Praha - Aprílový žertík skutečností? Ano, i tak by se dala nazvat myšlenka sociálnědemokratického poslance Cyrila Zapletala a Karla Sehoře z ODS. ŽelPage 1. dubna 2009 přinesla aprílově laděnou zprávu o zavedení tzv. šrotovného pro vlaky. A tak se možná trefná prognóza "Čím starší vrak, tím větší dotace" kolegy Twixe stane skutečností. Poslanci návrh na finanční příspěvek za sešrotování letitých drážních vozidel přednesli při nedávném jednání Poslanecké sněmovny o podpoře hospodářského růstu a sociální stability.
"Já si myslím, že ten vozový park je tak otřesný, že potřebuje obměnit nějakým způsobem" nechal se v médiích slyšet poslanec Zapletal. Podle něj je současný stav vozového parku Českých drah neutěšený a dráhy s ním zajišťují až 98% osobní dopravy. Lokomotivy a vozy v osobní dopravě jsou v průměru staré 30,1 roku. Předkladatelé zároveň srovnali stav se zahraničním, kde provozovaná drážní vozidla dosahují průměru věku 14 let. Podle nich by se finance měly čerpat ze státního fondu životního prostředí a jednalo by se o částku ve výši 3 miliard během 3 let. Návrh poslanců Sehoře a Zapletala počítá s tím, že by dráhy například za lokomotivu provozovanou více jak 20 let mohly vyinkasovat sumu až 40 milionů a za osobní vozy zhruba polovinu.
Úsměv na tváři budí fakt, že právě většina lokomotiv a vozů národního dopravce tuto podmínku bez problému splňuje. Pokud bude tento návrh schválen, bude tedy zajímavé sledovat postup při obnově značně zanedbaného parku. Mezi veřejností však panuje názor, že tato myšlenka tu měla být již mnohem dříve než nyní, kdy většina vozidel v osobní dopravě předpoklady pro šrotovné splňuje. Současně s tímto problémem si pokládáme otázku, zdali již právě není pozdě na to, co dráhy dlouhou dobu nereflektovaly a zanedbávaly. Zde je pak na místě i další otázka, jestli je korektní, aby tedy ZDO již několik let po sobě vyhrával jen jeden, státem ovládaný dopravce, který provoz zajišťuje letitými vlaky.
Zdroje: ČT24, Finanční noviny; námět: city.elefant

mira: To, co píšete, bude platit jen v případě, že "národní dopravce" bude mít dál nějakých 99% výkonů. Pokud budou soukromníci výhodnější než "národní dopravce", tak mohou získat třeba 50% výkonů v osobní dopravě, a tím pádem by i cca 50% zakázek u výrobců vozidel šlo od jiných dopravců. Jak jednoduché.
Myslel jsem, že jste chtěl naznačit, že i kdyby zajišťoval téměř všechny výkony v osobní železniční dopravě jiný (jeden) dopravce, tak ten by byl dražší.
Mimochodem - dnes jsou, díky tomu, že mají téměř 100% výkonů, ČD vynikajícím příkladem v oblasti efektivního využití vozového parku a personálu?
Chikatetsujin: Nehlásal jsi již před rokem, že tě zde nikdo neuvidí? Co tu stále chceš?
"Podmínky musí být průhledné a dostupné "pro každého"."
A kdo řekl, že třeba Viamont nebo ŽD nemůže prodat své 810? To zas jenom ŽP rýpe do dráhy. Viz ta poslední přiblblá věta, kde se nám autor snaží vnutit svůj názor. Ale ten mne absolutně nezajímá.
A kolikrat si potreboval sluzby policie, soudu, skolstvi atp. Taky to nechces platit? Hospodari oni dobre?
A nebude lepe se odstehovat na Bahamy?
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.











