Praha – Podle statistik Mezinárodní železniční unie (UIC) patří Česká republika k zemím, kde lidé cestují vlakem velmi často – nejvíce z nových členů EU a častěji než v mnoha starších členských zemích. Může za to zejména hustá železniční síť, široká nabídka spojů, přičemž jednotlivé relace jsou obsluhovány v pravidelných intervalech, i dlouholetá tradice železniční dopravy u nás, kdy některé relace jsou pro autobusovou či individuální dopravu nevhodné, případně nemohou časově konkurovat. Příkladem za všechny je relace Praha – Ostrava, kde se reálně jezdí za tři hodiny (2:59 h). Údaje UIC potvrzují, že výspou železniční dopravy je Švýcarsko, kde každý občan cestuje vlakem v průměru 50× za rok; poloviční zájem projevují obyvatelé Německa a za nimi se drží Belgie a Nizozemí, které je, stejně jako Švýcarsko kolébkou tzv. taktového jízdního řádu. České republice patří 6. příčka se 17 cestami za rok na obyvatele. Díky stále se rozšiřující nabídce komerčních slev pro mezinárodní relace pak stoupají tržby i v této oblasti.
Začátkem léta dráhy představily slevy ve vnitrostátním i mezinárodním jízdném, kterými se snaží oslovit stávající a přilákat nové zákazníky. Zatímco sleva 2 Kč z každého vnitrostátního lístku asi mnohé nezaujme, eTikety si již své publikum nachází. Elektronické akční doklady pro různé zahraniční destinace jsou většinou výrazně levnější než obyčejné mezinárodní jízdné — příkladem za vše může být eTiket Praha – Hamburg, kdy cestující zaplatí 39 € namísto 105 € dle TCV tarifu. Případem, kdy došlo zavedením eTiketů k růstu cen, jsou relace z Prahy do Bavorska. I tak ale podle vyjádření ČD vzrostly za prvních pět měsíců meziročně tržby z mezinárodní dopravy o 19 %, tedy o 63 milionů korun na celkových 396 mil. Kč. Za celý loňský rok prodaly České dráhy 12 tisíc eTiketů, letos je to jen za první pololetí skoro 18 tisíc. Nejoblíbenějšími destinacemi jsou Německo, Rakousko a Maďarsko; nabídka by se však podle drah měla dále rozšiřovat. Nemělo by se zapomínat i na další akční nabídky, které jsou pro cestování zajímavé — CityStar, který je atraktivní zejména pro jízdy na Slovensko; Wien Spezial (i s možností zahrnutí jednodenního lístku na MHD ve Vídni) či SoNe resp. REGIONet + DB.
Výnosy stoupají, ceny klesají
Zákazníci to ale tak jednoznačně nevidí: sledujete–li různá fóra, nebo třeba v současnosti hojně skloňovaný Facebook (o němž v našem zpravodajství asi ještě nepadlo ani slovo), zjistíte, že i tato pravda má svá „ale“. Dráhy zlevnily každý jeden lístek o 2 Kč z celkové ceny a zavedly další akční slevy, které představily začátkem června. V současnosti se ale neobejdete bez zákaznické In–karty, na kterou se mnohé z nabídek vážou. I proto založil jeden z našich editorů, Samir Lepara, skupinu In-karta „pro všechny, kteří zjistili, že jízda vlakem není tak drahá, jak na první pohled vypadá.“ Současných 28 členů ale není příliš přesvědčivým důkazem, že se osvěta ohledně tohoto esenciálně důležitého dokladu drahám daří. Zato plných 4 000 lidí se přihlásilo pod iniciativu „Chceme prázdninovou slevu do 26ti, České dráhy!“ Vyzývají k psaní stížností a požadavků za její opětovné zavedení. Zčásti asi proto, že neznají ostatní tarifní výhody, které platí i letos; ale především proto, že sleva 50 % z obyčejného jízdného na jakékoliv trase v jakýkoliv čas a v jakémkoliv spoji byla bezkonkurenční. „Modří“ už vědí, že asi největší výhrou bylo si před změnou jízdních řádů v prosinci 2008 zakoupit novou In–kartu s aplikací In–junior na 3 roky. Tak mohou až do prosince 2011 jezdit se slevou, kterou vám dopravce v současném tarifu již nenabídne.
Zdroj: České dráhy, ŽelPage, Facebook (Data k 16.7. 2009)
| 20.7.2009 (16:00)
Bože, to je zase diskuse...prostě jen dvě věci:
Chcete jezdit levně vlakem? Kupte si InKu.
Nechcete InKu? Nechcete jezdit levně.
Nekonečná smyčka - viz. smyčka nekonečná.
Přepočty, výpočty, empirie, koeficienty tření času v závislosti na stáří babičky autora HTML kódu neberu v potaz.
V podstate se ten pocet cest za rok "jen" (snadny vypocet, data se shani hur:) vynasobi prumernou delkou jedne cesty. Jak se zapocte SONE atd. fakt neresim... Kdyby nekdo tohle docela zajimavy cislo vedel, tak diky (a myslim ze nejen ja)
Petr Mares - vypocet krasnej, ale jaksi pracuje jen s temi skutecne zpenezitelnymi naklady a hodne zjednodusujici. Spocitej co ja vim treba Bedihost-Slapanice. I kdyz bude litr benzinu stat 70 korun a vlak bude zdarma, tak to "levneji" bude autem, i kdyz tvuj vypocet bude jasne pro vlak. Je to jako s tou reklamou na mastercrd - nektery veci jsou priceless. Aneb je to jako pocitat, co je levnejsi, jestli se na finale ligy mistru divat na CT2 nebo osobne v Rime. I kdybych do nakladu na sledovani v TV zahrnul nakup noveho domaciho kina vcetne projektoru a elektrinu na 2 roky, tak to doma vyjde levneji a proto "ma logiku" divat se doma. A navzdory tomu je ten stadion plnej. V pripiade fotbalu je to proste zazitek, v pripade te cesty Bedihost-Slapanice je to pak cas. Je sice prima, ze na nadrazi a ve vlaku prectu plno knizek, ale pokud je cestovni cas vlakem nekde kolem 3 hodin a autem 40 minut, tak jdou vsechny "nakladove analyzy" do kopru...
Takže za to vlastně mohou cizinci.
Takový názor o mnohém vypovídá.
Karel Kovářík : máte pravdu, jenže to by TO museli marketinkoví odborníci z výše citovaného domu buď chtít nebo umět. Buď nechtějí neb neumějí, řekl bych nechtějí, protože neumějí jasným způsobem = počty tak na úrovni absolventa 5. třídy základní školy zákazníkovi na několika příkladech vypočítat, jak se mu "slevová karta" vyplatí při určitém počtu jízd za týden, měsíc ... nebo i při občasných jízdách na určitou vzdálenost, příkladně to porovnat s cenou BUSu ...
Místo toho ohlupují lid přihlouplými často až infantilními nápady. Například prodej místenek do Potěmkinů na jížní větvi za 0,- Kč. Vydání té "zadarmo" místenky totiž taky něco stojí, takže vlastně způsobují podniku ztrátu, místo toho, aby prostě a jednoduše povinnou rezervaci zrušili a nechali na zákazníkovi, zda si chce místo předem rezervovat, pak mi vůbec cena 200 Kč nevadí. To je obchod za určitou cenu...
KMB je stale: http://www.cd.cz/index.php?action=article&id=920
Lidé chtějí obnovení slevové akce Léto 26 naprosto z jiného důvodu. Nemusí měsíc čekat na vydání nějaké blbé karty, která jim umožní dostat se k lepší cenám jízdného. Byl produkt, který toto mohl vyřešit - Kilometrická banka....
Já jsem dělal jeden čas taxikáře a můžu říct, že kdo říká, že je auto pohodlný, tak se hrubě plete. Raději pojedu dýl a nebudu muset řídit auto, dávat pozor co se kolem děje, dávat si bacha na únavu atd. Nevím, raději bych někdy řidičák rozkousal, kdežto In-kartu ani náhodou, ušetří dost peněz...a možná ještě víc:-)
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










