..: Poslanci navrhují šrotovné i pro vlaky :..

Na šrot je tu kovošrot, foto: CharyPraha - Aprílový žertík skutečností? Ano, i tak by se dala nazvat myšlenka sociálnědemokratického poslance Cyrila Zapletala a Karla Sehoře z ODS. ŽelPage 1. dubna 2009 přinesla aprílově laděnou zprávu o zavedení tzv. šrotovného pro vlaky. A tak se možná trefná prognóza "Čím starší vrak, tím větší dotace" kolegy Twixe stane skutečností. Poslanci návrh na finanční příspěvek za sešrotování letitých drážních vozidel přednesli při nedávném jednání Poslanecké sněmovny o podpoře hospodářského růstu a sociální stability.

"Já si myslím, že ten vozový park je tak otřesný, že potřebuje obměnit nějakým způsobem" nechal se v médiích slyšet poslanec Zapletal. Podle něj je současný stav vozového parku Českých drah neutěšený a dráhy s ním zajišťují až 98% osobní dopravy. Lokomotivy a vozy v osobní dopravě jsou v průměru staré 30,1 roku. Předkladatelé zároveň srovnali stav se zahraničním, kde provozovaná drážní vozidla dosahují průměru věku 14 let. Podle nich by se finance měly čerpat ze státního fondu životního prostředí a jednalo by se o částku ve výši 3 miliard během 3 let. Návrh poslanců Sehoře a Zapletala počítá s tím, že by dráhy například za lokomotivu provozovanou více jak 20 let mohly vyinkasovat sumu až 40 milionů a za osobní vozy zhruba polovinu.

Úsměv na tváři budí fakt, že právě většina lokomotiv a vozů národního dopravce tuto podmínku bez problému splňuje. Pokud bude tento návrh schválen, bude tedy zajímavé sledovat postup při obnově značně zanedbaného parku. Mezi veřejností však panuje názor, že tato myšlenka tu měla být již mnohem dříve než nyní, kdy většina vozidel v osobní dopravě předpoklady pro šrotovné splňuje. Současně s tímto problémem si pokládáme otázku, zdali již právě není pozdě na to, co dráhy dlouhou dobu nereflektovaly a zanedbávaly. Zde je pak na místě i další otázka, jestli je korektní, aby tedy ZDO již několik let po sobě vyhrával jen jeden, státem ovládaný dopravce, který provoz zajišťuje letitými vlaky.

Zdroje: ČT24, Finanční noviny; námět: city.elefant


Vítek_V | 7.5.2009 (15:00)
Related newsopen/close

More on Dopravci Legislativa

More from Česká republika (celá)


  1 ... 10 11 12 13 14      Zpráv na stránku:   
Registered user xAnri05  mail  
07.05.2009 (18:54)  
Web, DJ: nastinil jsem uz mnohokrat, ale jeste jednou:
vyhody globalniho dopravce:
- mnozstevni slevy na nakup paliv a maziv,
- mnozstevni slevy na nakup vozidel,
- efektivnejsi vyuziti vozoveho parku a presonalum
- provadeni oprav za "rezijni" cenu ve vlastnich opravnach
- moznost lepe ovnivnit investice do DC ze strany SZDC
- lepsi schopnost operativni reakce na mimoradnosti v doprave
- atd.

Posledni vyberove rizeni v LBC kraji dopadlo za 112,-Kc/vlkm. To je priblizne dvojnasobek, za co jezdi nenavideny dopravce a o zhruba 20% vic, nez za co by chtel jezdit (ted mluvim o pozadavku CD na navyseni dotace od kraju o cca 3mld. Kc).
07.05.2009 (18:49)  
Problém je v tom, že ČD potřebují naučit hospodařit jako prase drbání. To že jim tatínek stát stále tahá trny z paty jen ten bordel prohlubuje. Podívejte se jak se ČD starají o Xmz. Lak v háji, sedačky zašlé a špinavé. O ostatní technice darmo mluvit. Neschopnost provozovat jediný spoj tržně jen ukazuje, jací jsou podnikatelé.

Opravdu NECHCI aby z mých daní šly peníze na takový bordel, ale na podporu moderní železnice. Odevzdáním X miliard do rukou ČD se nic nezmění. Podmínky musí být průhledné a dostupné "pro každého".

Miru bych rád upozornil, že stát nemá žádné peníze, ale "hospodaří" s tím co vybere na daních. (Ostatně na to upornil již JnR). Loni každá duše vtomto státě zaplatila 12 000 Kč za nemovitý majetek ČD a co z toho...? A k tomu jsou tu pravidelné platby za ZDO.
Registered user DJ 
07.05.2009 (18:32)  
Xanri05: Mohl byste prosím nastínit, jak víte, že by kterýkoliv jiný dopravce odjezdil všechny vlaky "v globálu" dráže, než nyní ČD?

Můj názor k tomu, o čem článek píše: Šrotovné je nesmysl i u aut, šrotovné u vlaků by byl nesmysl na kvadrát. Kromě toho, že by docházelo k likvidaci jinak funkčních vozidel (kde ta likvidace je asi docela neekologická, stejně jako výroba nového vozidla, takže ani o ekologickém aspektu tady nemůže být řeč), tak je to samozřejmě další podepření Molochu.
A jak je vidět, stále se najdou takoví, kteří brání jeho faktický monopol zuby nehty za každou cenu, i když je to často proti zájmům "normálních cestujících".

Stejně tak je vyloženě plýtvání, když by se mělo jen šrotovat a výrabět něco nového, u spousty vagónů, které ČD už nyní mají, by stačila pouhá modernizace.
Registered user JnR 
07.05.2009 (17:53)  
Jo a co je vám vůbec po tom, kolik dá stát ČD peněz na nový vozdila. ... ale když stát svojí vlastní firmě chce dát peníze na nová vozidla, tak je to zase špatně.
Co je mi po tom? Třeba to, že stát si ty "svoje" peníze nevykouzlí, ale vezme je z našich daní.
Registered user Web 
07.05.2009 (17:40)  
mira: Ale pročpak odbočujete? Já se jenom ptám, jestli je tedy lepší mít tu jeden plýtvající moloch (vaše slova), než víc menších firem a proč?

xAnri: Nojo když má jedna strana takhle silné argumenty, tak se blbě diskutuje :-)
Registered user xAnri05  mail  
07.05.2009 (17:33)  
Prosim vas lidi, vemte rozum do hrsti!
Nejak se k tem novejsim vozidlum dopracovat musime a kazda cesta je dobra.
Ti vymodleni soukromnici spotrebujou v globalu jeste vice penez nez CD - tento holy fakt laskave prestante ignorovat.
Registered user mira 
07.05.2009 (17:24)  
No a co vy očekáváte od té konkurence? Dobrá vyhlásíme výběrové řízení pro celou republiku najednou a chci vidět toho soukromníka, který v tu chvíli bude mít 2000 nových vagónů, 1000 nových motorových jednotek, 100 nových elektrických jednotek, 200 nových lokomotiv atd, atd.
Registered user Web 
07.05.2009 (17:00)  
Co si myslíte, že se stane s každou firmou, která dosáhne takové velikosti jako jsou nyní ČD? No přece taky moloch, kde se plýtvá.

Gratuluju k prozření. :-) A to je podle vás dobře, že tu nechcete konkurenci?
Registered user mira 
07.05.2009 (16:56)  
Aby ste se z těch soukromníku všichni nepo..... . Co si myslíte, že se stane s každou firmou, která dosáhne takové velikosti jako jsou nyní ČD? No přece taky moloch, kde se plýtvá. Jo a co je vám vůbec po tom, kolik dá stát ČD peněz na nový vozdila. Celou dobu všichni kritizují, že jezdí se starými křápy, ale když stát svojí vlastní firmě chce dát peníze na nová vozidla, tak je to zase špatně. Podívejte se třeba do Rakouska, kolik tam lijou peněz světe div se do státních drah, asi jsou tam nějací blbci že. Tak jim běžte vysvětlit, že nejlepší jsou jen a pouze soukromníci.
Registered user Web 
07.05.2009 (16:52)  
Josef Petrák: Tak se holt bude muset počkat až nějaká Bm? začne vyrábět Škoda, já už se tady nebudu divit ničemu...
  1 ... 10 11 12 13 14      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko