Praha — (Aktualizováno 12. října 18.10) Kromě Brna by nyní mohla městská dráha vyrůst i v našem hlavním městě. Alespoň tak zní plán koalice Evropských demokratů a Strany zelených, která prohlásila, že Praha do silničních sítí investovala dostatečné částky a teď je na řadě železnice. Politici totiž chtějí obnovit staronový projekt městské železnice. Ačkoliv je již zapracován do územního plánu, dále se bude jednat až po jeho případném schválení. Nově vystavěná městská dráha by značně urychlila cestujícím dopravu napříč městem. Propojit by měla například Smíchovské nádraží s Václavským náměstím či Karlínem. Opomenuto by nebylo ani pražské hlavní nádraží, ze kterého by vlaky jezdily do Albertova či Edenu. Vybudováno by bylo celkem pět podzemních stanic, další by byly na povrchu. A plány nejsou vůbec skromné – v závěrečné fázi by vlaky měly představovat nejrychlejší způsob dopravy po Praze. Stavba, která by podle předběžných odhadů trvala osm let, však podle předsedkyně Strany Zelených začně nejdříve v dalším volebním období, tedy za čtyři roky. Náklady by se pohybovaly okolo třiceti až čtyřiceti miliard korun. Takovou částku totiž město zatím nemá.
Postavíme druhé Nové spojení a zlepšíme tak dopravu v Praze
Realizace městských železnic si získala oblibu po celé Evropě. Dopravně–urbanistické řešení projektu nazvaného Nové spojení II. etapa (městský železniční tunel) počítá s výstavbou dvou tunelů vedoucích pod centrem Prahy, které je navíc možno vzájemně propojit. Návrh předpokládá na severní straně zahloubení tratí od Negrelliho viaduktu a Nového spojení (Prahy–Karlína) v prostoru Florence se zřízením stejnojmenné přestupní zastávky. Jižním směrem je navržena jedna trať vedoucí přes Karlovo náměstí do železniční stanice Praha–Smíchov, kde může být část vlaků ukončena, anebo může pokračovat dále směru do Prahy–Radotína a Řevnice. Druhá trať bude trasována ve směru na Vršovice se zastávkou pod náměstím Bratří Synků. Dále pak vyústí na povrch a zapojí se do železničního koridoru před budoucí zastávkou Praha–Eden. Celkem by mělo být realizováno 12,5 km tratě, z čehož téměř deset kilometrů bude vedeno tunelem. Je počítáno s průjezdem všech vlaků městské a příměstské dopravy napříč centrem do protilehlé části města, včetně vlaků jedoucích od letiště Ruzyně.
Je tak zatím otázkou budoucnosti, zda se podaří projekt prosadit a financovat. Výstavbu podporuje i Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP). Po dokončení by došlo nejen ke zkvalitnění dopravy, ale také ke snížení počtu osobních automobilů a přestupů při cestě do centra hlavního města.
Parametry městské dráhy:
- maximální sklon 35 ‰
- délka nástupišť 170 – 200 m (6 – 8 vozů)
- traťová rychlost 60 – 80 km/h
- směrové uspořádání centrální stanice
- délka celkem zhruba 12,5 km (z toho cca 9,7 km pod povrchem)
- pět podzemních a dvě povrchové stanice
- elektrické jednotky CityElefant
Související odkazy:
- Rozvoj městské dopravy v Praze 10 (výhled městské železnice str. 6)
- Útvar rozvoje hlavního města Prahy – koncept Územního plánu 2009 (sekce Doprava)
Zdroj: Deník Metro, ekolist.cz, Sudop.cz, Finanční noviny

A to ještě ani ten rozestavěný nedostavěli:-)
Nebo reakci stylu: Metro nám nedáte,tak Vám vymyslíme vlaky v tunelu...
A politicky mají pravdu: Metro to není, že... Tramvaj také ne, že... Autobus taky ne, že...
Takže odpadnou sváry mezi pražany jestli metro-tramvaj-autobus...
s trolejbusy osobně nesouhlasím, myslím, že dneska už CNG a elektrobusy nevychází o tolik hůře finančně a aspoň tomu nepadá sběrač z troleje ;-)
Jinak stanici Vyšehrad bych vyřadil, protože pokud budu tunel "opera" považovat za blbost a bude se uvažovat současná trať, tak by tam prostoje ve stanici asi zbytečně ucpávaly trať. Naprosto ale souhlasím s Kačerovem, coby ještě větším terminálem ve vnějším centru na jihu (koneckonců, metro, vlak a busy z mnoha směrů ho k tomu předurčují). Převážná většina ostatních je taky rozumná, jen je tam často otázka vedlejších nákladů (lávky apod.) či rekonstrukcí trati.
Dělat zastávky tam, kde dnes už jsou koleje i platící publikum, má smysl. Zejména při oddělení dálkové a "místní" přepravy. Alespoň u Němců to tak funguje - čtyř i vícekolejně. Ale (jak správně kdosi z diskutující podotknul) šukafon parkující místo auta před domem :-))) .. Nebo, sklony 35 promile obsluhovaní Městským Slonem ...
Napadá mne, jak v těchto dnech jásají Švábové (od slova Schwaben) ve Stuttgartu nad letitým rozhodnutím o Projektu 21 = zakopat úvraťové Hl.n. pod zem a zprůjezdnit ho. Už je chladili i vodními děly. Stojí to strááášně moc peněz.
Jsem pro maximálně využít a modernizovat to, co je na úkor metra i MHD tam, kde je souběh a rozumná dochozí vzdálenost. A u zastávek chráněná prakoviště pro kola-mota auta pro vzdálenost zbytkovou
Praha pravda není Berlín, ale velké město to je. A proč mluvíte o Berlínu a ne třeba o Zurychu...?
Nové zastávky (např ten směr Zbraslav) mají ale smysl jen když přes ně budou jezdit vlaky v taktu odpovídajícímu městké železnici. A psalo se (nedokážu to posoudit) že kapacita např Hl.n je ve špičce už zcela vyčerpaná, takže ty vlaky by se v současné situaci nedostaly do centra...a tím je to celé trochu k ničemu.
A obávám se, že varianty, jako stavět most vedle starého Vyšehradského nejsou realistické kvůli památkářům, místním obyvatelům atd....nevím, také jsem o tom přemýšlel.
Mluvim treba o rekonstrukci trate Praha hl. - Praha-Komorany (a pripadne na Dobris), kdy by dvojkolejka v elektricke trakci nemela byt problem (do Komoran) a obrovsky prinos by mela zastavka Praha-Kacerov (50°2'30.923"N, 14°27'43.665"E) napriklad. Plus by byly mozna zajimave zastavky Belarie (50°1'2.771"N, 14°23'58.822"E), Vrbova (50°1'54.822"N, 14°25'9.35"E), Sporilov (50°2'59.09"N, 14°28'50.631"E), Zabehlice (50°3'42.449"N, 14°29'50.419"E), Depo Hostivar (50°4'31.023"N, 14°30'48.951"E), Spojovaci (50°5'18.739"N, 14°29'49.664"E; hlavova; strasna skoda je mista na nakladovem nadrazi, mohla byt stanice Zizkov), Hrdlorezy (50°5'41.958"N, 14°32'2.548"E), Cerny most (50°6'24.738"N, 14°33'44.382"E), Borislavka (50°5'46.124"N, 14°22'25.464"E), Divoka Sarka (50°5'23.814"N, 14°19'51.276"E), Vysehrad (50°3'55.632"N, 14°25'20.165"E), Nusle (50°3'52.646"N, 14°25'44.772"E), Zlichov (50°2'38.422"N, 14°24'26.414"E), Konvarka (50°3'21.541"N, 14°23'45.323"E), ...
Skoda trati od nadrazi Liben k trati 231 pres most nad Podedradskou ulici, kdy by tato spojka mohla poslouzit pro vlaky Masarycka-Liben-Cakovice (napriklad), jen by se muselo upravit zakonceni (misto je) a castecne narovnat uvratove trasovani.
Plus je tu rada stanic jako treba Praha-Holyne (Zbraslav ...) jen ma rozhodne potencial se rozvijet - nebot kousek zhruba pet minut chuze od stanice je rozsahle sidliste Stodulky. Je to o propagaci a racionalizaci trate, dopravy na ni.
Jiste ze tohle mnozstvi je velike, vsak to jsou jen napady od stolu, ale vsechny na stavajicich, realizovatelnych mistech na funkcnich tratich. A kazdopadne to chce vhodna vozila s vhodnou konstrukci, obsaditelnosti a trakcnimi moznostmi, tedy neco na zpusob "rychlodrahy" a ne "mamuti" jednotky typu MestskySlon.
Dalsi etapou dopravy jest i rozvoj tramvajove dopravy a konecne i do nekterych casti mesta by byl vyhodny provoz trolejbusu ...
Metro je fajn, ale jsou to ohromne investice a nevhodne dlouha doba realizace, kdy problemy v doprave jsou tu dnes a je treba je resit.
Jen tezko si umim predstavit situaci, kdy by napriklad Nuselsky most musel byt uzavren pro metro (nedejboze i pro IAD) ... A takovych mist je v Praze prehrsel, nicmene metro C je na hranici prepravnich moznosti. Metro A je aktualne vice nevyuzitelne kvuli nevhodnemu ukonceni na Dejvicke a metro B dosahlo aktualne realizovatelne rozsiritelnosti a aktualne je to jen o optimalizacich v podobe novych vestibulu a tak.
Jedine jak bych videl za realne metro B rozvijet by bylo rozsirit stanici Smichovske nadrazi a v podobe lehkeho metre pokracovat asi 10km pres Branik, Modrany, Komorany na Zbraslav (http://goo.gl/03XZ), coz by znacne pomohlo i pripravovanemu metru D, ktere uz ted bude pravdepodobne pretizene az se postavi, vzhledem k rozvoji oblasti kde povede jeho trasa.
Je dobre ze se doprava resi, ale rozhodne mi prijde divne ze se rovnou zacina obrovskymi projekty za xy miliard s dobou vystavby v radu let a neresi se aktualni problemy a potreby i s pomoci moznosti co aktualne mame za neporovnatelne kratsi dobu vystavby a mizive investicni naklady ... :-/
PS: Sorry za tento dlouhy canc, ale musel sem prispet ... Diky za pochopeni. Asi to zpracuju vice, treba k sobe na blog ...
a takových míst by se v Praze našlo více než dost - Rajská Zahrada, Eden, Sparta...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.













