Praha – Dceřiná společnost Student Agency (SA), známého provozovatele "žlutých autobusů", se stává právoplatným konkurentem největšího železničného doprace u nás - Českých drah. Ústy předsedy představenstva RegioJet
(RJ), Jana Paroubka: "Získání licence bylo prvním nutným krokem. Jasně jím deklarujeme náš zájem o vstup na železniční dopravní trh." Díky alianci s francouzským dopravcem Keolis
tak budou mít ČD co dělat, aby obhájily svou pozici v nadcházejícím výběrovém řízení na přepravce po železnici Jizerských hor, jež vypsal Liberecký kraj. S půldruhým milionem vlakových kilometrů za rok by tak RJ - v případě výhry - dostal dosud největší podíl železniční sítě, spravovaný soukromým dopravcem (tedy jiným než ČD) u nás.
Současná konkurence provozuje své spoje převážně na kratších lokálních tratích, o které ČD nejevily zájem, ať z důvodů nevytíženosti vlaků cestujícími, anebo nevyhovujícího stavu (železnice pod Jeseníky zničené povodněmi). Na poli regionální přepravy po hlavních tratích tedy může jít o pomyslnou první vlaštovku, která donutí ČD k zamyšlení nad současným stavem jejich služeb. RJ totiž deklaruje vyšší cestovní komfort za srovnatelnou, či nižší cenu a přímé srovnání je nejlepší možnost, jak pocítit změnu. Paroubek tedy právem očekává, že podobná výběrová řízení začnou vypisovat i další kraje, čímž dojde k liberalizaci trhu regionální železniční dopravy v celostátním měřítku. Mluvčí ČD Ondřej Kubala dodává: "Tato firma bude jedním z mnoha dalších železničních dopravců na českém trhu. Konkurence je pro nás velmi důležitá." Jako hlavní důvod však uvádí, že kraje konečně uvidí, kolik železniční přeprava skutečně stojí, a tedy kraje budou nuceny uhradit skutečné ztráty v jejím financování, které je dlouhodobě podhodnocené. Za takové peníze prý žádný jiný dopravce jezdit nebude, podotýká Kubala.
Posledním, konkurencí v osobní dopravě stále nedotčeným oborem působnosti ČD jsou tak dálkové spoje. Před dvěma lety se o vpád na ně pokusila společnost RailTrans s produktem RTexpress, který se však ve fázi vývoje zastavil. Student Agency deklarovala své úsilí o stejnou věc před nedávnem, s produktem HighJet. Ten byl však pozastaven z důvodu finanční injekce pro ČD od státu, což SA považovala za definitivní posílení monopolu a odsunula tak aktivity v dálkové drážní dopravě mimo ČR.
Zdroj: iDnes.cz
| 13.5.2009 (8:38)
Také není vyloučené, že se p. Kubala(jakožto expert přes komunikaci s médii), až pozná, že jeho tlachy dávno neodpovídají realitě, nechá přetáhnout do soukromého sektoru také.
Konkurence je pro nás velmi důležitá." Jako hlavní důvod však uvádí, že kraje konečně uvidí, kolik železniční přeprava skutečně stojí, a tedy kraje budou nuceny uhradit skutečné ztráty v jejím financování, které je dlouhodobě podhodnocené.
Mozna ze az se ukaze podesate, podvacate, potricate, ze konkurence je schopna ve srovnani s CD jezdit za stejne nebo nizsi dotace a pritom poskytnout cestujicim mnohem vyssi komfort, bude nucen pan Kubala tuto 100x opakovanou lez ponekud revidovat :)
Jediné co lze vypozorovat už dnes je to, že pokud by železniční doprava za ty peníze co mají ČD nelákala další dopravce pak by si jistě žádné licence tyto společnosti nepořizovaly. To by přece bylo bláznovství. Spíše je pravděpodobnější, že ten, kdo do toho jde to má velice dobře spočítané. Tak přeju panu mluvčímu aby mu nespadla od údivu pusa. Člověka už unavuje to arogantní volání po penězích, když nevidí žádnou snahu. Taky proč se snažit za ty jisté peníze? Kdyby podobně uvažoval soukromník, že ztrátu za něj někdo uhradí, tak už by dávno zkrachoval. Spolehlivým indikátorem jsou autobusoví dopravci, krachují hromadně, i když mají méně peněz? Nerad bych to rozváděl ale vozový park jim také nikdo neplatí..;)
"Kraje dlouhodobě neplatí to, co železniční doprava opravdu stojí. To v konkurenčním prostředí nebude možné. Soukromí dopravci určitě nebudou jezdit za nereálně podhodnocené ceny, za které jsme nuceni jezdit teď," stýská si Kubala
A kdo Molocha nutí, aby jezdil pod náklady? Proč se na to krajům prostě nevykašlou, když na tom tak moc prodělávají?
Vysledek: Vitezstvi Martina Grilla KO v prvnim kole:-)
Jeste bych k tomu dodal, ze pokud "doted" byla/je jedinou firmou, kde zeleznicni odbornici u nas pracuji, CD, tak je logicke, ze nove vzniknute firmy musi lidi nabirat prave od CD. Frantu Sykoru od soustruhu v CKD tam asi dat nejde...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










