..: Starší strojvedoucí mohou v budoucnu nahradit i cizinci :..

StrojvedoucíPraha - Za pár let budou mít České dráhy možná problém sehnat náhradu za strojvůdce, kteří odejdou do důchodu. Věková struktura strojvůdců je totiž krajně nepříznivá - podle informací náměstka pro personalistiku ČD Milana Ruttnera jejich průměrné stáří převyšuje 47 let. Mladých je velmi málo a do deseti let odejde do důchodu polovina ze současného celkového počtu čtyř tisíc.

Atraktivita oboru v posledních letech klesá. Podle ředitele SPŠ strojní a dopravní v Děčíně Josefa Šlapáka už není dnes tolik mladých kluků, kteří by jevili zájem o toto náročné povolání. Požadavky jsou i přes klesající zájem stále velmi vysoké, zejména co se zdravotního a psychického stavu týká. Konkrétní výčet podmínek, které musí strojvedoucí splňovat, je uveden ve vyhlášce Ministerstva dopravy.

České dráhy se snaží tomuto nepříznivému trendu čelit – rozběhly stipendijní program pro studenty vybraných dopravních škol. Ti, kteří se zaváží, že pět let po skončení studia budou pracovat pro České dráhy, dostanou měsíční stipendium dva tisíce korun a dráhy jim zaplatí ubytování na internátu. Tuzemští studenti však zřejmě nebudou stačit k tomu, aby nahradili staré strojvůdce, a tak se dráhy poohlížejí i za hranice. Do konce roku 2009 nastoupí do přípravných kurzů na strojvedoucího zhruba sto mladých Slováků.

Podle Ruttnerových slov plánují České dráhy „lovit“ strojvůdce i dále na východ, a to na Ukrajině. Podmínky pro ukrajinské strojvůdce by měly být srovnatelné s tím, co České dráhy nabízejí nyní – tj. nástupní plat kolem dvaceti tisíci korun hrubého. Průměrná mzda se časem může vyšplhat přes třicet tisíc korun, avšak včetně příplatků za noční služby a práce o svátcích a víkendech. České dráhy také počítají s tím, že o některé strojvůdce je připraví konkurence.

zdroj: iDNES


trainspotter Poslat mail autorovi | 18.5.2009 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
19.05.2009 (7:53)  
ad.pan Zikmund a stejnokroj.Stejnokroj (uniformu)fíra nefasuje od revoluce.Po převratu jsme začali dostávat riflový oblek.ten byl paráda.Jenže stál asi moc peněz a mezi lidmi byl oblíbený tak se to někomu nelíbilo a nyní fasujeme "kvalitní" kalhoty ze SILONU.Zlatý oblečení od rákosníků,proti tomuto.Víte,jak se v tom člověk potí,když sedí v teple 12 hodin na kožené židli?Proto rozumější nosí montérky.
Nesouhlasím s Vámi ohledně výcviku strojvedoucích.Dříve jsme dělali několik let pomocníka,takže člověk se dostal déle do provozu a byl více připraven na složitosti provozu.Dnes kluk jezdí pět měsíců zácvik a je mistr světa.Má zkoušky na řízení,ale.....je na tom jak rychlokvašky z našich autoškol.V Brně začali jezdit čtyři a tři mají nehodové události....
ad Jarinek.Musíš si uvědomit,že zrak je opravdu to nejdůležitější a ono jezdit po tmě a odhadovat vzdálenost k návěstidlu nebo při najíždění na vozy není jen tak.Navíc postupně se zrak zhoršuje.plno lidí jezdí s brýlema,ale mají je až od 45 let,Vem si,že při nástupu budeš mít brýle a zrak se bude zhoršovat...
Ohledně infrazvuku.Nemá to už asi cenu komentovat.Ohraná písnička.Vždy za nějakou dobu provededou hygienici měřění,zjistí se jak je to škodlivý.Začnou se dělat závěry,jak se vše spraví a potom to vyšumí do ztracena.Proč by se přidělávali na lok.klimatizace,když ono to horko není až zase tak dlouho a my v kanceláři ještě klimatizaci nemáme,tak na co by byli na lok.Vždyť my v kanclu děláme daleko "důležitější"rozhodnutí než nějakej plebs pod námi.Až je budeme mít my,tak možná zůstanou peníze pro fíry.Jenže mezitímse otevřou nové kanceláře.Vždyť dráha se neustále dělí a k tomu je potřeba nových "odborníků"
18.05.2009 (23:58)  
Kdyby mi dovolili jít na dráhu s brejlema, mohli mít o člověka víc. Tohle mě hrozně štve, v současné době má spousta lidí brejle a bude to horší - věčné civění do TV a PC se na tom podepisuje. O kolik člověk s brejlema vidí hůř? Nebo čeho se bojí? Že je po cestě rozbiju? No tak stačí mít povinnost nosit s sebou náhradní, ne? Já chtěl kdysi na dráhu moc, ale na tomhle to ztroskotalo. Dneska jsem po laserové operaci, ale zase logicky nemám vzdělání a nějaký kurz to nevyřeší. Bůh ví, jestli by jim operace stačila... :-(
18.05.2009 (23:44)  
Mirek Hruška: Ne zde se strojvedoucí nepřímaj, ale snad se alespoň můžu zeptat. Nebo ne??
HANZ, Ondrřej R.: Díky za odpověď:)
registrovaný uživatel DJ 
18.05.2009 (23:22)  
No jo, už je jasné, v čem je jádro pudla! Ona je chyba v tom, že koleje nevlastní ten, který taky chce jezdit! A že tím pádem může nastat i možnost, že koleje vlastní ten, jehož konkurence by chtěla po těch kolejích jezdit...

Taková chyba, to rozdělení na SŽDC a ČD (a následné odštěpení Carga). Vždyť do toho rozdělení byly ČD skvěle fungujícím podnikem s přehledným řízením podniku. Tehdy bylo naprosto jasné, kdo je ředitelem čeho, a proto to všechno šlo jako na drátkách...

(pro ty, kteří nepochopili - jde o jistou - byť ne absolutní - nadsázku)
18.05.2009 (23:14)  
Antnonín Žabák: Máš tam chybu Toníku. Nebo se fakt jmenuješ Antnonín? A proč to nemůžou dělat holky? Ukažtě mi nějakou dnešní nafintěnou barbinu, která by jen koutkem oka namísto o natuněnou 120ku s šampónkem zavadila o lokomotivu. A ještě aby šla dělat strojvedoucí? Pche. Dobrovolně svěšovala hadice a nandavala kuplu. Už to vidim. Jojo, asi mokrý šotosen mít za ženu strojvedoucí.

M: Souhlas

Staroboleslavák: Obávám se, že zaškolení ti na strojvedoucího tedy skutečně stačit nebude synku. A co se takhle zeptat zrovna v nějakém depu zda by tě vzali namísto zde? Nebo zde se přijímají strojvedoucí pro ČD?

SYN: Jojo, zase začínejte, že soukromník tohleto, soukromník támhleto. Soukromník by se z principu nedělil na milion malinkých dcer a synů, kdy každý pražec má jiného ředitele, tak jak to dělá náš slavný stát s ČD. Ale chtěli jste to, všichni jste potom volali, máte to mít. A hlavně zase začněte přirovnávat k ÖBB. Aneb rozklad české železnice pokračuje. Čekám kdy doženeme Poláky :)
18.05.2009 (22:41)  
Staroboleslavák: Ano můžeš, ale jak už někdo psal pokud nemáš aspoň trochu nějaký potuchy o technice tak to pro tebe bude záhul. Ale kolega má taky maturitu z uplně jinýho netechnickýho oboru a jezdí teď v zácviku :)
registrovaný uživatel SYN 
18.05.2009 (22:28)  
MZ: Tak to je teda sila co pisete o nemoznosti strijvedoucich Carga vypomahat na osobni... To je jak v kocourkove, to je snad mozne jenom u CD u soukromnika by na neco takoveho nikdo neprisel.
Prvni co by me napadlo je jak psal M, zustat zamestnanci Carga ktere by jejich praci prodavalo a fakturovalo matce, ale zrejme existuje nejaky hacek proc to takhle nejde.
Ale jestlipak ono to nakonec nebude neco s kolektivni smlouvou, odbory a "ochranou" chudaku zamestnancu pred vykoristovanim ze strany zamestnavatele? Treba nejaka lapalie s "mistem vykonu prace" ci tak neco?

Kazdopadne je hodne sila na jedne strane shanet (a investovat do shaneni) novych strojvudcu a na druhe strane mit vsechny formality splnujici strojvudce doma na 60% platu, joo to pak ta ekonomika ma k necemu vypadat, a tohle taky my vsichni platime...

Jo a jak ze je to s tim nesnesitelnym infrazvukem v kabinach tech uzasnych svetove spickovych stroju rad 16x 26x 36x? Ze by soudruzi ze Skody precejen nekde udelali chybu? Ale vzdyt jsou to tak perfektni stroje...
registrovaný uživatel HANZ  mail  
18.05.2009 (22:16)  
Staroboleslavák: Asi jo. Ve vyhlášce je, že musíš mít střčedoškolské vzdělání s maturitou. Ale počítej s tím, že pokud nemáš technické znalosti (mechanika, elektrotechnika, apod), tak to bude pro tebe v kurzu celkem záhul.
18.05.2009 (22:13)  
Opět jsem pyšný na své město fotka k tomuto článku je od nás z Kroměříže. Naposled byla Kroměříž tady když se zřizovala nová zastávka Kroměříž-Oskol. Fotka je z nástupistě 2 kolej 5. Akorát nechápu proč máme u našich tří kolejí označení 1,5,9 čekám na další kolej Devět a třičtvrtě :-D.
18.05.2009 (21:47)  
Mohu se někoho znalejšího zeptat: Když mám ukončené střední vzdělání s maturitou a maturoval jsem v jiném oboru (veřejnosprávní činnost), mohl bych projít záškolem a stát se strojvedoucím?? Díky za odpověď.
  1 ... 4 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko