..: České dráhy sjednotí vzhled interiérů, začnou 1. třídou :..

Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD Praha - Po sjednocení vizuálního stylu vnějšku svých vozidel plánují České dráhy na základě návrhu Studia Najbrt přistoupit i k postupné unifikaci interiérů osobních vozů, která se bude provádět v rámci rozsáhlejších oprav. Jako první se renovace prostoru pro cestující dočkají staré vozy řady A, jež i podle samotného dopravce mnohdy neodpovídají standardu 1. třídy. Do konce letošních prázdnin chtějí mít ČD takto opravených 11 vozů; o dalším postupu rozhodnou aktuální finanční možnosti. Jako první by se s vynovenými interiéry měli setkat cestující na rychlících Praha - Cheb a Praha - České Budějovice.

Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD "Zjišťujeme, že dneska vozy první třídy jsou na některých soupravách vlaků horší než vozy druhé třídy," zdůvodňuje rekonstrukci Miloslav Kothera z odboru kolejových vozidel generálního ředitelství ČD. Typickým příkladem jsou rychlíky a expresy, na nichž jsou vedle vozů A řazeny některé z prvních českých rekonstrukcí, například vozy Beer. Jako ověřovací prototyp nového projektu posloužíl vůz patřící pod DKV Plzeň, PJ Cheb, přičemž opravu provedla firma Janoza CZ, sídlící přímo v areálu pražského Odstavného nádraží jih. Po úspěšné prezentaci výsledku pak následovalo rozhodnutí drah objednat navazující desetikusovou sérii. Úpravy interiérů ovšem neproběhnou nárazově, ale budou prováděny v rámci cyklů pravidelné údržby.

Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD Rozsah úprav očividně nemá ambici být modernizací vozu, jaké známe z minulých let; z hlediska dojmu pro cestující ale sahá dál, než v případě experimentu s brněnskými expresy před necelými dvěma lety. "Ten vagon má nějakou historii, takže by nebylo dobré tu historii lámat a dělat z toho pendolino," uvádí jednatel Janozy Josef Nový. Opravena však byla elektroinstalace, povrchy stěn, polstrování sedaček, těsnění oken a vybavení toalet. Zachovány naopak zůstaly detaily jako police pro zavazadla, kličky topení, stolečky nebo čtecí lampičky, jimž se dostalo alespoň vyčištění. Jako prozíravé rozhodnutí z pohledu údržby i hygieny se jeví potažení hlavových opěrek koženkou, se zachováním vyměnitelných textilních potahů. Zmizel také obligátní (a mnohdy velmi historický) koberec; opět ve prospěch snadněji čistitelného povrchu podlahy.

Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD Na první pohled zaujme především nové, netradiční barevné ladění interiéru, které se postupně objeví ve všech opravených vozech: dominuje v něm béžová a hnědá v kombinaci s modrými prvky. Nový povrch stěn překryje umakart a více či méně zdařilé imitace dřeva, které vozy z Bautzenu provázely po desetiletí. Kupé tak působí světlejším dojmem a pokud béžový nátěr vydrží, dokáže v mnoha případech alespoň vizuálně zakrýt stopy, které na těchto vozech zanechal čas od jejich vzniku mezi lety 1972 a 1985.

Připomeňme, že vozy A typových indexů 149/151 se vyznačují poměrně proměnlivou kvalitou jednotlivých sedaček, které jsou však polohovatelné, dostatečně široké a každá nabízí dvě plnohodnotné boční opěrky. Kompletní přečalounění hnědo-béžovým vzorem přitom přichází v době, kdy některá depa již začala s vlastními kreacemi - zpravidla ve velmi různorodém stylu. Zde nastavuje unifikace interiérů nový kurs i díky sjednocení textury potahů a záclonek. Čistě na okraj, je otázkou, zda zvolený vzor s dělenými kolečky může do budoucna znamenat něco více

Jiné depo, jiný vkus — jak se doteď upravovaly vozy A
Nové potahy sedaček, interiér vozu A151 19-41 006, foto: Radek Papež Nové potahy sedaček, interiér vozu A149 19-41 065, foto: Radek Papež Nové potahy sedaček, osobní vůz A149 DKV České Budějovice, foto: Radek Papež Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD
Nové potahy sedaček, interiér vozu A151 19-41 006, foto: Radek Papež Nové potahy sedaček, interiér vozu A149 19-41 065, foto: Radek Papež Nové potahy sedaček, osobní vůz A149 DKV České Budějovice, foto: Radek Papež Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD

Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD Ještě větší skok, než samotné oddíly, ovšem v pohledu nejednoho cestujícího zaznamená buňka WC. Ta kromě příjemných modrých stěn dostane i nové příslušenství, a dokud v tomto stavu zůstane, stane se pro nemálo citlivějších povah konečně použitelnou. Jako v případě celého vozu, i zde je charakter proměny v zásadě vizuální a technického řešení se prakticky nedotýká.

Snad nejzajímavějším parametrem celého projektu je cena, za kterou chtějí dráhy opět přitáhnout cestující do první třídy: kompletní náklady na jeden vůz by neměly přesáhnout půl milionu korun. Oprava jednoho kusu přitom netrvá více než 10 dní. Ještě do konca dubna plánují ČD přistavit k sériovým úpravám první vagón. Celá objednávka by tak měla být hotova do konce letních prázdnin.

Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD Grafický manuál k vizuálnímu stylu již přitom počítá i s unifikací 2. třídy, ovšem ta v stávající finanční situaci není prioritou. Podobně jako v případě sjednocení nátěrů, i při interiérech zůstává otázka, zda se s novým stylem setkáme už i v modernizovaných bistrovozech, které České dráhy obdrží ještě letos.

Zdroj: České dráhy, iHNed

Fotografie: České dráhy, Radek Papež


Adys Poslat mail autorovi , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 20.4.2009 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 10      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
20.04.2009 (23:01)  
PetrP: na to jednoduche a strokrat omlete odpovedet. Protoze do 30 let starych srotu se to stezi vyplati. Bud by to musela komplet reko - a na to nejsou vozy (nemelo by co jezdit) a penize (pocitam tak 30-40 mega/vuz) a nebo se vyplati jen takovehle slabe solichani, coz je prakticky velka oprava (ta se dal casto i u busu, i kdyz maji znacne mensi zivotnost).

Edit: trochu me stvou Slovaci, kteri to delaji a delaji to celkem dobre a za Evropske penize. CD by meli pohnout kostrou nebo je UNESCO komlet vyhlasi za kulturni pamatku a pamatkari nas budou nutit jezdit kozenkou na veky.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
20.04.2009 (22:55)  
Huffnagel:
Jen je třeba, aby bylo vypsáno co nejvíce výběrových řízení pokud možno ve všech krajích ČR a pak si to soudruzi můžou prohlížet odstavené v depech...

a za ty penize, co dava CR do zel.dopravy bude zase pred vlakem bezet panacek s cervenym praporkem a lidi na vesnicich budou pred "tim zeleznym orem" ze strachu utikat. Detem pak budeme na zazloutlych fotografiich ukazovat - "tak tomuhle se rikalo vlak, vis Pepicku".
20.04.2009 (22:51)  
Absolutní souhlas s Miroslavem Zikmundem. Ta "tzv. vyšší klientela" dnes již hlavně slyší na možnost 230V (která by měla být samozřejmostí snad i v 2.) a dosadit uzavřený okruch WC je žádoucí neméně. Navíc všechna tahle nádhera na starých podvozcích v max 140km/h. I když samozřejmě je to nějaký krok kupředu, proč ČD tyto úpravy nepojme komplexněji. PetrP
20.04.2009 (22:40)  
Deadeye, Kubam: Mimochodem, např. zadlužení Maďaři kupují další Flirty. Tak proč u nás donekonečna rekonstruovat starý křápy???
20.04.2009 (22:37)  
Já jsem pro každý posun kupředu, jen nevím, ale tahle barevná kombinace se mi moc nelíbí, ale to bude odporem k bezove. Me to pripada jak stary gauc mohlo to byt zivejsi, ale co hlavne ze neco je.
20.04.2009 (22:31)  
Oni pánové z ČD musí asi spadnout až na dno, aby pochopili, že 30 let starý vůz napatlaný barvou a potažený jakousi látkou není dopravním prostředkem pro 21. století. Jen je třeba, aby bylo vypsáno co nejvíce výběrových řízení pokud možno ve všech krajích ČR a pak si to soudruzi můžou prohlížet odstavené v depech...
20.04.2009 (21:56)  
Trapné, takhle se měly vozy v rámci "dílen" upravovat vozy tak mezi léty 1990 – 2000 (zhruba po 15 letech fyzické životnosti).

Tohle mi připadá jako vymáchání jednou ohlodané kosti v husté polévce. Pak je tato "lákavá" lahůdka vyhládlému psovi znovu předložena jako "sytá" krmě a majitel se domnívá, že takto "nakrmený" pes bude "pánovi" šťastně olizovat ruku.

Mně se naopak "samizdatové" inovace čalounění jedniček, případně dvojek, prováděných v DKV líbily, protože postrádaly stupidní unifikaci.
"Investice" do modernizace WC, pokud se nejedná o uzavřený okruh WC jsou vyhozené peníze, obdobně bez dosazení CZE a rozvodu 230 V je trestuhodným plýtváním peněz.
V současné době by se už mělo vážně uvažovat o modernizaci první výrobní série Ampz, které jsou bez zásuvek, sedačky jsou ošoupané, začínají se rozpadat ...
20.04.2009 (21:50)  
Já nejsem žádný velký odborník na železnici, spíš tu koukám na fotky a čtu si zajímavé články ale musím říct že je pravda že některé vozy řady A mají už svoje nejlepší léta za sebou. Celkem pravidelně jezdím 1.třídou na trase Zdice - Praha hl.n. a interiér vypadá dost bídně. Asi nejhorší jsou ty prosezelí sedadla z tmavočerveného potahu. Ale chápu že jsou ty vozy už dost staré. Před týdnem sem jel z Trutnova do Prahy a docela mě překvapila 1.třída. Jednalo se sice o starý interiér ale bylo vidět že je celkem pěkně udržovaný.
registrovaný uživatel kubam 
20.04.2009 (21:40)  
Deadeye: čtu si tvoje příspěvky a kdybych si nepřečetl, že to píšeš ty, tak bych si myslel, že jsou moje...přesně moje slova. Holt náš národ, kritizovat a závidět umí kde kdo;-)
registrovaný uživatel EC 174  mail  
20.04.2009 (21:13)  
Ano, úplně jsem tu informaci o koberci v článku přehlédl... Koberec nebude, opěrky na hlavu budou koženkové, takže když někdo třeba odnese ty bílé textilní potahy na hlavu nebo tam prostě nebudou, tak bude celý oddíl vypadat poněkud stroze a nevybaveně. Snad tedy bude aspoň jednodušší údržba oddílu.
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko