Praha - Aprílový žertík skutečností? Ano, i tak by se dala nazvat myšlenka sociálnědemokratického poslance Cyrila Zapletala a Karla Sehoře z ODS. ŽelPage 1. dubna 2009 přinesla aprílově laděnou zprávu o zavedení tzv. šrotovného pro vlaky. A tak se možná trefná prognóza "Čím starší vrak, tím větší dotace" kolegy Twixe stane skutečností. Poslanci návrh na finanční příspěvek za sešrotování letitých drážních vozidel přednesli při nedávném jednání Poslanecké sněmovny o podpoře hospodářského růstu a sociální stability.
"Já si myslím, že ten vozový park je tak otřesný, že potřebuje obměnit nějakým způsobem" nechal se v médiích slyšet poslanec Zapletal. Podle něj je současný stav vozového parku Českých drah neutěšený a dráhy s ním zajišťují až 98% osobní dopravy. Lokomotivy a vozy v osobní dopravě jsou v průměru staré 30,1 roku. Předkladatelé zároveň srovnali stav se zahraničním, kde provozovaná drážní vozidla dosahují průměru věku 14 let. Podle nich by se finance měly čerpat ze státního fondu životního prostředí a jednalo by se o částku ve výši 3 miliard během 3 let. Návrh poslanců Sehoře a Zapletala počítá s tím, že by dráhy například za lokomotivu provozovanou více jak 20 let mohly vyinkasovat sumu až 40 milionů a za osobní vozy zhruba polovinu.
Úsměv na tváři budí fakt, že právě většina lokomotiv a vozů národního dopravce tuto podmínku bez problému splňuje. Pokud bude tento návrh schválen, bude tedy zajímavé sledovat postup při obnově značně zanedbaného parku. Mezi veřejností však panuje názor, že tato myšlenka tu měla být již mnohem dříve než nyní, kdy většina vozidel v osobní dopravě předpoklady pro šrotovné splňuje. Současně s tímto problémem si pokládáme otázku, zdali již právě není pozdě na to, co dráhy dlouhou dobu nereflektovaly a zanedbávaly. Zde je pak na místě i další otázka, jestli je korektní, aby tedy ZDO již několik let po sobě vyhrával jen jeden, státem ovládaný dopravce, který provoz zajišťuje letitými vlaky.
Zdroje: ČT24, Finanční noviny; námět: city.elefant

Opakuji - nezpochybňuji státní příspěvek na nákup nových vozidel, ptám se, proč by mělo být podmínkou, že se musí sešrotovat staré vozidlo (což mezi řádky znamená jasné zvýhodnění ČD).
Navíc ani tvrzení, že to vozidlo nesplňuje požadavky moderního cestování, nemůže být automaticky důvodem pro to, aby se to nesmyslně šrotovalo.
Xanri05: efektivita nasazeni vozidel se po uzavreni soucasneho VR na Liberecku zhorsi, pokud nevyhraji CD.
A na to jste přišel jak?
CD jezdi v krajich v prumeru za 60,- a chteji necelych 100,- a dostat maji cca 80,-.
Mají dostat o 20 Kč/km méně, než chtějí? Proč?
- tzv. "výhody z rozsahu" - možno nejaké sú, ale argument tohto typu je skôr pretvárka a snaha o vylepšenie imidžu mimo hlavného problému
- nové vozidlá - čo tak všetok vozidlový park ČD transformovať do novej spoločnosti, a od tej si ho potom budú požičiavať jednak ČD na svoje vlaky, a jednak prípadne súkromní dopravcovia? (v osobnej aj v nákladnej doprave)
- efektivita obehov a obratov súprav - prečo nevypisovať výberové konanie nie na jednotlivé spoje, ale na skupiny spojov? (t.j. napr. komplet Os vlaky na nejakej trati alebo R na nejakom ramene)
http://www.kraj-lbc.cz/index.php?page=56&akt=7758&strana=8
DJ: efektivita nasazeni vozidel se po uzavreni soucasneho VR na Liberecku zhorsi, pokud nevyhraji CD. Jinak CD nejsou vzorem efektivity, to nepopiram a jejich sluzby me take stvou, ale efektivita muze byt horsi. A jezdi za celkem dobre ceny.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











