Praha - Po sjednocení vizuálního stylu vnějšku svých vozidel plánují České dráhy na základě návrhu Studia Najbrt přistoupit i k postupné unifikaci interiérů osobních vozů, která se bude provádět v rámci rozsáhlejších oprav. Jako první se renovace prostoru pro cestující dočkají staré vozy řady A, jež i podle samotného dopravce mnohdy neodpovídají standardu 1. třídy. Do konce letošních prázdnin chtějí mít ČD takto opravených 11 vozů; o dalším postupu rozhodnou aktuální finanční možnosti. Jako první by se s vynovenými interiéry měli setkat cestující na rychlících Praha - Cheb a Praha - České Budějovice.
"Zjišťujeme, že dneska vozy první třídy jsou na některých soupravách vlaků horší než vozy druhé třídy," zdůvodňuje rekonstrukci Miloslav Kothera z odboru kolejových vozidel generálního ředitelství ČD. Typickým příkladem jsou rychlíky a expresy, na nichž jsou vedle vozů A řazeny některé z prvních českých rekonstrukcí, například vozy Beer. Jako ověřovací prototyp nového projektu posloužíl vůz patřící pod DKV Plzeň, PJ Cheb, přičemž opravu provedla firma Janoza CZ, sídlící přímo v areálu pražského Odstavného nádraží jih. Po úspěšné prezentaci výsledku pak následovalo rozhodnutí drah objednat navazující desetikusovou sérii. Úpravy interiérů ovšem neproběhnou nárazově, ale budou prováděny v rámci cyklů pravidelné údržby.
Rozsah úprav očividně nemá ambici být modernizací vozu, jaké známe z minulých let; z hlediska dojmu pro cestující ale sahá dál, než v případě experimentu s brněnskými expresy před necelými dvěma lety. "Ten vagon má nějakou historii, takže by nebylo dobré tu historii lámat a dělat z toho pendolino," uvádí jednatel Janozy Josef Nový. Opravena však byla elektroinstalace, povrchy stěn, polstrování sedaček, těsnění oken a vybavení toalet. Zachovány naopak zůstaly detaily jako police pro zavazadla, kličky topení, stolečky nebo čtecí lampičky, jimž se dostalo alespoň vyčištění. Jako prozíravé rozhodnutí z pohledu údržby i hygieny se jeví potažení hlavových opěrek koženkou, se zachováním vyměnitelných textilních potahů. Zmizel také obligátní (a mnohdy velmi historický) koberec; opět ve prospěch snadněji čistitelného povrchu podlahy.
Na první pohled zaujme především nové, netradiční barevné ladění interiéru, které se postupně objeví ve všech opravených vozech: dominuje v něm béžová a hnědá v kombinaci s modrými prvky. Nový povrch stěn překryje umakart a více či méně zdařilé imitace dřeva, které vozy z Bautzenu provázely po desetiletí. Kupé tak působí světlejším dojmem a pokud béžový nátěr vydrží, dokáže v mnoha případech alespoň vizuálně zakrýt stopy, které na těchto vozech zanechal čas od jejich vzniku mezi lety 1972 a 1985.
Připomeňme, že vozy A typových indexů 149/151 se vyznačují poměrně proměnlivou kvalitou jednotlivých sedaček, které jsou však polohovatelné, dostatečně široké a každá nabízí dvě plnohodnotné boční opěrky. Kompletní přečalounění hnědo-béžovým vzorem přitom přichází v době, kdy některá depa již začala s vlastními kreacemi - zpravidla ve velmi různorodém stylu. Zde nastavuje unifikace interiérů nový kurs i díky sjednocení textury potahů a záclonek. Čistě na okraj, je otázkou, zda zvolený vzor s dělenými kolečky může do budoucna znamenat něco více…
| Jiné depo, jiný vkus — jak se doteď upravovaly vozy A | |||
|---|---|---|---|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ještě větší skok, než samotné oddíly, ovšem v pohledu nejednoho cestujícího zaznamená buňka WC. Ta kromě příjemných modrých stěn dostane i nové příslušenství, a dokud v tomto stavu zůstane, stane se pro nemálo citlivějších povah konečně použitelnou. Jako v případě celého vozu, i zde je charakter proměny v zásadě vizuální a technického řešení se prakticky nedotýká.
Snad nejzajímavějším parametrem celého projektu je cena, za kterou chtějí dráhy opět přitáhnout cestující do první třídy: kompletní náklady na jeden vůz by neměly přesáhnout půl milionu korun. Oprava jednoho kusu přitom netrvá více než 10 dní. Ještě do konca dubna plánují ČD přistavit k sériovým úpravám první vagón. Celá objednávka by tak měla být hotova do konce letních prázdnin.
Grafický manuál k vizuálnímu stylu již přitom počítá i s unifikací 2. třídy, ovšem ta v stávající finanční situaci není prioritou. Podobně jako v případě sjednocení nátěrů, i při interiérech zůstává otázka, zda se s novým stylem setkáme už i v modernizovaných bistrovozech, které České dráhy obdrží ještě letos.
Zdroj: České dráhy, iHNed
Fotografie: České dráhy, Radek Papež

Edit: trochu me stvou Slovaci, kteri to delaji a delaji to celkem dobre a za Evropske penize. CD by meli pohnout kostrou nebo je UNESCO komlet vyhlasi za kulturni pamatku a pamatkari nas budou nutit jezdit kozenkou na veky.
Jen je třeba, aby bylo vypsáno co nejvíce výběrových řízení pokud možno ve všech krajích ČR a pak si to soudruzi můžou prohlížet odstavené v depech...
a za ty penize, co dava CR do zel.dopravy bude zase pred vlakem bezet panacek s cervenym praporkem a lidi na vesnicich budou pred "tim zeleznym orem" ze strachu utikat. Detem pak budeme na zazloutlych fotografiich ukazovat - "tak tomuhle se rikalo vlak, vis Pepicku".
Tohle mi připadá jako vymáchání jednou ohlodané kosti v husté polévce. Pak je tato "lákavá" lahůdka vyhládlému psovi znovu předložena jako "sytá" krmě a majitel se domnívá, že takto "nakrmený" pes bude "pánovi" šťastně olizovat ruku.
Mně se naopak "samizdatové" inovace čalounění jedniček, případně dvojek, prováděných v DKV líbily, protože postrádaly stupidní unifikaci.
"Investice" do modernizace WC, pokud se nejedná o uzavřený okruh WC jsou vyhozené peníze, obdobně bez dosazení CZE a rozvodu 230 V je trestuhodným plýtváním peněz.
V současné době by se už mělo vážně uvažovat o modernizaci první výrobní série Ampz, které jsou bez zásuvek, sedačky jsou ošoupané, začínají se rozpadat ...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.



















