Praha - Za pár let budou mít České dráhy možná problém sehnat náhradu za strojvůdce, kteří odejdou do důchodu. Věková struktura strojvůdců je totiž krajně nepříznivá - podle informací náměstka pro personalistiku ČD Milana Ruttnera jejich průměrné stáří převyšuje 47 let. Mladých je velmi málo a do deseti let odejde do důchodu polovina ze současného celkového počtu čtyř tisíc.
Atraktivita oboru v posledních letech klesá. Podle ředitele SPŠ strojní a dopravní v Děčíně Josefa Šlapáka už není dnes tolik mladých kluků, kteří by jevili zájem o toto náročné povolání. Požadavky jsou i přes klesající zájem stále velmi vysoké, zejména co se zdravotního a psychického stavu týká. Konkrétní výčet podmínek, které musí strojvedoucí splňovat, je uveden ve vyhlášce Ministerstva dopravy.
České dráhy se snaží tomuto nepříznivému trendu čelit – rozběhly stipendijní program pro studenty vybraných dopravních škol. Ti, kteří se zaváží, že pět let po skončení studia budou pracovat pro České dráhy, dostanou měsíční stipendium dva tisíce korun a dráhy jim zaplatí ubytování na internátu. Tuzemští studenti však zřejmě nebudou stačit k tomu, aby nahradili staré strojvůdce, a tak se dráhy poohlížejí i za hranice. Do konce roku 2009 nastoupí do přípravných kurzů na strojvedoucího zhruba sto mladých Slováků.
Podle Ruttnerových slov plánují České dráhy „lovit“ strojvůdce i dále na východ, a to na Ukrajině. Podmínky pro ukrajinské strojvůdce by měly být srovnatelné s tím, co České dráhy nabízejí nyní – tj. nástupní plat kolem dvaceti tisíci korun hrubého. Průměrná mzda se časem může vyšplhat přes třicet tisíc korun, avšak včetně příplatků za noční služby a práce o svátcích a víkendech. České dráhy také počítají s tím, že o některé strojvůdce je připraví konkurence.
zdroj: iDNES
| 18.5.2009 (13:00)
Z wiki, ať se s tím nemusím rozepisovat:I když infrazvuk neslyšíme, může způsobit vážné zdravotní komplikace. Při malých intenzitách člověk pociťuje nepříjemné vibrace, nevolnost a závratě. Při vysoké intenzitě může způsobit perforaci kochleární membrány nebo infarkt. Vnímaví jedinci pociťují tlak v uších (pocit "zalehnutí"), tlak na citlivé oblasti pokožky, jako např obličej, hřbet ruky. Vlny akustického "signálu" v přírodě ve frekvenční oblasti 0,05 - 20 Hz jsou obvykle na úrovni 80-90 dB. Při bouřích, přechodech front dosahuje až 120 dB. Aerodynamický infrazvuk v dopravních prostředcích (lokomotivy ČD řad 163, 263, 363 a obdobné) při rychlostech jízdy vyšší než 80 km/hod přesahují hodnotu 130 dB, extrémně i 140 dB - to je za prahem bolestivosti (odpovídá to tlakům řádově jednoty až desítky pascal/m²). Uvedené tvrzení platí při porušení hermetizace kabiny (otevření okének) a současné změně laminárního obtékání kabiny okolním vzduchem za turbulentní.
Ještě doplním, že nízká kmitočty mají vliv i na psychiku člověka.
M : Hehe tak by mohly CD zaplatit laserovou operaci oci zajemcum o strojvudcovstvi :)
Pozn.: Samozrejme jde o predpoklad, ze s brylema vidi tak jako zdravy bez bryli - ne ze mu to bryle zlepsi z sesti na tri dioptrie:-))
Prace u CD by Cargiste mohli delat jako "sluzebku" na fakturu. Plat by dostali od Carga, CD by Cargu zaplatili dle "sazebniku externi vypomoci".
