Praha – Podle statistik Mezinárodní železniční unie (UIC) patří Česká republika k zemím, kde lidé cestují vlakem velmi často – nejvíce z nových členů EU a častěji než v mnoha starších členských zemích. Může za to zejména hustá železniční síť, široká nabídka spojů, přičemž jednotlivé relace jsou obsluhovány v pravidelných intervalech, i dlouholetá tradice železniční dopravy u nás, kdy některé relace jsou pro autobusovou či individuální dopravu nevhodné, případně nemohou časově konkurovat. Příkladem za všechny je relace Praha – Ostrava, kde se reálně jezdí za tři hodiny (2:59 h). Údaje UIC potvrzují, že výspou železniční dopravy je Švýcarsko, kde každý občan cestuje vlakem v průměru 50× za rok; poloviční zájem projevují obyvatelé Německa a za nimi se drží Belgie a Nizozemí, které je, stejně jako Švýcarsko kolébkou tzv. taktového jízdního řádu. České republice patří 6. příčka se 17 cestami za rok na obyvatele. Díky stále se rozšiřující nabídce komerčních slev pro mezinárodní relace pak stoupají tržby i v této oblasti.
Začátkem léta dráhy představily slevy ve vnitrostátním i mezinárodním jízdném, kterými se snaží oslovit stávající a přilákat nové zákazníky. Zatímco sleva 2 Kč z každého vnitrostátního lístku asi mnohé nezaujme, eTikety si již své publikum nachází. Elektronické akční doklady pro různé zahraniční destinace jsou většinou výrazně levnější než obyčejné mezinárodní jízdné — příkladem za vše může být eTiket Praha – Hamburg, kdy cestující zaplatí 39 € namísto 105 € dle TCV tarifu. Případem, kdy došlo zavedením eTiketů k růstu cen, jsou relace z Prahy do Bavorska. I tak ale podle vyjádření ČD vzrostly za prvních pět měsíců meziročně tržby z mezinárodní dopravy o 19 %, tedy o 63 milionů korun na celkových 396 mil. Kč. Za celý loňský rok prodaly České dráhy 12 tisíc eTiketů, letos je to jen za první pololetí skoro 18 tisíc. Nejoblíbenějšími destinacemi jsou Německo, Rakousko a Maďarsko; nabídka by se však podle drah měla dále rozšiřovat. Nemělo by se zapomínat i na další akční nabídky, které jsou pro cestování zajímavé — CityStar, který je atraktivní zejména pro jízdy na Slovensko; Wien Spezial (i s možností zahrnutí jednodenního lístku na MHD ve Vídni) či SoNe resp. REGIONet + DB.
Výnosy stoupají, ceny klesají
Zákazníci to ale tak jednoznačně nevidí: sledujete–li různá fóra, nebo třeba v současnosti hojně skloňovaný Facebook (o němž v našem zpravodajství asi ještě nepadlo ani slovo), zjistíte, že i tato pravda má svá „ale“. Dráhy zlevnily každý jeden lístek o 2 Kč z celkové ceny a zavedly další akční slevy, které představily začátkem června. V současnosti se ale neobejdete bez zákaznické In–karty, na kterou se mnohé z nabídek vážou. I proto založil jeden z našich editorů, Samir Lepara, skupinu In-karta „pro všechny, kteří zjistili, že jízda vlakem není tak drahá, jak na první pohled vypadá.“ Současných 28 členů ale není příliš přesvědčivým důkazem, že se osvěta ohledně tohoto esenciálně důležitého dokladu drahám daří. Zato plných 4 000 lidí se přihlásilo pod iniciativu „Chceme prázdninovou slevu do 26ti, České dráhy!“ Vyzývají k psaní stížností a požadavků za její opětovné zavedení. Zčásti asi proto, že neznají ostatní tarifní výhody, které platí i letos; ale především proto, že sleva 50 % z obyčejného jízdného na jakékoliv trase v jakýkoliv čas a v jakémkoliv spoji byla bezkonkurenční. „Modří“ už vědí, že asi největší výhrou bylo si před změnou jízdních řádů v prosinci 2008 zakoupit novou In–kartu s aplikací In–junior na 3 roky. Tak mohou až do prosince 2011 jezdit se slevou, kterou vám dopravce v současném tarifu již nenabídne.
Zdroj: České dráhy, ŽelPage, Facebook (Data k 16.7. 2009)
| 20.7.2009 (16:00)
Právě musí, pokud chceš využívat elišku, elektronickou peněžku. A tohle je bohužel jenom část. Pak je tu opruz okolo různých podmínek. Třeba pitomá eliška. Lze jí koupit v automatu nebo na internetu, ale né už na pokladně. Vyzvednou si jí lze v automatu nebo v pokladně. Proč ksakru nejde, abych přišel k pokladně a koupil si elišku a odešel?
KMB je stale: http://www.cd.cz/index.php?action=article&id=920
To ano, ale není moc výhodná. Bylo ze strany ČD jasně řečeno, že priorita je inkarta.
Proc to rekneme nemuze mit vcelku ekvivalentni podobu "koupim kartu za formalni poplatek (rekneme 50,-) a nacitaji se mi na ni najete kilometry, jakmile najedu nejaky pocet X tak od te chvile mam narok na slevu" - rekl bych ze vysledek je dosti podobny (jako jo, ze zacatku musim chvili cekat) a odpada tam ten neprijemny risk s prvotni investici...
Jako toto by mi mnohem vic pripominalo klasickou vernostni kartu nez soucasny system. Ten se mozna snazil o neco jako Svycarsky polovicni ABO ale postupne se od nej dost hodne vzdalil ne?
A btw - pokud denne dojizdim a mam mesicni, tak vazeny jsem velice - mesicni je prece o dost levnejsi nez X jednorazovych, takze cetnost jiz odmenena je. A kdo chce, tak toho odmeni jeste vic
Jo a za tabulku dik. Guglit se da, ale nekdy nevim jak se zeptat:-)
A co na to objednatelé (kraje a ministerstvo)? Těm to nevadí?
Ukažte mi nějaký jiný systém, kde si člověk kupuje slevu. Když chci jezdit denně do práce/školy/apod. (kupuji měsíční traťovku), tak nejsem dostatečně vážený zákazník a stanu se jim až po koupi nějakého plastu (třeba kvůli jedné cestě do Vídně)? Není to absurdní?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










