..: České dráhy sjednotí vzhled interiérů, začnou 1. třídou :..

Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD Praha - Po sjednocení vizuálního stylu vnějšku svých vozidel plánují České dráhy na základě návrhu Studia Najbrt přistoupit i k postupné unifikaci interiérů osobních vozů, která se bude provádět v rámci rozsáhlejších oprav. Jako první se renovace prostoru pro cestující dočkají staré vozy řady A, jež i podle samotného dopravce mnohdy neodpovídají standardu 1. třídy. Do konce letošních prázdnin chtějí mít ČD takto opravených 11 vozů; o dalším postupu rozhodnou aktuální finanční možnosti. Jako první by se s vynovenými interiéry měli setkat cestující na rychlících Praha - Cheb a Praha - České Budějovice.

Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD "Zjišťujeme, že dneska vozy první třídy jsou na některých soupravách vlaků horší než vozy druhé třídy," zdůvodňuje rekonstrukci Miloslav Kothera z odboru kolejových vozidel generálního ředitelství ČD. Typickým příkladem jsou rychlíky a expresy, na nichž jsou vedle vozů A řazeny některé z prvních českých rekonstrukcí, například vozy Beer. Jako ověřovací prototyp nového projektu posloužíl vůz patřící pod DKV Plzeň, PJ Cheb, přičemž opravu provedla firma Janoza CZ, sídlící přímo v areálu pražského Odstavného nádraží jih. Po úspěšné prezentaci výsledku pak následovalo rozhodnutí drah objednat navazující desetikusovou sérii. Úpravy interiérů ovšem neproběhnou nárazově, ale budou prováděny v rámci cyklů pravidelné údržby.

Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD Rozsah úprav očividně nemá ambici být modernizací vozu, jaké známe z minulých let; z hlediska dojmu pro cestující ale sahá dál, než v případě experimentu s brněnskými expresy před necelými dvěma lety. "Ten vagon má nějakou historii, takže by nebylo dobré tu historii lámat a dělat z toho pendolino," uvádí jednatel Janozy Josef Nový. Opravena však byla elektroinstalace, povrchy stěn, polstrování sedaček, těsnění oken a vybavení toalet. Zachovány naopak zůstaly detaily jako police pro zavazadla, kličky topení, stolečky nebo čtecí lampičky, jimž se dostalo alespoň vyčištění. Jako prozíravé rozhodnutí z pohledu údržby i hygieny se jeví potažení hlavových opěrek koženkou, se zachováním vyměnitelných textilních potahů. Zmizel také obligátní (a mnohdy velmi historický) koberec; opět ve prospěch snadněji čistitelného povrchu podlahy.

Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD Na první pohled zaujme především nové, netradiční barevné ladění interiéru, které se postupně objeví ve všech opravených vozech: dominuje v něm béžová a hnědá v kombinaci s modrými prvky. Nový povrch stěn překryje umakart a více či méně zdařilé imitace dřeva, které vozy z Bautzenu provázely po desetiletí. Kupé tak působí světlejším dojmem a pokud béžový nátěr vydrží, dokáže v mnoha případech alespoň vizuálně zakrýt stopy, které na těchto vozech zanechal čas od jejich vzniku mezi lety 1972 a 1985.

Připomeňme, že vozy A typových indexů 149/151 se vyznačují poměrně proměnlivou kvalitou jednotlivých sedaček, které jsou však polohovatelné, dostatečně široké a každá nabízí dvě plnohodnotné boční opěrky. Kompletní přečalounění hnědo-béžovým vzorem přitom přichází v době, kdy některá depa již začala s vlastními kreacemi - zpravidla ve velmi různorodém stylu. Zde nastavuje unifikace interiérů nový kurs i díky sjednocení textury potahů a záclonek. Čistě na okraj, je otázkou, zda zvolený vzor s dělenými kolečky může do budoucna znamenat něco více

Jiné depo, jiný vkus — jak se doteď upravovaly vozy A
Nové potahy sedaček, interiér vozu A151 19-41 006, foto: Radek Papež Nové potahy sedaček, interiér vozu A149 19-41 065, foto: Radek Papež Nové potahy sedaček, osobní vůz A149 DKV České Budějovice, foto: Radek Papež Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD
Nové potahy sedaček, interiér vozu A151 19-41 006, foto: Radek Papež Nové potahy sedaček, interiér vozu A149 19-41 065, foto: Radek Papež Nové potahy sedaček, osobní vůz A149 DKV České Budějovice, foto: Radek Papež Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD

Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD Ještě větší skok, než samotné oddíly, ovšem v pohledu nejednoho cestujícího zaznamená buňka WC. Ta kromě příjemných modrých stěn dostane i nové příslušenství, a dokud v tomto stavu zůstane, stane se pro nemálo citlivějších povah konečně použitelnou. Jako v případě celého vozu, i zde je charakter proměny v zásadě vizuální a technického řešení se prakticky nedotýká.

Snad nejzajímavějším parametrem celého projektu je cena, za kterou chtějí dráhy opět přitáhnout cestující do první třídy: kompletní náklady na jeden vůz by neměly přesáhnout půl milionu korun. Oprava jednoho kusu přitom netrvá více než 10 dní. Ještě do konca dubna plánují ČD přistavit k sériovým úpravám první vagón. Celá objednávka by tak měla být hotova do konce letních prázdnin.

Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD Grafický manuál k vizuálnímu stylu již přitom počítá i s unifikací 2. třídy, ovšem ta v stávající finanční situaci není prioritou. Podobně jako v případě sjednocení nátěrů, i při interiérech zůstává otázka, zda se s novým stylem setkáme už i v modernizovaných bistrovozech, které České dráhy obdrží ještě letos.

Zdroj: České dráhy, iHNed

Fotografie: České dráhy, Radek Papež


Adys Poslat mail autorovi , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 20.4.2009 (13:00)
Related newsopen/close

More on Vozidla

More from Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   
Registered user Cypher 
20.04.2009 (19:49)  
Věci zku.vené barvou natřené jeví se jako nové.
20.04.2009 (19:12)  
Ale proč se pořád nemají k těm 100 bimzům,po technické stránce jsou to výborné vozy,interiér pěkný až na sedačky ty jsou hrozné.
20.04.2009 (19:10)  
chtělo by to ještě:nové podvozky,předsuvné dveře,evac,klimatizaci a bylo by to ok.
20.04.2009 (19:07)  
xAnri05:tebe to připadá jako obnova vozového?Mně teda né,jenom to trochu nabarví,opraví a je to,nic víc.
Correspondent or Member of ŽelPage Payus  mail  
20.04.2009 (19:00)  
Jakoukoliv rekonstrukci uvítám, vždycky to bude krok dopředu, protože co někdy nasadí i na mezinárodní expresy je opravdu ostuda (nedivte se,že mám v sobě stále zažranou zkušenost s Beskydem). Trochu mě ale děsí ten světlý potah,ale na druhou stranu aspoň uvidíme,kde to je špinavé. Na tmavý potah jsme hňápli, aniž bysme viděli na co.
20.04.2009 (18:59)  
xAnri05-souhlasím mělo by jich bejt alespoň těch 100.Kdyby se vypustily 2 regionovy tak už by byly nějaký prachy.
20.04.2009 (18:55)  
Naše dráhy jsou zkrátka SOCKY NEJVĚTŠÍ,kdyby alespoň koupili těch 100 bimzů mělo se to vědět do konce března s kde je 8 desir??
Registered user xAnri05  mail  
20.04.2009 (18:54)  
Jen klid, Berka, za pul mega opravdu moc velkou obnovu vozoveho parku neudelas a tahle "kosmicka" zmena ja taky obnova parku!
20.04.2009 (18:53)  
koyot:
Vcelku pravidelně s ním hlavně v pátky jezdím. Ze začátku tam (asi do 24.12) řadili 2 Ampz, potom dlouho jen jedno (bez zásuvek, aspoň jsem měl na něho vždy štěstí) a teď když se dodržuje řazení na Hungarii, tak se tam objevuje Aee (reko) a Ampz se zásuvkami. I když teď, co jsem s ním nejel, to už kolem 3 týdnů bude ;)
Registered user xAnri05  mail  
20.04.2009 (18:52)  
Napisu neco podobnyho k tomu jako K-Repu: celkem pekny, potreba jako sul, cena dobra, ale ten pocet kusu!
Sekli se doufam o jednu nulu - ne 10 ale 100. 50 mega se snad na CD jeste najde, ne? Staci nesponzorovat jeden film a mame to!
  1 ... 5 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko