..: České dráhy sjednotí vzhled interiérů, začnou 1. třídou :..

Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD Praha - Po sjednocení vizuálního stylu vnějšku svých vozidel plánují České dráhy na základě návrhu Studia Najbrt přistoupit i k postupné unifikaci interiérů osobních vozů, která se bude provádět v rámci rozsáhlejších oprav. Jako první se renovace prostoru pro cestující dočkají staré vozy řady A, jež i podle samotného dopravce mnohdy neodpovídají standardu 1. třídy. Do konce letošních prázdnin chtějí mít ČD takto opravených 11 vozů; o dalším postupu rozhodnou aktuální finanční možnosti. Jako první by se s vynovenými interiéry měli setkat cestující na rychlících Praha - Cheb a Praha - České Budějovice.

Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD "Zjišťujeme, že dneska vozy první třídy jsou na některých soupravách vlaků horší než vozy druhé třídy," zdůvodňuje rekonstrukci Miloslav Kothera z odboru kolejových vozidel generálního ředitelství ČD. Typickým příkladem jsou rychlíky a expresy, na nichž jsou vedle vozů A řazeny některé z prvních českých rekonstrukcí, například vozy Beer. Jako ověřovací prototyp nového projektu posloužíl vůz patřící pod DKV Plzeň, PJ Cheb, přičemž opravu provedla firma Janoza CZ, sídlící přímo v areálu pražského Odstavného nádraží jih. Po úspěšné prezentaci výsledku pak následovalo rozhodnutí drah objednat navazující desetikusovou sérii. Úpravy interiérů ovšem neproběhnou nárazově, ale budou prováděny v rámci cyklů pravidelné údržby.

Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD Rozsah úprav očividně nemá ambici být modernizací vozu, jaké známe z minulých let; z hlediska dojmu pro cestující ale sahá dál, než v případě experimentu s brněnskými expresy před necelými dvěma lety. "Ten vagon má nějakou historii, takže by nebylo dobré tu historii lámat a dělat z toho pendolino," uvádí jednatel Janozy Josef Nový. Opravena však byla elektroinstalace, povrchy stěn, polstrování sedaček, těsnění oken a vybavení toalet. Zachovány naopak zůstaly detaily jako police pro zavazadla, kličky topení, stolečky nebo čtecí lampičky, jimž se dostalo alespoň vyčištění. Jako prozíravé rozhodnutí z pohledu údržby i hygieny se jeví potažení hlavových opěrek koženkou, se zachováním vyměnitelných textilních potahů. Zmizel také obligátní (a mnohdy velmi historický) koberec; opět ve prospěch snadněji čistitelného povrchu podlahy.

Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD Na první pohled zaujme především nové, netradiční barevné ladění interiéru, které se postupně objeví ve všech opravených vozech: dominuje v něm béžová a hnědá v kombinaci s modrými prvky. Nový povrch stěn překryje umakart a více či méně zdařilé imitace dřeva, které vozy z Bautzenu provázely po desetiletí. Kupé tak působí světlejším dojmem a pokud béžový nátěr vydrží, dokáže v mnoha případech alespoň vizuálně zakrýt stopy, které na těchto vozech zanechal čas od jejich vzniku mezi lety 1972 a 1985.

Připomeňme, že vozy A typových indexů 149/151 se vyznačují poměrně proměnlivou kvalitou jednotlivých sedaček, které jsou však polohovatelné, dostatečně široké a každá nabízí dvě plnohodnotné boční opěrky. Kompletní přečalounění hnědo-béžovým vzorem přitom přichází v době, kdy některá depa již začala s vlastními kreacemi - zpravidla ve velmi různorodém stylu. Zde nastavuje unifikace interiérů nový kurs i díky sjednocení textury potahů a záclonek. Čistě na okraj, je otázkou, zda zvolený vzor s dělenými kolečky může do budoucna znamenat něco více

Jiné depo, jiný vkus — jak se doteď upravovaly vozy A
Nové potahy sedaček, interiér vozu A151 19-41 006, foto: Radek Papež Nové potahy sedaček, interiér vozu A149 19-41 065, foto: Radek Papež Nové potahy sedaček, osobní vůz A149 DKV České Budějovice, foto: Radek Papež Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD
Nové potahy sedaček, interiér vozu A151 19-41 006, foto: Radek Papež Nové potahy sedaček, interiér vozu A149 19-41 065, foto: Radek Papež Nové potahy sedaček, osobní vůz A149 DKV České Budějovice, foto: Radek Papež Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD

Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD Ještě větší skok, než samotné oddíly, ovšem v pohledu nejednoho cestujícího zaznamená buňka WC. Ta kromě příjemných modrých stěn dostane i nové příslušenství, a dokud v tomto stavu zůstane, stane se pro nemálo citlivějších povah konečně použitelnou. Jako v případě celého vozu, i zde je charakter proměny v zásadě vizuální a technického řešení se prakticky nedotýká.

Snad nejzajímavějším parametrem celého projektu je cena, za kterou chtějí dráhy opět přitáhnout cestující do první třídy: kompletní náklady na jeden vůz by neměly přesáhnout půl milionu korun. Oprava jednoho kusu přitom netrvá více než 10 dní. Ještě do konca dubna plánují ČD přistavit k sériovým úpravám první vagón. Celá objednávka by tak měla být hotova do konce letních prázdnin.

Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD Grafický manuál k vizuálnímu stylu již přitom počítá i s unifikací 2. třídy, ovšem ta v stávající finanční situaci není prioritou. Podobně jako v případě sjednocení nátěrů, i při interiérech zůstává otázka, zda se s novým stylem setkáme už i v modernizovaných bistrovozech, které České dráhy obdrží ještě letos.

Zdroj: České dráhy, iHNed

Fotografie: České dráhy, Radek Papež


Adys Poslat mail autorovi , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 20.4.2009 (13:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 10      Zpráv na stránku:   
20.04.2009 (21:00)  
to faigja: Proc jsou natery blbost? Vozy se stejne prubezne musi natirat, proc tedy nesjendotit barevnost?

Osobne doufam, ze dojde jak k podobnym lehkym reko (nater a obdoba teto opravy), v kombinaci se strednimi a velkymi reko a nakupem novych vozu. Pokud drahy budou mit treba 500 mil na vozy druhe tridy, tak je lepsi misto nakupu peti vozu novych, poridit napriklad 100 takovychto rekonstrukci, dale pak dvacet mensich az strednich po cca 5 mil na vuz a treba sedm az deset velkych reko za cca 30 az 50 mil na kus.

Jinak koberec je podle mne v hromadne doprave blbost vzhledem k udrzbe.

Jinak ale jde videt, ze velka cast lidi clanek ani neprecte kdyz komentuje neco, co je v textu zodpovezeno.
20.04.2009 (20:48)  
Koberec není a prý nebude a to je dobře.Hůř se udržuje (v českém podání vůbec) takže semeniště prachu.Navíc koberec co býval v 1. třídě ř 471 se při opravě v Přerově ruší.Nejlepší je řešení je u posledních ešusů (ř 471) kde je místo koberce jakési snad lino nebo něco takového "gumově měkke a příjemně se potom chodí a na udžbu stačí mokrý hadr.
Registrierter Benutzer xAnri05  mail  
20.04.2009 (20:46)  
Deadeye: presne!
GC: no to ja doufam, ze se bude pokracovat i v Beckach. A i ty Bimzy porad "ocekavam"...
20.04.2009 (20:43)  
To Deadeye
Uplne si vystihnul 90% diskuzi tady. V teto konkretne jeste chybi zminka o zasuvkach 230V, ale verim, ze s tim nekdo vyrukuje ;)
20.04.2009 (20:41)  
Souhlas s Deadeyem, jen s poznámkou, že bysme se toho měli dočkat i u těch Béček...;-)

Jinak to Áčko vypadá celkem k světu, jen mi to pořád příjde takové "prázdné." Bych například ty zavazadlové police udělal v tmavě modré a podobně možná i tu podlahu. Ta světlá bude podle mě brzy vypadat odpudivě...
20.04.2009 (20:17)  
To deadeye:

Je to pro lidi a o lidech. Takže se nikdy nezavděčíš všem, toť stará poučka.
Registrierter Benutzer EC 174  mail  
20.04.2009 (20:15)  
Tmavěmodré doplňky jsou zajímavé, ale více celistvý a upravenější dojem vytváří všechny části sedadla se stejným potahem (alespoň na mě to tak působí). Dále doufám, že v těchto nových 1. třídách nebude chybět koberec (na fotkách není). A velmi souhlasím s níže uvedeným názorem, že područky by měly být napevno (jako např. u některých německých vozů), protože když někdo nastoupí a hned si lehne na všechny tři sedadla, je to nesnesitelné.
Korrespondent oder ŽP Mitglied Jan Faigl  mail  
20.04.2009 (20:13)  
Toto chápu, nátěry vážně ne
20.04.2009 (20:11)  
Je fascinujici, jak, kdyz CD koupi neco noveho, tak vsichni krici, ze k cemu je nam pet novych vozu, kdyz jsou stovky starych, ze lepsi by bylo spise zrekonstruovat vice starsich. Kdyz se udela poradna rekonstrukce, ktera je o neco levnejsi nez novy vuz, ale ne extremne vyrazne, tak se zase krici, ze za ty prachy uz je lepsi koupit novy. Kdyz se reko oreze treba o wc ci klimu, aby klesla cena, tak zase krici, ze tam neni klima a vacu hajzlik, ze je to reko na pytel. Druzi zas krici, ze staci jen lehke reko, pac kdyz uz tam nedaj vacu hazlik a klimu, tak stejne staci jen levnejsi omlazeni interieru. Kdyz i s tim prijdou, tak se krici, ze to je k nicemu. Kdyz je kazdy vuz jinak rekonstruovany, tak se krici, ze je to kazdy pes jina ves, kdyz se zacne s unifikaci, tak se breci, ze bude vse stejne (ale u zboznovanych DB nevadi, ze maji vse unifik). Tak co vlastne chcete? Ja vim, nadavat, protoze nic jineho neumite. Ja vitam kazdou zmenu k lepsimu a jedina vytka sna dje, ze jde jen o acka a ne acka a i becka a ze jich nema byt 10, ale alepson 100. Protoze sto podobnych reke vyjde jako jeden novej vagon.
20.04.2009 (20:04)  
Poměr cena/výkon je ale velmi slušný za málo penež hodně muziky.Ano problém "koženky" jinde to neřeší,ale šance min. udržet současné zákazníky kteří platí "víc" je hned větší. Kdo má na dojíždění/jezdění první třídou má zpravilda dost prostředků na jízdu "slušným" osobním vozem a muře tak snáje a s lechčím srdec opustit vlak.
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 10      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko