Praha — (Aktualizováno 12. října 18.10) Kromě Brna by nyní mohla městská dráha vyrůst i v našem hlavním městě. Alespoň tak zní plán koalice Evropských demokratů a Strany zelených, která prohlásila, že Praha do silničních sítí investovala dostatečné částky a teď je na řadě železnice. Politici totiž chtějí obnovit staronový projekt městské železnice. Ačkoliv je již zapracován do územního plánu, dále se bude jednat až po jeho případném schválení. Nově vystavěná městská dráha by značně urychlila cestujícím dopravu napříč městem. Propojit by měla například Smíchovské nádraží s Václavským náměstím či Karlínem. Opomenuto by nebylo ani pražské hlavní nádraží, ze kterého by vlaky jezdily do Albertova či Edenu. Vybudováno by bylo celkem pět podzemních stanic, další by byly na povrchu. A plány nejsou vůbec skromné – v závěrečné fázi by vlaky měly představovat nejrychlejší způsob dopravy po Praze. Stavba, která by podle předběžných odhadů trvala osm let, však podle předsedkyně Strany Zelených začně nejdříve v dalším volebním období, tedy za čtyři roky. Náklady by se pohybovaly okolo třiceti až čtyřiceti miliard korun. Takovou částku totiž město zatím nemá.
Postavíme druhé Nové spojení a zlepšíme tak dopravu v Praze
Realizace městských železnic si získala oblibu po celé Evropě. Dopravně–urbanistické řešení projektu nazvaného Nové spojení II. etapa (městský železniční tunel) počítá s výstavbou dvou tunelů vedoucích pod centrem Prahy, které je navíc možno vzájemně propojit. Návrh předpokládá na severní straně zahloubení tratí od Negrelliho viaduktu a Nového spojení (Prahy–Karlína) v prostoru Florence se zřízením stejnojmenné přestupní zastávky. Jižním směrem je navržena jedna trať vedoucí přes Karlovo náměstí do železniční stanice Praha–Smíchov, kde může být část vlaků ukončena, anebo může pokračovat dále směru do Prahy–Radotína a Řevnice. Druhá trať bude trasována ve směru na Vršovice se zastávkou pod náměstím Bratří Synků. Dále pak vyústí na povrch a zapojí se do železničního koridoru před budoucí zastávkou Praha–Eden. Celkem by mělo být realizováno 12,5 km tratě, z čehož téměř deset kilometrů bude vedeno tunelem. Je počítáno s průjezdem všech vlaků městské a příměstské dopravy napříč centrem do protilehlé části města, včetně vlaků jedoucích od letiště Ruzyně.
Je tak zatím otázkou budoucnosti, zda se podaří projekt prosadit a financovat. Výstavbu podporuje i Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP). Po dokončení by došlo nejen ke zkvalitnění dopravy, ale také ke snížení počtu osobních automobilů a přestupů při cestě do centra hlavního města.
Parametry městské dráhy:
- maximální sklon 35 ‰
- délka nástupišť 170 – 200 m (6 – 8 vozů)
- traťová rychlost 60 – 80 km/h
- směrové uspořádání centrální stanice
- délka celkem zhruba 12,5 km (z toho cca 9,7 km pod povrchem)
- pět podzemních a dvě povrchové stanice
- elektrické jednotky CityElefant
Související odkazy:
- Rozvoj městské dopravy v Praze 10 (výhled městské železnice str. 6)
- Útvar rozvoje hlavního města Prahy – koncept Územního plánu 2009 (sekce Doprava)
Zdroj: Deník Metro, ekolist.cz, Sudop.cz, Finanční noviny

Ad. Tangencialni proudy : pomerne casto vidim 125 jak je uz na Smichaci silne plna smer Jiznak, to par tydnu po spusteni. Lide radeji pojedou po tangente nez metro smer centrum a pak centrum Jiznak. Myslim, ze by si tato linka zaslouzila i castejsi intervaly ci kloubaky ... :-)
Tangenciální proudy v Praze jsou. Problém je, že v těchto relacích nemáš žádnou kolejovou dopravu a autobusy tu pravidelně poposkakují v zácpách, takže lidi raději jedou metrem přes centrum.
Když nedávno zavedli bus 125 spojující Jižní Město se Smíchovem, také si záhy našel cestující. A přitom stačilo málo - vyhradit busí pruh na Jižní spojce. Stejně tak by narostla využitelnost 177ky, kdyby měla v celé trase volný pruh.
lwq
Na Vyšehradě možná je prostor pro objízdné koleje, jenže stávající poloha zastávky je naprd, bez rozumné návaznosti na MHD. Nová zastávka se plánuje těsně před mostem na Výtoni, tam samozřejmě už žádné další koleje nenarvete.
Flexaretista
Bavíme se o dopravních cestách pro hlavní přepravní proudy, ne o lokální dopravní obsluze (tam nezbytnost silniční dopravy nepopírám). Při takovýchto proudech je silniční doprava stejně nepružná jako železniční. Nebo snad myslíte že 4000 aut za hodinu projede po nedálniční městské silnici lépe nežli 10 vlaků za hodinu po staré nerekonstruované trati?
Jen připomínám, že tím neobhajuji každou železniční megastavbu, jen zdůvodňuji argument po letech investování do silniční sítě je čas i na železnici.
jsem si v té souvislosti vzpomněl na ty zábavný přesuny hory zeminy na NS na Krejcárku. Chvílemi byla ta kopa vyšší než Vítkov :-)
Jde o stejne lidi, akorat misto asfaltu polozi sterk a zelezo. Ujasni si, koho tim teda myslis, protoze betonarska lobby to bude stavet v kazdym pripade...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.













