2BS].) S ohledem na místo zastavení SC 14 a umístění výhybky 43 nevjel vlak SC 14 do vlakové cesty vlaku EC 275.
Vlak 4905 zastavil v Heršpicích až ve 12.36 a odjel ve 12.37, zatímco 275 projel Heršpicemi ve 12.42 a předjetí se uskutečnilo až v Modřicích.

*****
karosa:
Projetí odjezdového návěstidla S3 vlakem 4818 dokazuje, že takové případy se stávají.
*****
Turnusová potřeba strojvedoucích v DKV Praha & DKV Olomouc / PJ Bohumín činí 39 pracovníků.
  1 2 3 4 5 6 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2025 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko