..: Poslanci navrhují šrotovné i pro vlaky :..

Na šrot je tu kovošrot, foto: CharyPraha - Aprílový žertík skutečností? Ano, i tak by se dala nazvat myšlenka sociálnědemokratického poslance Cyrila Zapletala a Karla Sehoře z ODS. ŽelPage 1. dubna 2009 přinesla aprílově laděnou zprávu o zavedení tzv. šrotovného pro vlaky. A tak se možná trefná prognóza "Čím starší vrak, tím větší dotace" kolegy Twixe stane skutečností. Poslanci návrh na finanční příspěvek za sešrotování letitých drážních vozidel přednesli při nedávném jednání Poslanecké sněmovny o podpoře hospodářského růstu a sociální stability.

"Já si myslím, že ten vozový park je tak otřesný, že potřebuje obměnit nějakým způsobem" nechal se v médiích slyšet poslanec Zapletal. Podle něj je současný stav vozového parku Českých drah neutěšený a dráhy s ním zajišťují až 98% osobní dopravy. Lokomotivy a vozy v osobní dopravě jsou v průměru staré 30,1 roku. Předkladatelé zároveň srovnali stav se zahraničním, kde provozovaná drážní vozidla dosahují průměru věku 14 let. Podle nich by se finance měly čerpat ze státního fondu životního prostředí a jednalo by se o částku ve výši 3 miliard během 3 let. Návrh poslanců Sehoře a Zapletala počítá s tím, že by dráhy například za lokomotivu provozovanou více jak 20 let mohly vyinkasovat sumu až 40 milionů a za osobní vozy zhruba polovinu.

Úsměv na tváři budí fakt, že právě většina lokomotiv a vozů národního dopravce tuto podmínku bez problému splňuje. Pokud bude tento návrh schválen, bude tedy zajímavé sledovat postup při obnově značně zanedbaného parku. Mezi veřejností však panuje názor, že tato myšlenka tu měla být již mnohem dříve než nyní, kdy většina vozidel v osobní dopravě předpoklady pro šrotovné splňuje. Současně s tímto problémem si pokládáme otázku, zdali již právě není pozdě na to, co dráhy dlouhou dobu nereflektovaly a zanedbávaly. Zde je pak na místě i další otázka, jestli je korektní, aby tedy ZDO již několik let po sobě vyhrával jen jeden, státem ovládaný dopravce, který provoz zajišťuje letitými vlaky.

Zdroje: ČT24, Finanční noviny; námět: city.elefant


Vítek_V | 7.5.2009 (15:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Dopravci Legislativa

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 ... 9 10 11 12 13 14      Zpráv na stránku:   
07.05.2009 (19:19)  
Ono je třeba vidět situaci globálně. Když dojde ke zvýšení podílu soukromých dopravců na českých kolejích, vzroste jejich poptávka po vozidlech a ta pak bude moci nahradit pokles poptávky ČD... Takže nesnažme se ukázat nenahraditelnost ČD..
registrovaný užívateľ DJ 
07.05.2009 (19:17)  
junkrs: Nezpochybňuji státní dotace na nákup nových vozidel, ale proč by měla být součástí té dotace podmínka na sešrotování starého vozidla?! (která znamená zvýhodnění jednoho z dopravců, a je to prostě naprostý nesmysl, šrotovat něco, co ještě funguje!)

mira: To, co píšete, bude platit jen v případě, že "národní dopravce" bude mít dál nějakých 99% výkonů. Pokud budou soukromníci výhodnější než "národní dopravce", tak mohou získat třeba 50% výkonů v osobní dopravě, a tím pádem by i cca 50% zakázek u výrobců vozidel šlo od jiných dopravců. Jak jednoduché.
07.05.2009 (19:16)  
xAnri05: doporučuju si lépe prostudovat výsledky výběrového řízení v Libereckém kraji. Nemáte totiž pravdu. 112 Kč/km je totiž nákladová cena, ČD stejnou cenu vykalkulovali na 136 Kč/km. Z toho vyplývá, že soukromník bude jezdit o 24 Kč/km levněji než ČD. To že ve skutečnosti je platba kraje jen cca 60 Kč/km je dáno tím, že na zmiňované trati jsou průměrné tržby 45 Kč/km a podfinancovaností regionální dopravy. Z toho poté vyplývá, že zatímco platba soukromníkovi bude cca 67 Kč/km, ČD žádají 91 Kč/km. Takže tím se bourají Vaše argumenty pro ČD...
registrovaný užívateľ mira 
07.05.2009 (19:16)  
Ještě mě napadla jedna věc. Kde by asi byli výrobci železničních vozidel kdyby vyráběli jen pro soukromníky? No asi někde, protože soukromníci kupují vše po kusech, max po 10 vozidlech a z toho by se žádná větší firma neuživila.
registrovaný užívateľ DJ 
07.05.2009 (19:15)  
xAnri05: Takže jste to myslel tak, že by ČD stále měly dominantní postavení, z něhož by nadále získávaly ty výhody, o kterých píšete.
Myslel jsem, že jste chtěl naznačit, že i kdyby zajišťoval téměř všechny výkony v osobní železniční dopravě jiný (jeden) dopravce, tak ten by byl dražší.
Mimochodem - dnes jsou, díky tomu, že mají téměř 100% výkonů, ČD vynikajícím příkladem v oblasti efektivního využití vozového parku a personálu?
registrovaný užívateľ junkrs 
07.05.2009 (19:11)  
Tak, tak. Všichni básníme, jaký mají na západ (nebo i na jih) od nás pěkný vozy atd., ale už se nevidí kolik se tam do toho cpalo a cpe peněz.
registrovaný užívateľ mira 
07.05.2009 (19:11)  
Web, Jnr: Myslím že už to tu xAnri05 a MH řekli dostatečně za mě, takže já se stotožňuju s jejich názory.
07.05.2009 (19:03)  
xAnri05: Souhlasím. Podívejme se na ÖBB. Funguji skvěle a proč? Protože jsou unitární a dokonce od nich není oddělena ani dopravní cesta, ale je pouhou dceřinou společností ÖBB a jsou bohatě podporovány státem. Kdyby měli ÖBB fungovat za podmínek panujících v ČR, tak do měsíce padnou na držku.

Chikatetsujin: Nehlásal jsi již před rokem, že tě zde nikdo neuvidí? Co tu stále chceš?

"Podmínky musí být průhledné a dostupné "pro každého"."
A kdo řekl, že třeba Viamont nebo ŽD nemůže prodat své 810? To zas jenom ŽP rýpe do dráhy. Viz ta poslední přiblblá věta, kde se nám autor snaží vnutit svůj názor. Ale ten mne absolutně nezajímá.
registrovaný užívateľ xAnri05  mail  
07.05.2009 (18:58)  
Chikatetsujin: problem je v tom, ze verejna doprava proste neni zadarmo. A CD jezdi pod cenou v evropskem kontexu. Pocital sis treba taky tak pecive kolik jsi zaplatil na zdravotnim pojisteni a kolik si ztoho vycerpal za lekarskou peci?
A kolikrat si potreboval sluzby policie, soudu, skolstvi atp. Taky to nechces platit? Hospodari oni dobre?
A nebude lepe se odstehovat na Bahamy?
registrovaný užívateľ junkrs 
07.05.2009 (18:57)  
To JnR: Stát si vezme ty peníze z našich daní tak jako tak. A když už jednou budou vybrány, tak je lepší, když budou použity na nové loko či vagóny a budou sloužit veřejnosti a ne třeba zase na nová luxusní auta nějakejch papalášů, jako např. u Lesů ČR, kteří si je za chvíli za pakatel odkoupí do osobního vlastnictví.
  1 ... 9 10 11 12 13 14      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2025 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko