..: Poslanci navrhují šrotovné i pro vlaky :..

Na šrot je tu kovošrot, foto: CharyPraha - Aprílový žertík skutečností? Ano, i tak by se dala nazvat myšlenka sociálnědemokratického poslance Cyrila Zapletala a Karla Sehoře z ODS. ŽelPage 1. dubna 2009 přinesla aprílově laděnou zprávu o zavedení tzv. šrotovného pro vlaky. A tak se možná trefná prognóza "Čím starší vrak, tím větší dotace" kolegy Twixe stane skutečností. Poslanci návrh na finanční příspěvek za sešrotování letitých drážních vozidel přednesli při nedávném jednání Poslanecké sněmovny o podpoře hospodářského růstu a sociální stability.

"Já si myslím, že ten vozový park je tak otřesný, že potřebuje obměnit nějakým způsobem" nechal se v médiích slyšet poslanec Zapletal. Podle něj je současný stav vozového parku Českých drah neutěšený a dráhy s ním zajišťují až 98% osobní dopravy. Lokomotivy a vozy v osobní dopravě jsou v průměru staré 30,1 roku. Předkladatelé zároveň srovnali stav se zahraničním, kde provozovaná drážní vozidla dosahují průměru věku 14 let. Podle nich by se finance měly čerpat ze státního fondu životního prostředí a jednalo by se o částku ve výši 3 miliard během 3 let. Návrh poslanců Sehoře a Zapletala počítá s tím, že by dráhy například za lokomotivu provozovanou více jak 20 let mohly vyinkasovat sumu až 40 milionů a za osobní vozy zhruba polovinu.

Úsměv na tváři budí fakt, že právě většina lokomotiv a vozů národního dopravce tuto podmínku bez problému splňuje. Pokud bude tento návrh schválen, bude tedy zajímavé sledovat postup při obnově značně zanedbaného parku. Mezi veřejností však panuje názor, že tato myšlenka tu měla být již mnohem dříve než nyní, kdy většina vozidel v osobní dopravě předpoklady pro šrotovné splňuje. Současně s tímto problémem si pokládáme otázku, zdali již právě není pozdě na to, co dráhy dlouhou dobu nereflektovaly a zanedbávaly. Zde je pak na místě i další otázka, jestli je korektní, aby tedy ZDO již několik let po sobě vyhrával jen jeden, státem ovládaný dopravce, který provoz zajišťuje letitými vlaky.

Zdroje: ČT24, Finanční noviny; námět: city.elefant


Vítek_V | 7.5.2009 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 14      Zpráv na stránku:   
07.05.2009 (21:17)  
Mira: Ano, v zahraničí i soukromé společnosti nakupují kvanta nové techniky. Doporučuji se zamyslet nad příspěvkem M-a. Japa to dělají letečtí dopraci, či autobusáci?

Každopádně pokud budou ČD dobrý dopravce a dotovaný s otevřenými kartami, nebude mi vadit, když bude vítězit ve VŘ. Když bude lepší Arriva, Connex..... ať tam jezdí oni.Pro mě se představa vlaku zdaleka nespojuje jen s oloupaným symbolem ČD.
07.05.2009 (21:01)  
jonáš: Dobře, možná je zavádějící to, že vysoutěžená trať prochází územím Německa, nicméně se již brzo ukáže, jaké jsou možnosti soukromých dopravců ve srovnání s ČD při následujícím výběrovém řízení, jehož výsledky budou známy již zanedlouho...
registrovaný uživatel DJ 
07.05.2009 (21:01)  
jonáš: Tak v tom případě byste měl kopat za to, aby byla pokud možno všude výběrová řízení, která by vyhrál ten, který by nabídl nejnižší cenu.
Pak by se povedlo zachovat přijatelně nízké jízdné i za přiměřeně vysokého příspěvku od objednatele. :-)

Pokud mají ČD tu výhodu, že jim kdysi erár postavil depa a opravárenské zázemí, které může znamenat možnost levnějších oprav atd., tak tuto výhodu jistě dovedou projevit v těch výběrových řízeních.
registrovaný uživatel mira 
07.05.2009 (20:58)  
Chikatetsujin: Ano OBB jako příklad unitárních železnic vlastněných a podporovaných státem nakupují vozidla po stovkách.
07.05.2009 (20:56)  
DJ: ne, já zatim kopu spíš za ty, co horkotěžko platěj tarif 3-4 eurocenty za km. Až budemem mít všichni na to, jezdit za 20 centů na km, jak je zhruba postavenej německej vnitrostátní tarif, tak ať tu jezdí třeba stříbrný bejci se zlacenejma klikama. Zatim jsem neviděl žádnej "outsourcing" soukromníkovi, kterej by v dlouhodobym výsledku nepřišel dráž než dosavadní "moloch" (třeba zrovna taková veolia, provozující kromě vlaků i vodárny).
07.05.2009 (20:53)  
Hruška: nevzpomínám si, že bych se tu kdy nechal vítat, ,či se loučil, to si asi s někým pletete. Chci tady hájit názory na normálně fungující železnici a nabízet protiváhu názorů zaměstanců ČD "s ČD na věčné časy", když se mě tak přátelsky ptáš. Doporučuji se zamyslet nad pojmem DISKUSE.

xAnri: s tím Libercem už je to hloupé. Všichni už vědí, že ČD uvádí částku, kteru dorovnávají cenu za vlkm, zatímco v uvedenéém VŘ je uvedena celková cena za vlkm (tedy nikoliv dotace). Já zase nevím, kde berete tu jistotu, že jiný dopravce nemůže být levnější než ČD.

Mira: hlavně že ČD kupují vozidla po stovkách :-D

Hlavně nechápu proč je pro některé takový problém VŘ. Když někdo nabídne lepší podmínky než ČD, případně služby za které bude kraj ochoten zaplatit více, tak proč ne. Když bude levnější ještě lépe.
07.05.2009 (20:52)  
registrovaný uživatel mira 
07.05.2009 (20:48)  
DJ:Problematice odpisů opravdu až tak nerozumím takže jsem se vyjádřil špatně.
07.05.2009 (20:48)  
jonáš: můžu poprosit o konkrétní diskuzi...

mira: až dojdou staré vlaky ze zahraničí, tak už tu nikdo z nás nebude... Ty budou pořád. Navíc nic nebrání ČD, aby je nakupovali také..
registrovaný uživatel M 
07.05.2009 (20:44)  
Emirates jsou statni* a funguje skvele. Alitalia je statni a funguje otresne.
Ryanair je soukromy a funguje skvele. SkyEurope je soukromy a funguje otresne.
Aneb forma vlastnictvi je irelevantni. Ani jeden z problemu, ktery zde kdokoliv popisuje neni navazany na formu vlastnictvi. A soucasne, jakakoliv konkurence nebude lepsi jen kvuli tomu, ze to bude soukromnik...

Anriho hlody berte proste jako vtip. Zacalo to teorii, ze cim vice soukromniku, tim mene vykonu pro CD, tzn. tim drazsi sluzby (a doted jaksi nevysvetlil ten "paradox", ze kdyby stat objednal u CD naopak VICE vykonu, tak to bude logicky cim dal levnejsi...) a pokracuje to i ted.
K tomu umne zongule s cisly. Nebo umne, v pripade levnoty/drahoty CD je to spise trapne jaka cisla taha z rukavu...
Ten jeho seznam z 18:54 - a proc vlastne neni jen jeden retezec supermarketu, proc neni jen jedna stavebni firma, proc neni jen jedno velke divadlo? Atd... Vsechno tohle by dokazalo vyuzit nejruznejsich uspor z rozsahu...

Jinak jak se da zaridit, ze CD budou levni? No treba takto - zavede se srotovne, takze CD dostanou "bokem" 200 milionu za "deset vagonu". Potom se udela vyberove rizeni. Jedna firma nabidne nove vagony nakoupene bez srotovneho za 300 milionu. CD nabidnou take nove vagony a cenu 250. No a nakonec prijde Anri a vsem vysvetli, ze vybrat CD je jedine mozne reseni, protoze jsou o 50M levnejsi...

* pokud teda nepripustime, ze celej stat UAE je soukroma spolecnost:-)
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 14      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko