..: České dráhy sjednotí vzhled interiérů, začnou 1. třídou :..

Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD Praha - Po sjednocení vizuálního stylu vnějšku svých vozidel plánují České dráhy na základě návrhu Studia Najbrt přistoupit i k postupné unifikaci interiérů osobních vozů, která se bude provádět v rámci rozsáhlejších oprav. Jako první se renovace prostoru pro cestující dočkají staré vozy řady A, jež i podle samotného dopravce mnohdy neodpovídají standardu 1. třídy. Do konce letošních prázdnin chtějí mít ČD takto opravených 11 vozů; o dalším postupu rozhodnou aktuální finanční možnosti. Jako první by se s vynovenými interiéry měli setkat cestující na rychlících Praha - Cheb a Praha - České Budějovice.

Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD "Zjišťujeme, že dneska vozy první třídy jsou na některých soupravách vlaků horší než vozy druhé třídy," zdůvodňuje rekonstrukci Miloslav Kothera z odboru kolejových vozidel generálního ředitelství ČD. Typickým příkladem jsou rychlíky a expresy, na nichž jsou vedle vozů A řazeny některé z prvních českých rekonstrukcí, například vozy Beer. Jako ověřovací prototyp nového projektu posloužíl vůz patřící pod DKV Plzeň, PJ Cheb, přičemž opravu provedla firma Janoza CZ, sídlící přímo v areálu pražského Odstavného nádraží jih. Po úspěšné prezentaci výsledku pak následovalo rozhodnutí drah objednat navazující desetikusovou sérii. Úpravy interiérů ovšem neproběhnou nárazově, ale budou prováděny v rámci cyklů pravidelné údržby.

Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD Rozsah úprav očividně nemá ambici být modernizací vozu, jaké známe z minulých let; z hlediska dojmu pro cestující ale sahá dál, než v případě experimentu s brněnskými expresy před necelými dvěma lety. "Ten vagon má nějakou historii, takže by nebylo dobré tu historii lámat a dělat z toho pendolino," uvádí jednatel Janozy Josef Nový. Opravena však byla elektroinstalace, povrchy stěn, polstrování sedaček, těsnění oken a vybavení toalet. Zachovány naopak zůstaly detaily jako police pro zavazadla, kličky topení, stolečky nebo čtecí lampičky, jimž se dostalo alespoň vyčištění. Jako prozíravé rozhodnutí z pohledu údržby i hygieny se jeví potažení hlavových opěrek koženkou, se zachováním vyměnitelných textilních potahů. Zmizel také obligátní (a mnohdy velmi historický) koberec; opět ve prospěch snadněji čistitelného povrchu podlahy.

Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD Na první pohled zaujme především nové, netradiční barevné ladění interiéru, které se postupně objeví ve všech opravených vozech: dominuje v něm béžová a hnědá v kombinaci s modrými prvky. Nový povrch stěn překryje umakart a více či méně zdařilé imitace dřeva, které vozy z Bautzenu provázely po desetiletí. Kupé tak působí světlejším dojmem a pokud béžový nátěr vydrží, dokáže v mnoha případech alespoň vizuálně zakrýt stopy, které na těchto vozech zanechal čas od jejich vzniku mezi lety 1972 a 1985.

Připomeňme, že vozy A typových indexů 149/151 se vyznačují poměrně proměnlivou kvalitou jednotlivých sedaček, které jsou však polohovatelné, dostatečně široké a každá nabízí dvě plnohodnotné boční opěrky. Kompletní přečalounění hnědo-béžovým vzorem přitom přichází v době, kdy některá depa již začala s vlastními kreacemi - zpravidla ve velmi různorodém stylu. Zde nastavuje unifikace interiérů nový kurs i díky sjednocení textury potahů a záclonek. Čistě na okraj, je otázkou, zda zvolený vzor s dělenými kolečky může do budoucna znamenat něco více

Jiné depo, jiný vkus — jak se doteď upravovaly vozy A
Nové potahy sedaček, interiér vozu A151 19-41 006, foto: Radek Papež Nové potahy sedaček, interiér vozu A149 19-41 065, foto: Radek Papež Nové potahy sedaček, osobní vůz A149 DKV České Budějovice, foto: Radek Papež Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD
Nové potahy sedaček, interiér vozu A151 19-41 006, foto: Radek Papež Nové potahy sedaček, interiér vozu A149 19-41 065, foto: Radek Papež Nové potahy sedaček, osobní vůz A149 DKV České Budějovice, foto: Radek Papež Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD

Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD Ještě větší skok, než samotné oddíly, ovšem v pohledu nejednoho cestujícího zaznamená buňka WC. Ta kromě příjemných modrých stěn dostane i nové příslušenství, a dokud v tomto stavu zůstane, stane se pro nemálo citlivějších povah konečně použitelnou. Jako v případě celého vozu, i zde je charakter proměny v zásadě vizuální a technického řešení se prakticky nedotýká.

