Praha - Aprílový žertík skutečností? Ano, i tak by se dala nazvat myšlenka sociálnědemokratického poslance Cyrila Zapletala a Karla Sehoře z ODS. ŽelPage 1. dubna 2009 přinesla aprílově laděnou zprávu o zavedení tzv. šrotovného pro vlaky. A tak se možná trefná prognóza "Čím starší vrak, tím větší dotace" kolegy Twixe stane skutečností. Poslanci návrh na finanční příspěvek za sešrotování letitých drážních vozidel přednesli při nedávném jednání Poslanecké sněmovny o podpoře hospodářského růstu a sociální stability.
"Já si myslím, že ten vozový park je tak otřesný, že potřebuje obměnit nějakým způsobem" nechal se v médiích slyšet poslanec Zapletal. Podle něj je současný stav vozového parku Českých drah neutěšený a dráhy s ním zajišťují až 98% osobní dopravy. Lokomotivy a vozy v osobní dopravě jsou v průměru staré 30,1 roku. Předkladatelé zároveň srovnali stav se zahraničním, kde provozovaná drážní vozidla dosahují průměru věku 14 let. Podle nich by se finance měly čerpat ze státního fondu životního prostředí a jednalo by se o částku ve výši 3 miliard během 3 let. Návrh poslanců Sehoře a Zapletala počítá s tím, že by dráhy například za lokomotivu provozovanou více jak 20 let mohly vyinkasovat sumu až 40 milionů a za osobní vozy zhruba polovinu.
Úsměv na tváři budí fakt, že právě většina lokomotiv a vozů národního dopravce tuto podmínku bez problému splňuje. Pokud bude tento návrh schválen, bude tedy zajímavé sledovat postup při obnově značně zanedbaného parku. Mezi veřejností však panuje názor, že tato myšlenka tu měla být již mnohem dříve než nyní, kdy většina vozidel v osobní dopravě předpoklady pro šrotovné splňuje. Současně s tímto problémem si pokládáme otázku, zdali již právě není pozdě na to, co dráhy dlouhou dobu nereflektovaly a zanedbávaly. Zde je pak na místě i další otázka, jestli je korektní, aby tedy ZDO již několik let po sobě vyhrával jen jeden, státem ovládaný dopravce, který provoz zajišťuje letitými vlaky.
Zdroje: ČT24, Finanční noviny; námět: city.elefant

vyhody globalniho dopravce:
- mnozstevni slevy na nakup paliv a maziv,
- mnozstevni slevy na nakup vozidel,
- efektivnejsi vyuziti vozoveho parku a presonalum
- provadeni oprav za "rezijni" cenu ve vlastnich opravnach
- moznost lepe ovnivnit investice do DC ze strany SZDC
- lepsi schopnost operativni reakce na mimoradnosti v doprave
- atd.
Posledni vyberove rizeni v LBC kraji dopadlo za 112,-Kc/vlkm. To je priblizne dvojnasobek, za co jezdi nenavideny dopravce a o zhruba 20% vic, nez za co by chtel jezdit (ted mluvim o pozadavku CD na navyseni dotace od kraju o cca 3mld. Kc).
Opravdu NECHCI aby z mých daní šly peníze na takový bordel, ale na podporu moderní železnice. Odevzdáním X miliard do rukou ČD se nic nezmění. Podmínky musí být průhledné a dostupné "pro každého".
Miru bych rád upozornil, že stát nemá žádné peníze, ale "hospodaří" s tím co vybere na daních. (Ostatně na to upornil již JnR). Loni každá duše vtomto státě zaplatila 12 000 Kč za nemovitý majetek ČD a co z toho...? A k tomu jsou tu pravidelné platby za ZDO.
Můj názor k tomu, o čem článek píše: Šrotovné je nesmysl i u aut, šrotovné u vlaků by byl nesmysl na kvadrát. Kromě toho, že by docházelo k likvidaci jinak funkčních vozidel (kde ta likvidace je asi docela neekologická, stejně jako výroba nového vozidla, takže ani o ekologickém aspektu tady nemůže být řeč), tak je to samozřejmě další podepření Molochu.
A jak je vidět, stále se najdou takoví, kteří brání jeho faktický monopol zuby nehty za každou cenu, i když je to často proti zájmům "normálních cestujících".
Stejně tak je vyloženě plýtvání, když by se mělo jen šrotovat a výrabět něco nového, u spousty vagónů, které ČD už nyní mají, by stačila pouhá modernizace.
Co je mi po tom? Třeba to, že stát si ty "svoje" peníze nevykouzlí, ale vezme je z našich daní.
xAnri: Nojo když má jedna strana takhle silné argumenty, tak se blbě diskutuje :-)
Nejak se k tem novejsim vozidlum dopracovat musime a kazda cesta je dobra.
Ti vymodleni soukromnici spotrebujou v globalu jeste vice penez nez CD - tento holy fakt laskave prestante ignorovat.
Gratuluju k prozření. :-) A to je podle vás dobře, že tu nechcete konkurenci?
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.











