Hevlín - Starostové ze Znojemska, ale i části Brněnska a Dolního Rakouska sepsali memorandum, v němž požadují, aby provoz na trati Hrušovany nad Jevišovkou - Hevlín zůstal zachován. Podle rozhodnutí kraje by totiž na této jednokolejce měly vlaky přestat jezdit v létě 2010. Představitelé obcí a měst v okolí se proti takovému postupu bouří s tím, že ukončení provozu osobních vlaků bude znamenat konec funkčního železničního propojení regionu. Krajský úřad ale argumentuje tím, že úsek již pro své cesty využívá jen hrstka cestujících a nevyplácí se.
Trať 245 byla kdysi paradoxně součástí poměrně výhodného spojení Vídně a Brna. Znojemský radní a historik Jiří Kacetl na její adresu uvádí, že se nejednalo jen o jakousi bezvýznamnou lokálku, ale o alternativní hlavní trať z mezi rakouskou a moravskou metropolí, jež byla vystavěná jako konkurenční trasa dráze přes Břeclav. Její fungování ukončila až změna poměrů v Československu na konci 40. let minulého století. Dávnou funkci by trať podle Kacetla mohla v budoucnu zase plnit, pokud by došlo k obnovení přeshraničního železničního propojení mezi Hevlínem a rakouským Laa. Tomu v současnosti chybějí 2 km kolejí a mosty přes ramena Dyje. V Rakousku dnes železniční trať č. 902 z Vídně končí v nově elektrifikováné stanici Laa an der Thaya, do které v pravidelném intervalu jezdí vlaky Regional S-Bahn až z Wiener Neustadt.
Tratě na Znojemsku s výjimkou právě elektrifikovaného úseku Znojmo - Šatov jsou dlouhodobě zanedbané a celá desetiletí se do nich neinvestovalo. Přitom v jiných regionech se železnice modernizují, stavějí se nová nástupiště, nasazují nové soupravy. „Na trať Brno - Hrušovany nad Jevišovkou navazují odbočky do Znojma a do Mikulova a bez obnovy propojení na Laa an der Thaya ztrácí celý tento systém své těžiště,“ dodává Kacetl.
Zdroj: iDNES
| 21.4.2009 (7:00)
Takže, tak jak je to nyní = nepropojení na Laa je ta trať hodně pofiderní, spojení na Laa se skoro určitě dělat bude, jelikož momentálně bez docela slušné investice vlak propojit do Laa nelze tak aspoň zpočátku bude Hevlín-Laa busem. Udržovat k tomu ještě paralelně šukafon na 7km úseku asi není to pravé ořechové.
Jestli se v rámci evropských peněz a příhraniční spolupráce vyštrachají peníze na obnovu trati Hevlín-Laa tak POTOM až bude hotová to bude o něčem jiném. Nicméně se nemohu zbavit dojmu takové prodlužování Vídeňského S-bahnu až na české území za podmínek jako je do Znojma (elektrifikace 15kV, jezdí OeBB) českému občanu moc nepřináší, snad s vyjímkou těch co jezdí do Vídně pracovat to chápu těm se to velmi šikne. Ostatní mají spojení tam kam obvykle nepotřebují jet a jízdné s otazníkem. Snad teda aspoň ten turizmus, to musí říct místní hoteliéři jestli jim Vídeňáci přijíždějí dělat tržby...
DJ : nemluvil jsem jen o zániku trati na Hevlín, i když ta je teď nejaktuálnější, ale i o zrušení tratě z Brna v úseku z Miroslavy do Hrušovan. a tím by se už systém přepravy lidí vlakem narušil. Důvody níže. Trať z Hevlína by stoupla na významu pouze tehdy pokud be se spojila s Laa o čemž je tento článek a umožnila tak návštěvu zdejších lázní a jiných zajímavostí v regionu, kam si jinak než autem teď člověk nedostane :( tak snad pání co podepisovali to memorandum na svoje plány seženou i patřičné peníze.
Racek : Přeprava lodí vlakem je možná, teď jsem se na to díval na vodáckého průvodce, tak snad se nepletou. Nicméně, možnost to je a to i rozhoduje o tom jestli si pro nějakou akci vyberu ten, nebo jiný region, když ty možnosti mít nebudu, tak půjdu jinam... No myslím si že ať už busem nebo vlakem, tak cestuje hodní lidí i za zábavou ať už proto aby si mohli dát to jedno zrzavé někde na kolech po cestě a jet dál nebo z prostého důvodu projet si i místa kam bych z domu nedojel ... a pokud chce region podporovat cestovní ruch, jakože znojesmko chce, tak hold budete muset zkousnout to že vlakem se nejezdí jen do práce, k doktorovi, nebo do školy. Nehledě na to že útrata co lidi nechají v regionu a související pracovní příležitosti se hodí i kraji :)
Jo a ještě něco, kdosi tady tvrdil cosi o výhodnosti jízdenek IDSJMK... vztahuju to na znojemsko, protože o něm tu má být řeč... když jste z jedné strany obklíčeni dvěma kraji českými a z druhé strany máte 1O7 kilometrovou hranici s rakouskem, tak jen s jízdenkama IDS JMK nevystačíte a tu se právě hodí ono SONE+
Tato "trat" ma do buducna potencial v useku (Brno) Strelice - Ivancice (cert vi, o kolik by se dalo zrychlit usek z Branic do Ivancic), maximalne by se dalo hovorit o vyuziti na nakladni dopravu do Raksic (jestli teda sterkovna vubec neco po trati posila a jestli se to nema od Branic rovnou zmenit na vlecku pro Dukovany, paklize by to vubec bylo treba), ale zbytek trati je podle me odsouzen k zaniku.
Rozvoz pomoci autobusu z Ivancic podle me funguje a muze ti byt jedno, jestli na bus presedas v polich nebo na terminalu...
To vypadá, jako by na spoje mimo IDS kraj nic nedoplácel, nebo nedoplácí tolik peněz?
Jinak mě docela překvapuje (no, i když...), jak se celá debata od nahrazení jedné 5km lokálky kamsi k hranicím posunula k tomu, že ze Znojma o víkendu zřejmě nejede jediný autobus kamkoliv. Ale líbila se mi Rackova poznámka o tom, že víkendový provoz vlaků není jejich fyzikální vlastnost, kupodivu mě prakticky totéž napadlo při čtení příspěvků pod ním.
Kraj by měl v první řadě vynakládat peníze na ZDO smysluplně a hospodárně. Takže pokud mám pro odvoz 5 lidí z jedné vesnice do druhé vynaložit X peněz za bus nebo 3X peněz za motorák při zachování zhruba stejného rozsahu obslužnosti a rychlosti, kterou variantu jako daňový poplatník budu preferovat?
Železnice má být páteřní dopravou, což tratě Bo-Stř-Hruš a Bř-Zno-Okř splňují myslím dobře. Na ně ať navazují ve stanicích busy k obsluze dědin.
P.S. Až budete někdo cpát kajak do 810, tak mi prosím dejte předem vědět, rád se přijdu podívat:-).
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










