..: Využívání vlaků a tržby z mezinárodních dokladů stoupají :..

Graf počet cest na obyvatele země EU, foto: UIC a ČDPraha – Podle statistik Mezinárodní železniční unie (UIC) patří Česká republika k zemím, kde lidé cestují vlakem velmi často – nejvíce z nových členů EU a častěji než v mnoha starších členských zemích. Může za to zejména hustá železniční síť, široká nabídka spojů, přičemž jednotlivé relace jsou obsluhovány v pravidelných intervalech, i dlouholetá tradice železniční dopravy u nás, kdy některé relace jsou pro autobusovou či individuální dopravu nevhodné, případně nemohou časově konkurovat. Příkladem za všechny je relace Praha – Ostrava, kde se reálně jezdí za tři hodiny (2:59 h). Údaje UIC potvrzují, že výspou železniční dopravy je Švýcarsko, kde každý občan cestuje vlakem v průměru 50× za rok; poloviční zájem projevují obyvatelé Německa a za nimi se drží Belgie a Nizozemí, které je, stejně jako Švýcarsko kolébkou tzv. taktového jízdního řádu. České republice patří 6. příčka se 17 cestami za rok na obyvatele. Díky stále se rozšiřující nabídce komerčních slev pro mezinárodní relace pak stoupají tržby i v této oblasti.

Začátkem léta dráhy představily slevy ve vnitrostátním i mezinárodním jízdném, kterými se snaží oslovit stávající a přilákat nové zákazníky. Zatímco sleva 2 Kč z každého vnitrostátního lístku asi mnohé nezaujme, eTikety si již své publikum nachází. Elektronické akční doklady pro různé zahraniční destinace jsou většinou výrazně levnější než obyčejné mezinárodní jízdné — příkladem za vše může být eTiket Praha – Hamburg, kdy cestující zaplatí 39 € namísto 105 € dle TCV tarifu. Případem, kdy došlo zavedením eTiketů k růstu cen, jsou relace z Prahy do Bavorska. I tak ale podle vyjádření ČD vzrostly za prvních pět měsíců meziročně tržby z mezinárodní dopravy o 19 %, tedy o 63 milionů korun na celkových 396 mil. Kč. Za celý loňský rok prodaly České dráhy 12 tisíc eTiketů, letos je to jen za první pololetí skoro 18 tisíc. Nejoblíbenějšími destinacemi jsou Německo, Rakousko a Maďarsko; nabídka by se však podle drah měla dále rozšiřovat. Nemělo by se zapomínat i na další akční nabídky, které jsou pro cestování zajímavé — CityStar, který je atraktivní zejména pro jízdy na Slovensko; Wien Spezial (i s možností zahrnutí jednodenního lístku na MHD ve Vídni) či SoNe resp. REGIONet + DB.

Výnosy stoupají, ceny klesají

In-kartaZákazníci to ale tak jednoznačně nevidí: sledujete–li různá fóra, nebo třeba v současnosti hojně skloňovaný Facebook (o němž v našem zpravodajství asi ještě nepadlo ani slovo), zjistíte, že i tato pravda má svá „ale“. Dráhy zlevnily každý jeden lístek o 2 Kč z celkové ceny a zavedly další akční slevy, které představily začátkem června. V současnosti se ale neobejdete bez zákaznické In–karty, na kterou se mnohé z nabídek vážou. I proto založil jeden z našich editorů, Samir Lepara, skupinu In-kartapro všechny, kteří zjistili, že jízda vlakem není tak drahá, jak na první pohled vypadá.“ Současných 28 členů ale není příliš přesvědčivým důkazem, že se osvěta ohledně tohoto esenciálně důležitého dokladu drahám daří. Zato plných 4 000 lidí se přihlásilo pod iniciativu „Chceme prázdninovou slevu do 26ti, České dráhy!“ Vyzývají k psaní stížností a požadavků za její opětovné zavedení. Zčásti asi proto, že neznají ostatní tarifní výhody, které platí i letos; ale především proto, že sleva 50 % z obyčejného jízdného na jakékoliv trase v jakýkoliv čas a v jakémkoliv spoji byla bezkonkurenční. „Modří“ už vědí, že asi největší výhrou bylo si před změnou jízdních řádů v prosinci 2008 zakoupit novou In–kartu s aplikací In–junior na 3 roky. Tak mohou až do prosince 2011 jezdit se slevou, kterou vám dopravce v současném tarifu již nenabídne.

Zdroj: České dráhy, ŽelPage, Facebook (Data k 16.7. 2009)


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 20.7.2009 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Evropa Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 10      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Kakov 
21.07.2009 (12:58)  
Martyss: ja jsem busem jezdil prave trasu plzen-brno 6 let kazdy vikend (mimo prazdnin) a tyhle problemy jsem rozhodne nemel, (reseni by se nasli 3-4, jestli chcete napisu je pro zajimavost), ale obavam se ze bezny cestujici o problemu pri prestupu moc neuvazuje
21.07.2009 (12:23)  
2Karel Kovářík: Byť nechci nijak obhahovat ČD a v případě, že člověk nebude mít chuť a nervy si vyřizovat inkartu, to bude asi podle tebe. Je však nutné uvést některé neekonomické argumenty. Pokud pojedeš přes Prahu, tak to znamená, že budeš přesedat. V případě nějakého zpoždění u vlaku nemáš problém. Prostě na Plzeň pojedeš o hodinu dalším rychlíkem. V případě busu máš problém. Vzhledem k tomu, že busy bývají občas nacpané, tak máš dvě možnosti. Buď si zarezervovat místo předem a riskovat, že navazující spoj nemusíš stihnout. Nebo nechat koupil lístku až na příjezd do Prahy, ale zase riskovat, že se do busu nevejdeš.
registrovaný uživatel Kakov 
21.07.2009 (11:19)  
Josef Petrák: to je trvala chyba mysleni, vy porad dokola pisete neco typu "je to běžné jak u jiných správ", ale to pro me neni argument, to bychom take mohli rict: "na morave jsou ted bezne povodne, takze protrhnem vltavskou kaskadu aby byly i v praze, kdyz uz jsou na morave bezne"???

pro cesty v jednom cloveku (nebo ve dvou v prac. dny) jsou Vami nabizene slevy na vetsi vzdalenosti bud stale dost drahe nebo nepouzitelne, hlavne regionet je uplne naprd i v ramci kraje, pac plati jen v osobacich a GVD je delanej tak naprd, ze osobakem lze cestovat max. v ramci jedne trate nikoliv regionu, za predpokladu, ze nechceme mit pri prestupu hodinova cekani,

maly priklad: jeden clovek jede z Brna do Plzne (nejede zpet ve stejny den)
bus: cca. 300 Kc
vlak s In
eLiska: 160 Kc
vlak bez In
CDNet: 450 Kc

garantuji Vam ze hodne lidi ucini jednoznacny zaver: jedu busem!!!!

jak rikam komunismus je davno pryc, aby tajemnik KSC naridil kupovat In-karty, takze lide usetri i bez ni, ale usetri tak, ze nevyuziji vlak

my a hlavne CD, MDCr+kraje bychom meli hledat cestu ne jak zavest to co "je běžné u jiných správ" ale to co obcana CR prilaka do vlaku a In karte se to zjevne moc nedari
21.07.2009 (11:09)  
Ještě pro Mareše: Nevím, kde svá hausnumera berete. Auto mi jezdí za max. 7 litrů na 100, benzin v Měcholupech je max. za 25 Kč/litr. Na chatu mám z bytu 45 km. takže jedna cesta cca 3 l. po 25 Kč, t. j. 75 Kč pro oba. A teď zkus spočítat, kolik by nás stál vlak do Říčan a autobus. Počítej s tím, že musím jet napřed čtvrt hodiny busem na metro, potom čekat minimálně dvě minuty na krtka, dalších 15 minut cesta na Hlavní nádraží, minimálně 15 minut čekání na vlak, potom 35(?) minut vlakem do Říčan (v pátek kolem 13. hodiny), v Říčanech kilometr pěšky z nádraží na bus, dalších minimálně 15 minut čekání, potom 13 km přecpaným busem a skoro 2 km pěšky na místo a to vše s bagáží, za kterou budu muset zaplatit příplatek! Děkuji, už jsem zvracel!Když si budu chtít zajet někam na Vysočinu na houby, je auto jediná možnost, protože spojení jiným způsobem prostě není!
21.07.2009 (10:58)  
To Bronislav: Jenže ono je to o tom, že pokud budou jezdit vlaky poloprázdné, tak na ně kraje nedají peníze a nebudou jezdit vůbec! Takže místo přecpaným vlakem budeš jezdit přecpaným autobusem, nebo chodit pěšky. Trochu mysli, než něco plácneš!
21.07.2009 (10:55)  
Petr Mareš: Nemáte pravdu. K chatě mi koleje nevedou, takže: 1/ MHD z domova na nádraží,2/vlakem 30 km, /3 autobus 15 km. Sečtěte si jízdné! K tomu příplatek za zavazadla, protože s prázdnou na chatu nejezdíme a připočtěte časy na přestup a rizko ujetí přípoje. A už vidím, jak v Říčanech jdu se všemi krámy kilometr do kopce pěšky z vlaku na autobus! Teoreticky bych mohl jet metrem do Hostivaře a pak autobusem rovnou, s tím, že bych k Opencard doplatil 10 Kč, ale problém se zavazadly zůstává a intervaly taky nic moc. A proč se mačkat v přecpaném autobusu, když mohu jet v pohodě autem a cestou si ještě nakoupit? Mohu jet kdy potřebuji a ne kdy se to ráčí přepravci hodit, mám pohodlíčko a mohu mnohem pružněji reagovat, pokud dojde během cesty k nějakým mimořádnostem. Co je mi platné, že dráhy mají nějaké SC Šmejdolíno, které, místo ve Vídni, skončí v Poříčanech, protože se v něm opět podělal počítač? Když pojedeme do Vídně autem rovnou, vyjde nás to nastejno a rozhodně máme mnohem větší šanci, že tam dorazíme, kdy potřebujeme. Mimochodem: Jsou zahraniční Šmejdolína také tak poruchová, jako ta naše? Pokud ano, je to šmejd, pokud ne, mělo se to už dávno reklamovat!
21.07.2009 (10:29)  
thunnder: A pro vstup do klubu "Plzeňská karta" musím zaplatit vstupní poplatek 990 Kč?
21.07.2009 (10:22)  
J.P.: O.k., rozšiřuji definici, železnice je klub pro ty, kteří si zaplatí členství anebo mají chuť sledovat neustále se měnící tarifní nabídky.
Když jsem se pokusil vysvětlil v turistickém oddíle, že existují SONE+, Regionety, apod., tak mě po pár minutách poslali do háje. Podobně to mám já s mobilními operátory - nejspíš bych mohl telefonovat podstatně levněji, ale nemám chuť sledovat jejich tarify, a tak volám naprosto minimálně (jenom tehdy, když to nejde vyřídit jinými kanály).
registrovaný uživatel M 
21.07.2009 (10:08)  
V peti Golfem je spatnej priklad na jakoukoliv trasu...
registrovaný uživatel tenzor 
21.07.2009 (9:38)  
Petr Mareš: no to je pěkná demagogie, ale se zdroji jako měšec se nelze divit. Za prvé, ne každý si kupuje auto za půl milionu. Za druhé, nikdo si ho nekupuje jen proto, aby s ním nahradil jízdy vlakem. Za třetí, ojeté auto pak prodá, těžko ho dá rovnou do šrotu.
Jinak 2,20 km za benzín, když už teda budu brát těch 28 Kč, je 8 lutrů na 100 km, což odpovídá spotřebě Škoda Octavia 1.6 při rychlejším způsobu jízdy.
Pokud někdo bude chtít šetřit, tak se rozhodně dostane pod 3 Kč na km, což znamená, že se vyplatí jet ve třech a někdy i ve dvou (ony ty tratě bývají většinou delší), o časové úspoře ve většině případů nemluvě. Jednou jsme jeli z Brna do Krakowa starým Golfem (nafta) v pěti, náklady včetně amortizace vycházely na 2,50 Kč / km a vyšlo to oproti skupinové jízdence ČD ani ne na polovinu. Pravda, tohle je možná trochu špatný příklad (mezinárodní jízdné), ale jistě se dá najít spousta dalších.
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko