Praha – Podle statistik Mezinárodní železniční unie (UIC) patří Česká republika k zemím, kde lidé cestují vlakem velmi často – nejvíce z nových členů EU a častěji než v mnoha starších členských zemích. Může za to zejména hustá železniční síť, široká nabídka spojů, přičemž jednotlivé relace jsou obsluhovány v pravidelných intervalech, i dlouholetá tradice železniční dopravy u nás, kdy některé relace jsou pro autobusovou či individuální dopravu nevhodné, případně nemohou časově konkurovat. Příkladem za všechny je relace Praha – Ostrava, kde se reálně jezdí za tři hodiny (2:59 h). Údaje UIC potvrzují, že výspou železniční dopravy je Švýcarsko, kde každý občan cestuje vlakem v průměru 50× za rok; poloviční zájem projevují obyvatelé Německa a za nimi se drží Belgie a Nizozemí, které je, stejně jako Švýcarsko kolébkou tzv. taktového jízdního řádu. České republice patří 6. příčka se 17 cestami za rok na obyvatele. Díky stále se rozšiřující nabídce komerčních slev pro mezinárodní relace pak stoupají tržby i v této oblasti.
Začátkem léta dráhy představily slevy ve vnitrostátním i mezinárodním jízdném, kterými se snaží oslovit stávající a přilákat nové zákazníky. Zatímco sleva 2 Kč z každého vnitrostátního lístku asi mnohé nezaujme, eTikety si již své publikum nachází. Elektronické akční doklady pro různé zahraniční destinace jsou většinou výrazně levnější než obyčejné mezinárodní jízdné — příkladem za vše může být eTiket Praha – Hamburg, kdy cestující zaplatí 39 € namísto 105 € dle TCV tarifu. Případem, kdy došlo zavedením eTiketů k růstu cen, jsou relace z Prahy do Bavorska. I tak ale podle vyjádření ČD vzrostly za prvních pět měsíců meziročně tržby z mezinárodní dopravy o 19 %, tedy o 63 milionů korun na celkových 396 mil. Kč. Za celý loňský rok prodaly České dráhy 12 tisíc eTiketů, letos je to jen za první pololetí skoro 18 tisíc. Nejoblíbenějšími destinacemi jsou Německo, Rakousko a Maďarsko; nabídka by se však podle drah měla dále rozšiřovat. Nemělo by se zapomínat i na další akční nabídky, které jsou pro cestování zajímavé — CityStar, který je atraktivní zejména pro jízdy na Slovensko; Wien Spezial (i s možností zahrnutí jednodenního lístku na MHD ve Vídni) či SoNe resp. REGIONet + DB.
Výnosy stoupají, ceny klesají
Zákazníci to ale tak jednoznačně nevidí: sledujete–li různá fóra, nebo třeba v současnosti hojně skloňovaný Facebook (o němž v našem zpravodajství asi ještě nepadlo ani slovo), zjistíte, že i tato pravda má svá „ale“. Dráhy zlevnily každý jeden lístek o 2 Kč z celkové ceny a zavedly další akční slevy, které představily začátkem června. V současnosti se ale neobejdete bez zákaznické In–karty, na kterou se mnohé z nabídek vážou. I proto založil jeden z našich editorů, Samir Lepara, skupinu In-karta „pro všechny, kteří zjistili, že jízda vlakem není tak drahá, jak na první pohled vypadá.“ Současných 28 členů ale není příliš přesvědčivým důkazem, že se osvěta ohledně tohoto esenciálně důležitého dokladu drahám daří. Zato plných 4 000 lidí se přihlásilo pod iniciativu „Chceme prázdninovou slevu do 26ti, České dráhy!“ Vyzývají k psaní stížností a požadavků za její opětovné zavedení. Zčásti asi proto, že neznají ostatní tarifní výhody, které platí i letos; ale především proto, že sleva 50 % z obyčejného jízdného na jakékoliv trase v jakýkoliv čas a v jakémkoliv spoji byla bezkonkurenční. „Modří“ už vědí, že asi největší výhrou bylo si před změnou jízdních řádů v prosinci 2008 zakoupit novou In–kartu s aplikací In–junior na 3 roky. Tak mohou až do prosince 2011 jezdit se slevou, kterou vám dopravce v současném tarifu již nenabídne.
Zdroj: České dráhy, ŽelPage, Facebook (Data k 16.7. 2009)
| 20.7.2009 (16:00)
pro cesty v jednom cloveku (nebo ve dvou v prac. dny) jsou Vami nabizene slevy na vetsi vzdalenosti bud stale dost drahe nebo nepouzitelne, hlavne regionet je uplne naprd i v ramci kraje, pac plati jen v osobacich a GVD je delanej tak naprd, ze osobakem lze cestovat max. v ramci jedne trate nikoliv regionu, za predpokladu, ze nechceme mit pri prestupu hodinova cekani,
maly priklad: jeden clovek jede z Brna do Plzne (nejede zpet ve stejny den)
bus: cca. 300 Kc
vlak s In
eLiska: 160 Kc
vlak bez In
CDNet: 450 Kc
garantuji Vam ze hodne lidi ucini jednoznacny zaver: jedu busem!!!!
jak rikam komunismus je davno pryc, aby tajemnik KSC naridil kupovat In-karty, takze lide usetri i bez ni, ale usetri tak, ze nevyuziji vlak
my a hlavne CD, MDCr+kraje bychom meli hledat cestu ne jak zavest to co "je běžné u jiných správ" ale to co obcana CR prilaka do vlaku a In karte se to zjevne moc nedari
Když jsem se pokusil vysvětlil v turistickém oddíle, že existují SONE+, Regionety, apod., tak mě po pár minutách poslali do háje. Podobně to mám já s mobilními operátory - nejspíš bych mohl telefonovat podstatně levněji, ale nemám chuť sledovat jejich tarify, a tak volám naprosto minimálně (jenom tehdy, když to nejde vyřídit jinými kanály).
Jinak 2,20 km za benzín, když už teda budu brát těch 28 Kč, je 8 lutrů na 100 km, což odpovídá spotřebě Škoda Octavia 1.6 při rychlejším způsobu jízdy.
Pokud někdo bude chtít šetřit, tak se rozhodně dostane pod 3 Kč na km, což znamená, že se vyplatí jet ve třech a někdy i ve dvou (ony ty tratě bývají většinou delší), o časové úspoře ve většině případů nemluvě. Jednou jsme jeli z Brna do Krakowa starým Golfem (nafta) v pěti, náklady včetně amortizace vycházely na 2,50 Kč / km a vyšlo to oproti skupinové jízdence ČD ani ne na polovinu. Pravda, tohle je možná trochu špatný příklad (mezinárodní jízdné), ale jistě se dá najít spousta dalších.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