Snad nejzajímavějším parametrem celého projektu je cena, za kterou chtějí dráhy opět přitáhnout cestující do první třídy: kompletní náklady na jeden vůz by neměly přesáhnout půl milionu korun. Oprava jednoho kusu přitom netrvá více než 10 dní. Ještě do konca dubna plánují ČD přistavit k sériovým úpravám první vagón. Celá objednávka by tak měla být hotova do konce letních prázdnin.

Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD Grafický manuál k vizuálnímu stylu již přitom počítá i s unifikací 2. třídy, ovšem ta v stávající finanční situaci není prioritou. Podobně jako v případě sjednocení nátěrů, i při interiérech zůstává otázka, zda se s novým stylem setkáme už i v modernizovaných bistrovozech, které České dráhy obdrží ještě letos.

Zdroj: České dráhy, iHNed

Fotografie: České dráhy, Radek Papež


Adys Poslat mail autorovi , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 20.4.2009 (13:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer M 
21.04.2009 (23:37)  
Roman Palusiak - hele tohle je o tom, ze vsechny auta budou cerveny. Neni to o tom, ze by se ze vsech aut udelalo Ferrari...
21.04.2009 (22:20)  
Roman Palusiak et al: tie zásuvky nie sú taká sranda, ako by sa mohlo zdať. Vyžadovalo by si to dosadenie centrálneho zdroja a úpravu vn elektrického vybavenia, čo už je iná cenová kategória.
Registrierter Benutzer Krthek 
21.04.2009 (22:02)  
To co současně navrhují nevypadá vůbec zle,ale nikde jsem si nevšiml,že by byla přípojka na 230V nebo na Internet.V tom případě mě napadá zda-li ČD opět nezaspali dobu...?V západních zemích dokonce i na Slovensku ve druhé třídě modernizovaných vozů je přípojka el. napětí v každém kupé
Registrierter Benutzer M 
21.04.2009 (21:40)  
Luxian - a ten Godot ne? Akorat "neprisel":-)
Registrierter Benutzer MuDr.  mail  
21.04.2009 (19:22)  
ad George_Couser:
Ták oni teprve budou vyhlašovat výběrové řízení... To není špatný výsledek za těch několik let co se o tom už uvažuje. Stejně, kolikrát už avízovali, že bude vypsáno a jaksi se to nikdy nepovedlo. Mi to tak připadá, že tyto prohlášení vadávaj jen pro rozvíření stojatých vod a hlavně z toho důvodu, aby šoutouši a příznivci železnice měli o čem diskutovat. Jak píše Luxian "hlavně že je sranda"

mimo téma:
chtěl jsem se zeptat, je možné, že jsem dnes v severních čechách, konkrétně v Chomutově, zahlédl lokomotivu řady ER20 Herkules? Díky za odpověď
Registrierter Benutzer Luxian  mail  
21.04.2009 (19:03)  
George_Couser: Připomíná mi to čekání da Godota. S jedinou vyjímkou, že ty Bimzy na rozdíl od něj někde reálně existují. No, hlavně že je sranda :-)
21.04.2009 (18:33)  
Neverending story, aneb bimzy are not dead :-D

http://ceskedrahy.cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/-2764/

Poslední odstavec :-D
21.04.2009 (18:05)  
EC 119 Comenius: nemá
Registrierter Benutzer lbc 
21.04.2009 (16:54)  
Dobrý den. Nový interiér oddílu tohoto vozu konečně ladí. Je to změna k lepšímu, než kombinace například černého potahu sedadel a barevně nevhodného hnědého koberce atd. Nicméně nový potah sedadel mě také neohromil. Nemohu si pomoct, ale připomíná starou zástěru po babičce. Prosím nekamenuj te mě, je to pouze můj osobní dojem. :-)
21.04.2009 (16:52)  
má tento vůz už z venku modrý nátěr?
  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko