Praha – Dceřiná společnost Student Agency (SA), známého provozovatele "žlutých autobusů", se stává právoplatným konkurentem největšího železničného doprace u nás - Českých drah. Ústy předsedy představenstva RegioJet
(RJ), Jana Paroubka: "Získání licence bylo prvním nutným krokem. Jasně jím deklarujeme náš zájem o vstup na železniční dopravní trh." Díky alianci s francouzským dopravcem Keolis
tak budou mít ČD co dělat, aby obhájily svou pozici v nadcházejícím výběrovém řízení na přepravce po železnici Jizerských hor, jež vypsal Liberecký kraj. S půldruhým milionem vlakových kilometrů za rok by tak RJ - v případě výhry - dostal dosud největší podíl železniční sítě, spravovaný soukromým dopravcem (tedy jiným než ČD) u nás.
Současná konkurence provozuje své spoje převážně na kratších lokálních tratích, o které ČD nejevily zájem, ať z důvodů nevytíženosti vlaků cestujícími, anebo nevyhovujícího stavu (železnice pod Jeseníky zničené povodněmi). Na poli regionální přepravy po hlavních tratích tedy může jít o pomyslnou první vlaštovku, která donutí ČD k zamyšlení nad současným stavem jejich služeb. RJ totiž deklaruje vyšší cestovní komfort za srovnatelnou, či nižší cenu a přímé srovnání je nejlepší možnost, jak pocítit změnu. Paroubek tedy právem očekává, že podobná výběrová řízení začnou vypisovat i další kraje, čímž dojde k liberalizaci trhu regionální železniční dopravy v celostátním měřítku. Mluvčí ČD Ondřej Kubala dodává: "Tato firma bude jedním z mnoha dalších železničních dopravců na českém trhu. Konkurence je pro nás velmi důležitá." Jako hlavní důvod však uvádí, že kraje konečně uvidí, kolik železniční přeprava skutečně stojí, a tedy kraje budou nuceny uhradit skutečné ztráty v jejím financování, které je dlouhodobě podhodnocené. Za takové peníze prý žádný jiný dopravce jezdit nebude, podotýká Kubala.
Posledním, konkurencí v osobní dopravě stále nedotčeným oborem působnosti ČD jsou tak dálkové spoje. Před dvěma lety se o vpád na ně pokusila společnost RailTrans s produktem RTexpress, který se však ve fázi vývoje zastavil. Student Agency deklarovala své úsilí o stejnou věc před nedávnem, s produktem HighJet. Ten byl však pozastaven z důvodu finanční injekce pro ČD od státu, což SA považovala za definitivní posílení monopolu a odsunula tak aktivity v dálkové drážní dopravě mimo ČR.
Zdroj: iDnes.cz
| 13.5.2009 (8:38)
Spinavej vlak, protivnej pruvodci, zpozdeni - tohle je vseobecna predstava o CD (a ze je to v Nemecku lepsi - aniz by vetsina v Nemecku vlakem jela:). Ja "lidem" rikam - OK, na mnoha trasach to tak treba i je, ale "prava" EC (problem je, ze clovek musi byt znaly...) jsou neco jineho. Jsou tam dobri pruvodci, cesta je prijemna a posledni dobou nacas. Jasne vyjimky jsou, ale to plati i v aute.
Jenomze na takovy zpravy neni nikdo, bohuzel, zvedavej...
No já ti nevím. Co třeba když zatkli toho jejich řidiče, nebo když byla ta nehoda u Trenčína, tak v každé reportáži a v každém článku říkali, že "se to stalo autobusu společnosti Student Agency", kde ta poseldní tři uvedená slova dodávali tak, že mi přišlo, jako by to skoro až zdůrazňovali.
Mám takový pocit, že být to jiný bus-dopravce, tak to jeho jméno ani neuvedou.
Říkalo se třeba ve zprávách, kterého dopravce byl autobus, který havaroval u Nažidel?
Jel jsem minuly tyden Brno-Praha. Chodil tam takovej ten "vybirac kosu" a tak. U KAZDYHO cloveka rekl hlasite a zretelne "Dobry den, mohu u vas vysypat vas kos?" (nebo neco takoveh). Jako az jsem si rekl, ze je zdvorily az moc. Vezmeme-li v uvahu, ze je asi na nejnizsim stupni v hiearchii, tak zaprve klobouk dole, zadruhe skoda ze se takto nechovaji treba aji pokladni. I kdyz OK, ne vsichni "popelari" jsou jako on a ne vsechny pokladni nedokazou pozdravit...
Ale tenhle chlapec byl fakt zdvorilej a do produktu EC (Brno-Praha, takze skutecne EC) zapadl velice dobre. Kdyby takhle vypadaly cele CD, tak budou pozitivni clanky i o nich
Proste lide chcou cist o uspesich SA a katastrofach CD (a taky chcou mit zviratko na konec ve zpravach na Nove atd...), protoze to maji zafixovane a krome toho ze jsou radi deseni ruznymi pohromami, tak si taky radi nechavaji potvrzovat svoje "predsudky". Nutno rict, ze obe firmy tomu jdou naproti, protoze co je zakaznicky orientovana a privetiva firma je snad jasny...
No předně nic z toho, co jsi vyjmenoval není obec, ale vše jsou to města, některá z toho bývalá okresní. Ano, přesně to by se jaksi nevyplatilo. Z pohledu zákazníka je mi celkem buřt proč to tam nejede. Podobně jako může hezky SA plácat, jak by jezdila na kolejích, dokud nebudou reálně v provozu, tak je to plácání do vody. Na druhou stranu jsem jedině pro, aby konkurence na kolejích byla. ale Já jsem chtěl hlavně poukázat na to, že se srovnávají na trase Praha - Plzeň jablka a hrušky. Navíc jsem si nevšiml, že by na této trase vlakové soupravy vozily vzduch. Ano, není to tak narvané, že cestující stojí i na záchodě, ale prázdné taky ne.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










