Praha – Dceřiná společnost Student Agency (SA), známého provozovatele "žlutých autobusů", se stává právoplatným konkurentem největšího železničného doprace u nás - Českých drah. Ústy předsedy představenstva RegioJet
(RJ), Jana Paroubka: "Získání licence bylo prvním nutným krokem. Jasně jím deklarujeme náš zájem o vstup na železniční dopravní trh." Díky alianci s francouzským dopravcem Keolis
tak budou mít ČD co dělat, aby obhájily svou pozici v nadcházejícím výběrovém řízení na přepravce po železnici Jizerských hor, jež vypsal Liberecký kraj. S půldruhým milionem vlakových kilometrů za rok by tak RJ - v případě výhry - dostal dosud největší podíl železniční sítě, spravovaný soukromým dopravcem (tedy jiným než ČD) u nás.
Současná konkurence provozuje své spoje převážně na kratších lokálních tratích, o které ČD nejevily zájem, ať z důvodů nevytíženosti vlaků cestujícími, anebo nevyhovujícího stavu (železnice pod Jeseníky zničené povodněmi). Na poli regionální přepravy po hlavních tratích tedy může jít o pomyslnou první vlaštovku, která donutí ČD k zamyšlení nad současným stavem jejich služeb. RJ totiž deklaruje vyšší cestovní komfort za srovnatelnou, či nižší cenu a přímé srovnání je nejlepší možnost, jak pocítit změnu. Paroubek tedy právem očekává, že podobná výběrová řízení začnou vypisovat i další kraje, čímž dojde k liberalizaci trhu regionální železniční dopravy v celostátním měřítku. Mluvčí ČD Ondřej Kubala dodává: "Tato firma bude jedním z mnoha dalších železničních dopravců na českém trhu. Konkurence je pro nás velmi důležitá." Jako hlavní důvod však uvádí, že kraje konečně uvidí, kolik železniční přeprava skutečně stojí, a tedy kraje budou nuceny uhradit skutečné ztráty v jejím financování, které je dlouhodobě podhodnocené. Za takové peníze prý žádný jiný dopravce jezdit nebude, podotýká Kubala.
Posledním, konkurencí v osobní dopravě stále nedotčeným oborem působnosti ČD jsou tak dálkové spoje. Před dvěma lety se o vpád na ně pokusila společnost RailTrans s produktem RTexpress, který se však ve fázi vývoje zastavil. Student Agency deklarovala své úsilí o stejnou věc před nedávnem, s produktem HighJet. Ten byl však pozastaven z důvodu finanční injekce pro ČD od státu, což SA považovala za definitivní posílení monopolu a odsunula tak aktivity v dálkové drážní dopravě mimo ČR.
Zdroj: iDnes.cz
| 13.5.2009 (8:38)
- v jeho autobusech jsem vzdy sedel, netusim, zda bylo mozne si na vnitrostatni linky koupit predem jizdenku na konkretni misto u CSAD, ale za jednu mam u nej jistotu, ze sedim.
- pokud prijede zluty autobus, vim co cekat uvnitr. Nerikam, ze treba dlouhani maj dost mista pro nohy, ale drzi si svuj standard.
- pri rozhodovani kterym busem pojedu se muzu na netu podivat, kolik je prodanych listku a podle toho treba predvidat, jestli si staci listek koupit az na stanovisti autobusu nebo radsi predem; prakticky to zamezi hnani se na autobus, kam se stejne nevejdu.
- zvukova hladina je na urovni, umoznujici poslech nejen motoru a hvizdani turba. Rozdavana sluchatka nemusi vyhovovat kazdemu, ale spolu s kavickou a dennim tiskem to rozhodne prispiva k pohode pri ceste.
- klimu ani toaletu nehodnotim, i kdyz by se to asi hodilo; ani jedno jsem nevyuzival, jezdil jsem vetsinou v zime a na toaletu jsem nepotreboval.
Prestoze v soucasnosti sluzeb SA prakticky nevyuzivam, v okamziku, kdy nekde vidim zluty bus si vzdy vybavim tu pohodu uvnitr. Nerikam, ze u jinych dopravcu nemuzou byt podminky podobne nebo lepsi - ja mel moznost primeho srovnani SA a CSAD. A prestoze i CSAD nasadily postupne busy odpovidajici soucasnosti, citil jsem se u nich prepravovany, kdezto u SA rozmazlovany. To vse za podobnou cenu s podobnou dobou jizdy.
Takze si dovolim nesouhlasit s bububu - budeme levnejsi! - v busech jsou na vnitro linkach (mezinarodni nesleduji) drazsi nez konkurence
V ostatnich bodech dostatek informaci pro vlastni hodnoceni nemam, takze to nekomentuji. Nicmene verim tomu, ze svym pristupem ma moznost dokazat mnou popisovane autobusove veci i v kolejove doprave. A cim driv to bude, tim lepe. Cestujici tim muze jen a pouze ziskat.
A přesto mají ty svoje nechutně drahý busy plný ... Čím to asi bude? Že by cestující zajímali i jiné věci než jen cena (pohodlí, servis, spolehlivost...)?
Taky nechápu důvod zapojovat do této činnosti více firem. Vždyť to zvyšuje náklady - každý na tom přeci chce vydělat. Přece tři firmy nebudou poskytovat know-how zadarmo aby třetí se pásl! Takže pochybuji, že budou jezdit levněji :)
Vždyť jsou v ČR soukromníci, kteří provozují veřejnou osobní drážní dopravu, ale že by se nějak snažili rozšiřovat svoje působení to se teda říci nedá (spíš bych řekl že jsou rádi, že jsou rádi). Jo a taky si vzpomínám, že už v ČR taky jistá firma vyskakovala s informacemi, že určitě nasadí desira na trať Smíchov - Rudná - Beroun, všechno už bylo připravené, celá firma nadržená na spuštění (všechno muselo být honem honem jdeme jezdit) - ale čím více se blížil termín ježdění tak to nějak utichlo. Desira tu nejsou a přes Nučice jezdí opět řada 810 a ČD. A tato firma má s drážní dopravou u nás daleko větší zkušnosti než ta v tomto článku.
Třeba si je k sobě vzali, aby to u nich vypadalo na ČD? :-)
Syn: .... asi tak nějak.
Ale abych nepsal jeno žertovný Off topic: Doufám že se jim podaří splnit podmínky VŘ a pokud vyhraje kterákoliv alternativa k ČD, tak budu jenom rád. Alespoň uvídíme s čím, za kolik a jak často se dá jezdit.
Ad proběhy vozidel: Pokud mám vozidlo v nákupní ceně cca 100 mil. Kč tak mi při době 20 let vychází náklad na vozidlo cca 420 tisíc měsíčně (čili chci pořizovací cenu vozidla rozpustit do doby 20 let). Tudíž se mi vyplatí provozovat ho co nejvíce, jezdit od rána do večera. Je nesmysl ho "šetřit" a jezdit s ním půlku. Proč? Naplno odjezdí cca 10 000 km/měsíc (330 km/den což při cestovní rychlosti ~40 km/h a provozu 12-16 hodin denně učitě zvládnout jde) mi vychází náklady na vozidlo někam kolem 45 kč/km na rozpuštění pořizovací ceny. Budu-li ho šetřit a jezdit polovic, tak jsem na 90 kč/km a ve výsledku mám po 20 letech tak jako tak ojetý kus k rekonstrukci minimálně interiéru. Uvažuju samozřejmě soupravu pro osobní vlak, R a lepší musí umět najezdit víc.
Tito lide určite vedi hodne o zeleznici v CR (nebo to lze aspon predpokladat), ale rozhodne nemaji zkusenosti s komercnim provozem zeleznice na liberalnim trhu (tedy pokud nepracovali v minulosti v zahranici), ani s podnikatelskym prostredim (presneji receno u CD tuto zkusenost urcite neziskali)
Já si myslím , že žádný není. Dle mého názoru má každý dopravce svá pravidla , která vycházejí ze zákoníku práce.
podle myho se pletes. Oni vubec nevedi, do ceho se pousti, mysli si, ze je to jak mit jeden autobus a jenom kladno je takovej dobrak, ze se je snazi varovat. Mel by ses mu omluvit
Kdyby dnes šlo jenom o Jančuru , ano tak se dá říci , že to nikdy nedělal a neví o co jde. Ale vždyť má kolem sebe lidi z managementu ČD. Tedy lidi , kteří železniční dopravu provozovali pod hlavičkou největší firmy. Tito lidé také nevědí do čeho jdou ?
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










