Praha - Aprílový žertík skutečností? Ano, i tak by se dala nazvat myšlenka sociálnědemokratického poslance Cyrila Zapletala a Karla Sehoře z ODS. ŽelPage 1. dubna 2009 přinesla aprílově laděnou zprávu o zavedení tzv. šrotovného pro vlaky. A tak se možná trefná prognóza "Čím starší vrak, tím větší dotace" kolegy Twixe stane skutečností. Poslanci návrh na finanční příspěvek za sešrotování letitých drážních vozidel přednesli při nedávném jednání Poslanecké sněmovny o podpoře hospodářského růstu a sociální stability.
"Já si myslím, že ten vozový park je tak otřesný, že potřebuje obměnit nějakým způsobem" nechal se v médiích slyšet poslanec Zapletal. Podle něj je současný stav vozového parku Českých drah neutěšený a dráhy s ním zajišťují až 98% osobní dopravy. Lokomotivy a vozy v osobní dopravě jsou v průměru staré 30,1 roku. Předkladatelé zároveň srovnali stav se zahraničním, kde provozovaná drážní vozidla dosahují průměru věku 14 let. Podle nich by se finance měly čerpat ze státního fondu životního prostředí a jednalo by se o částku ve výši 3 miliard během 3 let. Návrh poslanců Sehoře a Zapletala počítá s tím, že by dráhy například za lokomotivu provozovanou více jak 20 let mohly vyinkasovat sumu až 40 milionů a za osobní vozy zhruba polovinu.
Úsměv na tváři budí fakt, že právě většina lokomotiv a vozů národního dopravce tuto podmínku bez problému splňuje. Pokud bude tento návrh schválen, bude tedy zajímavé sledovat postup při obnově značně zanedbaného parku. Mezi veřejností však panuje názor, že tato myšlenka tu měla být již mnohem dříve než nyní, kdy většina vozidel v osobní dopravě předpoklady pro šrotovné splňuje. Současně s tímto problémem si pokládáme otázku, zdali již právě není pozdě na to, co dráhy dlouhou dobu nereflektovaly a zanedbávaly. Zde je pak na místě i další otázka, jestli je korektní, aby tedy ZDO již několik let po sobě vyhrával jen jeden, státem ovládaný dopravce, který provoz zajišťuje letitými vlaky.
Zdroje: ČT24, Finanční noviny; námět: city.elefant

To je prostě kruh, jehož rozetnutí je téměř nereálné. Stále ve vztahu k ČD funguje systém "ušetříme ať to stojí, co to stojí".
Ve středečním Právu se píše o tom, že středočeský kraj nechce kupovat kolejová vozidla, ačkoli Asociace krajů by k tomu možná byla svolná ... Jenže tady nejde o to, aby kraje kupovaly vozidla, ale aby se kraje podílely na spolufinancování nových vozidel. Tohle by jim mělo být schopné vrcholové vedení ČD vysvětlit. Jenže jakou perspektivu má vrchlové vedení ? Často se "karierní" zaměstnanci ČD nazývají modrogumními hlavami. Budiž, ale tyhle "modré gumy" mají k té železnici větší vztah, než přechodní TOP manažeři mající vystupovat v roli jakéhosi Spasitele. Zatím se to nepovedlo žádnému z nich.
Já se tomu celkem nedivím. Všichni ministři dopravy hořekují nad tím, jak nejsou peníze na opravy silnic a mostů a vláda schválí půjčku ve výši 8 miliard na infrastrukturu. Přitom je tu k dispozici minimálně 30 miliard korun, které by mohl každý rok dostat SFDI a poměrnou část kraje na své krajské silnice. Jenže ani ministr dopravy ani ministr financí nemají chuť do tohoto kyselého jablíčka kousnout ...
Vlada rozhodla, ze prida karjum neco pres 1 mld. a ne 3mld. Asi si to k CD muze dovolit, na soukromniky by to ani nezkusili.
Co je zase tohle za nesmysl? Je někde psáno, že kraje to nebudou moci použít při úhradě jiným dopravcům (JHMD, Viamont, OKD-D)?
Edit - pardon, pochopil jsem si vámi uvedený údaj jinak, než jste to asi myslel. Myslel jsem, že uvádíte ten slíbený příspěvek za každý vlkm objednaný v regionální dopravě. Ale vy jste myslel asi něco jiného. (ale co?)
Prosel jsem si obehy vozidel.
A co vám vyšlo?
Mně třeba vyšlo to, že dopravce bude pro ty tratě 034, 036, 037, 038 a 039 potřebovat (odhadem) 12 souprav, plus řekněme dvě záložní/posilové.
Jakýkoliv soukromý dopravce si pořídí 14 souprav. ČD to udělají jak?
v tom clanku je cilena dezinformace. 136,-Kc vykazuji CD za dalkovou dopravu, po karjich chteji ńavysit stavajich asi 5 mld na 8 mld. To ze 60,-Kc 136,-Kc opravdu nedava.
Není právě těch 60 korun nárokem ČD na dotaci (což se nerovná ani ztrátě, rozdíl mezi dotací a ztrátou jsou celkem ty 3 mld.)? Pak by to znamenalo (teoreticky), že z průměrných 60 korun dorovnání ztráty by bylo 96 korun, a k tomu je ještě potřeba připočítat tržby. A až taková částka by byla rovna nákladům.
(pokud jsem teď výše něco popletl, tak mě samozřejmě kdokoliv opravte)
Co je na sešrotování funkční lokomotivy tak ekologického, že na to má přispívat resort životního prostředí?
Pokud jsem dobře porozuměl údajům v článku, tak má dopravce dostat 40 milionů Kč za to, že koupí novou lokomotivu a tu starou, pokud je starší 20 let, nechá sešrotovat!!!
Uvědomte si, že starší dvaceti let jsou téměř všechny lokomotivy...
s tím Libercem už je to hloupé. Všichni už vědí, že ČD uvádí částku, kteru dorovnávají cenu za vlkm, zatímco v uvedeném VŘ je uvedena celková cena za vlkm (tedy nikoliv dotace).
Vsichni to nevedi, naprikad ja o tom nevidel jeden dukaz. Kde berete tu jistotu, ze to tak je?
Já zase nevím, kde berete tu jistotu, že jiný dopravce nemůže být levnější než ČD.
Takova jistota neexistuje - vyberova rizeni veci neskodi, ale slepa touha po soukromych dopravcich ano.
DJ:
Na to jste prisel jak?
Prosel jsem si obehy vozidel.
Mají dostat o 20 Kč/km méně, než chtějí? Proč?
To ja nevim. Vlada rozhodla, ze prida karjum neco pres 1 mld. a ne 3mld. Asi si to k CD muze dovolit, na soukromniky by to ani nezkusili. Totez viz nekolik vlaku na Vysocine, ktere budou od 2.zmeny provozovat CD bez dotace (kvuli vyrovavkam souprav).
Mates111: v tom clanku je cilena dezinformace. 136,-Kc vykazuji CD za dalkovou dopravu, po karjich chteji ńavysit stavajich asi 5 mld na 8 mld. To ze 60,-Kc 136,-Kc opravdu nedava. A ten nekdo, co to uvedl v tom clanku, moc dobre vi, ze lze.
Co konkrétně "podle německého práva" bránilo ČD, aby se do toho VŘ přihlásily?
Díky za odpověď.
Jenže cestující chtějí nějakou úroveň. "Nemáme na to" nové cestující nepřiláká.
Ty současné a nové podmínky na trati Liberec - Rybniště/Seifhennersdorf jsou totiž úplně odlišné s tím, že ty nové budou pro dopravce i objednatele podstatně úspornější, takže já tedy ve výsledku toho VŘ oporu pro argumenty o laciném soukromníkovi nevidím. To, že liberečtí kolegové a další z výsledku toho VŘ dělají antiČDpropagandu, ještě neznamená, že je taková i ekonomická realita.
Už jsem tu jednou psal, že ČD do toho výběrka nešly proto, že to bylo zadáno podle německého práva a DB, se kterými do toho ČD chtěly jít, neměly o tuto trať zájem.
Tím předešlým nepopírám, že třeba někde nemůže být soukromník levnější, pokud tedy z ČD pod slupkou už zbývá jenom ohlodaná kost (do účetnictví jim nevidím). Ale v žádném případě nelze argumentovat tím proběhlým výběrkem ani jeho mediálními ohlasy. Až někde proběhne vnitrostátní výběrko, kde se nebude měnit organizace provozu, ale půjde čistě o náklady (třeba právě to nové výběrko pro IDOL), pak by to mělo být více srovnatelné (uznávám, že na druhé straně tu rovnováhu může narušit i diskutované šrotovné, které ovšem podle mého nemá šanci sněmovnou projít, takže je to tady spíše akademická diskuse).
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