Nebo kde je v tomto hacek (Zikmund, Anri a tak, neodpovidejte prosim, zajima mne skutecnost:-)
PS: In-gold rodinnym prislusnikum nekoupi, ale treba mu za vyssi plat koupi barbinu... Proste in-gold je naturalni prijem. Bud muze dostat 2K na ruku (a koupit si In-gold) nebo rovnou prukazku. A to uz jsme u toho, proc to danit:-)) Pokud nebude mit vyssi plat (at absolutne nebo pro nektere nepochopitelne castecne "naturalne"), tak proste bude mit nizsi plat. Nic takoveho jako "nedostane in-gold pro prislusnika. A to same lze prohlasit o ozdravnych pobytech (btw - moderne se tomu rika zajezd nebo dovolena:-)
velmi velké nároky na předpisy a jejich neustálé přezkušování; přehnaně velké zdravotní nároky; mizerný plat; mizerné až katastrofální pracovní prostředí (831,451,749 atd, být přes hygienu práce, tak šloupnu čd na krk); být neustále jednou nohou v krimu a druhou v hrobě; někdy naprosto nesnesitelné šichty (dobrovolné se hlášení o infarkt v pozdějším věku); mít neustále někoho za prdelí, kdo vám sebere i kvůli maličkosti prachy z výplaty; atd. atd.
Dnes mají zájem o tuto práci již snad jen vlakofilové, ale ti častěji končí kvůli tomu, že mají třeba o 0,5 dioptrie víc. No kdo chce kam, pomozte mu tam.
To je další důkaz toho, že dělení vozby (hnací vozidla + personál) mezi "matku" a "dceru" nebylo (diplomaticky řečeno) šťastné rozhodnutí. Nehledě i promarněnou kvalifikaci strojvedoucích – u Carga jsou strojvedoucí s oprávněním na EJ 45x, 471, resp. komplet zelenou trakcí.
U soukromníka nemá strojvedoucí nárok na režijku, to že zaměstnavatel naláká zaměstnance při nástupu (ale co v dalších letech, pokud to není zajištěno smluvně) na IN-GOLD Kartu je možné, ale asi ji nekoupí rodinným příslušníkům a strojvedoucí přijde také o zahraniční jízdní výhody, dále nemá nárok na ozdravné pobyty ...
Nelze opomenout i poučku "když ptáčka lapají hezky mu zpívají". U ČD mu "zlé" odbory zajistí minimálně to, že platově nepůjde dolů a taky jistá stabilita turnusů (jiná věc je být doma za 60 %).
Lee : ona výše mzdy není taky vždycky všechno. Piloti ČSA taky svého času argumentovali platy v cizině, např. u Swissairu, ale když tato společnost zbankrotovala a zaměstnanci přišli o práci, tak by švýcarský pilot byl vděčný za práci i za plat českého pilota.
Při srovnání se západoevropským "zahraničím" by bylo zapotřebí porovnat skladbu personálních turnusů, tj. počet dnů turnusového volna.
tenzor : lékař je nezávislý orgán, který se řídí vyhláškou 101/1995 Sb. Pokud se vyšetřovaná osoba nedostane do rozměrů příslušné "zdravotní škatulky", které jsou stanoveny vyhláškou, tak s tím nemohou provozovatelé dráhy nebo drážní dopravy nic dělat.
[V jednom nejmenovaném depu odhalili podvůdek : strojvedoucí, kteří šli na pravidelnou persku a tušili, že by u určeného lékaře neprošli a nechtěli dokončit pracovní kariéru někde v dílně, navštívili nějakého svého známého lékaře s oprávněním "dělat persku" a tam se nějak domluvili. Jenže v depu se na to naštěstí přišlo a při nařízené mimořádné prohlídce u určeného lékaře dotyční samozřejmě neprošli... Dovedete si představit ten průšvih, kdyby se takový strojvedoucí podílel na nějaké mimořádné události nehodového charakteru (i kdyby nic nezavinil) a přišlo se na to, že vůbec na lokomotivě neměl co dělat ... A tím hůř, pokud by nehodovou událost zavinil nebo spoluzavinil.]
Bylo by zajímavé srovnání zdravotních "škatulkových rozměrů" v rámci EU nebo minimálně sousedních států (Německo, Rakousko). Já bych moc nepochyboval o tom, že podle českých zdravotních předpisů by mnoho strojvedoucích v zahraničí vůbec nemohlo jezdit, resp. vůbec nastoupit "ke dráze".
Hodně zájemců taky neprojde u psychotestů, kde je rovněž nutno vejit se do škatulek psychologů, které jsou – na rozdíl od vyhlášky 101/95 Sb. vágní a záleží na subjektivním pohledu psychologa. Proti výsledku se lze ovšem odvolat a pak záleží na rozumnosti pohledu "odvolacího" psychologa.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.










