..: Městská dráha v Praze - realita nebo planý předvolební slib? :..

Elektrická jednotka řady 471, foto: Louis Armstrong Praha(Aktualizováno 12. října 18.10) Kromě Brna by nyní mohla městská dráha vyrůst i v našem hlavním městě. Alespoň tak zní plán koalice Evropských demokratů a Strany zelených, která prohlásila, že Praha do silničních sítí investovala dostatečné částky a teď je na řadě železnice. Politici totiž chtějí obnovit staronový projekt městské železnice. Ačkoliv je již zapracován do územního plánu, dále se bude jednat až po jeho případném schválení. Nově vystavěná městská dráha by značně urychlila cestujícím dopravu napříč městem. Propojit by měla například Smíchovské nádraží s Václavským náměstím či Karlínem. Opomenuto by nebylo ani pražské hlavní nádraží, ze kterého by vlaky jezdily do Albertova či Edenu. Vybudováno by bylo celkem pět podzemních stanic, další by byly na povrchu. A plány nejsou vůbec skromné – v závěrečné fázi by vlaky měly představovat nejrychlejší způsob dopravy po Praze. Stavba, která by podle předběžných odhadů trvala osm let, však podle předsedkyně Strany Zelených začně nejdříve v dalším volebním období, tedy za čtyři roky. Náklady by se pohybovaly okolo třiceti až čtyřiceti miliard korun. Takovou částku totiž město zatím nemá.

Postavíme druhé Nové spojení a zlepšíme tak dopravu v Praze

Realizace městských železnic si získala oblibu po celé Evropě. Dopravně–urbanistické řešení projektu nazvaného Nové spojení II. etapa (městský železniční tunel) počítá s výstavbou dvou tunelů vedoucích pod centrem Prahy, které je navíc možno vzájemně propojit. Návrh předpokládá na severní straně zahloubení tratí od Negrelliho viaduktu a Nového spojení (Prahy–Karlína) v prostoru Florence se zřízením stejnojmenné přestupní zastávky. Jižním směrem je navržena jedna trať vedoucí přes Karlovo náměstí do železniční stanice Praha–Smíchov, kde může být část vlaků ukončena, anebo může pokračovat dále směru do Prahy–Radotína a Řevnice. Druhá trať bude trasována ve směru na Vršovice se zastávkou pod náměstím Bratří Synků. Dále pak vyústí na povrch a zapojí se do železničního koridoru před budoucí zastávkou Praha–Eden. Celkem by mělo být realizováno 12,5 km tratě, z čehož téměř deset kilometrů bude vedeno tunelem. Je počítáno s průjezdem všech vlaků městské a příměstské dopravy napříč centrem do protilehlé části města, včetně vlaků jedoucích od letiště Ruzyně.

Stávající stav železnice, foto: Sudop.czPlánovaný stav, foto: Sudop.czZaústění tratí od Negrelliho viaduktu, foto: Sudop.cz

Je tak zatím otázkou budoucnosti, zda se podaří projekt prosadit a financovat. Výstavbu podporuje i Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP). Po dokončení by došlo nejen ke zkvalitnění dopravy, ale také ke snížení počtu osobních automobilů a přestupů při cestě do centra hlavního města.

Parametry městské dráhy:

  • maximální sklon 35 ‰
  • délka nástupišť 170 – 200 m (6 – 8 vozů)
  • traťová rychlost 60 – 80 km/h
  • směrové uspořádání centrální stanice
  • délka celkem zhruba 12,5 km (z toho cca 9,7 km pod povrchem)
  • pět podzemních a dvě povrchové stanice
  • elektrické jednotky CityElefant

Související odkazy:

Zdroj: Deník Metro, ekolist.cz, Sudop.cz, Finanční noviny


Dominik Jaroš | 11.10.2010 (20:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Rozhovory

Další z regionu ČR Praha


  1 ... 7 8 9 10 11 ... 16      Zpráv na stránku:   
12.10.2010 (17:57)  
Jinak rok staré oznámení "rekonstrukce Praha hl.n. - Smíchov" je tady: http://tomcat.cenia.cz/eia/download.jsp?view=eia_cr&id=PHA646&file=oznameniDOC
12.10.2010 (17:33)  
Celé je to o tom, že někdo se potřebuje doživotně, tedy do doby než se stane důchodcem, pracovně zajistit, tak aby si našetřil na ten velmi vzdálený důchod.

V „sídelním městě" markrabství moravského se několik jedinců celoživotně dobře živí odsunem hlavního nádraží, v sídelním městě království českého se holt několik jedinců dobře uživí projektem Nové spojení 2, tak jako se mnoho jedinců dobře léta živí „rychlodráhou na Letiště a do Kladna" ...

V podstatě problém průjezdu vlaků „z východu" či „severu" na „jih" či „západ" lze řešit protažením vlaků od Hradce Králové či Děčína do Plzně > Chebu nebo Českých Budějovic. Ostatně, když zalovíte ve starších jízdních řádech, tak v době omezené kapacity kolejiště některé vlaky takto jezdily. Je to hlavně o tom, aby ty vlaky jezdily včas, dále je tu lokomotivní problém, protože ze severu či východu se jezdí výlučně zelenou, na jih a západ třeba modré. Vyměňovat lokomotivy na HLN není to pravé ořechové, tam má ten vlak stát tak 5 minut (podobně jako vlaky jedoucí z/do Vršovic po 070), kdy se vymění strojvedoucí ... Na výměny lokomotiv na témže zhlaví není HLN stavěno ... a podobnou věc nenajdete ani v civilizovanější železnici ... Takže by to chtělo rekonstrukci zelených na modré ...
Modernizace ZZ na Smíchov je samozřejmostí.

Ono prostě nelze oddělovat tvrdě provoz od infrastruktury ...

Tomáš Kraus : informace, že se výhledově počítá s dálkovými vlaky na LETIŠTĚ pochází odkud ... ? Tuhle vizi presentuji „jako soukromá osoba" nějakých 15 let, protože v žádném více či méně propracovaném projektu jsem nic takového nepostřehl.
Délka nástupišť v různých projektech nepřesáhla 200 metrů, což je osm vozů o délce 24,5 metrů, tedy tipťop nebo sedm vozů 26,4 m a lokomotiva zastavující s přesností na decimetr ...

Pavel Z : já bych to viděl spíše tak, že stávající most se zachová > viz technická památka - maxálně se s ním hne vlevo nebo vpravo a vedle něj se postaví podle aktualizovaných výkresů toho původního další jednokolejný. Ten jednokolejný by musel být postaven tak, aby při čelním pohledu byla vidět stále jedna konstrukce ...
Pro zvýšení kapacity trati na Smíchov by to taky předpokládalo přestavbu vršovického vyústění tunelů, tak aby bylo možné pro jízdy na Smíchov využívat „středního" tunelu > tedy možnost jezdit i z kolejí u 6. a 7. nástupiště (dosud lze nejdále z koleje 20.) na Smíchov. Nelze pominout i postavení dalšího nástupiště na Smíchově. Pokud by byl „nepřekonatelný" (hlavně finanční) problém zapojit trať 122 do stávajícího osobního, tak pak postavit páté (odsunuté) nástupiště na „Buštěhradě" a přístup prodloužením podchodů ...

S těmi dveřními (paměťovými) tlačítky to bude nesmysl, protože ve Švýcarsku mají tohle tlačítko spojeno s tlačítkem zastávka na znamení a dokonce, když zmáčknu tlačítko na opačné straně než bude peron, tak se mi po zastavení a odblokování otevřenou "správné" dveře ...
12.10.2010 (17:27)  
Tomáš Kraus: Která norma zabraňuje Škodě/Parsu instalovat dveře s paměťovým tlačítkem?

Kdysi se něco říkalo o tom, že u čistě železničních vozidel to možné není (asi dle UIC). Pochopil bych to u samostatných vozů, ale u jednotek, kde jsou dveře blokovány fýrou, mi to přijde jako zbytečná zdržovačka.
12.10.2010 (17:24)  
Docela chápu tunel podzemní hlavní nadráží - Smíchov. Zcela mi uniká proč k tomu stavět 2 tunely z podzemního hl.n. do Vršovic, když tam múžu bez problému už teď.
12.10.2010 (16:27)  
M
Štěrboholskou spojku teď pominu, ale po jižní spojce i Barrandovské radiále by dle oficiální věrouky měla jezdit jen městská a příměstská doprava, neb tranzit je přece odvedený na okruh. O magistrále nemluvě, ta už byla od tranzitu "odlehčená" nejméně třikrát.
Nu a pokud nemáte ideologické předsudky proti městskému mýtu a nízkoemisním zónám, tak hnedle máte v dlouhodobém výhledu cestující na tangenciální vlak.

