..: Poslanci navrhují šrotovné i pro vlaky :..

Na šrot je tu kovošrot, foto: CharyPraha - Aprílový žertík skutečností? Ano, i tak by se dala nazvat myšlenka sociálnědemokratického poslance Cyrila Zapletala a Karla Sehoře z ODS. ŽelPage 1. dubna 2009 přinesla aprílově laděnou zprávu o zavedení tzv. šrotovného pro vlaky. A tak se možná trefná prognóza "Čím starší vrak, tím větší dotace" kolegy Twixe stane skutečností. Poslanci návrh na finanční příspěvek za sešrotování letitých drážních vozidel přednesli při nedávném jednání Poslanecké sněmovny o podpoře hospodářského růstu a sociální stability.

"Já si myslím, že ten vozový park je tak otřesný, že potřebuje obměnit nějakým způsobem" nechal se v médiích slyšet poslanec Zapletal. Podle něj je současný stav vozového parku Českých drah neutěšený a dráhy s ním zajišťují až 98% osobní dopravy. Lokomotivy a vozy v osobní dopravě jsou v průměru staré 30,1 roku. Předkladatelé zároveň srovnali stav se zahraničním, kde provozovaná drážní vozidla dosahují průměru věku 14 let. Podle nich by se finance měly čerpat ze státního fondu životního prostředí a jednalo by se o částku ve výši 3 miliard během 3 let. Návrh poslanců Sehoře a Zapletala počítá s tím, že by dráhy například za lokomotivu provozovanou více jak 20 let mohly vyinkasovat sumu až 40 milionů a za osobní vozy zhruba polovinu.

Úsměv na tváři budí fakt, že právě většina lokomotiv a vozů národního dopravce tuto podmínku bez problému splňuje. Pokud bude tento návrh schválen, bude tedy zajímavé sledovat postup při obnově značně zanedbaného parku. Mezi veřejností však panuje názor, že tato myšlenka tu měla být již mnohem dříve než nyní, kdy většina vozidel v osobní dopravě předpoklady pro šrotovné splňuje. Současně s tímto problémem si pokládáme otázku, zdali již právě není pozdě na to, co dráhy dlouhou dobu nereflektovaly a zanedbávaly. Zde je pak na místě i další otázka, jestli je korektní, aby tedy ZDO již několik let po sobě vyhrával jen jeden, státem ovládaný dopravce, který provoz zajišťuje letitými vlaky.

Zdroje: ČT24, Finanční noviny; námět: city.elefant


Vítek_V | 7.5.2009 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 8 9 10 11 12 ... 14      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel DJ 
07.05.2009 (19:47)  
junkrs: Můžete mi říct, jaký může mít stát zájem, že chce finančně podporovat sešrotování funkčních vozidel?
Opakuji - nezpochybňuji státní příspěvek na nákup nových vozidel, ptám se, proč by mělo být podmínkou, že se musí sešrotovat staré vozidlo (což mezi řádky znamená jasné zvýhodnění ČD).
Navíc ani tvrzení, že to vozidlo nesplňuje požadavky moderního cestování, nemůže být automaticky důvodem pro to, aby se to nesmyslně šrotovalo.

Xanri05: efektivita nasazeni vozidel se po uzavreni soucasneho VR na Liberecku zhorsi, pokud nevyhraji CD.
A na to jste přišel jak?

CD jezdi v krajich v prumeru za 60,- a chteji necelych 100,- a dostat maji cca 80,-.
Mají dostat o 20 Kč/km méně, než chtějí? Proč?
07.05.2009 (19:44)  
- jediný problém pri vstupe súkromníka je nejednotná tarifa medzi ním a spojmi iných dopravcov = vyriešiť tarifnou integráciou
- tzv. "výhody z rozsahu" - možno nejaké sú, ale argument tohto typu je skôr pretvárka a snaha o vylepšenie imidžu mimo hlavného problému
- nové vozidlá - čo tak všetok vozidlový park ČD transformovať do novej spoločnosti, a od tej si ho potom budú požičiavať jednak ČD na svoje vlaky, a jednak prípadne súkromní dopravcovia? (v osobnej aj v nákladnej doprave)
- efektivita obehov a obratov súprav - prečo nevypisovať výberové konanie nie na jednotlivé spoje, ale na skupiny spojov? (t.j. napr. komplet Os vlaky na nejakej trati alebo R na nejakom ramene)
07.05.2009 (19:44)  
xAnri05: přikládám odkaz, abyste se něčemu přiučil. Pravdu nemáte totiž Vy...

http://www.kraj-lbc.cz/index.php?page=56&akt=7758&strana=8
07.05.2009 (19:43)  
Ano, i jiní soukromí dopravci u nás mají stará vozidla, ale to je naprosté minimum. A potencionální nástup nových, zdůrazňuji slovo nových, dopravců bude opět zbržděn, protože pro ně bude nákup nových vozů dražší, protože nebude mít co sešrotovat...
registrovaný uživatel mira 
07.05.2009 (19:42)  
Ano jsou to možná dohady, ale ty výhody jednoho dopravce už tady xAnri05 popsal. Jako problémem možná je neschopnost nebo špatné fungování jednotlivých složek ČD, ale v principu je unitární železnice nejvýhodnější. OBB jsou toho myslím dostatečným důkazem.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
07.05.2009 (19:40)  
mates111: nikoliv kolego. CD ve vyberovem rizeni nefigurovaly a cena 136,-Kc je zamena pojmu. To je cena za dalkovou dopravu, nikoliv regionalni. CD jezdi v krajich v prumeru za 60,- a chteji necelych 100,- a dostat maji cca 80,-. Tak to je.

DJ: efektivita nasazeni vozidel se po uzavreni soucasneho VR na Liberecku zhorsi, pokud nevyhraji CD. Jinak CD nejsou vzorem efektivity, to nepopiram a jejich sluzby me take stvou, ale efektivita muze byt horsi. A jezdi za celkem dobre ceny.
registrovaný uživatel junkrs 
07.05.2009 (19:39)  
To DJ: Podmínka na sešrotování starého vozidla je jasná - podpořit obnovu vozového parku. A jak už tu někdo poznamenal, tak se starým vozovým parkem se nepotýkají pouze ČD. A to, co by se šrotovalo ještě sice funguje (dokáže to dojet z bodu "a" do bedu "b"), ale už to určitě nesplňuje parametry moderního cestování.
registrovaný uživatel DJ 
07.05.2009 (19:31)  
mira: No tak než se ti ostatní dopravci vypracují k vyššímu podílu na železničním trhu, tak budou mít větší podíl ČD, takže zakázky ty firmy budou mít tak jako tak (za předpokladu, že si ČD objednají vozidla právě od těch firem, ale jak tak koukám, tak ono to tak bohužel bude, i když bude poměr ceny a kvality dost možná horší než u podobných vozidel zahraniční výroby).
07.05.2009 (19:30)  
mira: zakázky ČD budou ale pokračovat, protože oni budou potřebovat nové vozy i na méně výkonů. Jen se prostě zvýší rychlost obnovy. A k tomu přibudou zakázky soukromých dopravců. DOkud jim nedáme šanci, můžeme jen spekulovat, jak by to bylo...
registrovaný uživatel mira 
07.05.2009 (19:26)  
DJ:Ano to je samozřejkmě taky pravda, ale je potřeba doplnit, že mezitím než by se soukromí dopravci vypracovali k vyššímu podílu, tak by mezitím mohl ten výrobce zkrachovat, protože on potřebuje zakázku několika desítek až stovek kusů na několik let dopředu, aby mohl zajistit vývoj a výrobu vozidel a odpovídající kapacity a ne, že každý rok vyrobí nárazově 5-10 jednotek a neví co bude příští rok.
  1 ... 8 9 10 11 12 ... 14      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko