Berlín — V důsledku nekonečných veder musely Německé dráhy (DB) odstavit tři soupravy rychlovlaků ICE. Důvodem byla nefunkční klimatizace, způsobující značný nárůst teploty ve vozech až na téměř padesát stupňů Celsia, především kvůli propojenému klimatizačnímu systému, tlakotěsné skříni a absenci větších otevíracích oken. Během jízdy v těchto podmínkách zkolabovalo na 27 cestujících, převážně studentů, kteří museli být následně lékařsky ošetřeni. Na každého z nich nyní čeká odškodné v podobě 500 eur; navíc obdrží také částku odpovídající 1,5násobku ceny jízdného. Těm, kteří sice ve vlaku nezkolabovali, ale museli v rozpálených vozech strávit hodiny, bude vrácena polovina jízdného a jako bonus poslouží cestovní kupon.
U Českých drah se na podobné opatření těšit nemůžeme. Dopravce se hájí tím, že u nás nejsou až na výjimku provozovány ucelené jednotky jako v Německu a pokud porucha postihne jeden vůz, lze ho ve stanici odpojit a nahradit jiným. U vlaků řady 680 Pendolino taková porucha zatím zaznamenána nebyla. Na rozdíl od vlaků ICE pak má většina vozového parku otevírací okna, nicméně i tak panuje v neklimatizovaných vozech – kterých je ovšem drtivá většina – nepříznivé horko. Největší problém je s vozy, které nemají klimatizaci, ale pouze nucený oběh vzduchu a celistvá okna. Některé z nich ale již brzy budou modernizované v rámci tendru na úpravu 58 vagonů pro vlaky InterCity/EuroCity, který na jaře tohoto roku byl drahami vypsán. Výsledky výběrového řízení budou známy v následujících týdnech.
Počet vozů, které jsou u nás vybaveny klimatizací, se dá srovnávat se stavem v Polsku. Avšak narozdíl od ČD, které tvrdí, že by jedna taková přestavba vyšla až na sedm milionů korun, plánuje polský dopravce zmodernizovat až na 500 vozů nejen pro dálkovou dopravu, a to s výrazně nižší cenou – okolo 800 tisíc korun. Stejné podmínky mají i ti, kteří využívají městskou hromadnou dopravu, kde by bylo dosazení klimatizace problematické a ekonomicky nevýhodné už nejen z důvodu častých zastávek, a tedy časté výměny vzduchu. S tímto argumentem se naopak neztotožnil Dopravní podnik Bratislava (DPB), který letos pořídil celkem 140 nových klimatizovaných autobusů SOR a Mercedes–Benz CapaCity.
Zdroj: Lidové noviny/Lidovky [1] [2], MF Dnes/iDnes [1] [2], DPB, České dráhy

Poprosil jsem takhle jednou paní průvodčí, jestli by nám, stojícím na chodbičce, ve vagoně Beer odemkla okno. Dostalo se mi vysvětlení, že by ráda, ale na depu si myslí, že ten vagon má klimatizaci a tak ta otevíratelná okna zavařují.
PS: Když jsem tu zprávu četl na idnes, tak mi to vyznělo jako posmívání se sousedovi, že se mu ucpalo WC, přičmž nám se to stát nemůže, my chodíme na dvůr na suchý. Aneb slovy Bolka Polívky ve filmu Dědictví: "Děláte machry a hajzl máte na chodbě".
Tohle je u nás oblíbená výmluva dopravních podniků. Vždyť přeci nejde o to udělat z tramvaje ledničku, ale jed ochladit interiér o pár stupňů. Ono by to ani nebylo žádoucí, protože přechody z horké ulice do studené tramvaje by lidem moc dobře nedělaly.
M: Dveře bych raději neotvíral. Ono by se určitě našel někdo, koho napadne vystoupit, což na koridorových tratích není nejlepší nápad.
Nouzove otevritalna okna jedine po centralnim odemceni personalem - na lidech tohle nechat nelze...
Nehoruji zde za nepřítomnost klimy, ale za přítomnost aspoň nouzově otevíratelných oken.
Proto bych já osobně byl rád kdyby v blízké budoucnosti jezdila s klimou aspoň polovina vozů v každé soupravě (snad kromě vyloženě krátkých tratí), aby si lidi mohli vybrat. Posléze to směřovat k vyššímu podílu klimatizace (neboť se domnívám že příznivci klimy jsou ve většině oproti odpůrcům nejmíň v poměru 75:25, ne-li víc) s tím že by měla být zachována nějaká krajní možnost (aspoň jeden vůz, jedna část vozu) pro ty co mají s klimou závažné zdravotní problémy.
Prostě - dobře promyšleným přístupem lze minimalizovat náklady a přitom rozumně vyhovět co nejvyššímu procentu cestujících...
A teď jen tak na okraj - vždycky jsem si říkal zda by bylo možno nějak využívat "zbytkového chladu" (jako opaku od zbytkového tepla) od klimatizace stanovišť fíry, a to jak u vlaku tak u MHD. Samozřejmě chápu že ty menší klimatizace nestačí na celý prostor pro cestující ale člověk by byl někdy vděčnej za každou trošku. Fungovalo by to řekněme pokud by se při zapnutí klímy stanoviště fíry otevřela nějaká klapka která by vzduch který "profoukne" stanovištěm dále vedla dozadu za přepážku do prostoru pro cestující? A co když jsou v motorácích (843,854 apod.) klímy řídícího stanoviště dvě, nemohla by ta která přísluší neobsazenému stanovišti rovnou fučet do prostoru cestujících?
Jak povídám, chápu že výkon nic moc, ale každá troška dobrá a aspoň by se nikdo neměl nastydnout (při nízkém výkonu - malý rozdíl teplot).
Jiri Hasil - o jake rychlosti je rec?
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