Nevim uplne jiste, jestli je vynechani silnic a rovnou zeleznice dobrej napad, ale mozna jo. Sice to takhle nikde na svete nemaji,

Opravdu nemají? Pokud mně paměť neklame, tak většina evropských železnic se stavěla v době, kdy vrcholem silniční techniky byly kočičí hlavy :)
12.10.2010 (16:22)  
SzKT
Možná jsem váš návrh špatně pochopil, ale takhle mi připadám, že spojuje nevýhody obojího. Tunel z Masaryčky na Smíchoff bude stát stejně jako NSII a přitom neřeší přestup mezi eskem na Masně a dálkovinou na Wilsonu.

Flexaretista
Most inteligence byl od začátku stavěný pro dvě koleje, ale soudruzi až po stavbě s údivem zjistili, že dvojkolejka se jim profilově nevejde do navazujícího tunelu :)
12.10.2010 (16:06)  
Tehdejší (nevím jak je to dnes) "koridorizační" plány v úseku hl.n. - Smíchov předpokládaly společně se stavbou nové zastávky Vyšehrad naopak snížení kolejí na dvě (odbočka do Vršovic by byla až pod Nuselským mostem), takže kapacita by se rozhodně nezvýšila, ale s dvoukolejným mostem to stejně moc nehraje roli. Každopádně během případné výstavby "rychlodráhy" na Ruzyň se "dálkové" vlaky směr Rakovník přetrasují na 122 a po jejím zprovoznění se tam už zřejmě nevrátí, navíc se později na této trati uvažuje s dálkovými vlaky na letiště a rozbíhají se i městské spoje (byť zatím z Knížecí). Pokud chceme ještě na hl.n. protáhnout "S-Bahn" od Rudné, případně zavést nějakou tangentu Radotín - Smíchov - Vršovice - někam dál, je kapacita dvoukolejky přečerpaná. Nějaký ten tunel pod centrem patří mezi ty stavby "za hodně peněz hodně muziky".

Flexaretista: Branický most jsou vlastně dva paralelní oddělené mosty na společných pilířích, druhá kolej by nebyla potíž. Tady by byl problém ten navazující tunel, který by se musel rekonstruovat.

bugear: Která norma zabraňuje Škodě/Parsu instalovat dveře s paměťovým tlačítkem? Tohle řešení, kdy musím čekat než vlak úplně zastaví, aby mi pak teprve bylo "dovoleno" (byl jsem povinen) zmáčknout čudlík, a následně se otevře jen polovina dveří, jsem nikde jinde neviděl. I tramvaje ze Škody to mají "normálně".
registrovaný uživatel M 
12.10.2010 (15:40)  
No ale jasne - proc neudelat fungujici mix vsech systemu a vybirat z nich to nejlepsi, kdyz se da micurinovsky roubovat jeden system (kterykoliv z nich) na jakykoliv problem...

Kdyz po magistrale casto (casto neni synonymum pro vyhradne) jezdi i tranzit, tak ji zrusime, protoze lidi prece maji jet metrem, ze? Takze kdo jede z Jesenice do Roztok, tak necha auto na Roztylech, obsah kufru vezme do metra a z Kobylis to uz dojde pesky.
A kdyz je videt, kolik aut jezdi po Jizni/Sterboholske spojce, tak to by v tom byl cert, aby tihle lide nezaplnili i okruzni vlak kolem Prahy. Koho zajima, ze tihle lide po te spojce jedou z uplne jineho duvodu...
A kdyz se chce udelat zastavka Praha-Eden, tak se neupravi stavajici trat, ale rovnou postavi nova. Vzdt na to prece mame.
Naopak treba nadrazi v Hostivari (mimochodem sedmikolejne), odkud se do centra da vlakem dostat zcela suverenne nejrychleji je v podstate odriznute od sveta, protoze k cemu delat mix jednotlivych druhu dopravy
12.10.2010 (15:35)  
jonáš: Na Výtoni je místa hodně z obou stran (50°4'2.627"N, 14°24'57.721"E). Pokud by se současný most posunul trochu po proudu, tak se hned vedle může postavit nový dvojkolejný. Na starém se údajně stejně počítá jen s jednou kolejí.
registrovaný uživatel M 
12.10.2010 (15:28)  
SzKT - ano, na zapade to uz pochopili. A proto se vlastne v Nemecku uz 20 let nepostavil ani kilometr dalnice, ze?
Nemluve o tom, ze ty "chapajici" zeme uz maji mnohem propracovanejsi zakladni formu (silnici), takze ted muzou stavet nadstavbu (zeleznici). Nevim uplne jiste, jestli je vynechani silnic a rovnou zeleznice dobrej napad, ale mozna jo. Sice to takhle nikde na svete nemaji, ale to prece neni duvod, aby s tim nekdo nezacal:-)
  1 ... 7 8 9 10 11 ... 16      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2025 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko