Praha - Za pár let budou mít České dráhy možná problém sehnat náhradu za strojvůdce, kteří odejdou do důchodu. Věková struktura strojvůdců je totiž krajně nepříznivá - podle informací náměstka pro personalistiku ČD Milana Ruttnera jejich průměrné stáří převyšuje 47 let. Mladých je velmi málo a do deseti let odejde do důchodu polovina ze současného celkového počtu čtyř tisíc.
Atraktivita oboru v posledních letech klesá. Podle ředitele SPŠ strojní a dopravní v Děčíně Josefa Šlapáka už není dnes tolik mladých kluků, kteří by jevili zájem o toto náročné povolání. Požadavky jsou i přes klesající zájem stále velmi vysoké, zejména co se zdravotního a psychického stavu týká. Konkrétní výčet podmínek, které musí strojvedoucí splňovat, je uveden ve vyhlášce Ministerstva dopravy.
České dráhy se snaží tomuto nepříznivému trendu čelit – rozběhly stipendijní program pro studenty vybraných dopravních škol. Ti, kteří se zaváží, že pět let po skončení studia budou pracovat pro České dráhy, dostanou měsíční stipendium dva tisíce korun a dráhy jim zaplatí ubytování na internátu. Tuzemští studenti však zřejmě nebudou stačit k tomu, aby nahradili staré strojvůdce, a tak se dráhy poohlížejí i za hranice. Do konce roku 2009 nastoupí do přípravných kurzů na strojvedoucího zhruba sto mladých Slováků.
Podle Ruttnerových slov plánují České dráhy „lovit“ strojvůdce i dále na východ, a to na Ukrajině. Podmínky pro ukrajinské strojvůdce by měly být srovnatelné s tím, co České dráhy nabízejí nyní – tj. nástupní plat kolem dvaceti tisíci korun hrubého. Průměrná mzda se časem může vyšplhat přes třicet tisíc korun, avšak včetně příplatků za noční služby a práce o svátcích a víkendech. České dráhy také počítají s tím, že o některé strojvůdce je připraví konkurence.
zdroj: iDNES
| 18.5.2009 (13:00)
Pokud vím tak v současné době lze výcvik absolvovat právě jen u ČD. Nevím jak je to pro jiné dopravce.
fíra na západě jezdí v oněco mlepších strojích než většina fírů tady. A jelikož jsou zahraniční stroje novější a modernější, budou určitě disponovat i lepší diagnostkou. Víte, ono mnnohdy je horší závadu nalézt než jí opravit...
kladno: ad strojvedoucí na západě, otázkou je jestli to reálně něčemu vadí - mají třeba podstatně více zaviněných železničních nehod než u nás? Stojí tam vlaky každou chvíli, protože si fíra, pardon, řidič, neumí banální závadu na mašině sám opravit?
-Ženy strojvedoucí jsou a já osobně znám jednu z nich (služebně aktivní)!
Lee:
-Nemáte pravdu ohledně oblečení, strojvedoucí fasují svůj "stejnokroj" který je si myslím na dobré úrovni. To že někteří nosí montérky je osobní věc daného strojvedoucího.
-že pro spousty lidí strojvedoucí nic neznamená je dáno českými médii. Například TV Nova má své nesmyslné pohledy na České Dráhy, které se nezakládají na pravdě.
Že u soukromníka jsou výhodnější podmínky pro strojvedoucí nežli u ČD není pravdou!
Trolejbusy jsou z pohledu drážního zákona drážní vozidlo, protože pro svůj provoz potřebují "dráhu" v tomto případě trolejové vedení. Pro upřesnění, do drážních vozidel patří i lanovky.
Ohledně současných kvalitativních požadavků na strojvedoucí jsem zastáncem současné úrovně. Jsem velkým kritikem vzdělávání strojvedoucích, především školení nových strojvedoucích! Strojvedoucí je osoba, která zodpovídá za stav HKV, musí mít dostatečné technické znalosti aby mohl kontrolovat stav HKV, správně a včas identifikovat závady, dostatečně se vyjádřit při požadavcích na opravu, kontrolovat správnou činnost dílny po opravě, řídit HKV aby byl využit trakční výkon dle aktuálních podmínek, byla dodržována bezpečnost a plynulost provozu a mnoho dalších požadavků.
Strojvedoucí je při výkonu své činnosti pod psychickým tlakem při kterém musí zůstat jeho vědomí čisté, rozhodné, proto musí být přísné psychotesty, aby se zamezilo (předešlo u nevhodných jedinců) psychickým zkratům při přetížení myšlení strojvedoucího a následným nedefinovatelným akcím daného strojvedoucího. Musí být zdatný po zdravotní stránce - především zrak, sluch, srdce apd.
Řízení HKV není řízení osobního automobilu. A i řízení osobního automobilu mnozí přeceňují a pak to na silnicích vypadá tak jak vypadá. Bohužel.
Nechci se někoho dotknout, jen jsem zde předložil svůj názor ohledně strojvedoucích. Někdo bude namítat, že na západě na to vleze, navrčí a jede - nic víc ho nezajímá. Ale věřte, že opak je pravdou a mnoho českých strojvedoucích dokáže strčit do kapsy většinu strojvedoucích ze západu! A na západě to nejsou strojvedoucí, ale řidiči a je to degradace řemesla!
Ano, drážní zákon se vztahuje i na trolejbusy. Když v Brně na Vinohradech nevybral trolejbus zatáčku a narazil do sloupu, šetřila to Drážní inspekce.
jinak me na draznich prepdisech zaujalo, ze plati i pro ridice trolejbusu, ja si vzdy myslel, ze na to staci ridicak
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










