Praha - Po sjednocení vizuálního stylu vnějšku svých vozidel plánují České dráhy na základě návrhu Studia Najbrt přistoupit i k postupné unifikaci interiérů osobních vozů, která se bude provádět v rámci rozsáhlejších oprav. Jako první se renovace prostoru pro cestující dočkají staré vozy řady A, jež i podle samotného dopravce mnohdy neodpovídají standardu 1. třídy. Do konce letošních prázdnin chtějí mít ČD takto opravených 11 vozů; o dalším postupu rozhodnou aktuální finanční možnosti. Jako první by se s vynovenými interiéry měli setkat cestující na rychlících Praha - Cheb a Praha - České Budějovice.
"Zjišťujeme, že dneska vozy první třídy jsou na některých soupravách vlaků horší než vozy druhé třídy," zdůvodňuje rekonstrukci Miloslav Kothera z odboru kolejových vozidel generálního ředitelství ČD. Typickým příkladem jsou rychlíky a expresy, na nichž jsou vedle vozů A řazeny některé z prvních českých rekonstrukcí, například vozy Beer. Jako ověřovací prototyp nového projektu posloužíl vůz patřící pod DKV Plzeň, PJ Cheb, přičemž opravu provedla firma Janoza CZ, sídlící přímo v areálu pražského Odstavného nádraží jih. Po úspěšné prezentaci výsledku pak následovalo rozhodnutí drah objednat navazující desetikusovou sérii. Úpravy interiérů ovšem neproběhnou nárazově, ale budou prováděny v rámci cyklů pravidelné údržby.
Rozsah úprav očividně nemá ambici být modernizací vozu, jaké známe z minulých let; z hlediska dojmu pro cestující ale sahá dál, než v případě experimentu s brněnskými expresy před necelými dvěma lety. "Ten vagon má nějakou historii, takže by nebylo dobré tu historii lámat a dělat z toho pendolino," uvádí jednatel Janozy Josef Nový. Opravena však byla elektroinstalace, povrchy stěn, polstrování sedaček, těsnění oken a vybavení toalet. Zachovány naopak zůstaly detaily jako police pro zavazadla, kličky topení, stolečky nebo čtecí lampičky, jimž se dostalo alespoň vyčištění. Jako prozíravé rozhodnutí z pohledu údržby i hygieny se jeví potažení hlavových opěrek koženkou, se zachováním vyměnitelných textilních potahů. Zmizel také obligátní (a mnohdy velmi historický) koberec; opět ve prospěch snadněji čistitelného povrchu podlahy.
Na první pohled zaujme především nové, netradiční barevné ladění interiéru, které se postupně objeví ve všech opravených vozech: dominuje v něm béžová a hnědá v kombinaci s modrými prvky. Nový povrch stěn překryje umakart a více či méně zdařilé imitace dřeva, které vozy z Bautzenu provázely po desetiletí. Kupé tak působí světlejším dojmem a pokud béžový nátěr vydrží, dokáže v mnoha případech alespoň vizuálně zakrýt stopy, které na těchto vozech zanechal čas od jejich vzniku mezi lety 1972 a 1985.
Připomeňme, že vozy A typových indexů 149/151 se vyznačují poměrně proměnlivou kvalitou jednotlivých sedaček, které jsou však polohovatelné, dostatečně široké a každá nabízí dvě plnohodnotné boční opěrky. Kompletní přečalounění hnědo-béžovým vzorem přitom přichází v době, kdy některá depa již začala s vlastními kreacemi - zpravidla ve velmi různorodém stylu. Zde nastavuje unifikace interiérů nový kurs i díky sjednocení textury potahů a záclonek. Čistě na okraj, je otázkou, zda zvolený vzor s dělenými kolečky může do budoucna znamenat něco více…
| Jiné depo, jiný vkus — jak se doteď upravovaly vozy A | |||
|---|---|---|---|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ještě větší skok, než samotné oddíly, ovšem v pohledu nejednoho cestujícího zaznamená buňka WC. Ta kromě příjemných modrých stěn dostane i nové příslušenství, a dokud v tomto stavu zůstane, stane se pro nemálo citlivějších povah konečně použitelnou. Jako v případě celého vozu, i zde je charakter proměny v zásadě vizuální a technického řešení se prakticky nedotýká.
Snad nejzajímavějším parametrem celého projektu je cena, za kterou chtějí dráhy opět přitáhnout cestující do první třídy: kompletní náklady na jeden vůz by neměly přesáhnout půl milionu korun. Oprava jednoho kusu přitom netrvá více než 10 dní. Ještě do konca dubna plánují ČD přistavit k sériovým úpravám první vagón. Celá objednávka by tak měla být hotova do konce letních prázdnin.
Grafický manuál k vizuálnímu stylu již přitom počítá i s unifikací 2. třídy, ovšem ta v stávající finanční situaci není prioritou. Podobně jako v případě sjednocení nátěrů, i při interiérech zůstává otázka, zda se s novým stylem setkáme už i v modernizovaných bistrovozech, které České dráhy obdrží ještě letos.
Zdroj: České dráhy, iHNed
Fotografie: České dráhy, Radek Papež

Jinak jsem moc rád, že Ačka budou vypadat takhle k světu. I když asi kvůli špíně moc dlouho ne.
To jel někdo z manažerů ČD něčím jiným než autem, pendolinem či Manažerem?
Úprava pěkná, jediné plus jsou samozřejmě ty max sedačky, ale sjednocení interiéru bude trvat snad déle než ten unifik. Ono opravdu co depo, to originál, ale u těch dep asi nebude problém, že máme A-čka takto pestré...
Ale ty WC jsou povedené... Hned to inač vypadá.
GC:
http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/SK/ZSSK_B,Bdee.php Takto vypadat ty B-čka určitě nebudou. To by pak muselo jezdit 8 jedniček, služební, jídelní vagón a jedna dvojka :-o
Jiného ředitele prosím !!!
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.



















