Praha – Dceřiná společnost Student Agency (SA), známého provozovatele "žlutých autobusů", se stává právoplatným konkurentem největšího železničného doprace u nás - Českých drah. Ústy předsedy představenstva RegioJet
(RJ), Jana Paroubka: "Získání licence bylo prvním nutným krokem. Jasně jím deklarujeme náš zájem o vstup na železniční dopravní trh." Díky alianci s francouzským dopravcem Keolis
tak budou mít ČD co dělat, aby obhájily svou pozici v nadcházejícím výběrovém řízení na přepravce po železnici Jizerských hor, jež vypsal Liberecký kraj. S půldruhým milionem vlakových kilometrů za rok by tak RJ - v případě výhry - dostal dosud největší podíl železniční sítě, spravovaný soukromým dopravcem (tedy jiným než ČD) u nás.
Současná konkurence provozuje své spoje převážně na kratších lokálních tratích, o které ČD nejevily zájem, ať z důvodů nevytíženosti vlaků cestujícími, anebo nevyhovujícího stavu (železnice pod Jeseníky zničené povodněmi). Na poli regionální přepravy po hlavních tratích tedy může jít o pomyslnou první vlaštovku, která donutí ČD k zamyšlení nad současným stavem jejich služeb. RJ totiž deklaruje vyšší cestovní komfort za srovnatelnou, či nižší cenu a přímé srovnání je nejlepší možnost, jak pocítit změnu. Paroubek tedy právem očekává, že podobná výběrová řízení začnou vypisovat i další kraje, čímž dojde k liberalizaci trhu regionální železniční dopravy v celostátním měřítku. Mluvčí ČD Ondřej Kubala dodává: "Tato firma bude jedním z mnoha dalších železničních dopravců na českém trhu. Konkurence je pro nás velmi důležitá." Jako hlavní důvod však uvádí, že kraje konečně uvidí, kolik železniční přeprava skutečně stojí, a tedy kraje budou nuceny uhradit skutečné ztráty v jejím financování, které je dlouhodobě podhodnocené. Za takové peníze prý žádný jiný dopravce jezdit nebude, podotýká Kubala.
Posledním, konkurencí v osobní dopravě stále nedotčeným oborem působnosti ČD jsou tak dálkové spoje. Před dvěma lety se o vpád na ně pokusila společnost RailTrans s produktem RTexpress, který se však ve fázi vývoje zastavil. Student Agency deklarovala své úsilí o stejnou věc před nedávnem, s produktem HighJet. Ten byl však pozastaven z důvodu finanční injekce pro ČD od státu, což SA považovala za definitivní posílení monopolu a odsunula tak aktivity v dálkové drážní dopravě mimo ČR.
Zdroj: iDnes.cz
| 13.5.2009 (8:38)
a další věc, pokud se jančura dostane na koleje, nepovede to částečně i k přílivu lidí na koleje? pokud by totiž jezdil na trase, na které nyní provozuje autobusy, asi ty autobusy celkem omezí. a není třeba právě tohle jedno poměrně velké plus?
navíc ono i třeba to kafe, v tom motoráku kterým jezdí lidi půl hodiny ráno do práce, není podle mě až tak špatný nápad. kolik lidí si ráno vaří kafe? kolik lidí by si třeba o čtvrt hodiny (možná víc, možná míň, já si kafe ráno nevařím) dýl pospalo a dalo si to kafe až ve vlaku? není tohle taky jedna z těch drobností co můžou lidi přilákat do vlaků?
Mluvím o jakýchkoliv obcích (tedy městech i vesnicích), kde by musel během té cesty zastavit. Jakékoliv zastavení na trase Praha - Plzeň = sjetí z dálnice = prodloužení jízdních dob = snížení atraktivity spojení = úbytek cestujících = úbytek tržeb = možnost, že už nepůjde o ziskovou věc. Takže toho firma v dlouhodobém horizontu buď nechá, nebo to bude dotovat odjinud (ale proč by to dělala), anebo je potřeba to dotovat.
Ale to je to samé, jako kdybys chtěl autem nebo autobusem zajet třeba do takového Prostředního Žlebu. Tam taky žádná silnice nevede a dostaneš se tam jenom vlakem....
A když už mluvíme o té síťovosti, třeba do toho Vratěnína se na jednu jízdenku dostaneš hned, jak bude Znojemsko za integrováno do IDSJMK. A to si představ, že si tu jízdenku budeš moci koupit třeba v Brně na nádraží přímo do Vratěnína a budeš si moci dokonce vybrat, čím pojedeš, jestli vlakem(do Znojma a následným přestupem na bus), nebo autobusem a to dokonce různými trasami.
A o to právě u komerční nedotované linky jde! :-)
Mě šlo o to, že zdejší ČDfans tady do nebes vychvalují síťovost ČD a to, že se všude dá dostat na jednu jízdenku. Já ale vidím, že ČD mě do Velké Bíteše, Hrotovic, Vratěnína a stovek dalších míst v Česku prostě nedopraví.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










