Praha - Po sjednocení vizuálního stylu vnějšku svých vozidel plánují České dráhy na základě návrhu Studia Najbrt přistoupit i k postupné unifikaci interiérů osobních vozů, která se bude provádět v rámci rozsáhlejších oprav. Jako první se renovace prostoru pro cestující dočkají staré vozy řady A, jež i podle samotného dopravce mnohdy neodpovídají standardu 1. třídy. Do konce letošních prázdnin chtějí mít ČD takto opravených 11 vozů; o dalším postupu rozhodnou aktuální finanční možnosti. Jako první by se s vynovenými interiéry měli setkat cestující na rychlících Praha - Cheb a Praha - České Budějovice.
"Zjišťujeme, že dneska vozy první třídy jsou na některých soupravách vlaků horší než vozy druhé třídy," zdůvodňuje rekonstrukci Miloslav Kothera z odboru kolejových vozidel generálního ředitelství ČD. Typickým příkladem jsou rychlíky a expresy, na nichž jsou vedle vozů A řazeny některé z prvních českých rekonstrukcí, například vozy Beer. Jako ověřovací prototyp nového projektu posloužíl vůz patřící pod DKV Plzeň, PJ Cheb, přičemž opravu provedla firma Janoza CZ, sídlící přímo v areálu pražského Odstavného nádraží jih. Po úspěšné prezentaci výsledku pak následovalo rozhodnutí drah objednat navazující desetikusovou sérii. Úpravy interiérů ovšem neproběhnou nárazově, ale budou prováděny v rámci cyklů pravidelné údržby.
Rozsah úprav očividně nemá ambici být modernizací vozu, jaké známe z minulých let; z hlediska dojmu pro cestující ale sahá dál, než v případě experimentu s brněnskými expresy před necelými dvěma lety. "Ten vagon má nějakou historii, takže by nebylo dobré tu historii lámat a dělat z toho pendolino," uvádí jednatel Janozy Josef Nový. Opravena však byla elektroinstalace, povrchy stěn, polstrování sedaček, těsnění oken a vybavení toalet. Zachovány naopak zůstaly detaily jako police pro zavazadla, kličky topení, stolečky nebo čtecí lampičky, jimž se dostalo alespoň vyčištění. Jako prozíravé rozhodnutí z pohledu údržby i hygieny se jeví potažení hlavových opěrek koženkou, se zachováním vyměnitelných textilních potahů. Zmizel také obligátní (a mnohdy velmi historický) koberec; opět ve prospěch snadněji čistitelného povrchu podlahy.
Na první pohled zaujme především nové, netradiční barevné ladění interiéru, které se postupně objeví ve všech opravených vozech: dominuje v něm béžová a hnědá v kombinaci s modrými prvky. Nový povrch stěn překryje umakart a více či méně zdařilé imitace dřeva, které vozy z Bautzenu provázely po desetiletí. Kupé tak působí světlejším dojmem a pokud béžový nátěr vydrží, dokáže v mnoha případech alespoň vizuálně zakrýt stopy, které na těchto vozech zanechal čas od jejich vzniku mezi lety 1972 a 1985.
Připomeňme, že vozy A typových indexů 149/151 se vyznačují poměrně proměnlivou kvalitou jednotlivých sedaček, které jsou však polohovatelné, dostatečně široké a každá nabízí dvě plnohodnotné boční opěrky. Kompletní přečalounění hnědo-béžovým vzorem přitom přichází v době, kdy některá depa již začala s vlastními kreacemi - zpravidla ve velmi různorodém stylu. Zde nastavuje unifikace interiérů nový kurs i díky sjednocení textury potahů a záclonek. Čistě na okraj, je otázkou, zda zvolený vzor s dělenými kolečky může do budoucna znamenat něco více…
| Jiné depo, jiný vkus — jak se doteď upravovaly vozy A | |||
|---|---|---|---|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ještě větší skok, než samotné oddíly, ovšem v pohledu nejednoho cestujícího zaznamená buňka WC. Ta kromě příjemných modrých stěn dostane i nové příslušenství, a dokud v tomto stavu zůstane, stane se pro nemálo citlivějších povah konečně použitelnou. Jako v případě celého vozu, i zde je charakter proměny v zásadě vizuální a technického řešení se prakticky nedotýká.
Snad nejzajímavějším parametrem celého projektu je cena, za kterou chtějí dráhy opět přitáhnout cestující do první třídy: kompletní náklady na jeden vůz by neměly přesáhnout půl milionu korun. Oprava jednoho kusu přitom netrvá více než 10 dní. Ještě do konca dubna plánují ČD přistavit k sériovým úpravám první vagón. Celá objednávka by tak měla být hotova do konce letních prázdnin.
Grafický manuál k vizuálnímu stylu již přitom počítá i s unifikací 2. třídy, ovšem ta v stávající finanční situaci není prioritou. Podobně jako v případě sjednocení nátěrů, i při interiérech zůstává otázka, zda se s novým stylem setkáme už i v modernizovaných bistrovozech, které České dráhy obdrží ještě letos.
Zdroj: České dráhy, iHNed
Fotografie: České dráhy, Radek Papež

Nicméně v Bavorsku, ale i jinde jezdí vozy nesoucí výrobní štítek s datem výroby 1962 !!!, jenže tyhle vozy jsou několikrát modernizovány, včetně uzavřeného okruhu WC, centrálního zavírání a blokace dveří... Podobně na "Vindobovnách" a jiných spojích jezdí vozy s dveřmi na kliku, leč po dvojí modernizaci mají klimatizaci, podvozky na 200, uzavřený okruh WC. Původní rok výroby kolem roku 1970. Stejné datum narození mají mnohé vozy jezdící po rekonstrukci v Rakousku na EC ÖBB.
Při modernizaci vozu z něj zbyde prakticky jen rám, jediná nezaměnitelná část vozidla a na tom rámu se v podstatě postaví kompletní novostavba, případně se ponechá část bočnic (nebo celé > vozy DB s dveřmi na kliku) a využije se část původních dílů. Takže na tom, kdy byl ten vůz původně vyroben tak nesejde.
S tím UNESCO to zase tak úplně "fór" není, movitá věc starší 40 let se považuje podle zákona za starožitnost, která může opustit území ČR pouze se souhlasem ministerstva kultury.
Průvodčí mi v tom zabránit nemůže, ne? Snad se připlácí jen za sedadla, ne za WC.
Jinak souhlas s oběma názory - je to dobrý krok, ale na druhou stranu měl přijít dávno před xx lety. Jak by řekl klasik: už včera bylo pozdě.
Doufám, že po Ačkách příjde řada i na Béčka, některé WC jsou fakt lákadlem (hlavně pro zahraniční klientelu), když v rohu smrdí hromádka obletovaná mouchami.
Za tohle vsecko platim navic 140 korun oproti standardu (ktery muze byt ale znacne nestandardni obema smery :-D ), coz je stejne, jako cini rozdil prvni a druhe tridy pro 225km prepravy bez inkarty nebo cca 300km s inkartou.
Co mi proti tomu prvni trida (ktera je na trase Ostrava - Praha) prinasi navic? Tady je male srovnani:
- pohodlne sedacky, tady ma prvni trida navrch
- prostor pro nohy, i tady vede jednicka
- 6 mist v kupe, zde je situace vyrovnana
- rezervace mista, u jednicky za dalsi priplatek
- cisty interier kupe, vede lehatko
- uklizene nesmradlave WC, vede lehatko
- moznost odpocinku, vede lehatko
- podminky pro odpocinek (ticho), vede lehatko, u vagonu zalezi na konkretnim kusu, ale lehatko si kupuje jen ten, kdo chce spat a ne kdo chce hulakat
- zasuvky na 230, - o fous vede lehatko, jsou sice na chodbe ale jsou
- stala pritomnost vlakoveho personalu ve vagonu, vede lehatko
- moznost zakoupeni drobneho obzerstveni, vede lehatko, ne v kazdem vlaku s prvni tridou je razen jidelni/bufetovy vuz nebo aspon rozvazka s vozikem
- pocit bezpeci, vede lehatko - na noc se u vagonu zamykaji mezivozove prechody
Takze i kdyz to muze na prvni pohled vypadat, jako ze si rikam, jak jsou ty hrozny urcite kysele, kdyz uz na ne nedosahnu, castecne tomu tak asi i je. Jenze porad nevidim duvod, proc bych si mel jit koupit stafle a lezt po nich do neznama a nejistoty, kdyz ve vedlejsi zahrade mi nabizi za podobny peniz nektarinky bez prace.
Tim chci rict, ze je mozne, ze jsem neco vynechal nebo na neco zapomel... a budu jedine rad, pokud me nekdo doplni nebo opravi. Zatim mi to totiz pripada, ze v dobe sestimistnych kupe druhe tridy nema jednicka co nabizet navic.
Ja nevim, proc proste si nedokazete priznat, ze jen nove vozy tu jeste dlouho nebudou. Ja bych toto videl jako krok A, tedy misto dvou City Elefantu takto opravit (plus treba jeste prestrikat) radove stovky vozu. Tim by se alepson castecne zlepsila kultura cestovani masam. Kork B by bylo zlepseni udrzby a cisteni vozu, at to neni za rok za dva na puvodnim stavu. Krok C by mely byt vetsi reko u vozu kde to ma smysl, plus treba nakup Bimzu s reko. A krok D by mel byt postupny nakup novych vozu. Nemuzeme chtit hned jen nove vozy, je to nerealne.
Ad barvicky atd. Je mi to temer jedno, kazdy ma jiny vkus a nostalgie do dopravy nepatri (fandove at si jezdi nostalgicke jizdy, bezny cestujici chce z mista A do mista B za slusnou cenu v slusnem case v nepsinavem voze, ktery ma alespon trochu uroven, nemusi mit luxus ci posledni vystrelek techniky). Jinak jedine co mi opravdu u ceskcyh reko chybi, jsou zasuvky 230 V, klimu clovek ozeli, nekdy je i na zlost, ale zasuvky by opravdu mely byt v 21. stoleti standard. A ve vlacich vyssi kvaliti i net, alepson v jendicce. Zda je WC bezne ci vakuove je mi jako cestujicimu jedno (ale je jasne, ze vaku WC je v mnoha ohledech lepsi), hlavni je, ze je pouzitelne a ciste.
Ovsem volba barevne kombinace mi prijde podobne napadita a vhodna pro nase prostredi, jako vyber vnejsiho nateru. Pokud se do teto barevne kombinace prevlecou vsechny soucasne prvni tridy, bude o duvod vic pouzivat tridu druhou :-)
Mimochodem, jaky je rozdil mezi interierem na fotkach a treba uklizenym Bee / Bmee ? ... pet centimetru vic na nohy? :-D
Naopak pokud by podobnym zpusobem meli sjednocovat i dvojku (tedy vezmeme nejhorsi vagon co mame, dame na nej barvy co frcely v minulem stoleti a podle nej upravime i ty lepsi), asi budu vlakem jezdit fakt jen na nostalgicke jizdy.
Proste sjednocovat ano, ale s rozumem. Stejne jako mi prijde blbost cpat na lokomotivy barvy, ktere nerespektuji tvar vozidla, mi prijde pitomost sjednocovat barvy interieru do okrovo-hnede treba u pendolina, elefantu nebo vagonu Beer.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.



















