..: Starší strojvedoucí mohou v budoucnu nahradit i cizinci :..

StrojvedoucíPraha - Za pár let budou mít České dráhy možná problém sehnat náhradu za strojvůdce, kteří odejdou do důchodu. Věková struktura strojvůdců je totiž krajně nepříznivá - podle informací náměstka pro personalistiku ČD Milana Ruttnera jejich průměrné stáří převyšuje 47 let. Mladých je velmi málo a do deseti let odejde do důchodu polovina ze současného celkového počtu čtyř tisíc.

Atraktivita oboru v posledních letech klesá. Podle ředitele SPŠ strojní a dopravní v Děčíně Josefa Šlapáka už není dnes tolik mladých kluků, kteří by jevili zájem o toto náročné povolání. Požadavky jsou i přes klesající zájem stále velmi vysoké, zejména co se zdravotního a psychického stavu týká. Konkrétní výčet podmínek, které musí strojvedoucí splňovat, je uveden ve vyhlášce Ministerstva dopravy.

České dráhy se snaží tomuto nepříznivému trendu čelit – rozběhly stipendijní program pro studenty vybraných dopravních škol. Ti, kteří se zaváží, že pět let po skončení studia budou pracovat pro České dráhy, dostanou měsíční stipendium dva tisíce korun a dráhy jim zaplatí ubytování na internátu. Tuzemští studenti však zřejmě nebudou stačit k tomu, aby nahradili staré strojvůdce, a tak se dráhy poohlížejí i za hranice. Do konce roku 2009 nastoupí do přípravných kurzů na strojvedoucího zhruba sto mladých Slováků.

Podle Ruttnerových slov plánují České dráhy „lovit“ strojvůdce i dále na východ, a to na Ukrajině. Podmínky pro ukrajinské strojvůdce by měly být srovnatelné s tím, co České dráhy nabízejí nyní – tj. nástupní plat kolem dvaceti tisíci korun hrubého. Průměrná mzda se časem může vyšplhat přes třicet tisíc korun, avšak včetně příplatků za noční služby a práce o svátcích a víkendech. České dráhy také počítají s tím, že o některé strojvůdce je připraví konkurence.

zdroj: iDNES


trainspotter Poslat mail autorovi | 18.5.2009 (13:00)
Related newsopen/close

More on Dopravci

More from Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
Registered user M 
18.05.2009 (21:41)  
Peter Svrcina - no a NEBO by si zajemci o strojvudcovani mohli tu operaci zaplatit ze sveho. Nekteri lide si kvuli zamestnani zvetsujou kozy, jini si zlepsuji anglictinu a tihle by si "ozdravili" zrak...
Registered user happy 
18.05.2009 (21:33)  
ad Ažetďák:
Z wiki, ať se s tím nemusím rozepisovat:I když infrazvuk neslyšíme, může způsobit vážné zdravotní komplikace. Při malých intenzitách člověk pociťuje nepříjemné vibrace, nevolnost a závratě. Při vysoké intenzitě může způsobit perforaci kochleární membrány nebo infarkt. Vnímaví jedinci pociťují tlak v uších (pocit "zalehnutí"), tlak na citlivé oblasti pokožky, jako např obličej, hřbet ruky. Vlny akustického "signálu" v přírodě ve frekvenční oblasti 0,05 - 20 Hz jsou obvykle na úrovni 80-90 dB. Při bouřích, přechodech front dosahuje až 120 dB. Aerodynamický infrazvuk v dopravních prostředcích (lokomotivy ČD řad 163, 263, 363 a obdobné) při rychlostech jízdy vyšší než 80 km/hod přesahují hodnotu 130 dB, extrémně i 140 dB - to je za prahem bolestivosti (odpovídá to tlakům řádově jednoty až desítky pascal/m²). Uvedené tvrzení platí při porušení hermetizace kabiny (otevření okének) a současné změně laminárního obtékání kabiny okolním vzduchem za turbulentní.
Ještě doplním, že nízká kmitočty mají vliv i na psychiku člověka.
18.05.2009 (21:31)  
Hele, a proč to furt nemůžou dělat holky???????? Když už můžou šu...at, velet vojákům, řídit letadla a dokonce řídit některé odbory GŘ ČD nebo GŘ SŽDC...
18.05.2009 (21:13)  
To Happy: Hygienici zjistili v kabinách peršingů (162, 163, 362, 363) Hladinu infrazvuků převyšují trojnásobně povolené maximum. Infrazvuk je velice nebezpečná záležitost s fatálními dopady na celkový zdravotní stav, ale šéfům ČD zřejmě vyhovuje stav, kdy strojvedoucí v 55 letech musí ze zdravotních důvodů skončit buď v náhradním zaměstnání, nebo v invalidním důchodu.
Registered user happy 
18.05.2009 (21:10)  
Žena povětšinou musí vychovávat děti a pečovat o domácnost. (To jen sufražetky tvrdí opak, ale většině žen to divné nepřijde). Většina žen netouží po tom, se někde od nevidím do nevidím cembat mimo domov.
18.05.2009 (20:46)  
Panove clanecek se mi zda trochu diskriminacni :) Jako by nemohly ridit i zeny :) No je to narocne povolani jak na zodpovednost tak na casovou flexibilitu. Platove se to oplati ale cesi jsou cim dal pohodlnejsi. V UK ridi vlaky cernosi a zeny uplne bezne. Ono i v MHD vidim casteji zeny. Tak proc ne ;)

M : Hehe tak by mohly CD zaplatit laserovou operaci oci zajemcum o strojvudcovstvi :)
Registered user M 
18.05.2009 (20:46)  
BTW - ty dioptrie nak nechapu... Jako chapu, ze musi videt, ale s brylema snad vidi min?
Pozn.: Samozrejme jde o predpoklad, ze s brylema vidi tak jako zdravy bez bryli - ne ze mu to bryle zlepsi z sesti na tri dioptrie:-))
Registered user M 
18.05.2009 (20:43)  
MZ - takze treba revizor, co dela v Brne, jde v ramci akce "neznamy ksicht, zname hadry" kontrolovat do Ostravy, tak musi dat v Brne vypoved a podepsat smlouvu v Ostrave?

Prace u CD by Cargiste mohli delat jako "sluzebku" na fakturu. Plat by dostali od Carga, CD by Cargu zaplatili dle "sazebniku externi vypomoci".
Nebo kde je v tomto hacek (Zikmund, Anri a tak, neodpovidejte prosim, zajima mne skutecnost:-)

PS: In-gold rodinnym prislusnikum nekoupi, ale treba mu za vyssi plat koupi barbinu... Proste in-gold je naturalni prijem. Bud muze dostat 2K na ruku (a koupit si In-gold) nebo rovnou prukazku. A to uz jsme u toho, proc to danit:-)) Pokud nebude mit vyssi plat (at absolutne nebo pro nektere nepochopitelne castecne "naturalne"), tak proste bude mit nizsi plat. Nic takoveho jako "nedostane in-gold pro prislusnika. A to same lze prohlasit o ozdravnych pobytech (btw - moderne se tomu rika zajezd nebo dovolena:-)
Registered user happy 
18.05.2009 (20:41)  
Stručně shrnuto:
velmi velké nároky na předpisy a jejich neustálé přezkušování; přehnaně velké zdravotní nároky; mizerný plat; mizerné až katastrofální pracovní prostředí (831,451,749 atd, být přes hygienu práce, tak šloupnu čd na krk); být neustále jednou nohou v krimu a druhou v hrobě; někdy naprosto nesnesitelné šichty (dobrovolné se hlášení o infarkt v pozdějším věku); mít neustále někoho za prdelí, kdo vám sebere i kvůli maličkosti prachy z výplaty; atd. atd.
Dnes mají zájem o tuto práci již snad jen vlakofilové, ale ti častěji končí kvůli tomu, že mají třeba o 0,5 dioptrie víc. No kdo chce kam, pomozte mu tam.
18.05.2009 (19:51)  
Karel Dobrý : problém využití strojvedoucích Carga je v tom, že by museli ukončit pracovní poměr u Carga a nastoupit k ČD a pak zase naopak, včetně celé personálně právní komedie (včetně persky apod.). Kdybyste si vzal u Carga neplacené volno a šel jezdit k ČD jako "na brigádu", pak z hlediska Carga vzniká problém s placením zdravotního a sociálního pojištění, které si musí zaměstnanec v případě neplaceného volna poskytnutého "zaměstnavatelem" platit sám.
To je další důkaz toho, že dělení vozby (hnací vozidla + personál) mezi "matku" a "dceru" nebylo (diplomaticky řečeno) šťastné rozhodnutí. Nehledě i promarněnou kvalifikaci strojvedoucích – u Carga jsou strojvedoucí s oprávněním na EJ 45x, 471, resp. komplet zelenou trakcí.

U soukromníka nemá strojvedoucí nárok na režijku, to že zaměstnavatel naláká zaměstnance při nástupu (ale co v dalších letech, pokud to není zajištěno smluvně) na IN-GOLD Kartu je možné, ale asi ji nekoupí rodinným příslušníkům a strojvedoucí přijde také o zahraniční jízdní výhody, dále nemá nárok na ozdravné pobyty ...
Nelze opomenout i poučku "když ptáčka lapají hezky mu zpívají". U ČD mu "zlé" odbory zajistí minimálně to, že platově nepůjde dolů a taky jistá stabilita turnusů (jiná věc je být doma za 60 %).

Lee : ona výše mzdy není taky vždycky všechno. Piloti ČSA taky svého času argumentovali platy v cizině, např. u Swissairu, ale když tato společnost zbankrotovala a zaměstnanci přišli o práci, tak by švýcarský pilot byl vděčný za práci i za plat českého pilota.
Při srovnání se západoevropským "zahraničím" by bylo zapotřebí porovnat skladbu personálních turnusů, tj. počet dnů turnusového volna.

tenzor : lékař je nezávislý orgán, který se řídí vyhláškou 101/1995 Sb. Pokud se vyšetřovaná osoba nedostane do rozměrů příslušné "zdravotní škatulky", které jsou stanoveny vyhláškou, tak s tím nemohou provozovatelé dráhy nebo drážní dopravy nic dělat.
[V jednom nejmenovaném depu odhalili podvůdek : strojvedoucí, kteří šli na pravidelnou persku a tušili, že by u určeného lékaře neprošli a nechtěli dokončit pracovní kariéru někde v dílně, navštívili nějakého svého známého lékaře s oprávněním "dělat persku" a tam se nějak domluvili. Jenže v depu se na to naštěstí přišlo a při nařízené mimořádné prohlídce u určeného lékaře dotyční samozřejmě neprošli... Dovedete si představit ten průšvih, kdyby se takový strojvedoucí podílel na nějaké mimořádné události nehodového charakteru (i kdyby nic nezavinil) a přišlo se na to, že vůbec na lokomotivě neměl co dělat ... A tím hůř, pokud by nehodovou událost zavinil nebo spoluzavinil.]
Bylo by zajímavé srovnání zdravotních "škatulkových rozměrů" v rámci EU nebo minimálně sousedních států (Německo, Rakousko). Já bych moc nepochyboval o tom, že podle českých zdravotních předpisů by mnoho strojvedoucích v zahraničí vůbec nemohlo jezdit, resp. vůbec nastoupit "ke dráze".
Hodně zájemců taky neprojde u psychotestů, kde je rovněž nutno vejit se do škatulek psychologů, které jsou – na rozdíl od vyhlášky 101/95 Sb. vágní a záleží na subjektivním pohledu psychologa. Proti výsledku se lze ovšem odvolat a pak záleží na rozumnosti pohledu "odvolacího" psychologa.
  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko