Praha - Aprílový žertík skutečností? Ano, i tak by se dala nazvat myšlenka sociálnědemokratického poslance Cyrila Zapletala a Karla Sehoře z ODS. ŽelPage 1. dubna 2009 přinesla aprílově laděnou zprávu o zavedení tzv. šrotovného pro vlaky. A tak se možná trefná prognóza "Čím starší vrak, tím větší dotace" kolegy Twixe stane skutečností. Poslanci návrh na finanční příspěvek za sešrotování letitých drážních vozidel přednesli při nedávném jednání Poslanecké sněmovny o podpoře hospodářského růstu a sociální stability.
"Já si myslím, že ten vozový park je tak otřesný, že potřebuje obměnit nějakým způsobem" nechal se v médiích slyšet poslanec Zapletal. Podle něj je současný stav vozového parku Českých drah neutěšený a dráhy s ním zajišťují až 98% osobní dopravy. Lokomotivy a vozy v osobní dopravě jsou v průměru staré 30,1 roku. Předkladatelé zároveň srovnali stav se zahraničním, kde provozovaná drážní vozidla dosahují průměru věku 14 let. Podle nich by se finance měly čerpat ze státního fondu životního prostředí a jednalo by se o částku ve výši 3 miliard během 3 let. Návrh poslanců Sehoře a Zapletala počítá s tím, že by dráhy například za lokomotivu provozovanou více jak 20 let mohly vyinkasovat sumu až 40 milionů a za osobní vozy zhruba polovinu.
Úsměv na tváři budí fakt, že právě většina lokomotiv a vozů národního dopravce tuto podmínku bez problému splňuje. Pokud bude tento návrh schválen, bude tedy zajímavé sledovat postup při obnově značně zanedbaného parku. Mezi veřejností však panuje názor, že tato myšlenka tu měla být již mnohem dříve než nyní, kdy většina vozidel v osobní dopravě předpoklady pro šrotovné splňuje. Současně s tímto problémem si pokládáme otázku, zdali již právě není pozdě na to, co dráhy dlouhou dobu nereflektovaly a zanedbávaly. Zde je pak na místě i další otázka, jestli je korektní, aby tedy ZDO již několik let po sobě vyhrával jen jeden, státem ovládaný dopravce, který provoz zajišťuje letitými vlaky.
Zdroje: ČT24, Finanční noviny; námět: city.elefant

Každopádně pokud budou ČD dobrý dopravce a dotovaný s otevřenými kartami, nebude mi vadit, když bude vítězit ve VŘ. Když bude lepší Arriva, Connex..... ať tam jezdí oni.Pro mě se představa vlaku zdaleka nespojuje jen s oloupaným symbolem ČD.
Pak by se povedlo zachovat přijatelně nízké jízdné i za přiměřeně vysokého příspěvku od objednatele. :-)
Pokud mají ČD tu výhodu, že jim kdysi erár postavil depa a opravárenské zázemí, které může znamenat možnost levnějších oprav atd., tak tuto výhodu jistě dovedou projevit v těch výběrových řízeních.
xAnri: s tím Libercem už je to hloupé. Všichni už vědí, že ČD uvádí částku, kteru dorovnávají cenu za vlkm, zatímco v uvedenéém VŘ je uvedena celková cena za vlkm (tedy nikoliv dotace). Já zase nevím, kde berete tu jistotu, že jiný dopravce nemůže být levnější než ČD.
Mira: hlavně že ČD kupují vozidla po stovkách :-D
Hlavně nechápu proč je pro některé takový problém VŘ. Když někdo nabídne lepší podmínky než ČD, případně služby za které bude kraj ochoten zaplatit více, tak proč ne. Když bude levnější ještě lépe.
mira: až dojdou staré vlaky ze zahraničí, tak už tu nikdo z nás nebude... Ty budou pořád. Navíc nic nebrání ČD, aby je nakupovali také..
Ryanair je soukromy a funguje skvele. SkyEurope je soukromy a funguje otresne.
Aneb forma vlastnictvi je irelevantni. Ani jeden z problemu, ktery zde kdokoliv popisuje neni navazany na formu vlastnictvi. A soucasne, jakakoliv konkurence nebude lepsi jen kvuli tomu, ze to bude soukromnik...
Anriho hlody berte proste jako vtip. Zacalo to teorii, ze cim vice soukromniku, tim mene vykonu pro CD, tzn. tim drazsi sluzby (a doted jaksi nevysvetlil ten "paradox", ze kdyby stat objednal u CD naopak VICE vykonu, tak to bude logicky cim dal levnejsi...) a pokracuje to i ted.
K tomu umne zongule s cisly. Nebo umne, v pripade levnoty/drahoty CD je to spise trapne jaka cisla taha z rukavu...
Ten jeho seznam z 18:54 - a proc vlastne neni jen jeden retezec supermarketu, proc neni jen jedna stavebni firma, proc neni jen jedno velke divadlo? Atd... Vsechno tohle by dokazalo vyuzit nejruznejsich uspor z rozsahu...
Jinak jak se da zaridit, ze CD budou levni? No treba takto - zavede se srotovne, takze CD dostanou "bokem" 200 milionu za "deset vagonu". Potom se udela vyberove rizeni. Jedna firma nabidne nove vagony nakoupene bez srotovneho za 300 milionu. CD nabidnou take nove vagony a cenu 250. No a nakonec prijde Anri a vsem vysvetli, ze vybrat CD je jedine mozne reseni, protoze jsou o 50M levnejsi...
* pokud teda nepripustime, ze celej stat UAE je soukroma spolecnost:-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










