Hevlín - Starostové ze Znojemska, ale i části Brněnska a Dolního Rakouska sepsali memorandum, v němž požadují, aby provoz na trati Hrušovany nad Jevišovkou - Hevlín zůstal zachován. Podle rozhodnutí kraje by totiž na této jednokolejce měly vlaky přestat jezdit v létě 2010. Představitelé obcí a měst v okolí se proti takovému postupu bouří s tím, že ukončení provozu osobních vlaků bude znamenat konec funkčního železničního propojení regionu. Krajský úřad ale argumentuje tím, že úsek již pro své cesty využívá jen hrstka cestujících a nevyplácí se.
Trať 245 byla kdysi paradoxně součástí poměrně výhodného spojení Vídně a Brna. Znojemský radní a historik Jiří Kacetl na její adresu uvádí, že se nejednalo jen o jakousi bezvýznamnou lokálku, ale o alternativní hlavní trať z mezi rakouskou a moravskou metropolí, jež byla vystavěná jako konkurenční trasa dráze přes Břeclav. Její fungování ukončila až změna poměrů v Československu na konci 40. let minulého století. Dávnou funkci by trať podle Kacetla mohla v budoucnu zase plnit, pokud by došlo k obnovení přeshraničního železničního propojení mezi Hevlínem a rakouským Laa. Tomu v současnosti chybějí 2 km kolejí a mosty přes ramena Dyje. V Rakousku dnes železniční trať č. 902 z Vídně končí v nově elektrifikováné stanici Laa an der Thaya, do které v pravidelném intervalu jezdí vlaky Regional S-Bahn až z Wiener Neustadt.
Tratě na Znojemsku s výjimkou právě elektrifikovaného úseku Znojmo - Šatov jsou dlouhodobě zanedbané a celá desetiletí se do nich neinvestovalo. Přitom v jiných regionech se železnice modernizují, stavějí se nová nástupiště, nasazují nové soupravy. „Na trať Brno - Hrušovany nad Jevišovkou navazují odbočky do Znojma a do Mikulova a bez obnovy propojení na Laa an der Thaya ztrácí celý tento systém své těžiště,“ dodává Kacetl.
Zdroj: iDNES
| 21.4.2009 (7:00)
Celé Moravské pole na východě Dolního Rakouska na jih od Břeclavi je téměř liduprázdné. Hohenau je malé městečko, a široko daleko není žádné město typu Láva či Mistelbach.
A buďme upřímní - Břeclav není pro Rakušany atraktivní jako Znojmo, perla plná památek a parků.
Taky bych zdůraznil termální lázně v Lávě. Ze Znojma, pokud vím, z Brna, Ivančic, Krumlova, Miroslavi tam jezdí hodně automobilistů. Jsem mezi nimi. Spádová oblast tedy cca čtvrt milionu lidí. Spousta lidí by dala přednost pohodlnému vlaku, což by mj. umožnilo řidičům dát si například v Lávě pivo či sklenku vína. Nádraží je od lázní pár metrů. Autobus tento komfort nikdy neposkytne, neboť je prostě těsnej a nepohodlnej.
A ještě jedna věc. Někdo tu řekl, že by bylo lepší tu trať postavit zcela znovu a jinudy. Tak tohle je ta pravá sci-fi. Zanesení do územních plánů, prohlášení za veřejně prospěšnou stavbu, výkupy pozemků, vyvlastňování - brrrr, to je tak na dvacet let. Raději se spokojit s tím, co tu bylo vybudováno, navázat na to, opravit, zefektivnit. To je ta cesta.
Nahradit vlaky autobusy - to je lehké. To umí každý hlupec. Pojďme to s regionálním tratěmi udělat i ve zbytku republiky, ne?
tulip a jeho preshranicni vazby, ktere clovek odjinud nechape. No ja vylozene zeru ty davy lidi, co jezdi Breclav-Hohenau. Pritom na obou stranach je spojeni velice dobre (zadna "slepota"). Vis proc tam nikdo nejezdi? Protoze s temi vyletniky a pendlery to neni az tak zhavy, jak si ty myslis... A na "konci sveta" (Hevlin-Laa) to rozhodne nebude lepsi... Jeste ze bysme postavili zeleznici do Vratenina, ne?
Opravdu si myslím, že Jihomoravský kraj dělá všechno pro to, aby cestování po železnici současným cestujícím co nejvíce znechutil a potom mohl argumentovat: "vidíte, on vám po dráze nikdo nejezdí, zavedem všude autobusy..."
Přitom by stačilo chtít dráhu s autobusy co nejvíce propojit, zkombinovat. Nakonec by došlo i k úsporám (busové spoje navazující na velká nádraží Krumlov, Rakšice, Miroslav, Hrušovany).
Pokud jde o propojení tratě 244 s Lávou a Vídní, je to přece logické. Železniční síť vždy funguje pokud je CELISTVÁ. Slepé lokálky - ty budou vždy spíš ztrátové.
A pokud vím, v okolí Mistelbachu a Lávy je několik firem, které chtějí vozit svůj export po železnici právě na sever. Takže, ta dráha by mohla být výnosná mimo osobní přepravu. A to je myslím velmi pádný argument, který v Brně neradi slyší.
Navíc, okolí Lávy a Mistelbachu je hustě zalidněné, poptávka rakouských výletníků (důchodců) a pendlerů po napojení se Znojmem je myslím vysoká. I Rakušané mají problém obhájit smysluplnost své trati Mistelbach-Láva, zvlášť když byla nedávno modernizována a slepě končí v Lávě. Propojení by tedy pomohlo zvýšit průtok na obě strany. Člověk z Prahy a Brna tyto přeshraniční vazby nemůže nikdy pochopit, neboť žije "velkými věcmi".
Pokud k tomuto dni vznikne autobusová linka z Hrušovan přes tamní nádraží a přes Hevlín až do Laa, tak to bude skvělá zpráva právě i pro ty turisty, kteří pro své cesty auto nepoužívají, protože dnes "jim" žádný takový spoj z Hevlína do Laa nejezdí.
S návazností v Břeclavi na rychlíky směr Přerov a naopak je to problematické, ale na stávající infrastruktuře těžko řešitelné. Pro přestupní návaznosti je potřeba křižování v Mikulově v celou, a za stávajících jízdních dob Mikulov - Břeclav 28 minut se ten přípoj bohužel nestihne.
Kdyby došlo ke zkrácení jízdní doby z Mikulova do Břeclavi např. na 24 minut, už by to bylo o něčem jiném...
Ale o "cílené likvidaci" vlaků na Znojemsku bych určitě nemluvil.
Myslíte si třeba, že zastavení provozu na tratích č. 256, 257 a 332 bylo cílenou likvidací vlaků na Hodonínsku?
a to se budou měnit vlakové jízdní řády v průběhu roku? no to jsem zvědav...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










